Adviesgroep praat mee over vignet Utrechtse Heuvelrug

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Re: Adviesgroep praat mee over vignet Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 18:56

best raar allemaal

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:15

SusanH schreef:
Wat ik hierin mis. Waarom moeten alleen ruiters opdraaien voor de kosten. Wat is er duurder aan het onderhoud van ruiterpaden ten opzichte van wandel en fietspaden? En daarbij, als 1 argument wordt veiligheid aangevoerd. Als ik ergens niet meer veilig buiten kan rijden is het bij ons vlakbij in het bos. Al die mtb'ers en hun routes kruisen geregeld de ruiterpaden. Het is niet meer leuk om daar buiten te rijden als je zoals wij een kijkerig paard hebt.

Mountainbikers moeten al jaren een vignet hebben voor de Utrechtse heuvelrug.
Die is wel maar €7,50. :=

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:21

verootjoo schreef:
SusanH schreef:
Wat ik hierin mis. Waarom moeten alleen ruiters opdraaien voor de kosten. Wat is er duurder aan het onderhoud van ruiterpaden ten opzichte van wandel en fietspaden? En daarbij, als 1 argument wordt veiligheid aangevoerd. Als ik ergens niet meer veilig buiten kan rijden is het bij ons vlakbij in het bos. Al die mtb'ers en hun routes kruisen geregeld de ruiterpaden. Het is niet meer leuk om daar buiten te rijden als je zoals wij een kijkerig paard hebt.

Mountainbikers moeten al jaren een vignet hebben voor de Utrechtse heuvelrug.
Die is wel maar €7,50. :=

Die zijn wel met ieieiets meer mensen. En ze hebben minder kilometers en minder m2 oppervlakte aan pad. En veel meer vrijwilligers die regelmatig klussen.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:37

Is er dan nu ook een plan wanneer de paden daadwerkelijk opgeknapt gaan worden nu het vignet er is?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Mountainbikepaden blijven sowieso ook netter. Geen/weinig modderplassen en hopen poep, bijvoorbeeld.

Al zie ik ze liever niet, ze houden hun paden wel netjes :=.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 06-12-21 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Waarom betalen fietsers niks? En wandelaars? Ik kan er niks aan doen. Maar ik blijf het krom vinden. En ik schrok best van de bedragen. Een dagpas is voor ons nog het meest gunstig voor onze eigen paarden, daar rijden we niet vaak mee buiten op vakanties na. Maar mijn bijrijdpaard staat aan het bos. Ik moet dan betalen...maar de eigenaresse ook. Waarom niet een pas per paard? Dat had ik logischer gevonden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:40

SusanH schreef:
Waarom betalen fietsers niks? En wandelaars? Ik kan er niks aan doen. Maar ik blijf het krom vinden. En ik schrok best van de bedragen. Een dagpas is voor ons nog het meest gunstig voor onze eigen paarden, daar rijden we niet vaak mee buiten op vakanties na. Maar mijn bijrijdpaard staat aan het bos. Ik moet dan betalen...maar de eigenaresse ook. Waarom niet een pas per paard? Dat had ik logischer gevonden.

Ik gok omdat fietsers (ik zie sowieso nauwelijks fietsers in het bos, tenzij je mountainbikers bedoelt) en wandelaars nauwelijks paden omploegen, geen bredere paden nodig hebben, boomwortels en takken niet heel grondig hoeven worden gesnoeid, en geen hopen stront achterlaten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:43

Voor fietsers en wandelaars krijgen grondeigenaren subsidie. Voor paarden en MTB’ers niet. De subsidie gaat op hectaren opengesteld voor publiek (denk even aan de sluiting van de kroondomeinen wat laatst in het nieuws was).

