[UPDATE] Diefstal stokoude pony doet Hans pijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Re: Diefstal stokoude pony doet Hans pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 12:46

Op een foto is echt niets af te leiden over de zorg mensen. Dat is veel te kort door de bocht.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:25

Pareltjes schreef:
Dit heeft niets met ouderdom te maken maar achterstallig “ onderhoud “ Zo nu en dan een borstel erover kan geen kwaad lijkt me. Voorkomt broei, jeuk en aanverwante zaken.

Neemt niet weg dat ze er van af moeten blijven. De inspectie heeft ook wat laten liggen. Je mag best een eigenaar verplichten basis verzorging serieuzer te nemen. Daarnaast pony staat ook nog eens alleen. Ik begrijp de bezorgdheid wel, de aktie alleen niet...

Kanonnen.. gaan wij nu ook eigenaren verplichten om regelmatig hun paard te borstelen?
Mijn kleintje wordt nooit geborsteld, hij borstelt zichzelf tegen allerlei soorten dingen.

Maar door jouw reactie snap ik wel dat er soms 144 wordt gebeld voor (in mijn ogen) echt onzin dingen.
Dat er echt mensen zijn die zich zorgen maken als een beestje onder de modder zit en dan 144 bellen omdat hij niet goed verzorgd zou worden.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:37

Wat ik aan deze reacties apart vind...
Iedereen heeft het over de foto ve oude shet (waarvan we niet weten hoevaak het beestje wel / niet geborsteld wordt / (hoeft nl ook niet iedere dag) hoe het weer van te voren was gezien nat / plassen / modder / huid / klitten ed) en waar ook niet te zien op is of hij rainrot / cushing oid heeft.
Maar veel mensen lijken de foto vh beestje in z’n jongere jaren niet te hebben gezien / vergeten toen hij van dezelfde eigenaren en in top conditie als dekhengst was?!

Dus ik heb toch echt zwaar vermoeden dat ondanks dat deze eigenaren ook ouder zijn, dat ze best wel inzicht in het houden van (oudere) paarden hebben...
Wellicht een andere in zin van niet dagelijks poetsen en dekens maar ze zorgen er iig wel voor dat hij zijn dagelijkse portie basisbehoeften krijgt.

En dan apart dat er hier mensen zijn, die de dieven - jatters - iets onwettigs doen met levende have (welke niet van jou is!!) goed praten..
Aparte wereld voort hoor :o?
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 24-03-21 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:38

Brainless schreef:
Pareltjes schreef:
Dit heeft niets met ouderdom te maken maar achterstallig “ onderhoud “ Zo nu en dan een borstel erover kan geen kwaad lijkt me. Voorkomt broei, jeuk en aanverwante zaken.

Neemt niet weg dat ze er van af moeten blijven. De inspectie heeft ook wat laten liggen. Je mag best een eigenaar verplichten basis verzorging serieuzer te nemen. Daarnaast pony staat ook nog eens alleen. Ik begrijp de bezorgdheid wel, de aktie alleen niet...

Kanonnen.. gaan wij nu ook eigenaren verplichten om regelmatig hun paard te borstelen?
Mijn kleintje wordt nooit geborsteld, hij borstelt zichzelf tegen allerlei soorten dingen.

Maar door jouw reactie snap ik wel dat er soms 144 wordt gebeld voor (in mijn ogen) echt onzin dingen.
Dat er echt mensen zijn die zich zorgen maken als een beestje onder de modder zit en dan 144 bellen omdat hij niet goed verzorgd zou worden.

Modder zal me niet boeien, maar de vacht is onderhevig aan achterstallig onderhoud. Heb er hier een van 27 staan. Als die niet wordt onderhouden volgt er smet, vervilting juist dan werkt een vacht niet naar behoren en kan er rainrot optreden. Met één fatsoenlijke poetsbeurt per week kom je een heel eind.

Sta hier met mn oren te klapperen nooit geborsteld? Serieus of stoere praat?
Het zijn gedomesticeerde dieren! Vacht onderhoud is toch zeker niet teveel moeite? Juist voor die shetten met een zeer dichte vacht...

