Maneges in problemen door grote vraag naar brave paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:53

Ayasha schreef:
Mousmous schreef:
@ precies ragdollcat. |Ik ken ook een manege waar ze met hun eigen hengsten fokken. Op de natuurlijke wijze. Dekking kost niets, afstamming en karakter zijn bekend. En kunnen ze zefls opfokken.Kosten vallen dus heel erg mee. KWPN's fokdoel is een getalenteerd grandprix paard fokken, daar zullen ze niet vanaf wijken vanwege de recreatieruiters. Maar die recreatieruiters willen tegenwoordig ook een paard met een mooie afstamming, en braaf en klinisch en rontgenologisch gekeurd. Een paard zonder papieren is alweer minder waard, maar waarom zou ie minder waard zijn voor iemand op een manege of voor recreatie. Je hebt dat niet nodig. Bij een ruin wordt er al naar de afstamming gekeken. Het is eigenlijk een gat in de markt, brave paarden fokken.

Ik ga je teleurstellen. Je gaat failliet gaan aan dit "gat in de markt" want je gaat er verlies op lijden. :D Er is een reële kans dat dat de gehele reden is waarom het gat er überhaupt is. ;)

Maar brave paarden worden niet standaard zo geboren natuurlijk. Een heel groot deel is ook opvoeding en africhting. En eigen paarden fokken en opfokken, inrijden etc lijkt leuk. Maar je hebt er echt wel veel ruimte voor nodig. Dat heeft niet ieder bedrijf. Buiten dat, de paarden die in de opfok staan kosten geld, maar brengen nog niks op. En het is ook een groot risico wat je neemt. Want in de 3 a 4 jaar dat je ze hebt staan en er nog weinig mee kunt doen, kan er ook van alles mee gebeuren.

Mousmous

Re: Maneges in problemen door grote vraag naar brave paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:54

@axel, mijn kat deed dat

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:55

SusanH: Klopt. :) Daarom is het dus niet heel correct om te stellen dat als je een eigen lapje grond hebt het niet zo duur moet zijn om een braaf paard te fokken. Of je nu een topsportpaard fokt of een braaf paard wil fokken: beiden kosten (veel) geld, veel tijd, veel ruimte en hebben even veel risico. Alleen is de kans groter dat je bij dat topsportpaard een deel van de gemaakte kosten terug krijgt dan bij dat brave recreatie paard. Dus als je fokt om te verkopen, dan is een braaf recreatie paard fokken simpelweg niet lucratief. En daar zijn de "vragende partijen" zelf bij. :) Als men geen geld wil geven voor dat brave recreatie paard kan men niet verwachten dat iemand al die kosten gaat maken voor hun... :) Zo werkt de economie niet. Men fokt waar men potentieel aan verdient of op zijn minst niet te veel verlies aan lijdt. En brave recreatie paarden zijn enkel met verlies te verkopen. Daarom worden zoveel "afgekeurde sportpaarden" als recreatie paard aangeboden.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 05-06-21 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:56

Mousmous schreef:
@axel, mijn kat deed dat

oh dat bedoel je. haha! _O-
ik dact dat je het meende |o

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:58

Ik zou er niet failliet aan gaan. Heb 3 hengsten op stal, die eigen merries zouden kunnen dekken, en als je dan ook nog dat stuk weiland hebt, dan zit je al aardig goed. Heb er een paar jaar geleden al aan gedacht. Ik heb alleen een groot probleem, ik kan niet makkelijk afscheid nemen, dat zou de reden zijn om failliet te gaan. Ze zouden blijven _/-\o_

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:59

@ axel. van mijn kat meende ik ja :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:00

Zelfs als je geen dekgeld moet betalen Mousmous. Dan nog heb je alle andere kosten en het risico dat een merrie het niet haalt, het veulen geen drie wordt of er veel medische kosten komen door problemen bij de bevalling of gedurende het op groeien. Als alles vlekkeloos verloopt kán je inderdaad winst maken op die manier maar als bokt een indicatie is, dan is dat lang niet iedereen gegund. Je kan zomaar drie jaar probleemloos veulens fokken en dan ineens probleem na probleem hebben en weg is je winst.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:03

Mousmous schreef:
Ik zou er niet failliet aan gaan. Heb 3 hengsten op stal, die eigen merries zouden kunnen dekken, en als je dan ook nog dat stuk weiland hebt, dan zit je al aardig goed. Heb er een paar jaar geleden al aan gedacht. Ik heb alleen een groot probleem, ik kan niet makkelijk afscheid nemen, dat zou de reden zijn om failliet te gaan. Ze zouden blijven _/-\o_

Wat denk jij dat een veulen tot paard/pony opfokken kost?

