Ruiter rijdt boa bewust omver in bos Lage Vuursche

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Ruiter rijdt boa bewust omver in bos Lage Vuursche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 23:58

Zolang je er niet bij was, of van beide betrokkene het verhaal niet weet, is het lastig beoordelen. Er kan zoveel gebeurt zijn.

Ik vind wel dat een boa die in een bos moet handhaven enige basis kennis moet leren over ruiters en paard om de situatie veilig te houden. Net als bijv wat te doen als een loslopende hond dreigend gedrag heeft, wat te doen als je dit of dat ziet etc etc. Enige basis kennis is echt gewenst.

Steigeren op commando is goed mogelijk en helemaal niet lastig aan te leren. Wij deden dat vroeger expres. Waren jong en waren weleens gekke figuren tegengekomen, dus hadden bedacht dat we daar wel mee weg zouden komen bij enige dreiging.

Ik heb mijn paarden ook altijd geleerd op mijn commando wel door te lopen op een mens. Maar dat soort dingen is dan echt voor nood en kan toch het verschil maken als je in een situatie komt.

Ben het ermee eens dat paarden wel wat gewend moeten zijn als je met ze buiten rijdt. Je moet ze ook dingen leren, maar auto's motoren, honden etc kan je overal tegenkomen.

En nogmaals, ben er niet bij geweest, maar de toon van aanspreken kan wel verschil maken. Ik ben ontzettend vaak verdwaald, heb weleens een boom op het pad gehad etc. Meerdere redenen om dan toch een stukje af te wijken van het pad bijv. Helemaal terugrijden is niet altijd een optie of kan niet overal. Een boa kan ook luisteren en begrip tonen.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 00:10

Wat een vreselijk vaag artikel. daarbij.. schaafwonden in gezicht is tegenwoordig een "gewond" iemand? Op het einde van NOS artikel staat: van onze hulpverleners blijf je af.

OK zal hij een brief naar paardlief moeten sturen?! Zeer vreemd.

Naar mijn ervaringen zijn boa s niet bepaald toegelaten om hun emotionele intelligentie ook maar dat terzijde

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 00:32

StillAngel schreef:
Wat een vreselijk vaag artikel. daarbij.. schaafwonden in gezicht is tegenwoordig een "gewond" iemand? Op het einde van NOS artikel staat: van onze hulpverleners blijf je af.

OK zal hij een brief naar paardlief moeten sturen?! Zeer vreemd.

Naar mijn ervaringen zijn boa s niet bepaald toegelaten om hun emotionele intelligentie ook maar dat terzijde

In het verleden zijn er ook al BOA's geweest die op een wonderbaarlijke manier paarden benaarderden.

https://www.gooieneemlander.nl/cnt/dmf2 ... um=organic

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 01:36

fransje23 schreef:
Dat uit de bosjes stuiven is in dit topic bedacht, volgens mij!

Nee dat was mij daadwerkelijk overkomen.(op de Lage Vuursche) Of dat in het geval van de openingspost gebeurt is weet ik niet. Daar was ik niet bij.

Ik lees nu dat het bij de Stulpselaan is gebeurt…exact het punt waar de boa mij ook benaderde. Hij was niet voor rede vatbaar toen ik hem wilde laten zien dat er een bordje staat ruiterroute. Hij heeft mij uiteindelijk geen boete gegeven.

Het geeft uiteraard geen pas om hem bloedend achter te laten. Maar een jaar later nog steeds niet weten dat de route is omgelegd vindt ik zeer kwalijk.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 08:00

Het uit de bosjes stuiven doen ze vaker hier in de omgeving. Is me al 2x overkomen op de Hoge Vuurscheweg, zowel paard als ik hadden een hartverzakking :=

Maar terug naar dit verhaal, ik schrik ervan dat iedereen het gelijk opneemt voor paard en ruiter. Jullie waren er niet bij, er wordt maar heel weinig info naar buiten gebracht en feit is dat de BOA door het incident onder zijn motor terecht is gekomen en verwondingen aan het gezicht heeft opgelopen. Heel mijn Facebook is ontploft met dit bericht, dus indien de ruiter uit de buurt komt heeft hij allang gezien dat hij gezocht wordt. Bizar verhaal, hoop dat ze erachter komen wie het is geweest en dat ze een gesprek aangaan.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 08:06

Wat een apart artikel. Het kan ook gewoon een geschrokken paard zijn die er vandoor is gegaan. Blijft het wel gek dat de ruiter geen contact opneemt terwijl die gezocht wordt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 08:10

Loretta schreef:
Zal die dan door gehad hebben dat die boa gewond was nadat het paard op hol geslagen was.