Vignet per paard is ook besproken, maar hoe ga je in het veld controleren of het paard dat je bij je hebt ook daadwerkelijk het paard is met het vignet.
Vooralsnog is dit het eerste jaar en zal er geëvalueerd worden onder gebruikers (vignethouders), dus wellicht wijzigt het op termijn nog naar paardgebonden. Maar je kan al voorspellen wat er dan gaat gebeuren: “ja maar, ik heb drie paarden, maar rij die altijd zelf. Ik neem nooit iemand mee. Dus nou heb ik er drie en moet ik dus drie vignetten kopen?! Dat is toch niet eerlijk?!?!?!”

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:44

Hilary schreef:
Voor fietsers en wandelaars krijgen grondeigenaren subsidie. Voor paarden en MTB’ers niet. De subsidie gaat op hectaren opengesteld voor publiek (denk even aan de sluiting van de kroondomeinen wat laatst in het nieuws was).

Vignet per paard is ook besproken, maar hoe ga je in het veld controleren of het paard dat je bij je hebt ook daadwerkelijk het paard is met het vignet.
Vooralsnog is dit het eerste jaar en zal er geëvalueerd worden onder gebruikers (vignethouders), dus wellicht wijzigt het op termijn nog naar paardgebonden. Maar je kan al voorspellen wat er dan gaat gebeuren: “ja maar, ik heb drie paarden, maar rij die altijd zelf. Ik neem nooit iemand mee. Dus nou heb ik er drie en moet ik dus drie vignetten kopen?! Dat is toch niet eerlijk?!?!?!”

Oooh, dat klinkt ook logisch :D.

Ik denk dat er altijd wel mensen zijn waar het niet helemaal goed/naar wens voor is. Dat is jammer, maar helaas. Het is nu kijken wat het beste werkt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:48

Ja maar goed, wij hebben 2 paarden. Met 3 personen. Dus 3 vignetten nodig dan. Dat vind ik ook niet eerlijk. En als ik voor mijn bijrijdpaard ook moet mee betalen ben ik helemaal duur uit. Dan betalen we 3 keer voor onderhoud terwijl er effectief maar 2 paarden de boel stuk lopen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:49

Jouw argumenten kloppen ook hoor, San. Een wandelpad hoeft geen specifieke breedte te hebben, een mansbreed spoor is voldoende. Wandelaars brengen minder schade toe aan paden.
Fietspaden worden aangelegd en hebben daarna ook een vaste breedte (ze worden niet spontaan smaller door spoorvorming, wat je bij paarden wel hebt). Langs een fietspad moet je dus snoeien en maaien, kan lekker makkelijk met de trekker en rij je in principe weinig mee kapot.

Als er een trekker over een ruiterpad is geweest om wat te doen, moet je daarna eigenlijk gelijk weer slepen. En als je dat hebt gedaan, ligt er een randje zand / grond langs de randen van het pad. Die moet je dan weer weghalen, want anders kan het water niet naar de watergaten lopen. Die watergaten moet je trouwens ook leegmaken af en toe, want daar loopt zand / grond in, vallen bladeren in, gaat gras in groeien en boompjes. Weg gat, plas op het pad, pad nat, pad modder.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:51

Bij de mtb-ers worden de paden ook door henzelf onderhouden en daar zijn ze ook serieus in.
Bij de klusdagen voor de ruiterpaden die altijd werden georganiseerd waren de mensen die kwamen klussen meestal op 1 hand te tellen...

Dan zag ik nog iemand op fb die zei 'de wandelpaden zijn altijd veel beter/mooier'... ben benieuwd hoe zij denkt dat een wandelpad eruit zou zien als er dagelijks paarden overheen rijden >;)

Ik ga het wel zien allemaal, die 60 euro lig ik niet direct wakker van gelukkig

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:56

Kaatje_S schreef:
Bij de mtb-ers worden de paden ook door henzelf onderhouden en daar zijn ze ook serieus in.
Bij de klusdagen voor de ruiterpaden die altijd werden georganiseerd waren de mensen die kwamen klussen meestal op 1 hand te tellen...

