Trainingsvideo van NRW staatshengst zorgt voor discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:49

DuoPenotti schreef:
De huidige sport hoop ik ook, sport in het algemeen niet.
Rij zelf al lang geen sport meer, maar als ik kijk dat sommige paarden het zelf ook gaaf vonden om te doen, ja echt!
Die niet gedwongen hoeven worden met allemaal enge hulpmiddelen, dan zou het ook zonde zijn dat te verbieden.

fei/KNHS moet gewoon eens door durven pakken.
Daar zit het probleem.

Precies! Helemaal mee eens!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:06

DezeNaam schreef:
Extreme mening, serieus? Ik mag hopen dat je op een foto het verschil wel kan zien tussen een paard dat in zijn mond getrokken wordt of een paard dat op het bit aan het kauwen is.
Ik ben het een beetje beu dat alles goedgepraat wordt onder het mom van 'het is maar een momentopname'.

En nee, ik heb geen beeldmateriaal, ook geen behoefte aan. Ik rijd ondertussen al vier jaar geen paard meer. Nu zal ik zeker maar volledig moeten zwijgen volgens de beredenering van sommige mensen hier. :+ Want om hier kritiek te mogen geven moet je blijkbaar minstens twee keer deelgenomen hebben aan de olympische spelen. (Ja, een hyperbool. Voordat hier ook weer serieus op ingegaan wordt.)

Tuurlijk kun je kritisch zijn he maar er zijn er een aantal op Bokt die alleen maar op andermans rijkuntst of manier van het houden van paarden af geven in veel topics en alleen maar schrijven hoe verrot er veel rijden of hoe verrot veel paarden er wel niet bij staan!

Niemand die is perfect en niemand doet het ooit perfect en ook niet elk paard is perfect.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:15

Popstra...niemand is perfect en doet het misschien niet perfect...maar we kunnen wel proberen de paardensport diervriendelijker te maken. Paarden zijn geen machines. Het zouden geen gebruiksvoorwerpen moeten zijn om ons ego en ambities te bevredigen ten koste van het welbevinden van het dier. En misschien betekent dat dat we er helemaal niet bovenop moeten gaan zitten. Maar mijns inziens zit er nog een heel stuk tussen sport (topsport en amateursport) en er niet meer bovenop gaan zitten dat verbeterd kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:29

we grijpen te gemakkelijk naar hulpmiddelen om ons eigen ongenoegen>inkomen>status> riante leventje
te krijgen en te behouden, we willen allemaal een graantje mee pikken, maar bedoelen/doen het altijd goed

het is ook een mooie manier om zwart wit te maken

het paard verworden tot een financieel - zeer lucratief - ding, dat laat niemand zich meer afpakken, ook de fokkers/productiebedrijven en toeleveranciers niet

we doen de opleiding niet voor de sport, het is big business
we weten allemaal dat paarden ruimte nodig hebben en toch houden we paarden op een postzegel met zand

dus het zal een wens blijven om het voor paarden te verbeteren, daar zullen we mee moeten leven

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:44

MCE...
Niemand had een jaar geleden gedacht dat wij allemaal mondkapjes zouden gaan dragen....niemand had gedacht dat we ooit een avondklok zouden krijgen, 1,5 meter afstand moesten bewaren en niet meer op reis mochten.

Ik bedoel ermee te zeggen dat dingen zeker wel kunnen veranderen ook al denk je dat het onmogelijk is.
Er zal wel iemand op de noodknop moeten gaan drukken...en de vraag is of en wanneer iemand dat gaat doen. En ik denk zelf dat die tijd steeds dichterbij komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:47

manubres schreef:
MCE...
Niemand had een jaar geleden gedacht dat wij allemaal mondkapjes zouden gaan dragen....niemand had gedacht dat we ooit een avondklok zouden krijgen, 1,5 meter afstand moesten bewaren en niet meer op reis mochten.

Ik bedoel ermee te zeggen dat dingen zeker wel kunnen veranderen ook al denk je dat het onmogelijk is.
Er zal wel iemand op de noodknop moeten gaan drukken...en de vraag is of en wanneer iemand dat gaat doen. En ik denk zelf dat die tijd steeds dichterbij komt.

Manubres, de mondkapjes zijn van een andere orde, dat is een ding en of het in een doosje zit merken ze niet, we hebben ze nu even noodzakelijk nodig het is fijn dat het uitgevonden is

paarden zijn levende dieren en worden (veelal) misbruikt, en iedereen denkt dat hij/zij het goed doet
paarden in een "doosje" zijn iets anders, (alhoewel er heel luxe doosjes zijn)

er zijn wel meer dingen - ook ten goede - uitgevonden/verandert, zonnepanelen b.v.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:56

Citaat:
paarden zijn levende dieren en worden misbruikt, en iedereen denkt dat hij/zij het goed doet

Hierbij had ik meteen een gedachte.

die mensen die echt bewust slecht met hun paard omgaan, zoals die elektrische sporen en de kroonkurken op balken en dat soort achterlijke dingen, zouden die echt denken dat ze het goed doen?