Euhm, als je als ruiter op een pad gaat rijden waar paard en ruiter eigenlijk niet thuishoren, dan blijkbaar op een ongeleid projectiel zit dat steigert en op hol slaat wanneer dat het paard uitkomt én daarbij ook nog eens mensen verwondt zonder dat je het als ruiter door hebt, dan ben ik toch wel de eerste om te zeggen: blijf nog maar wat rondjes in de bak rijden. :D
Dus nee, ik hoop niet dat het zo gebeurd is, want dan is het geen reclame voor de paardenrecreatie.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 08:26

tengeltje11 schreef:
Hier een Belg en de enige boa die ik ken is een hele grote, gevaarlijke slang....
Wat is een boa juist?

Een boa is gewoon een ambtenaar die 't iets te hoog in de bol heeft gekregen :+
Eigenlijk politieagentje wil spelen maar dat net niet is. Mogen wel boetes uitschrijven en dit doet ze dan ook héel graag.

Waar je bij oom agent meestal een gesprek aan kan gaan oid is dat bij de meeste boa' s niet het geval. Die hebben grootheidswaan :+

In dit geval had boa gelijk wanneer de ruiter ergens reed waar niet mag Wat er precies gebeurd is weten we niet gezien het artikel en titel niet stroken met elkaar en het nogal een vaag verhaal is.

Desalniettemin, je rijd natuurlijk nooit weg als zoiets gebeurd! Of je nou bewust of onbewust de boa geraakt hebt.
En als het paard "op hol" zou zijn geslagen dan meld je je later.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 08:29

xLoki schreef:
Het uit de bosjes stuiven doen ze vaker hier in de omgeving. Is me al 2x overkomen op de Hoge Vuurscheweg, zowel paard als ik hadden een hartverzakking :=

Maar terug naar dit verhaal, ik schrik ervan dat iedereen het gelijk opneemt voor paard en ruiter. Jullie waren er niet bij, er wordt maar heel weinig info naar buiten gebracht en feit is dat de BOA door het incident onder zijn motor terecht is gekomen en verwondingen aan het gezicht heeft opgelopen. Heel mijn Facebook is ontploft met dit bericht, dus indien de ruiter uit de buurt komt heeft hij allang gezien dat hij gezocht wordt. Bizar verhaal, hoop dat ze erachter komen wie het is geweest en dat ze een gesprek aangaan.

Niet iedereen heeft Facebook natuurlijk. Het gaat hier om een man, mijn vader heeft alleen LinkedIn :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 08:33

Het paard zal wel gesteigerd hebben omdat hij lang stil moest staan.
Boa lijkt er dichtbij gestaan te hebben als het paard hem heeft geraakt om te vallen. Of zal hij snel achteruit zijn gelopen en daardoor gestruikeld?
Ruiter is een aso niet terug te zijn gegaan of zich gemeld te hebben.
Denk dat het verhaal in zijn algemeen heel wat meer kanten heeft dan hier belicht.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 08:37

Of de ruiter was aan het roepen en schelden. Daar plachten paarden ook nerveus van te worden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 08:38

Er zullen vast rotte boa's tussen zitten maar ik ben blij dat zeker met de huidige drukte en asoheid van mensen er meer wordt gecontroleerd. Ik vind ze niet omhoog gevallen, ze doen gewoon hun werk. Hou je aan de regels is er niets aan de hand. 9 van de 10 keer weten mensen het echt wel dat ze ergens neut mogen zijn en dat gelul van 'ik wist het niet' tig keer per dag krijgen ben je op een gegeven moment zat kan ik begrijpen. Vind het ook bijzonder zo kleinerend over deze mensen te spreken.

In dit geval weten we het verhaal niet. Onrustig paard zou heel goed kunnen. Maar dan ga je er toch even af om er naast te staan? Paard op hol kan ook maar dan meld je je achteraf toch als je beetje fatsoen in je kop hebt?

