Top-dressuurpaarden voelen zich over het algemeen 'erg goed'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:25

Babootje schreef:
manubres schreef:
Ik denk dat het al heel veel zou kunnen schelen als we eens van dat "aan de teugel" af zouden kunnen. En dan op alle niveau's. Het is echt schrikbarend hoeveel paarden er achter de loodlijn (worden getrokken) en daardoor teveel druk op de verkeerde plekken in de hals krijgen en halsblessures oplopen. Laten ze eens bij de instructie en bij de jury's beginnen om achter de loodlijn gelijk af te keuren en zwaar te straffen.
En weg met de stang en trens, want dat dit een verfijning zou zijn daar gelooft niemand meer. Het wordt vaak meer gebruikt om rijtechnische problemen op te lossen.

Als we alle paarden uit elkaar moeten laten lopen kun je rekenen op heel andere blessures.
Achter de LL is niet perse slecht als het paard zelf het contact daar zoekt. Achter de LL trekken is niet goed.
Dat is ook meteen de reden waarom jury's het achter de LL gaan niet (kunnen) afkeuren.

Paard gewoon daar het contact niet laten vinden. Les 1 is paard leren op eigen benen te lopen en daar hoef je als ruiter echt niet eerst het hoofd te gaan dragen.
Ik denk dat het eerder is dat de ruiter geen contact kan vinden door te rijden maar alleen maar door zo ver te trekken dat het paard niet verder kan.

Ik denk dat de top-dressuurpaarden zich inderdaad over het algeneen goed voelen, een enkele uitzondering daargelaten. Waar het probleem m.i. zit is in de wannabee top-ruiters, daar ontbreekt het vaak aan zelfreflectie, kennis en ondersteunende zorg.
Laatst bijgewerkt door irmaz op 26-05-21 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:25

Babootje schreef:
manubres schreef:
Ik denk dat het al heel veel zou kunnen schelen als we eens van dat "aan de teugel" af zouden kunnen. En dan op alle niveau's. Het is echt schrikbarend hoeveel paarden er achter de loodlijn (worden getrokken) en daardoor teveel druk op de verkeerde plekken in de hals krijgen en halsblessures oplopen. Laten ze eens bij de instructie en bij de jury's beginnen om achter de loodlijn gelijk af te keuren en zwaar te straffen.
En weg met de stang en trens, want dat dit een verfijning zou zijn daar gelooft niemand meer. Het wordt vaak meer gebruikt om rijtechnische problemen op te lossen.

Als we alle paarden uit elkaar moeten laten lopen kun je rekenen op heel andere blessures.
Achter de LL is niet perse slecht als het paard zelf het contact daar zoekt. Achter de LL trekken is niet goed.
Dat is ook meteen de reden waarom jury's het achter de LL gaan niet (kunnen) afkeuren.

Het is jammer dat het al zo'n gewoonte is geworden dat "uit elkaar laten lopen" erger gevonden wordt dan achter de loodlijn. Het uit elkaar lopen zou je beter kunnen benoemen als op eigen benen lopen. Mensen weten niet eens meer hoe een goede opleiding van een paard behoort te zijn. En daar hoort nooit achter de loodlijn bij. Want een paard dat achter de loodlijn loopt kan zijn voor en achterbeen niet genoeg naar voren plaatsen. Daardoor kan het paard niet in balans lopen en zal de motor achter het ook niet goed doen. Zelfs in de topsport laat die motor achter het afweten tav het voorbeen. Want hoe hoger het voorbeen des te minder het paard het achterbeen kan onderbrengen en des te minder een paard in balans kan lopen. Dus al met al is de kennis van een goede opleiding ergens verloren gegaan...

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:16

Nou zonder dat een paard aan de teugel loopt gaan er inderdaad een heel ander skala aan problemen ontstaan. Dressuur is er juist voor het paard om deze goed en gezond de mens te kunnen dragen. Mits correct uitgevoerd. Daar zit de crux..

De loodlijn is geen heilige graal..een gedwongen houding is fout. Of dat nu achter of voor de loodlijn is.

Ik zou zeggen begin eens met het verbieden van de slofteugel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:58

manubres schreef:

Babootje schreef:

irmaz schreef:
Paard gewoon daar het contact niet laten vinden. Les 1 is paard leren op eigen benen te lopen en daar hoef je als ruiter echt niet eerst het hoofd te gaan dragen.
Ik denk dat het eerder is dat de ruiter geen contact kan vinden door te rijden maar alleen maar door zo ver te trekken dat het paard niet verder kan.