Ik denk dat ze echt wel weten héél fout bezig te zijn.
Maar hun drang naar macht/geld/status de doorslag geeft.

net als een crimineel die een ander mishandeld of ombrengt, ik denk dat die ook echt wel weten dat het erg fout is, maar de macht/geld/status is sterker.

Daarom moet je die mensen die zulke achterlijke dingen uitspoken ook veel harder aanpakken, ik denk echt wel weten dat ze een paard aan het mishandelen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:14

DuoPenotti schreef:
Citaat:
paarden zijn levende dieren en worden misbruikt, en iedereen denkt dat hij/zij het goed doet

Hierbij had ik meteen een gedachte.

die mensen die echt bewust slecht met hun paard omgaan, zoals die elektrische sporen en de kroonkurken op balken en dat soort achterlijke dingen, zouden die echt denken dat ze het goed doen?

Ik denk dat ze echt wel weten héél fout bezig te zijn.
Maar hun drang naar macht/geld/status de doorslag geeft.

net als een crimineel die een ander mishandeld of ombrengt, ik denk dat die ook echt wel weten dat het erg fout is, maar de macht/geld/status is sterker.

Daarom moet je die mensen die zulke achterlijke dingen uitspoken ook veel harder aanpakken, ik denk echt wel weten dat ze een paard aan het mishandelen zijn.

geld verzoent de pijn die zij niet voelen, want het is een DING waarmee ze hun geld verdienen, of hun aankopen moeten terug verdienen dat de elektrische hulpmiddelen nodig zijn is tekenend voor hun eigen onkunde of de snelheid in de handel

met emotion kun je geen handel doen,

maar ja dat is al zo vaak gezegd: waar kennis ophoud begint...................

de goede niet te na gesproken, business is business

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:25

Ik kijk net een filmpje van het verrichtingsonderzoek van het KWPN. Zie ik ook een paard aan de longe behoorlijk kort gebonden en veel te diep lopen. Wat me ook echt opviel is dat de springpaarden met de hoofden op of voor de loodlijn liepen in een hele mooie balans en de dressuurpaarden met hun hoofden achter de loodlijn in een slechte balans....
Ik snap echt niet wat de bedoeling is in de dressuurwereld om de hals zo in te binden en te verkorten zodat ze de balanceerstok, want dat is de hals, totaal niet kunnen gebruiken en niet in balans kunnen lopen.

DuoPenotti

Re: Trainingsvideo van NRW staatshengst zorgt voor discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:28

MCE, dat denk ik dus ook.
Het zijn een soort van criminelen onder de paardensporters waar geld en aanzien belangrijker is.
En gelukkig kunnen we ook van de niet paardensporter mens zeggen dat de meeste geen crimineel zijn, en fatsoenlijk met mens en dier omgaan belangrijker is dan geld.

Maar die uitwassen in de paardensport moeten ze gewoon flink aanpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 13:21

manubres schreef:
Ik kijk net een filmpje van het verrichtingsonderzoek van het KWPN. Zie ik ook een paard aan de longe behoorlijk kort gebonden en veel te diep lopen. Wat me ook echt opviel is dat de springpaarden met de hoofden op of voor de loodlijn liepen in een hele mooie balans en de dressuurpaarden met hun hoofden achter de loodlijn in een slechte balans....
Ik snap echt niet wat de bedoeling is in de dressuurwereld om de hals zo in te binden en te verkorten zodat ze de balanceerstok, want dat is de hals, totaal niet kunnen gebruiken en niet in balans kunnen lopen.

het verschil: springpaarden hebben niets aan een front,

daar begint voor het dressuurpaard al de ontwrichting van de natuurlijke atleet, voor 'n mogelijk koper/rijder is front heel belangrijk en potentiele kopers/rijders denken zo de aanleg te kunnen beoordelen

ach het is bekent: de blessures - vroeger of later - komen vanzelf mee, maar ja dan zijn ze meestal al wel een paar keer van eigenaar gewisseld "toch niet het talent" " toch niet kunnen voldoen aan de verwachtingen" gewoon de business