Dan zag ik nog iemand op fb die zei 'de wandelpaden zijn altijd veel beter/mooier'... ben benieuwd hoe zij denkt dat een wandelpad eruit zou zien als er dagelijks paarden overheen rijden >;)

Herkenbaar. En dan wordt er een klusdag georganiseerd en moeten degenen die altijd het meest klagen spontaan werken op zulke dagen. Altijd.
Maar goed, daarom is er straks een vignet :) (maar ook daar zijn ze het dan weer niet mee eens)

De MTB’ers zijn heel goed georganiseerd als groep. Ze hebben een besloten Facebook-groep voor vrijwilligers, mogen zelfstandig aan de slag als ze voldoende zijn ingewerkt, maar kunnen ook regelmatig aansluiten bij een georganiseerde klus. En dan hebben ze altijd koffie en koeken :D

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 21:39

Ik begreep dat Pijnenburg zich toch mogelijk wel gaat aansluiten bij het vignet, heeft iemand daar al meer van gehoord? Dat zou voor ons al heel erg schelen. Nu wordt het een dure grap met UH, GNR én Pijnenburg als ruiterpaden in een straal van 3km.
Onze stal is omgeven door ruiterpaden, volgens het kaartje van het vignetgebied kunnen mijn stalgenoten hun paard niet eens uit het land halen zonder vignet, want ze moeten een stukje over het ruiterpad := echt te bizar voor woorden

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 21:49

Volgens mij is er nog geen duidelijkheid over Pijnenburg.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 22:39

Vandaag 2x 7,50 betaald voor een dagkaart voor mij en mn dochter. We zijn in Amerongen het bos ingegaan. Maar de paden zijn niet best, veel stenen en stronken.

Is er trouwens iets van een app met de ruiterroutes?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 05:56

onpaard schreef:
Vandaag 2x 7,50 betaald voor een dagkaart voor mij en mn dochter. We zijn in Amerongen het bos ingegaan. Maar de paden zijn niet best, veel stenen en stronken.

De meest gebruikte app is: https://www.ruiterenenmennen.nl/C142-Ru ... phone.html .

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 06:15

Hilary schreef:
Kaatje_S schreef:

Herkenbaar. En dan wordt er een klusdag georganiseerd en moeten degenen die altijd het meest klagen spontaan werken op zulke dagen. Altijd.
Maar goed, daarom is er straks een vignet :) (maar ook daar zijn ze het dan weer niet mee eens)

De MTB’ers zijn heel goed georganiseerd als groep. Ze hebben een besloten Facebook-groep voor vrijwilligers, mogen zelfstandig aan de slag als ze voldoende zijn ingewerkt, maar kunnen ook regelmatig aansluiten bij een georganiseerde klus. En dan hebben ze altijd koffie en koeken :D

Mee eens. Je kunt veel zeggen over MTB'ers, maar ze komen wel altijd massaal opdagen tijdens klusdagen.
Bij ruiters etc zijn het er vaak nog geen handjevol.
Dus tja, dan betalen.. Ook aan ruiterpaden zit veel onderhoud. Ik zie ze hier regelmatig met de bosmaaier bezig, takken snijden of nieuw zand storten.
En ondertussen ligt er overal mest, ook op de wandelpaden.
Dat maakt wandelaars niet heilig trouwens, want ook die maken er met name sinds Corona echt een zooitje van.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 08:43

Maar als je betaald wil je ook goede paden. Voortaan rijd ik weer naar Ede, er waren wegwerkzaamheden waardoor ik moest omrijden en koos ik een keer voor Amerongen. Maar dat vind ik het geld niet waard.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 16:35

onpaard schreef:

Die stenen zitten daar in de bodem, daar kunnen ze niet zoveel aan doen. Iets met ijstijd. Bij elke regenbui en lange droogte wordt dat erger. Idem voor de stronken; door droogte en daarna flinke regenval stroomt het zand bergaf en krijg je erosie. Behalve steeds het zand weer naar boven brengen (wat steeds maar heel tijdelijk is) kunnen ze hier niet heel veel aan doen, helaas.

Leg je klachten overigens vooral neer bij het nationaal park, volgens mij is er wel ergens een klachtenformulier of meldpunt oid te vinden.