Citaat:
Hier zie je goed het verschil tussen een paard in het vierkantsmodel en het paard in een rechthoeksmodel.
Ook zie je het toontredende in het linkervoorbeen. Waarvan ik vind dat zo ongeveer iedere PRE dat heeft.
Als je kijkt naar de gangen dan gaat dat met een PRE ook niet verbeteren. Het zal eerder de PRE verbeteren.
Pi/Pa ok, daar hebben ze heel veel talent voor. Ik denk ook dat dat makkelijker gaat in een meer vierkantsmodel. En ik vind het ook hele mooie paarden, ik hou van die enorme hals.
Maar kruisen met KWPN, ik weet het niet.
[
Video ]
Ow ja, dat is maaien tegen de sterren op in die video. Heel erg zelfs.
Liet me vertellen door iemand die in Belgie Spaanse paarden traint, dat dit erin gefokt zou zijn omdat Iberische paarden sneller en korter kunnen wenden tijdens stierengevechten. Of het waar is weet ik niet, maar geeft wel grote kans op artrose.
Ik vroeg naar wat jij bedoelt met vierkantsmodel, omdat ik dit zelf lang misbegrepen heb.
Vierkantsmodel = square horse.
Blijkbaar slaat dit op de hoeken van schouder en heup gewricht ten opzichte van elkaar. Bij een square horse zijn beide hoeken, schouder en heup vierkant, de schouder en heup liggen ook in 1 lijn waardoor dit ook weer een vierkant geeft als resultaat, met uitstekende lichaamsbalans als resultaat.
[ [url=m/PYJKuH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/yvesYF.jpg]Afbeelding[/url] ]
Heb analyses laten doen bij een Amerikaanse die daarover een boek geschreven heeft.
Zij beweert dat onze Europese moderne Iberische paarden veelal rectangular frames hebben met dalende lijn vam heup naar schouders toe, precies net zoals warmbloeden. Dat er helaas weinig echte square horses zijn die in evenwicht gebouwd zijn en die eerder bij de Lusitano te vinden zijn dan de PRE, maar toch zijn ook sommige Cartujano's zijn van het juiste square model, daarvan heeft ze me ook enkele foto's gestuurd.
Hier een rectangular frame met dalende lijn van heup naar schouders toe, categorie waartoe grootste deel van de Iberische paarden toe behoort:
[ [url=m/XaqGGf.jpg]Afbeelding[/url] ]
Naast rectangular types, behoren ook veel PRE en Lusitano's, evenals, warmbloeden tot het trotterstype, daar is ook een ganse theorie over dat de heup bij een trotterstype de cannonebones helaas niet mooi onder het lichaam geplaatst staan en hierdoor meer belasting en slijtage veroorzaakt wordt, dus ook meer belasting op de fascia.
Dus het ideale square model type zorgt voor een efficient energie gebruik en geeft daardoor zeer goede aanleg tot verzamelen doordat er balans is in het lichaam.
Ik heb de gekeurde PRE's op de ANCCE site bekeken en nu ik deze theorie ken schrok ik enorm toen ik de foto's zag. Bijna allemaal rectangular frames met dalende lijn van heup naar schouders toe.
Dus in die zin denk ik dat het weinig zin heeft om met een PRE te kruisen als die niet van het square model is.
Indien wel een Lusi of PRE van het square model gekozen wordt als kruising met een warmbloed, dan kan dat resulteren in een paard met betere balans in het lichaam voor verzameling.
Ik begrijp dat meningen daarin verdeeld zijn, maar de theorie achter deze biomechanica vind ik uiterst interessant.
Gangen beoordelen is ook weer iets apart. Wat de moderne dressuur wil zien is niet zelfde als de klassieke dressuur, de dressuur geschreven voor square horses.
Ik vind het ook geen goed idee om te kruisen als men zijn stijl niet aanpast. Daar gaan zulke Iberische kruisingen niet gelukkig van worden vrees ik.