Hoe maak je jouw paard beter aan het been? Enkele tips!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Hoe maak je jouw paard beter aan het been? Enkele tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 08:30

Mee eens, ik snap trouwens ook niet helemaal waarom aanleuning voor impuls staat.

Ik snap wel wat je bedoelt hoor MWM, veel paarden krijgen ook door spanning en rug vasthouden/ zetten tactfouten in de stap. Gaan ze kort/lang stappen bijv. En sommige paarden hebben zoveel tact van zichzelf dat er zelden een tactfout ontstaat.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 09:13

Het scala is ook niet echt een volgorde het zijn gewoon de dingen waaraan je werkt. Zeker de eerste 4 train je door elkaar en verbeteren elkaar. Daarna pak je de laatste twee erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 09:20

poes schreef:
Het scala is ook niet echt een volgorde het zijn gewoon de dingen waaraan je werkt. Zeker de eerste 4 train je door elkaar en verbeteren elkaar. Daarna pak je de laatste twee erbij.
Ik vind deze afbeelding daarom ook veel helderder dan zo'n "droge" piramide:
Afbeelding

Hier is het Skala opgedeeld in die zes aspecten, maar ook in drie fasen en je ziet ook dat die drie fasen voor een deel door elkaar heen lopen. Die drie fasen zijn dan eerder waar de opbouw in zit, niet in ieder van die zes losse onderdelen an sich.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 09:32

Die zocht ik inderdaad ook Mkango.
Die piramide voelt niet geheel logisch omdat het een proces is die op verschillende momenten heen en weer kan bewegen.
Soms met lastigere oefeningen moet je even terug aan de basis en andersom.

Je hebt een bepaald adaptief vermogen nodig om aan te voelen welke van de blokjes er op dat moment mist of onvoldoende is, en dan daar je rijderij er op aan te passen en/of het paard op dat punt uit te dagen of te motiveren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 09:38

Sommige paarden hebben van zichzelf een ijzersterke tact en moet je moeite doen om dat te onderbreken. Bij andere paarden moet je juist altijd aandacht besteden aan de tact en maken ze met het minste of geringste al een tactfout. Had laatst een proef om te beoordelen van een pony. Leuke werkwillige en hele lenige pony. Maar bijna in elk onderdeel wel tactfouten. Zo zonde. Dan ga je hard naar beneden, ook al liep hij alle oefeningen spelenderwijs door. Maar tact is toch wel een basisvoorwaarde.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 07:25

Mkango schreef:
poes schreef:
Ik vind deze afbeelding daarom ook veel helderder dan zo'n "droge" piramide:
[ Afbeelding ]

Hier is het Skala opgedeeld in die zes aspecten, maar ook in drie fasen en je ziet ook dat die drie fasen voor een deel door elkaar heen lopen. Die drie fasen zijn dan eerder waar de opbouw in zit, niet in ieder van die zes losse onderdelen an sich.

Deze is veel beter inderdaad!

Ik denk dat een goede ruiter aanvoelt wat nodig is om aan te werken en het is natuurlijk inderdaad niet zo dat je er een voor een aan werkt. Het meeste vervloeit en loopt door elkaar heen.

Ah zonde Suzanne, was hij te loperig?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 17:25

Nee dat viel wel mee eigenlijk. Had gewoon heel weinig tact in het lopen. Zowel stap als draf. Stap was wel inderdaad te gehaast. Draf was gewoon met veel tactfouten in de verruimingen en de zijgangen. Dan gaat het hard naar beneden, al was het leuk lenig ponietje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 07:37

Ah jammer, ja dat kan ook natuurlijk..het wisselt per paard.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 07:46

Maar wel goed dat je er op beoordeeld.
Maar volgens mij heb ik jou ook een paar keer op almelo gehad, kan dat kloppen? :D
Toen vond ik jou ook heel reëel jureren.
Ik had met Jam toen ik hem net had bij onze eerste wedstrijdjes, vaak vreselijk hoge punten terwijl ik zelf helemaal niet tevreden was.
Hij liep dan lekker blij te dartelen, oortjes erop... benen meters hoog zwaaien... maar de ene tactfout na de andere. Geen lijn recht kunnen inzetten. En dan nog boven de 70% krijgen, daar kan ik met de pet niet bij.
Ik begrijp best dat hij heel leuk was om naar te kijken, het was gewoon een grote oranje pretletter waarvan het plezier er af straalde :')
Maar je moet ook kijken wat er precies gebeurt en je niet af laten leiden door alleen dat beeld imo.