safina schreef:Nog nooit last gehad van de stemhulpen van een ander. Maar er is ook niets zo uniek als een stemhulp. Iedereen heeft zn eigen woorden, stemhoogte, intonatie etc.
Maar zweephulpen van anderen daarentegen... Niets is zo irritant als wanneer iemand die vlak naast je rijdt zn paard opeens een jetser geeft... Dat geluid is universeel.
Ik denk dat het echt niet tot onwerkbare toestanden gaat leiden als men in de dressuur onder zadel ook stemhulpen toestaat.
En als iemand te grote hulpen geeft, of dat nou met been, zit, hand of stem is, dan zie je dat vanzelf wel terug in de waardering.
Voor de paarden is het fijn. Met je stem kan je veel doen op vriendelijke wijze.
Ja, als iemand zijn paard een klap met de zweep geeft, krijg ik de reactie inderdaad.. Maar ook het constante met de tong klikken vind ik erg vervelend om eerlijk te zijn. Dat iemand tegen zijn paard praat, vind ik helemaal niet erg. Maar dat klikken.. Hun paard is er immuun voor geworden en hoort het niet eens meer, maar andere paarden reageren er wel op. Plus dat het gewoonweg nog eens vreselijk irritant is ook.. Ik heb nog nooit gesnapt waar dat goed voor is..