KWPN: Registratie mogelijk voor Lusitano en PRE-hengsten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:15

Ailill schreef:
Elisa2 schreef:
https://youtu.be/BScj2LI-h1I

Grand prix lusitano
Machtig mooi dier, maar inderdaad iets te veel nek imo. Kwam dankzij jouw link de proef van Daily Mirror voorbij, wat een geweldige ruin en zonde dat ie ruin is.

Nou, eigenlijk is zijn nek (dat stukje achter zijn oren) net iets te kort. En dan zie je dat de keeluitsnijding een scherpe hoek wordt. Idealiter is die een beetje rond, dan ligt zijn luchtpijp namelijk vrij. En dan kan hij beter ademen. Het toontredende zie ik rechtsvoor ook terug. Verzamelde stap wordt een beetje kort maar dat hebben ze allemaal. De vrije stap verbaasde me want die vond ik echt goed.

Ik vind het een onwijs goed sportpaard maar niet om met een KWPN-er te kruisen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:37

janderegelaa schreef:
Ailill schreef:
Machtig mooi dier, maar inderdaad iets te veel nek imo. Kwam dankzij jouw link de proef van Daily Mirror voorbij, wat een geweldige ruin en zonde dat ie ruin is.

Nou, eigenlijk is zijn nek (dat stukje achter zijn oren) net iets te kort. En dan zie je dat de keeluitsnijding een scherpe hoek wordt. Idealiter is die een beetje rond, dan ligt zijn luchtpijp namelijk vrij. En dan kan hij beter ademen. Het toontredende zie ik rechtsvoor ook terug. Verzamelde stap wordt een beetje kort maar dat hebben ze allemaal. De vrije stap verbaasde me want die vond ik echt goed.

Ik vind het een onwijs goed sportpaard maar niet om met een KWPN-er te kruisen.

Ik denk dat Ailill die speklaag bovenop de hals bedoelt :).

janderegelaa

Re: KWPN: Registratie mogelijk voor Lusitano en PRE-hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:52

Ik hou daar eigenlijk wel van...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:53

janderegelaa schreef:
Ik hou daar eigenlijk wel van...

Ik ook. Maar vind deze wel echt extreem :).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 08:47

Is dat in dit geval geen hengstenhals? Kan me herinneren dat zijn vader dat ook erg had/ heeft. Ja, de nek had iets langer gemogen als je kritisch kijkt..zou ook iets meer met de neus er uit mogen lopen. Ik vind het wel een zeer goed paard en met een andere bewegingsvorm dan de PRE.

Daily Mirror heeft een erg fijne ruiter, is me ook al eens eerder positief opgevallen. :-)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 02:19

Citaat:
Hier zie je goed het verschil tussen een paard in het vierkantsmodel en het paard in een rechthoeksmodel.

Ook zie je het toontredende in het linkervoorbeen. Waarvan ik vind dat zo ongeveer iedere PRE dat heeft.

Als je kijkt naar de gangen dan gaat dat met een PRE ook niet verbeteren. Het zal eerder de PRE verbeteren.

Pi/Pa ok, daar hebben ze heel veel talent voor. Ik denk ook dat dat makkelijker gaat in een meer vierkantsmodel. En ik vind het ook hele mooie paarden, ik hou van die enorme hals.

Maar kruisen met KWPN, ik weet het niet.

[ Video ]

Ow ja, dat is maaien tegen de sterren op in die video. Heel erg zelfs.
Liet me vertellen door iemand die in Belgie Spaanse paarden traint, dat dit erin gefokt zou zijn omdat Iberische paarden sneller en korter kunnen wenden tijdens stierengevechten. Of het waar is weet ik niet, maar geeft wel grote kans op artrose.

Ik vroeg naar wat jij bedoelt met vierkantsmodel, omdat ik dit zelf lang misbegrepen heb.
Vierkantsmodel = square horse.
Blijkbaar slaat dit op de hoeken van schouder en heup gewricht ten opzichte van elkaar. Bij een square horse zijn beide hoeken, schouder en heup vierkant, de schouder en heup liggen ook in 1 lijn waardoor dit ook weer een vierkant geeft als resultaat, met uitstekende lichaamsbalans als resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Heb analyses laten doen bij een Amerikaanse die daarover een boek geschreven heeft.
Zij beweert dat onze Europese moderne Iberische paarden veelal rectangular frames hebben met dalende lijn vam heup naar schouders toe, precies net zoals warmbloeden. Dat er helaas weinig echte square horses zijn die in evenwicht gebouwd zijn en die eerder bij de Lusitano te vinden zijn dan de PRE, maar toch zijn ook sommige Cartujano's zijn van het juiste square model, daarvan heeft ze me ook enkele foto's gestuurd.

Hier een rectangular frame met dalende lijn van heup naar schouders toe, categorie waartoe grootste deel van de Iberische paarden toe behoort:
Afbeelding

Naast rectangular types, behoren ook veel PRE en Lusitano's, evenals, warmbloeden tot het trotterstype, daar is ook een ganse theorie over dat de heup bij een trotterstype de cannonebones helaas niet mooi onder het lichaam geplaatst staan en hierdoor meer belasting en slijtage veroorzaakt wordt, dus ook meer belasting op de fascia.

Dus het ideale square model type zorgt voor een efficient energie gebruik en geeft daardoor zeer goede aanleg tot verzamelen doordat er balans is in het lichaam.