het sport potentieel wat zichtbaar moet zijn, zo gaat dat in de fokkerij

moeten als 3/4 jarige al wel Z klaar zijn

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:16

Maar het grappige is dus dat een springpaard met langere hals beter in balans loopt dan een dressuurpaard met korte hals. Maar dat verschil ziet "de kenner" helaas niet 8)7 En wat is front? Een paard die op de kop loopt zal nooit zijn achterbeen eronder kunnen zetten, dus krijg je nooit front. Je krijgt puur absolute oprichting...een in elkaar getrokken paard, wat niks meer met de dressuur zoals het bedoeld is te maken heeft. Maar dan toch hoge punten krijgen in de sport en dan is het cirkeltje rond...Dus ergens zal dat cirkeltje verbroken moeten worden. En mensen moeten eens snappen dat een paard die niet in balans loopt geen dressuuroefening op een goede manier kan uitvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:26

manubres schreef:
Maar het grappige is dus dat een springpaard met langere hals beter in balans loopt dan een dressuurpaard met korte hals. Maar dat verschil ziet "de kenner" helaas niet 8)7 En wat is front? Een paard die op de kop loopt zal nooit zijn achterbeen eronder kunnen zetten, dus krijg je nooit front. Je krijgt puur absolute oprichting...een in elkaar getrokken paard, wat niks meer met de dressuur zoals het bedoeld is te maken heeft. Maar dan toch hoge punten krijgen in de sport en dan is het cirkeltje rond...Dus ergens zal dat cirkeltje verbroken moeten worden. En mensen moeten eens snappen dat een paard die niet in balans loopt geen dressuuroefening op een goede manier kan uitvoeren.

met dollartekens in je ogen en een OS medaille in je hoofd.......................... wie denkt dan nog aan balans en de achterbenen eronder brengen
daar zijn veel truckendozen/symtoombestrijders ect. voor,

die cirkel doorbreken.............misschien als het geld niets meer waard is!!!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:29

Of als heel simpel de Fei weer deskundige jury neer zet.
Die zien wat een goed gereden paard is.
Als bepaalde ruiters steeds achteraan staan is het voorbeenzwaaien zo voorbij hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:36

DuoPenotti schreef:
Of als heel simpel de Fei weer deskundige jury neer zet.
Die zien wat een goed gereden paard is.
Als bepaalde ruiters steeds achteraan staan is het voorbeenzwaaien zo voorbij hoor.

ja, maar waar vindt je die??? belangenverstrengeling!! de meeste zijn bijna volledig in de sector werkzaam

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:36

De juryleden ook ja?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:45

DuoPenotti schreef:
De juryleden ook ja?

Ja hoor, zelfs regionale juryleden al. :) Zelf in de handel van dressuurpaarden zitten (en dan hoofdzakelijk de voorbeenzwaaiers) en ruiters rustig na de proef vertellen dat ze beter een "echt" dressuurpaard zouden kopen. :) Tuurlijk joh, jij hebt vast nog eentje in de aanbieding voor 40k ofzo he? (en ja, dat is mij overkomen.)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:48

Misschien raar, maar regionaal verwacht ik dat dan weer eerder dan internationaal.
Maar zal wat dat betreft wel naïef zijn.
Toch is de Fei de enige die er wat mee kan, bij opleidingen en weet ik wat.
Slecht rijden word beloond, dus het word daarom ook gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 15:26

Maar ook bij de FEI speelt er belangenverstrengeling. Je moet niet onderschatten hoeveel "kantoorpolitiek" er bij die sportbonden speelt - echt niet alleen bij de FEI. Alleen is het bij de FEI des te kwalijker omdat onze sport er eentje is waarbij we gebruik maken van een levend wezen dat daar zelf geen keuze in heeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 15:42

DuoPenotti schreef:
Misschien raar, maar regionaal verwacht ik dat dan weer eerder dan internationaal.
Maar zal wat dat betreft wel naïef zijn.
Toch is de Fei de enige die er wat mee kan, bij opleidingen en weet ik wat.
Slecht rijden word beloond, dus het word daarom ook gedaan.

Het betreft dan juryleden die ook op FEI niveau jureren (dit jurylid in ieder geval.) dus dan ben je al vertrokken. :) Als je ze zelf fokt en verkoopt is er geen enkele motivatie om ze af te straffen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 16:23

Dusss...het is een enorme corrupte bende in de paardensport :? _-:(

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:06

Popstra schreef:
Samzan schreef:
Helaas al zo lang als ik me kan herinneren......de eerste keer dat ik er van hoorde was een ook Duitse ruiter die omgekeerde bierdoppen op de balk had gespijkerd.......wat wij mensen onze vrienden aandoen is zoo beschamend.....

Wij????
Praat voor jezelf!
Niet iedere ruiter over 1 kam scheren AUB!!!

Iets meer volwassen reageren aub

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:41

Wat ik zeg; als je kritisch bent, krijg je meteen weerstand. Mensen komen altijd met dezelfde reacties.

Wanneer kan je zeggen dan dat mensen wel weten dat ze fout zitten en het paard expres pijn doen om te presteren? Wanneer is het dan net iets teveel?