Bijzonder verhaal iig...
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 31-05-21 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 08:38

Ik vind het echt bijzonder naar hoe er hier over boa’s wordt gesproken. Grootheidswaanzin, politie spelen, etc etc. Het zou best prettig zijn als er ook een klein beetje waardering is voor wat die mensen met een publieke taak doen. Uiteindelijk is hun drijfveer gewoon een veilig gebied en als daar boetes voor geschreven moeten worden dan is dat zo. Overigens mogen ze vaak ook op andere wetgeving handhaven dan de politie. We doen ook niet flauw als we te hard rijden en de politie pakt je dan, kom op.

Hoe dan ook vind ik het van de ruiter heel asociaal dat ie zich niet even gemeld heeft. Al heb je geen Facebook, het is ook op de radio etc langs gekomen en weg rijden als je aangesproken bent is gewoon strafbaar.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 08:46

Natuurlijk asociaal om weg te rijden en (als dat gebeurde door een gebrek aan controle) niet later zelf contact op te nemen.

Wat ik me wel afvraag, hoe dicht stond de BOA op het paard dat hij door het steigeren van het paard omver valt? Hij is onder de motor gevallen, dus dan denk ik niet dat hij naar achter is gelopen tegen zijn motor of iets dergelijks. Het is allemaal speculeren en ik wil de boa geen verwijten maken, maar het verhaal klinkt niet logisch.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 08:47

Ik heb zeer veel waardering voor politie en overige hulp diensten of diensten met een publieke taak.
Maar veel te vaak trammelant met boa's gehad, gehoord, gezien. 9 van de 10 keer om een wissewasje of geheel niets zelfs (bijv volgens meneer Boa ergens rijden met paard waar niet mag terwijl er toch duidelijk op het bord vooraan het pad stond dat het toegestaan was, maar even zo vriendelijk zijn om het bord, zo'n 250 meter terug, te bekijken? Nee tuurlijk niet. Heb het zelf wel gecheckt en stond geheel in mijn recht. Boete is dan ook kwijtgescholden na aanvechten, maar dat had niet nodig geweest als meneer zijn werk had gedaan) , er is geen praten tegen bij de meeste boa's :n

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 08:49

Boa’s hebben gewoon een zeer slechte naam vanuit het verleden. In ons dorp kregen we ook boa’s , mensen die langdurig thuis hadden gezeten met sommigen waarvan ik wist dat ze niet de helderste lichten waren. Hoe ze het examen gehaald hadden? Tja en dan rijden ze door het dorp, pak aan en ze voelden zich in één keer de baas en gedroegen zich ook zo. Vriend liet hondje uit, was voor zijn huis in de berm. Hondje poept, hij zoeken naar zakje en wil de straat over steken om zakje te halen. Boa geeft meteen bekeuring van 90 euro terwijl de vrouw van vriend er al met zakjes aan komt lopen. Zaak is wel geseponeerd maar dan weet je hoe boa’s zich ook kunnen gedragen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 08:50

Loretta schreef:
Ik hoorde het op het radio nieuws en vond het gelijk al een heel vreemd bericht. Dat de ruiter het paard bewust heeft laten steigeren vind ik zeer onwaarschijnlijk. Dat de BOA geen verstand van paarden had en hierdoor zelf de problemen heeft veroorzaakt komt mij een stuk waarschijnlijker voor. Zoveel mensen die geen idee hebben wat een paard is

Fijn al die aannames, ten gunste van de ruiter, dat wel. De Boa dacht zeker, kom laat ik dat paard eens steigeren??

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 08:52

bigone schreef:
Boa’s hebben gewoon een zeer slechte naam vanuit het verleden. In ons dorp kregen we ook boa’s , mensen die langdurig thuis hadden gezeten met sommigen waarvan ik wist dat ze niet de helderste lichten waren. Hoe ze het examen gehaald hadden? Tja en dan rijden ze door het dorp, pak aan en ze voelden zich in één keer de baas en gedroegen zich ook zo. Vriend liet hondje uit, was voor zijn huis in de berm. Hondje poept, hij zoeken naar zakje en wil de straat over steken om zakje te halen. Boa geeft meteen bekeuring van 90 euro terwijl de vrouw van vriend er al met zakjes aan komt lopen. Zaak is wel geseponeerd maar dan weet je hoe boa’s zich ook kunnen gedragen.