Wachten tot het er vanzelf afvalt is wel lekker makkelijk natuurlijk. Hoef je ook geen hoeven meer te laten kappen, zet ze lekker op de stenen slijt het vanzelf.

Geen wonder dat mensen gaan bellen....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:41

Een beetje liefdevolle verwaarlozing is voor een Shet een stuk beter dan moddervet met dekens op (zodat ze zelfs niet hoeven te vreten om warm te blijven) - en die laatste categorie zie ik héél regelmatig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:48

Als die mensen die gejat hebben dan zo begaan waren met het dier hadden ze ook hulp aan kunnen bieden als ze dachten dat de oudere man het zelf niet meer kon.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:07

Ik reed geregeld langs deze pony op weg naar werk, de laatste tijd pak ik een andere route ivm wegwerkzaamheden. Heb die pony nog nooit slecht verzorgd eruit zien staan. De andere Shetlanders die een stukje verder staan en zo te lezen van dezelfde eigenaar zijn zien er ook super verzorgd uit. Wie weet had die pony op de foto in een flinke regenbui gestaan en met die lange vacht zal dat er niet oké uitzien. Je hebt dan nog niet het recht om dan maar het beestje mee te nemen en te scheren. Hoop dat degene die hem meegenomen hebben een goede straf krijgen.
Fijn dat hij terug gevonden is, hopelijk is hij weer snel met zijn baasje herenigd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:41

Pareltjes schreef:
Sta hier met mn oren te klapperen nooit geborsteld? Serieus of stoere praat?
Het zijn gedomesticeerde dieren! Vacht onderhoud is toch zeker niet teveel moeite? Juist voor die shetten met een zeer dichte vacht...

Wachten tot het er vanzelf afvalt is wel lekker makkelijk natuurlijk. Hoef je ook geen hoeven meer te laten kappen, zet ze lekker op de stenen slijt het vanzelf.

Geen wonder dat mensen gaan bellen....

Dus omdat hij niet geborsteld wordt laat ik geen HS komen?
Hele rare conclusie.
Maar blijkbaar moet ik mij verantwoorden.. dus hierbij:
Hoefsmid komt gewoon elke 6-8 weken, zijn tanden worden elke 6 maanden gecontroleerd en de DA is ook gebeld 's nachts toen hij koliek had.

En nee ik vind borstelen en hoeven uitkrabben geen basisverzorging.
Hij wordt dagelijks gecontroleerd en als ik een steentje hoor zitten dan haal ik die er uit.

Mijn oudje van 21 krijgt dezelfde behandeling en krijgt in de winter gewoon extra seniorenvoer...
En nee het is geen "stoere praat" dat mijn kleintje niet geborsteld wordt (hij is 4 bijna 5) en het aantal keren dat hij een borstel over zijn rug heeft gehad is op 1 hand te tellen.

Sinds wanneer is borstelen verplicht? Ja als er bij mijn oudje een zadel opkomt borstel ik hem schoon op de plekken waar het tuig komt te liggen om druk/schuurplekken te voorkomen.
Af en toe zijn staart uitpluizen en een stuk afknippen als hij te lang wordt. Maar daar houdt het wel mee op.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 15:01

Er wordt hier ook niet vaak en veel geborsteld/gepoetst hoor; 2 shetten waarvan 1 al 22 jaar, en een Welsh. Nu ze ineens enorm gaan verharen haal ik er wel eens vaker een furminator over, maar verder zijn er genoeg kraaien/kauwen/eksters en andere vogels die maar wat graag die losse haren er uit plukken, en een beetje rollen/schuren doet ook wonderen.

Zo af en toe als ze aan het werk moeten, of als ik bijv. een stuk ga wandelen dan gaat er wel eens een borstel over heen, of als er een deken op gaat, maar verder? Lekker laten hoor..... Als zij zo graag in de modder, sneeuw, of zand willen rollen, prima. Is vaak het eerste wat ze doen als ze net gepoetst/gewassen zijn, de varkens :')

Ze lopen hier 24/7 buiten, worden niet geschoren, mijn Welsh merrie is een echte koukleum en heeft ook minder dikke en dichte vacht dan de shetten; als ik die dagelijks of wekelijks zou borstelen dan blijft er van haar (toch al niet echt goed)waterdichte vacht niks over....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 15:13

Voor iedereen die valt over het eventueel niet poetsen van de vacht: Ik heb een Tinker merrie gehad met een slechte lever. Dit uitte zich onder andere op een manier in haar vacht, waardoor zij haar wintervacht al verloor maar er nog geen zomervacht onder zat. Als je haar poetste was heel haar bovenlijn kaal tot aan haar staart voor een breedte van 20 centimeter. Dit deden wij dus ook niet tot mei ongeveer, dan was de zomervacht er wel. Ik vind dat er weer heel makkelijk wordt geoordeeld hier...