Doe mij eens een berekening? Ik ben benieuwd

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:07

[code][/code]
SusanH schreef:
axel_1997 schreef:

toen ik begon met rijden was het verhaal juist dat grote paarden braaf en rustig zijn en de pony's vrij ondeugend.
in de praktijk zie ik een vrij gelijkmatige verdeling.

Ik had juist de indruk dat de Tinkers die nu veelal verkocht worden zo braaf niet zijn omdat er veel import bij zit. Ik zie hier in de regio trouwens nooit Tinkers op de plaatselijke maneges. Voor kinderen zijn ze vaak veel te sterk, en voor volwassenen vind ik ze doorgaans aan de kleine kant.
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 23-05-25 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:08

Mijn vader fokte, en die redeneerde , bij 4 veulens per jaar, kan ik er 1 verliezen. Wat jij zegt geldt precies eender voor de topsportfokkers. Je hebt altijd een risico, maar waar die fokker voor een hoop geld op een veiling gaat, hoef je voor een thuis gefokt veulen van eigen hengst geen topprijs te krijgen om eraan te kunnen verdienen. Een eigengefokt veulen van een eigen hengst zou tot zijn 3e jaar, even er vanuit gegaan dat het gezond opgroeit, nog geen 3000 euro kosten. 7 maanden in de wei per jaar wat ons niets zou kosten. Ga ik even uit van waar we eerst woonden en 20 ha weiland hadden, waardoor ook eigen hooi en stro. De veulens zouden zelfs nog in het veulenboek van het KWPN geregistreerd kunnen worden.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 05-06-21 14:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:08

Ayasha schreef:
Gini schreef:
Ik vraag het me eigenlijk wel af hoe duur het is om simpele pony's op te fokken? Als je een eigen stuk grond hebt, durf ik (aan de hand van mijn minieme ervaring met een shetfokker) eigenlijk wel stellen dat dat meevalt

Wat noem jij meevallen? Want ik zit al aan bijna 2k enkel DA kosten voor de inseminatie. Dan was ie nog niet geboren en zit er nog geen extra voer enz bij in gerekend. :)
En dan betreft het hier nog laag dekgeld omdat het een D pony hengst is. Wil je paarden fokken begin je veelal al aan 700 enkel voor het sperma. Dan heb je het er nog niet in.
Ik heb ze op een eigen stuk grond maar dat is ook niet gratis he. :)

Goh ja, wat is meevallen, goede vraag. Dat de verkoper een pony met winst kan verkopen, maar dat de koper niet meer dan 5000 euro moet neertellen. KI maakt het fokproces inderdaad meteen een heel pak duurder. Dat klopt. Misschien dat dat er inderdaad mede voor gezorgd heeft dat paarden duurder zijn geworden. Dat praktisch ieder paard nu door middel van KI ter wereld komt.
Nu moet ik ook wel zeggen dat die shetfokker waar ik mij op baseer nu ook echt wel een simpele fokker was. De dieren kwamen niets te kort, maar het was ook niet zo dat de jonge paarden voor iedere levensmaand een ander bepaald soort duur luxebrokje kregen. Heel basic fokker met eigen land, eigen merries en eigen hengstjes. Maar hij fokt nog steeds doodsimpele A-pony's en dat ga je niet 30 jaar doen als je er verlies aan lijdt, lijkt mij dan?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:12

Nee precies. Ik voer de sportpaarden zelfs heel basic. Hier vrijwel geen supplementen. En toch zien ze eruit als gouden haantjes.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:19

Maar een manege vol shetten en a pony’s schiet niet op hè Gini, en als je richting paardenmaat gaat, dekken de meeste enkel via KI. Dan daalt je winstmarge snel als je maar 2500 a 3000 euro mag vragen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:22

Maar de brave paarden zijn duur dus misschien mag je wel meer vragen, die 5000 bijvoorbeeld

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:22

Het achterliggende idee is dat je fokken wel simpeler kan maken. Dat is niet de manier waarop iedereen wil en kan fokken, want je hebt ook echt wel een flinke dosis paardenkennis nodig, maar het zou wel kúnnen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:24

Nou precies, dat is mijn punt ook

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:30

robert45 schreef:
Het zelf fokken voor de manegelessen kan vrijwel niet uit omdat de kosten enorm zijn en je na 3 jaar moet afwachten of het beest uberhaupt geschikt is voor de lessen.

Wat een onzin.

Ten eerste moet je niet specifiek manegepaarden willen fokken, maar 'gewoon' in het algemeen degelijke, gezonde, mentaal stabiele paarden met goede basisgangen. Daar is (blijvend) een aanzienlijke markt voor. En dat kan dus qua kosten zeker wel uit. Want waar vraag naar is, daar wordt voor betaald. En er is, zeker momenteel, heel veel meer vraag dan aanbod.