Boa's zijn net paardenmensen, je hebt goeie, gewone en slechte.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 09:01

Kidde schreef:
xLoki schreef:

Niet iedereen heeft Facebook natuurlijk. Het gaat hier om een man, mijn vader heeft alleen LinkedIn :+

Nee goh zo ver kan ik ook nog nadenken :')
Maar het is hier best wel ons-kent-ons en het signalement is verspreid (man met voskleurig paard), daar zijn er niet heel veel van hier in de omgeving...

Roos_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 09:11

We kunnen hier natuurlijk allemaal wel weer leuk de BOA zelf de schuld geven, maar hoe dat steigeren ook tot stand is gekomen, de ruiter heeft dit natuurlijk niet netjes aangepakt. Als je paard zenuwachtig is, dan stap je toch even af? Ik geloof er niet in dat het paard rustig stond te chillen en uit het niets is gaan steigeren. Dus het dier was zenuwachtig, en er vanuitgaande dat de ruiter zn paard een beetje kent, kan je dan toch gewoon afstappen? En stel: hij steigert en gaat er vandoor, dan doe je toch je uiterste best om hem stil te krijgen en om te draaien? En als zelfs dát niet lukt, dan zorg je er achteraf toch voor dat je even contact opneemt?

Dat iemand in dit topic heeft meegemaakt dat er een motor uit de bosjes kwam stuiven, betekent natuurlijk totaal niet dat dat in dit geval ook zo was. Ik ken dit bos niet, maar door veel bossen lopen ook gewoon fietspaden of wegen...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 09:15

Juut schreef:
Zo dan... Zenuwachtig paard of niet: ruiter had al lang zelf contact op kunnen nemen...

Dit dus, als de info klopt was de boa bezig met het uitschrijven van een bon, dit kan alleen als er info wordt gevraagd aan de ruiter, dus ja hij had zelf naderhand even contact op kunnen nemen, nu zal de boel alleen maar verder escaleren als ze hem wel vinden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 09:16

Ik stap juist niet af p een zenuwachtig aard, met wat pech trekt hij juist los of kom je er daardoor niet terug op.
Dus nee dat zou ik zeker niet als optie doen.

Uiteraard wel terug gaan en zeggen dat mijn paard daar en daar staat om daar verder te praten.
En als dat niet lukt zelf melden.

Denk dat het hier echt gevalletje van meerdere kanten aan het verhaal is.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 09:19

Het zal bij iedereen anders zijn, maar als mijn paard onrustig is stap ik echt niet af hoor. Als ik er op zit heb ik veel meer controle, anders loop ik het risico dat hij zonder mij naar huis gaat en dat lijkt me ook niet wenselijk. Normaal gezien kan ik gewoon op en afstappen, maar als hij echt ergens bang van is ga ik niet er af.

Verder is niemand er natuurlijk bij geweest, dus je weet nooit hoe het gegaan is. Hij kan er toch onbewust voor gezorgd hebben dat het paard schrok. Mensen hebben vaak de neiging een paard gelijk bij het hoofdstel beet te pakken

Roos_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 09:19

Ik denk absoluut ook dat er meerdere kanten aan het verhaal zijn. Zelf blijf ik ook liever zitten, maar als je een zenuwachtig (blijkbaar steigergevaarlijk) paard hebt in een gesprek met een BOA, dan is het misschien toch de betere optie om even af te stappen.

Edit: dat wij zouden blijven zitten omdat we meer controle hebben te paard is natuurlijk leuk. Maar dat had deze man dus duidelijk niet (er vanuitgaande dat dit verhaal klopt).

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 09:20

Afstappen zou ik ook zeker niet doen.
En moest die mens niet gevallen zijn of onder een motor liggen, betwijfel ik of ik me zou melden om alsnog een boete te krijgen achteraf :=

Maargoed, hopelijk meldt hij zich snel. Al heb ik het gevoel dat die mens redelijk wat dingen in de schoenen geschoven gaan worden die wellicht niet volledig terecht zijn.