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 15:40

Er is een verschil tussen helemaal NOOIT poetsen en af en toe.
Voor een 24/7 buitenpaard is vaak poetsen wellicht onwenselijker.
Maar nooit poetsen kan leiden tot gezondheidsproblemen.

Ik heb genoeg paarden en ponies geschoren en shetten en tinkers spannen de kroon als het gaat om ongewenste bijeffecten van vacht verwaarlozing. Onopgemerkte ontstoken wonden, zweren door verstikking van de huid, vervilte plakkaten en stinkende ophopingen van talg, zweet en huidschilfers en als kers op de taart onopgemerkte luizen en vlooien Als je op een 80 cm shet 4 messen finaal bot scheert omdat het arme dier in zn leven geen borstel heeft gezien weet je genoeg. Om over de lucht die er van af komt nog maar te zwijgen.

Ja vachtverzorging is basis verzorging! Hoe zie je anders op een pikzwarte shet dik in het plakkerige winterhaar of hij toevallig een verwonding door een verdwaalde spijker heeft opgelopen? Tegen de tijd dat het zomer is, de vacht er af gevallen is komen er etterende en moeilijk geneesbare wonden naar de oppervlakte. Eens in de week een borsteltje er over! Los haar, dode huidschilfers, stront en zweet eraf! Dan voel je direct of er verwondingen zijn. Is dat nu echt te veel gevraagd? Kleine moeite maar zeer groot comfort voor je paard.

Ik vind dat er heel makkelijk wordt gedaan over het helemaal niet poetsen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 15:49

De mijne heeft geen klitten/plakkaten en al helemaal geen zweet en stront in zijn vacht.
Luizen heeft hij ook niet.
Dat ik niet borstel wil niet zeggen dat ik hem niet controleer en in de gaten hou.
Hij staat niet in een natuurgebied waar af en toe iemand langskomt om koppen te tellen, maar gewoon in mijn achtertuin.

Toen ik hem net had had hij wel een vieze buik + luizen en hebben hem geschoren en behandeld.
Hebben hem gewoon met 1 mes kunnen scheren :+

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 16:27

Maar Pareltjes: het gaat over deze shet. Wie zegt dat er nooit een borstel over gehaald wordt?
Want mi insinueer jij dat wel nav 1 foto...

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 16:29

Niet invullen wat ik niet heb gezegd. Heb gezegd dat de basis verzorging beter kan. En idd is daar soms 1 foto voldoende voor.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 16:33

Zit jij in de tuigpaardenwereld Pareltjes? ik vind je knap last hebben van een oogkleppen-visie.

Hoe kun je nu aan 1 foto zien of een paard structureel wordt verwaarloosd? Behalve dan als je dat wilt zien, zoals jij.

Ik ben blij voor de eigenaar als hij zijn pony weer terug krijgt. Hopelijk in goede gezondheid.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 16:35

Wat fijn dat hij terecht is!
Die ene foto laat toch al genoeg zien? Het vacht ziet er niet goed uit. Ik poets mijn paarden amper, maar zo'n foto valt er niet te maken... Dan gaat er toch iets mis. De vezorging van de vacht kan zeker beter, een kleine moeite en je helpt vooral zo'n oudje een heel end.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 16:36

Rocamor schreef:
Zit jij in de tuigpaardenwereld Pareltjes? ik vind je knap last hebben van een oogkleppen-visie.

Hoe kun je nu aan 1 foto zien of een paard structureel wordt verwaarloosd? Behalve dan als je dat wilt zien, zoals jij.

Ik ben blij voor de eigenaar als hij zijn pony weer terug krijgt. Hopelijk in goede gezondheid.