Sorry hoor, maar zo te lezen heb jij er echt geen idee van wat je zegt. Ik ga het verder ook niet uitleggen, staat genoeg over in andere topics die hierover al zijn geweest waar we elkaar zijn tegengekomen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:00

manubres schreef:
Het is jammer dat het al zo'n gewoonte is geworden dat "uit elkaar laten lopen" erger gevonden wordt dan achter de loodlijn. Het uit elkaar lopen zou je beter kunnen benoemen als op eigen benen lopen. Mensen weten niet eens meer hoe een goede opleiding van een paard behoort te zijn. En daar hoort nooit achter de loodlijn bij. Want een paard dat achter de loodlijn loopt kan zijn voor en achterbeen niet genoeg naar voren plaatsen. Daardoor kan het paard niet in balans lopen en zal de motor achter het ook niet goed doen. Zelfs in de topsport laat die motor achter het afweten tav het voorbeen. Want hoe hoger het voorbeen des te minder het paard het achterbeen kan onderbrengen en des te minder een paard in balans kan lopen. Dus al met al is de kennis van een goede opleiding ergens verloren gegaan...

[ [url=m/BnB0su.png]Afbeelding[/url] ]

Dit is echt regelrechte onzin.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:29

Babootje schreef:
irmaz schreef:

Sorry hoor, maar zo te lezen heb jij er echt geen idee van wat je zegt. Ik ga het verder ook niet uitleggen, staat genoeg over in andere topics die hierover al zijn geweest waar we elkaar zijn tegengekomen.

Gewoon recht blijven praten hoor +:)+

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:43

Babootje schreef:
CharleyT schreef:
Die laatste zin behoeft enige nuance. Achter de loodlijn wordt zeker niet door alle juryleden ''toegestaan''.
Een hele proef achter de loodlijn kan bij mij en meerdere collega's niet rekenen op waardering.

Dat is waar, maar "afkeuren" en "zwaar straffen" betekent in mijn ogen diskwalificeren / uit de wedstrijd halen.
Als je een paard niet uit de wedstrijd haalt sta je het toe, ook al geef je om die reden geen hoge punten.
Dat gebeurt ook met kreupelheden niet (helaas), tenzij het paard op 3 benen loopt.
Als een paard netjes van achter naar voren met een goed lichaamsgebruik netjes het bit aanneemt, de hand niet terugwerkt, maar het paard wel wat achter de LL loopt dan zie ik dan persoonlijk veel liever dan een paard dat voor of op de loodlijn loopt en niet aan die andere voorwaarden voldoet.

Marlies werd anders in Exloo uit de ring gestuurd. Dus dat paarden die niet regelmatig zijn, niet uit de wedstrijd worden gehaald, tenzij ze op 3 benen lopen, behoeft wel enige nuancering. En dan is Marlies maar 1 voorbeeld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:05

vur schreef:
Marlies werd anders in Exloo uit de ring gestuurd. Dus dat paarden die niet regelmatig zijn, niet uit de wedstrijd worden gehaald, tenzij ze op 3 benen lopen, behoeft wel enige nuancering. En dan is Marlies maar 1 voorbeeld.

Misschien op dat niveau wel eerder maar in de basissport gebeurt dat bijna nooit. Een jurylid die dat wel deed heeft mij ooit eens uitgelegd dat veel juryleden die onregelmatigheid dan wel zien, maar de combinatie niet uit de wedstrijd durven halen om een discussie over kreupel/niet kreupel te voorkomen. Die punten gewoon dan laag. Dat jurylid stuurde met regelmaat wel een combinatie uit de ring, maar hij had als keurmeester voor de verzekering wel wat meer inzicht en autoriteit om dat te doen. Dat was in ieder geval zijn uitleg.

vur

Re: Top-dressuurpaarden voelen zich over het algemeen 'erg goed'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:31

In de basissport zou dat kunnen ja. Daar zie ik het maar zelden. Dat is zo.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 22:43

janderegelaa schreef:
Ben wel benieuwd om welke stal/welke paarden dit gaat...
Aangezien je het uit eerste hand verteld mag dit gewoon benoemd worden.
Anders kan het gewoon net zo goed uit een dikke duim gezogen zijn.

