Alizee Froment: Waarom is het verboden je stem te gebruiken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 21:46

safina schreef:
Ayasha schreef:
Nee. Mijn excuses voor die fout, ik interpreteerde het als dat menners het niet mogen en dat niet erg vinden.

Daar hoef je geen sorry voor te zeggen hoor. Kan me de verwarring wel voorstellen. :o

Maar vandaar dus ook mijn verbazing dat sommigen vrezen dat het luidruchtig gaat worden als je stemhulpen toelaat. Dan zou je dat bij mennen toch ook zien gebeuren? In de marathon zie je dat soms wel hoor, (lelijk) geschreeuw in de hindernissen. Maar bij dressuur eigenlijk nooit. Dat gaat gewoon heel stil en rustig.
Het heeft ook zo weinig zin om veel herrie te maken. Het wordt er niet beter van. Of je er nou op zit of erachter.
Ik zou niet willen zeggen "typisch dressuurruiters," maar het is toch wel een beetje "typisch dressuurruiters." := Ik neem ook aan dat het gemiddelde menpaard een stuk beter aan de stemhulpen staat dan een rijpaard, dus als het daadwerkelijk problemen zou opleveren, zou dat in de mensport al lang naar boven moeten zijn gekomen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 21:55

safina schreef:
Ayasha schreef:
Nee. Mijn excuses voor die fout, ik interpreteerde het als dat menners het niet mogen en dat niet erg vinden.

Daar hoef je geen sorry voor te zeggen hoor. Kan me de verwarring wel voorstellen. :o

Maar vandaar dus ook mijn verbazing dat sommigen vrezen dat het luidruchtig gaat worden als je stemhulpen toelaat. Dan zou je dat bij mennen toch ook zien gebeuren? In de marathon zie je dat soms wel hoor, (lelijk) geschreeuw in de hindernissen. Maar bij dressuur eigenlijk nooit. Dat gaat gewoon heel stil en rustig.
Het heeft ook zo weinig zin om veel herrie te maken. Het wordt er niet beter van. Of je er nou op zit of erachter.

Ik denk dat er met mennen sowieso minder combinaties aan het losrijden zijn? Geen idee hoor, maar kan me niet voorstellen dat er evenveel aanspanningen als paarden onder de man in een losrijbaan passen

Ayasha
Blogger

Re: Alizee Froment: Waarom is het verboden je stem te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:19

Ik als dressuurruiter zou het echt alleen toejuichen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:24

Ayasha schreef:
Ik als dressuurruiter zou het echt alleen toejuichen.
Niet dat ik wedstrijden rijd, maar: same. :=

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:25

Ik zou het ook erg mooi vinden,
Om in te haken op het mennen gedeelte ook daar rij je in met meerdere combinaties in 1 bak en gaat bij mij altijd goed, sterker nog als mijn meninstructeur even de teugels overneemt om wat te laten zien of doen geef ik nog de stemhulpen omdat hij het anders niet doet. Ze leten snel zat op welke stem ze moeten reageren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 00:27

Nog nooit last gehad van de stemhulpen van een ander. Maar er is ook niets zo uniek als een stemhulp. Iedereen heeft zn eigen woorden, stemhoogte, intonatie etc.

Maar zweephulpen van anderen daarentegen... Niets is zo irritant als wanneer iemand die vlak naast je rijdt zn paard opeens een jetser geeft... Dat geluid is universeel.

Ik denk dat het echt niet tot onwerkbare toestanden gaat leiden als men in de dressuur onder zadel ook stemhulpen toestaat.
En als iemand te grote hulpen geeft, of dat nou met been, zit, hand of stem is, dan zie je dat vanzelf wel terug in de waardering.
Voor de paarden is het fijn. Met je stem kan je veel doen op vriendelijke wijze.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 00:33

safina schreef:
Nog nooit last gehad van de stemhulpen van een ander. Maar er is ook niets zo uniek als een stemhulp. Iedereen heeft zn eigen woorden, stemhoogte, intonatie etc.

Maar zweephulpen van anderen daarentegen... Niets is zo irritant als wanneer iemand die vlak naast je rijdt zn paard opeens een jetser geeft... Dat geluid is universeel.

Ik denk dat het echt niet tot onwerkbare toestanden gaat leiden als men in de dressuur onder zadel ook stemhulpen toestaat.
En als iemand te grote hulpen geeft, of dat nou met been, zit, hand of stem is, dan zie je dat vanzelf wel terug in de waardering.
Voor de paarden is het fijn. Met je stem kan je veel doen op vriendelijke wijze.

Ja, als iemand zijn paard een klap met de zweep geeft, krijg ik de reactie inderdaad.. Maar ook het constante met de tong klikken vind ik erg vervelend om eerlijk te zijn. Dat iemand tegen zijn paard praat, vind ik helemaal niet erg. Maar dat klikken.. Hun paard is er immuun voor geworden en hoort het niet eens meer, maar andere paarden reageren er wel op. Plus dat het gewoonweg nog eens vreselijk irritant is ook.. Ik heb nog nooit gesnapt waar dat goed voor is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 00:51

Texas02 schreef:
safina schreef:

Ja, als iemand zijn paard een klap met de zweep geeft, krijg ik de reactie inderdaad.. Maar ook het constante met de tong klikken vind ik erg vervelend om eerlijk te zijn. Dat iemand tegen zijn paard praat, vind ik helemaal niet erg. Maar dat klikken.. Hun paard is er immuun voor geworden en hoort het niet eens meer, maar andere paarden reageren er wel op. Plus dat het gewoonweg nog eens vreselijk irritant is ook.. Ik heb nog nooit gesnapt waar dat goed voor is..
Maar goed, dan heb je het over het inrijterrein waar tegen je paard praten gewoon is toegestaan. Dit gaat over het niet mogen praten tegen je paard in je proef, en daar hebben andere combinaties geen last van, dus dat is een andere discussie. Ik snap daarom die angst van mensen ook niet zo: praten tegen je paard in de proef maakt echt 0 verschil op wat er nú speelt op het inrijterrein.

Texas02

Re: Alizee Froment: Waarom is het verboden je stem te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 01:25

Ik heb er zelf nog geen last van gehad in de proef. Maar ik was vorig jaar wel op een paar wedstrijden waar de ringen vlak bij elkaar liggen. Ik kan me voorstellen dat je dan wel last van het geklik van degene in de ring naast je kunt hebben. Maar zoals gezegd: dat heb ik nog niet gehad. Zachtjes praten heb ik ook geen problemen mee en kan zelfs voordelen hebben..