Niet invullen wat ik niet gezegd heb! Over oogkleppen gesproken.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 16:40

Ik herhaal exact wat jij zegt: volgns jou schort heet bij deze pony aan de basisverzorging en iets dergelijks kun je soms idd aan 1 foto afzien.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 16:42

Pareltjes schreef:
Rocamor schreef:

Niet invullen wat ik niet gezegd heb! Over oogkleppen gesproken.

Structureel verwaarloosd zijn JOUW worden niet de mijne! Het schort aan basisverzorging is van een totaal andere gradatie. En hier laat ik het maar bij.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 16:44

Ik begrijp pareltjes wel.

Niet dat ik het stelen van die pony goedkeur, zeker niet.

Maar een shet alleen in een wei met zulke vacht roept vragen op omtrent de verzorging. Op de foto zie ik vervilting en dreadlock-achtige structuren die voorkomen hadden kunnen worden en niet comfortabel zullen zijn voor het beestje (broei, smet, etc.).

Elke week een borstel over doe ik ook niet. Mijn oude shets worden misschien 10x per jaar geborsteld, wanneer ze ruiven, en hoeven bijna uitsluitend uitgekrabt als ze naar de smid gaan (elke 2-3 maand). Maar als er wondjes of geklitte manen of zulke dingen zijn, los ik dat wel op. Idem voor enkele andere pensioenponies hier. Zulke foto’s zou je hier nooit kunnen maken bij geen enkel paard of pony, zelfs niet na zeer hevige modderbuien.

Ik vermoed dat er bij deze shet misschien meer aan de hand is, denkende richting cushing gezien de vacht. Dan is het onderhoud wss wat moeilijk en zijn kale plekken etc soms moeilijk te vermijden. Al ben ik er zeker van dat -op basis van die foto - er nog heel wat verbeteringen aan de verzorging mogelijk zijn.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 16:45

Pareltjes schreef:
Niet invullen wat ik niet heb gezegd. Heb gezegd dat de basis verzorging beter kan. En idd is daar soms 1 foto voldoende voor.

Ik vul niets in. Jij insinueert nav 1 foto (die god weet net 6 dagen na wekelijkse poetsbeurt met in die 6 dagen regen / modder etc weer is genomen) dat basisverzorging beter kan...
Erg knap _/-\o_

Ben gewoon blij dat shet weer terug bij mensen is, die echt wel zullen weten nav jarenlange ervaring hoe ze hem dienen te verzorgen :o

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 16:50

Maar er staat nergens dat deze pony nooit word geborsteld oid.

Citaat:
Hendrikx vertelt dat door het warme weer in februari, de vacht van de pony uitviel. "Die plukken liggen er dan los op. Je mag hem in de winter niet borstelen, want dan komt de regen daarna rechtstreeks op de huid.

Ik denk zo maar eens dat het diertje in de lente wel een goede borstel beurt krijgt.
En ja als dat beestje een slechte vacht heeft is borstelen ook niet verstandig, zit je gewoon op kale huid, kun je beter even niets doen tot het langer beter weer is.

En er is controle geweest, dus last van schuurplekken oid zal hij niet gehad hebben.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 17:10

Pareltjes schreef:

Misschien moet je met die telepathische gave iets gaan doen.....

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 17:12

Ik heb een pony van 28, ziet er spik en span uit. Op basis van leeftijd of ras kun je echt niet zeggen dat deze staat van de shet wel acceptabel is. Dat beest ziet er gewoon niet uit, niet gezond zo. En nee wegnemen en scheren is het andere uiterste maar die goedpraterij hier slaat nergens op. Als ik die foto zou posten hier op bokt met een Penny verhaal erbij kreeg ik heel bokt over me heen over de verzorging, mogelijk medische issues en een hele welzijnsdiscussie, 100% zeker. Ik gun die man zijn pony maar wel zodanig dat het voor de pony ook prettig is.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 17:14

Die pony had natuurlijk wel last van die klitten. Dan gaat hij nog moeilijker lopen dan hij al deed. Ik sta niet achter de actie, maar kan het wel wat begrijpen. Met een schaar kon je er natuurlijk ook niet meer door. Beestje zal nu wel blijer zijn gok :+