Ik sta letterlijk op een stal waar meerdere ruiters en veel paarden op GP niveau presenteren, en de eigenaar eerder op OS is uitgekomen.
Ik zie nooit zulke praktijken.
Sommige zijn niet goed genoeg:
-hebben de instelling niet.
-hebben de fysieke mogelijkheden niet.
En die gaan inderdaad de verkoop in, daarvoor is er veel tijd in gegaan om te kijken of het lukt, zelfs regelmatig even een ruiter switch om te bepalen welke ruiter qua manier van rijden het beste aan sluit.

Tuurlijk zie ik ook paarden die het even moeilijk hebben met nieuwe oefeningen. Ook zie ik paarden die er tegen in komen of niet lijken te willen...
Maar vaak krijgt hij met veel oefenen, proberen, het voor elkaar om iets te vinden wat het paard leuk en uitdagend vind waardoor hij ook gaat presteren.

Wil het dier echt niet, of is de top bereikt en is het gezonder voor het paard een paar stappen terug te doen qua niveau door bv de leeftijd, dan gaan ze inderdaad de verkoop in. Maar meer dan eens aan een bekende en blijven ze hier gewoon lekker staan.

Ben op meerdere plekken geweest, zowel in NL als België. Werd ook veel handel gedaan met het buitenland.

Namen ga ik niet noemen, zou ook geen nut hebben. Het is op meerdere plekken voorgekomen en als simpele medewerker kun je er niks aan veranderen.

Sterker nog, ik kan niet op tegen bedrijven die een veel zwaardere geldbuidel hebben dan mij. De mensen die mij kennen, oud collega's oa weten precies waar en wie ik bedoel.

Ik ben 1 hele goede tegengekomen, waar ik echt van durf te zeggen dat hij goed doet. Nooit geschreeuw, heel veel liefde, geduld en respect voor het paard. Hij kon paarden en ruiters enorm goed opknappen en daar kan ik de naam wel van zeggen.

Ton Duivenvoorden, daar heb ik echt enorm veel respect voor. Geen enkele narigheid bij meegemaakt, zoals het hoort.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 22:46

Heel actueel ook, waarom is dit mogelijk?

https://youtu.be/NVuOKRFChdA

Vandaar zeg ik, "een paard moet zich goed voelen om te presteren" is echt een fabeltje. Helaas, paarden kunnen pijn heel lang verbergen en er echt doorheen gaan. Logisch, een zwaktevertoning is de dood in de natuur.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 23:37

hns schreef:

Vandaar zeg ik, "een paard moet zich goed voelen om te presteren" is echt een fabeltje. Helaas, paarden kunnen pijn heel lang verbergen en er echt doorheen gaan. Logisch, een zwaktevertoning is de dood in de natuur.

Daar denk ik precies zo over. Lichamelijk zullen ze niet helemaal in de kreukels moeten zitten om een GP te kunnen lopen. Alhoewel... Rath en Totilas slaagden er met onregelmatigheden nog in om goede scores te rijden. Een ongelukkig, maar gewillig paard zal heus zijn GP proef (eventueel op de automatische piloot) wel door kunnen lopen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 08:16

hns schreef:
janderegelaa schreef:
Ben wel benieuwd om welke stal/welke paarden dit gaat...
Aangezien je het uit eerste hand verteld mag dit gewoon benoemd worden.
Anders kan het gewoon net zo goed uit een dikke duim gezogen zijn.

Ik sta letterlijk op een stal waar meerdere ruiters en veel paarden op GP niveau presenteren, en de eigenaar eerder op OS is uitgekomen.
Ik zie nooit zulke praktijken.
Sommige zijn niet goed genoeg:
-hebben de instelling niet.
-hebben de fysieke mogelijkheden niet.
En die gaan inderdaad de verkoop in, daarvoor is er veel tijd in gegaan om te kijken of het lukt, zelfs regelmatig even een ruiter switch om te bepalen welke ruiter qua manier van rijden het beste aan sluit.

Tuurlijk zie ik ook paarden die het even moeilijk hebben met nieuwe oefeningen. Ook zie ik paarden die er tegen in komen of niet lijken te willen...
Maar vaak krijgt hij met veel oefenen, proberen, het voor elkaar om iets te vinden wat het paard leuk en uitdagend vind waardoor hij ook gaat presteren.

Wil het dier echt niet, of is de top bereikt en is het gezonder voor het paard een paar stappen terug te doen qua niveau door bv de leeftijd, dan gaan ze inderdaad de verkoop in. Maar meer dan eens aan een bekende en blijven ze hier gewoon lekker staan.

Ben op meerdere plekken geweest, zowel in NL als België. Werd ook veel handel gedaan met het buitenland.