Een hele grote groep mensen doen hun paard wel degelijk dagelijks pijn, maar weten niet beter. Die geven misschien nog wel de meeste weerstand en praten werkelijk alles goed. Dan is het simpel; Of je wil niet beter, of je wil alleen je eigen plezier en het maakt je niet uit dat paarden daaronder lijden, of je weet gewoon echt niet hoe het anders en beter kan.

Maar geef dan gewoon toe; ik ben soms verkeerd bezig, maar ik wil presteren. Ga niet mensen die beter willen in een hokje zetten van extreem denkende.

Ik ben verre van extreem, maak bergen fouten en als ik les geef neem ik echt wel de tijd. Niet alles kan in 1 keer. Heb alle begrip voor mensen en hun fouten dan ALS ze maar willen leren, zich inzetten etc.

En ik hoef zelf geen beeldmateriaal te tonen, Ik hoef het zelfs niet eens beter te kunnen. Anatomie van het paard is redelijk theoretisch, beweging en gedrag leer je ook door jaren lang met paarden werken en omgaan en goed kijken. En je leert uiteraard overal en van iedereen wat.

Mensen zijn behoorlijke kudde dieren en volgen heel braaf. Mensen willen ergens bij horen en als ze in een bepaald wereldje zitten, zijn ze ergens deel van, waar je geen kritiek op mag geven. En soort zoekt soort, dus men voedt elkaar ook en houdt ook de anti de rest, en alles anders in stand.

Dat mensen nu pas een ruiter aanpakken, terwijl allang veel meer mensen dit hebben gezien en weten, zegt genoeg over de kringen waar mensen zich in bevinden en hoe dit tot stand gehouden kan worden.
Want als mensen echt zo stoer waren, zouden ze zeggen; hier wil ik niet bij horen, dit is niet mijn sport, ik doe het anders en X is een lul. Stap op iemand af desnoods.
Maar goed, paarden mensen kunnen echt heel slecht tegen harde kritiek. Mooi ingepakt werkt soms wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:49

Als ik iets geleerd heb in al mijn jaren met paarden dan is het dat theorie leuk is ter onderbouwing maar dat je er in de praktijk verbazingwekkend weinig aan hebt.
Je scheert nu wederom iedereen over één kam. Want weet jij veel of de mensen waarmee je aan het discussiëren bent dat niet al gedaan hebben?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:40

Ik ben juist door de theorie van biomechanica tot hele andere inzichten gekomen. En daar kan ik prima wat mee in de praktijk.

En zelf ben ook schuldig aan zwijg praktijken. Ik ken mensen die echt niet fijn rijden. Maar die rijden op een hoger niveau dan dat ik ooit heb gereden. Voorzichtig probeer ik soms wat steekjes onder water te geven, want als je echt kritiek geeft dan voelen ze zich persoonlijk aangevallen en dat vind ik moeilijk. De persoon is oké, maar de manier van rijden niet. Maar deze types hebben als excuus dat zij meer gepresteerd hebben dan mij, dus waarom zouden ze naar mij luisteren?

Zelf probeer ik altijd kritisch naar mezelf te kijken, maar eerlijk is eerlijk...wedstrijden maakten mij paardonvriendelijker. Dan kwam mijn ego en prestatiedrang naar boven en legde ik veel meer druk op mijn paard. Ik begon dat op gegeven moment wel te merken als ik een tijdje geen wedstrijden had gepland en er stond geen druk op trainde ik heerlijk met mijn paard. Maar kwam die wedstrijdruk dan was ik soms te scherp naar mijn paard. Nadat ik wegens omstandigheden ben gestopt met wedstrijden kon ik pas met een helikopterview naar mezelf kijken en wat de sport met mij en mijn paard deed.
Ben blij dat ik de sport heb losgelaten...al borrelt er hier en daar soms een ambitie omhoog :o

Inmiddels heb ik grondwerk en werk aan de hand ontdekt en kan naast het paard net zo genieten als op het paard. Tristan Tucker, Featherlight horsemanship sluiten meer aan bij mijn visie die ik nu heb op paarden. Niet meer het opdringen van je wil naar het paard, maar echt samen werken en ruimte geven aan de gevoelens van een paard.

En ondanks dat ik steeds paardvriendelijk ben geworden kreeg ik de laatste tijd toch nog kritiek. Niet van mensen van het "huidige" rijden, maar van "het nieuwe" rijden. Dat deed zeer en eerst word je dan boos en zette ik me er tegen af. Maar daarna ga ik er toch weer over nadenken en probeer ik mezelf toch nog meer te verbeteren. Ik zei laatst al...heb tegenwoordig geitenwollensokken aan en ze zitten inmiddels erg lekker :D
Laatst bijgewerkt door manubres op 15-05-21 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt