Wijzigingen wetgeving I&R: Wat betekent dit voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:39

Mijn paarden hebben beiden een buitenlands paspoort, maar zijn wel in Nederland geregistreerd.
Ze houden gewoon hun eigen paspoort.
Officieel is het al een aantal jaren zo dat je ze moet registreren in NL..

Het is alleen nieuw dat ik ze aan een UBN moet koppelen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:53

.
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 16-01-25 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:59

Kwanyin schreef:
In België heb ik in die meer dan tien jaar nog nooit gehoord over stal ruimen na ziekte en er dwalen toch echt wel wat ziektes rond (zie nu bv). Ze zullen echt wel rekening houden met het verschil in waarde van een kip en een paard.

Wat wel kan, is dat als een uitbraak van een ziekte wordt gelinkt aan je stal, en je blijkt niet in orde te zijn met de registratie van je dieren, dat ze verantwoordelijk kunnen stellen voor de uitbraak en dat een behoorlijke financiële aderlating kan worden.

In de varkens, koeien en kippen sector is men in Nederland kwistig met ruimen.

Nu de gegevens ook voor de stikstof normeringen door de overheid gebruik mag worden(en paarden daarin ook gaan meetellen) is dat een extra stimulans om snel over te gaan tot ruimen... in Nederland is men graag het beste jongetje in de Europa klas

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:08

Ik ben er inmiddels ook achter dat ik die van mij gewoon bij aankoop al bij NL stamboek heb laten registreren, alleen kan zijn chipnr dus niet vinden in de database. Maargoed heb stamboek gemaild, ben benieuwd :D

Kendra

Re: Wijzigingen wetgeving I&R: Wat betekent dit voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:43

Nederland is meestal niet het beste maar wel het braafste jongetje van de klas....

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:45

Kendra schreef:
Nederland is meestal niet het beste maar wel het braafste jongetje van de klas....

Das idd wat ik bedoelde te zeggen.. dank je.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:48

En als je dan kijkt hoeveel moeite het geeft om hier de paarden al de juiste papieren te geven.
Denk je dan dat de zuidelijke landen dadelijk alles op orden hebben?

Nog niet eens misschien.
Maar hier inderdaad wel ruimen en zeuren over de stikstof.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:54

DuoPenotti schreef:
En als je dan kijkt hoeveel moeite het geeft om hier de paarden al de juiste papieren te geven.
Denk je dan dat de zuidelijke landen dadelijk alles op orden hebben?

Nog niet eens misschien.
Maar hier inderdaad wel ruimen en zeuren over de stikstof.

Ja want een boer die z’n varkens afgevoerd ziet worden als een brok grond is er kapot van, maar heeft een bedrijf te runnen dus koopt nieuwe.

Een particulier daarentegen die op een pensionstal staat die geruimd wordt
En z’n gezonde lieve paardje dat geruimd wordt als een brok grond is er ook kapot van en bedenkt Zich nog wel een keer voordat Hij/zij een ander paard koopt.
Dus bingo... stikstof reductie

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:31

Kwanyin schreef:
In België heb ik in die meer dan tien jaar nog nooit gehoord over stal ruimen na ziekte en er dwalen toch echt wel wat ziektes rond (zie nu bv). Ze zullen echt wel rekening houden met het verschil in waarde van een kip en een paard.

Wat wel kan, is dat als een uitbraak van een ziekte wordt gelinkt aan je stal, en je blijkt niet in orde te zijn met de registratie van je dieren, dat ze verantwoordelijk kunnen stellen voor de uitbraak en dat een behoorlijke financiële aderlating kan worden.

Er wordt hier geen rekening gehouden met waarde.. Voor de boer waarvan bijvoorbeeld de koeien worden geruimd is de financiële schade enorm, en ook deze boer zal er kapot van zijn om zijn dieren als een stuk vuil geruimd te zien worden. Maar dat interesseert ze in Den Haag niet, die doen gewoon maar wat ze willen.. Daar maakt het ze echt helemaal niet uit of het om koeien, kippen, paarden of een stuk afval gaat.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:14

Kwanyin schreef:

Ik ga ervan uit dat je het niet zo gemeen bedoeld maar ook voor boeren heeft ieder dier zijn waarde. Of het nou een kip, een varken, een koe of een paard is. Je wilt geen enkel dier geruimd zien worden

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:28

ik heb de lijst met PPIs bekeken op RVO, maar ik weet niet waar ik mijn kruising Percheron x arabier moet registreren. Er wordt gezegd dat het overal kan, maar is er niet een soort algemeen stamboek? Of maakt het niet uit? Kan ik hem bijvoorbeeld ook via het nederlands minipaarden registratie stamboek laten registreren (om maar even een dwarsstraat te noemen)? haha, zou wel een mop zijn!