Namen ga ik niet noemen, zou ook geen nut hebben. Het is op meerdere plekken voorgekomen en als simpele medewerker kun je er niks aan veranderen.

Sterker nog, ik kan niet op tegen bedrijven die een veel zwaardere geldbuidel hebben dan mij. De mensen die mij kennen, oud collega's oa weten precies waar en wie ik bedoel.

Ik ben 1 hele goede tegengekomen, waar ik echt van durf te zeggen dat hij goed doet. Nooit geschreeuw, heel veel liefde, geduld en respect voor het paard. Hij kon paarden en ruiters enorm goed opknappen en daar kan ik de naam wel van zeggen.

Ton Duivenvoorden, daar heb ik echt enorm veel respect voor. Geen enkele narigheid bij meegemaakt, zoals het hoort.

Wil je wel goed quoten want dat is niet een post van mij die je daar quote maar mijn naam staat er wel boven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 08:54

Vind het altijd jammer dat als men 1x iets mee maakt wat niet door de beugel kan gelijk alle anderen over 1 kam scheren. Vaak worden dingen nog even lekker uit vergroot en van een mug een olifant gemaakt zoals veel penny meisjes dat goed kunnen. Lekker roddelen en zwart maken is een bekend fenomeen in paardensport land. Lekker stoken.....

Als je zolang hebt mee gelopen in vele ( bekende) sport stallen of fok/opfok zoals sommigen beweren te zeggen weet je ook dat veel beweringen grote kul zijn!

Ik sta soms versteld wat een fantasie mensen hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 09:06

manubres schreef:
hns schreef:

Daar denk ik precies zo over. Lichamelijk zullen ze niet helemaal in de kreukels moeten zitten om een GP te kunnen lopen. Alhoewel... Rath en Totilas slaagden er met onregelmatigheden nog in om goede scores te rijden. Een ongelukkig, maar gewillig paard zal heus zijn GP proef (eventueel op de automatische piloot) wel door kunnen lopen.

Onregelmatig kan ook op tactfouten duiden, en is niet altijd kreupelheid maar kan ook rijtechnisch zijn.

Voor de rest is het natuurlijk voor dierenartsen soms al moeilijk te zien als een paard kreupel is, laat staan voor juryleden. Deze paarden worden natuurlijk wel veel vaker door dierenartsen gezien en gecheckt dan het gemiddelde amateur paard. (controles voor de wedstrijden, fit to compete etc.)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:29

Popstra schreef:
Vind het altijd jammer dat als men 1x iets mee maakt wat niet door de beugel kan gelijk alle anderen over 1 kam scheren. Vaak worden dingen nog even lekker uit vergroot en van een mug een olifant gemaakt zoals veel penny meisjes dat goed kunnen. Lekker roddelen en zwart maken is een bekend fenomeen in paardensport land. Lekker stoken.....

Als je zolang hebt mee gelopen in vele ( bekende) sport stallen of fok/opfok zoals sommigen beweren te zeggen weet je ook dat veel beweringen grote kul zijn!

Ik sta soms versteld wat een fantasie mensen hebben.

Ik heb geen fantasie, ik heb gewoon geen roze bril op mijn neus staan....
Het is natuurlijk wel welke beugel je het over hebt...de een vindt de ene beugel prima, terwijl de ander het al te ver vindt gaan. Maar het is prima om die discussie met elkaar te blijven voeren in het belang van het welzijn van de paarden...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:05

Ik heb ook absoluut geen roze bril op en loop ook al heel wat jaren mee maar nog nooit mee gemaakt dat bijv hele groepen veulens naar de slacht gingen omdat ze niet zouden voldoen.

En wat die ,,achterdeur,, betreft, voor elk paard is wel een passende eigenaar.
En ja, er raakt wel eens wat geblesseerd en mijn ervaring is dat de eigenaren daar heel erg verdrietig over zijn en er alles aan doen voor ze een paard volledig afschrijven.

