Naar Nederland teruggekeerd springpaard besmet met rhino

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:27

DuoPenotti schreef:
Tancreda4 schreef:
Het is nu ook zo in het nieuws omdat er vanuit 1 locatie meerdere locaties nu met rhino zijn. vaak blijft het bij 1 of 2 stallen, nu gebeurde het op een evenement met 100en paarden uit verschillende landen met alle gevolgen van dien. Snap wel dat het dan zo in het nieuw is, al is het volgens mij altijd wel nieuws.

Ruimen wordt vaak ook gedaan vanwege angst dat het een pandemie/ ziekte bij mensen wordt of in ons voedsel terecht komt toch? Vooralsnog is rhino bij paarden nog geen gevaar voor mensen.

Waarom word er dan geruimd bij de vogelgriep?

Omdat kippen in onze voedselketen zitten (vlees, eieren) , maar vooral omdat mensen ook ziek kunnen worden van vogelgriep en er dan risico is op mutaties die tot een pandemie kunnen leiden. Spaanse griep, Aziatische griep, hongkong griepvirus hadden mogelijk hun oorsprong in een vogelgriepvirus variant.
Dat is wat ik heb begrepen :)

Laatst een vogel met vogelgriep vast gehad, en toen had ik een en ander opgezocht waarom het eigenlijk nu zo gevaarlijk is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Naar Nederland teruggekeerd springpaard besmet met rhino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:29

Naar wat ik weet toch alleen maar voor personen die de kippen ook echt verzorgen, dus direct contact.
Wilde vogels vliegen het op en neer, daar zit veel meer het gevaar dan de gesloten stal.
Nederland ruimt imo erg snel gezonde dieren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:34

Klopt, maar het feit dat het dus op mensen kan overgaan en kan muteren tot een pandemie, is de achterliggende reden van het ruimen. Ik kan er ook niet echt achter staan. Maar snap ergens de gedachte erachter wel als ik zie wat de hierboven genoemde griepvarianten aan doden tot gevolg heeft gehad.

Als wij Rhino zouden kunnen gaan krijgen wordt het daarbij ook een ander verhaal ben ik bang...

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:35

Van Facebook Vincent Voorn;
Op zondag 7 maart kwamen 34 paarden van ons team op stal in Weert na terugreis van Sunshine Tour, Vejer de la Frontera. Na aankomst zijn ze allemaal in een strenge bioveiligheidsquarantaine gegaan en zijn ze veilig geïsoleerd gebleven.
De paarden zijn dinsdagochtend bloed en PCR getest en uit de uitkomst van de testen bleek dat 1 paard positief was op EVH-1. Gelukkig vertoont het paard geen symptomen, noch heeft het of heeft het een hoge temperatuur gehad ... Het wordt nu nauwlettend gevolgd en behandeld door onze dierenartsen.
Zoals we de afgelopen dagen hebben gelezen is onze zaak niet de enige zoals deze. Daarom is het heel belangrijk om je paarden goed in de gaten te houden en te testen. We zullen al onze paarden over een week opnieuw testen om ervoor te zorgen dat het virus zich niet heeft verspreid. Niet vergeten, een negatieve test is niet altijd betrouwbaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:55

O dat klinkt een stuk beter.

Spetter01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:39

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 07:58

Hoe zijn bij jullie op stal nu de regelen, mogen er ook nog mensen van buitenaf komen rijden?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:30