Ten tweede zou er eens wat beter gekeken moeten worden naar wat voor basistraining een paard voor de doorsnee (recreatie)ruiter nou eigenlijk nodig heeft. Dus niet alleen dressuurmatig, maar ook qua omgang, buitenrijden, gewennen aan vreemde objecten en onverwachte situaties etc.
Met zo'n degelijk, goed opgeleid basispaard kun je in principe ook best een leuk proefje rijden, afhankelijk van je eigen skills. Zo'n paard kan ook prima functioneren als manegepaard.

De fokkerij (en ik bedoel niet alleen het KWPN) heeft wat dat betreft gewoon een bord voor de kop, die staart zich blind op de (top)sport.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:47

Mousmous schreef:

Klinkt leuk, maar ook dan moet het dekken maar net lukken, de merries en hengsten gevoerd worden, ge ent, ontwormd, bekapt, paspoort en chip regelen, voeding veulen en alles meer. Een paard houden kost je zonder dierenarts toch nog steeds 100 euro per maand gemiddeld. 1200 per jaar. Neem daarbij de eenmalige kosten en je komt wel op 1500 per jaar. Voor de rest van de berekening zie mijn vorige post...
Laatst bijgewerkt door Caily op 05-06-21 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:48

Net wat Askja schrijft het is niet alleen het fokken maar ook basistraining. Genoeg ruiters die een net rondje kunnen rijden .Geef ze een groen of een net zadelmak paard en ze sch..ten zeven kleuren str.nt
Waar zijn de handige ruiters die alles met een paard (durven) doen buiten rijden verkeersmak maken .
en ook nog een nette L proef kunnen rijden ?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:52

@askja Als je als manege nou een mak paard fokt voor jezelf of voor de verkoop de kosten blijven gelijk.

Op de plaats van een opfokdier die 3 jaar geld staat de kosten met alle risico's kan je ook een betalende pensionklant hebben die wel geld opbrengt.

Wat denk je wat een dier bedrijfsmatig kost als je die gaat opfokken? Wel alle kosten meenemen en niet jezelf rijk rekenen. Bij verkoop ook netjes 21%btw afdragen natuurlijk.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:53

Ragdollcat schreef:
Tja, is te verwachten!

Misschien stof tot nadenken?
Meer en goede betrouwbare en bruikbaar paardenen ponys gaan fokken en opleiden.

Of die ouderwetse maneges eens afschaffen waar meerdere pony's/paarden meerdere uren per dag rondjes lopen... lijkt mij een beter idee dan zielsdode "brave" paarden te fokken
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 05-06-21 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:54

Ik ben er niet helemaal in thuis... Maar is er niet een overschot aan 'net niet' renpaarden in het buitenland? Engeland en Frankrijk oa. Paarden zijn al ruitermak en hebben al het een en ander gezien. Mankeren over het algemeen niks en vallen in een handige maat. Redelijk allround, over het algemeen prima karakters.
Importeren, omscholen en klaar is Bassie. Of denk ik nu te makkelijk?
Enige wat ik kan bedenken is dat ze qua gangenwerk niet zo lekker zitten.

Fokken lijkt me als manege een hoop geld in paarden die eerst alleen maar kosten en niks opbrengen. En laten we niet vergeten dat het langer wachten is dan 3 jaar, want die 3 jarige ga je ook niet direct fulltime inzetten.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:57

@ caily, die merries en hengsten hebben wij dus al. En kosten hetzelfde als ze geen veulentje zouden krijgen. Tenzij er iets mis gaat, maar dat kan ook met een sportpaard. En dan blijft er een gust, wat dan nog. Die merrie is er toch al om te houden. Zo kan ze zelfs nog iets opleveren. de 3 merries van ons lopen nu 7 maanden op de uiterwaard en kosten helemaal in die tijd niet veel.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 05-06-21 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:57

Grappig dat er hier zoveel mensen zijn die vinden dat de fokkers meer paarden voor hun doel moeten fokken. Het moment dat er voor die paarden meer betaald gaat worden gaan automatisch meer fokkers voor die doelgroep fokken. Het “probleem” ligt niet bij de fokker, maar bij de afnemer, die gemiddeld niet eens bereidt is de kostprijs te betalen. Er wordt van fokkers dus verwacht dat ze de hobby van een ander gaan betalen?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:03

Nou, de kostprijs betalen zal ook niet altijd lukken. Een paard is zoals ie is als ie te koop staat. Kan een paard zijn met dure afstamming, duur in de opfok geweest enz, maar als ie niet goed kan lopen of een gebrek heeft, noem maar wat, zal ie toch echt die kostprijs niet opbrengen.