Het is echt niet overal zoals men hier schrijft. En wat ik dan nog niet begrijp is waarom maken mensen er niet echt werk van als het om mishandeling gaat ipv bij elke volgende trainer of stal waar ze gaan werken de vorige zwart maken?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:09

Ik kan je thans al één grote fokker (twee technisch gezien gezien het een samenwerking was) waar dat gebeurde met de hengstenveulens. Kan je een foto door sturen van één van die veulens die door een faillissement op een andere plek terecht gekomen is (in een lot van X aantal paarden). Als je dát welzijn en zich goed voelen noemt hoe die uit zag dan zijn we uit gediscussieerd. En via dat paard alleen kan ik al drie grote stallen en één hele grote naam door het slijk halen die rechtstreeks met dit dier in contact geweest zijn en één naam die onrechtstreeks verbonden is aan ze.. Bewijs heb ik via mails van het stamboek. Dan weet je ineens hoe minstens een deel uit ziet van wat "via de achterdeur" verdwijnt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 17:33

Ayasha schreef:
Ik kan je thans al één grote fokker (twee technisch gezien gezien het een samenwerking was) waar dat gebeurde met de hengstenveulens. Kan je een foto door sturen van één van die veulens die door een faillissement op een andere plek terecht gekomen is (in een lot van X aantal paarden). Als je dát welzijn en zich goed voelen noemt hoe die uit zag dan zijn we uit gediscussieerd. En via dat paard alleen kan ik al drie grote stallen en één hele grote naam door het slijk halen die rechtstreeks met dit dier in contact geweest zijn en één naam die onrechtstreeks verbonden is aan ze.. Bewijs heb ik via mails van het stamboek. Dan weet je ineens hoe minstens een deel uit ziet van wat "via de achterdeur" verdwijnt.

Dan moet je die foto hier maar eens posten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 17:39

Maar gaat dat om een grote fokker alsin: een grote naam of grote aantallen die deze persoon fokte? En waren dat sportpaarden of andere rassen?

En nog steeds blijft de discussie lastig, wat de een vind kunnen vind de ander niet kunnen. Vind wel dat de roze bril omtrent enkele A kader leden uit Nederland wel eens af mag, want wat die met die paarden op het losrijterrein al uitspoken kan echt niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 17:43

Ik wil gerust posten wat ik op gehaald heb, ben die verheerlijking spuugzat nl.
3 jaar oud.
Vind geen foto van zijn kont. Ruggengraat stak uit. Zwelling op de hals. Litteken op het hoofd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Edit: op mijn pc zal ik nog wel Foto’s hebben. Zit nu in de stallen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-05-21 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 17:46

Popstra schreef:
Ik heb ook absoluut geen roze bril op en loop ook al heel wat jaren mee maar nog nooit mee gemaakt dat bijv hele groepen veulens naar de slacht gingen omdat ze niet zouden voldoen.

En wat die ,,achterdeur,, betreft, voor elk paard is wel een passende eigenaar.
En ja, er raakt wel eens wat geblesseerd en mijn ervaring is dat de eigenaren daar heel erg verdrietig over zijn en er alles aan doen voor ze een paard volledig afschrijven.

Het is echt niet overal zoals men hier schrijft. En wat ik dan nog niet begrijp is waarom maken mensen er niet echt werk van als het om mishandeling gaat ipv bij elke volgende trainer of stal waar ze gaan werken de vorige zwart maken?

Van die veulens weet ik ook niks , dus geen idee of dat waar is.
Zelf heb ik ook niet bij een "verkeerde" stal gewerkt. Maar zie wel veel op wedstrijden...en dan inderdaad ook veel op amateurniveau. Maar ook op topniveau...Al zal ik eerlijk zijn dat de laatste wedstrijd waar ik was in Tolbert mijn tenen gelukkig redelijk recht bleven. Maar dat was vooral de subtop. Daar rijden er toch best een groot aantal op een hele fijne manier. Maar het fijne rijden vind ik nog te weinig gewaardeerd in punten...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:02

Ayasha schreef:
3 jaar oud.
Vind geen foto van zijn kont. Ruggengraat stak uit. Zwelling op de hals. Litteken op het hoofd.

[ [url=m/gBTIm7.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FUxVla.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ejD2nz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/n726QB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik verwachtte brooks hospital achtige fotos maar dit zijn paarden in de groei. Ze lijken me iets jonger dan 3.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 27-05-21 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:03

Babootje schreef:
Ayasha schreef:
3 jaar oud.

[ [url=m/gBTIm7.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FUxVla.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ejD2nz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/n726QB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik verwachtte brooks hospital achtige fotos maar dit zijn zo te zien jaarlingen of iets ouder in de groei. De mijne ziet er niet heel veel anders uit nu en die staat toch echt bij een hele goede opfokstal waar hij heel veel te eten krijgt.

Nee Babootje. Dit is een 3 jarige hengst.
Wil je zijn papier door sturen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-05-21 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:04

3 jaar oud staat er bij.
Dus hem aanzien als jaarling geeft de verwaarlozing wel aan.