Babootje schreef:manubres schreef:Ik denk dat het al heel veel zou kunnen schelen als we eens van dat "aan de teugel" af zouden kunnen. En dan op alle niveau's. Het is echt schrikbarend hoeveel paarden er achter de loodlijn (worden getrokken) en daardoor teveel druk op de verkeerde plekken in de hals krijgen en halsblessures oplopen. Laten ze eens bij de instructie en bij de jury's beginnen om achter de loodlijn gelijk af te keuren en zwaar te straffen.
En weg met de stang en trens, want dat dit een verfijning zou zijn daar gelooft niemand meer. Het wordt vaak meer gebruikt om rijtechnische problemen op te lossen.
Als we alle paarden uit elkaar moeten laten lopen kun je rekenen op heel andere blessures.
Achter de LL is niet perse slecht als het paard zelf het contact daar zoekt. Achter de LL trekken is niet goed.
Dat is ook meteen de reden waarom jury's het achter de LL gaan niet (kunnen) afkeuren.
Paard gewoon daar het contact niet laten vinden. Les 1 is paard leren op eigen benen te lopen en daar hoef je als ruiter echt niet eerst het hoofd te gaan dragen.
Ik denk dat het eerder is dat de ruiter geen contact kan vinden door te rijden maar alleen maar door zo ver te trekken dat het paard niet verder kan.
Ik denk dat de top-dressuurpaarden zich inderdaad over het algeneen goed voelen, een enkele uitzondering daargelaten. Waar het probleem m.i. zit is in de wannabee top-ruiters, daar ontbreekt het vaak aan zelfreflectie, kennis en ondersteunende zorg.