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:30

SjonnieZ schreef:
Kendra schreef:

Das idd wat ik bedoelde te zeggen.. dank je.

mwah, jarenlang in Belgie gestaan en daar is die registratie al zeker 10 jaar verplicht! Dus braafste jongetje....

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:32

Annemarievzr schreef:
ik heb de lijst met PPIs bekeken op RVO, maar ik weet niet waar ik mijn kruising Percheron x arabier moet registreren. Er wordt gezegd dat het overal kan, maar is er niet een soort algemeen stamboek? Of maakt het niet uit? Kan ik hem bijvoorbeeld ook via het nederlands minipaarden registratie stamboek laten registreren (om maar even een dwarsstraat te noemen)? haha, zou wel een mop zijn!

Ja dat kan bij elke PPI, immers, gaat het puur om registratie en daarvoor wordt doorgaans een ander register gebruikt dan alle paarden die daadwerkelijk in het stamboek staan.
https://www.knhs.nl/welzijn/identificat ... e-paarden/

https://www.knhs.nl/top-sport/meedoen-a ... vice-knhs/

Zij besteden het dus ook weer uit (Friezen) voor niet stamboek-paarden

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:33

Misschien weet iemand hier het antwoord op onderstaande situatie?

Mijn shetlander had voordat we haar kregen een veulen stamboek papier zonder chip, nadat we haar overgenomen hebben is ze wel gechipt en deze is in het paspoort geplakt.
Echter hebben we dit nooit aan het stamboek doorgegeven omdat het voor ons geen waarde had. Moet dat nu wel doorgegeven worden?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:42

Annemarievzr schreef:

Dat zou ik doen :D

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:13

Maar als mijn paard gewoon netjes gechipt is en een paspoort heeft, moet ik als eigenaar dan nog iets doen of niet?

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 10:36

Ik vraag me dat ook af. Paarden staan niet op mijn naam, heb uiteraard de paspoorten en de koopcontracten. Moet ik ze dan alsnog op mijn naam laten zetten, of is registreren bij het UBN nr van onze stal voldoende? Ze zijn ook gewoon in de database van de rvo te vinden (dus legaal in NL :')), zijn wel import nl.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:44

Beegee, als ze in de database te vinden zijn en de stal straks ( of nu al door schapen, runderen etc.) een UBN heeft, kunnen ze zo gekoppeld worden zonder dat jij als eigenaar geregistreerd staat.

_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:42

dus als ik het goed begrijp hoef je dus niets meer te doen als je paard een paspoort heeft en is gechipt, als eigenaar dan.
je hoeft je paard dus nergens meer te registreren?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:55

Jet schreef:
Beegee, als ze in de database te vinden zijn en de stal straks ( of nu al door schapen, runderen etc.) een UBN heeft, kunnen ze zo gekoppeld worden zonder dat jij als eigenaar geregistreerd staat.

Ergens ook wel gek dat dat zo kan, want dan kan ik dus elk paard waarvan ik het paspoortnummer weet op een UBN zetten als ik daar voor ben gemachtigd? Want je hebt alleen een machtiging voor UBN nodig. Maar als het paspoort niet op naam hoeft te staan, kan je ook niet controleren of degene die het dier registreert of overzet ook bij dat dier hoort?

Ik snap er niets van. Ik ga binnenkort eens inloggen in het systeem.

_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:59

Weet iemand hoe het zit als je paard via de stal geregistreerd is, maar hij overdags ergens op een wei staat. moet het paard dan ook gekoppeld worden aan die wei?
of hoeft dat niet omdat het paard binnen 24 uur weer terug gaat naar de stal waar hij aan gekoppeld is?