Ik heb de gekeurde PRE's op de ANCCE site bekeken en nu ik deze theorie ken schrok ik enorm toen ik de foto's zag. Bijna allemaal rectangular frames met dalende lijn van heup naar schouders toe.
Dus in die zin denk ik dat het weinig zin heeft om met een PRE te kruisen als die niet van het square model is.

Indien wel een Lusi of PRE van het square model gekozen wordt als kruising met een warmbloed, dan kan dat resulteren in een paard met betere balans in het lichaam voor verzameling.
Ik begrijp dat meningen daarin verdeeld zijn, maar de theorie achter deze biomechanica vind ik uiterst interessant.

Gangen beoordelen is ook weer iets apart. Wat de moderne dressuur wil zien is niet zelfde als de klassieke dressuur, de dressuur geschreven voor square horses.
Ik vind het ook geen goed idee om te kruisen als men zijn stijl niet aanpast. Daar gaan zulke Iberische kruisingen niet gelukkig van worden vrees ik.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 03:17

Ayasha schreef:
Hier staat een merrie uit een matige KWPN merrie en een Barok type. (Berber, PRE en verder weg wat SBS bloed)
Ze hebben elkaar niet slechter gemaakt want de nakomeling is stukken beter dan beide ouders. Daarnaast ook ontzettend nuchter (vooral de merrie was enorm schrikkerig.) en ze doet alles. Één keer kijken wat de bedoeling is en het is de normaalste zaak van de wereld voor haar.

Ja. Ik zie wel toekomst in dergelijke kruisingen. :j

Interesseert me enorm, kunt u me daarvan een foto sturen aub ?(omdat ik benieuwd ben naar het type.)
In feite ga je met Berber terug naar de oorsprong, Berber staat immers aan de wieg van bijna al deze rassen die u vernoemt, dus men gaat terug naar het oorspronkelijke biomechanische model. Een meer evenwichtig gebalanceerd paard is een rustiger paard, spreek uit ervaring, heb ook enkele Lusi x berber en PRE x berbers lopen. Stuk voor stuk veel rustiger qua karakter en meer uitgebalanceerd in het lijf, ook dat verotte maaien doen ze niet waardoor minder kans op artrose.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 03:35

Mousmous schreef:
Maar die lengte in de hals zou je dan dus kunnen proberen te verbeteren door de kruising met een kwpn merrie. De PRE heeft van nature al een kortere en hele zware hals. Het kortere kan die zware hals ook dragen. Ik denk zo'n zware hals en dan op lengte kukelt ie voorover. Lijkt mij dat je dan op lengte,maar ook door het mengen met kwpn bloed , juist ook naar een iets lichtere hals wilt?

Voor het beeld in dressuur is een lange hals esthetischer, echter voor het paard zelf heeft het in de praktijk vooral geleid tot malformatie's, ontbrekende ligamenten waardoor meer belasting komt op de structuren en helaas, heb er via dierenkliniek Merelbeke de studie's over gelezen, meer kans op Wobbler. Een lange gewelfde hals geeft meest kans op Wobbler, die meer voorkomt dan we denken.
Voor dressuur een pre, voor het paard zelf een heel wat minder mooi verhaal, al de achterbeen theoriën ten spijt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:43

Cambiar schreef:
Citaat:
Hier zie je goed het verschil tussen een paard in het vierkantsmodel en het paard in een rechthoeksmodel.

Ook zie je het toontredende in het linkervoorbeen. Waarvan ik vind dat zo ongeveer iedere PRE dat heeft.

Als je kijkt naar de gangen dan gaat dat met een PRE ook niet verbeteren. Het zal eerder de PRE verbeteren.

Pi/Pa ok, daar hebben ze heel veel talent voor. Ik denk ook dat dat makkelijker gaat in een meer vierkantsmodel. En ik vind het ook hele mooie paarden, ik hou van die enorme hals.

Maar kruisen met KWPN, ik weet het niet.

[ Video ]

Ow ja, dat is maaien tegen de sterren op in die video. Heel erg zelfs.
Liet me vertellen door iemand die in Belgie Spaanse paarden traint, dat dit erin gefokt zou zijn omdat Iberische paarden sneller en korter kunnen wenden tijdens stierengevechten. Of het waar is weet ik niet, maar geeft wel grote kans op artrose.

Ik vroeg naar wat jij bedoelt met vierkantsmodel, omdat ik dit zelf lang misbegrepen heb.
Blijkbaar slaat dit op de hoeken van schouder en heup gewricht ten opzichte van elkaar. Bij een square horse zijn beide hoeken, schouder en heup vierkant, de schouder en heup liggen ook in 1 lijn waardoor dit ook weer een vierkant geeft als resultaat, met uitstekende lichaamsbalans als resultaat.

[ [url=m/PYJKuH.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/yvesYF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb analyses laten doen bij een Amerikaanse die daarover een boek geschreven heeft.
Zij beweert dat onze Europese moderne Iberische paarden veelal rectangular frames hebben met dalende lijn vam heup naar schouders toe, precies net zoals warmbloeden. Dat er helaas weinig echte square horses zijn die in evenwicht gebouwd zijn en die eerder bij de Lusitano te vinden zijn dan de PRE, maar toch zijn ook sommige Cartujano's zijn van het juiste square model, daarvan heeft ze me ook enkele foto's gestuurd.

Hier een rectangular frame met dalende lijn van heup naar schouders toe, categorie waartoe grootste deel van de Iberische paarden toe behoort:
[ [url=m/XaqGGf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Naast rectangular types, behoren ook veel PRE en Lusitano's, evenals, warmbloeden tot het trotterstype, daar is ook een ganse theorie over dat de heup bij een trotterstype de cannonebones helaas niet mooi onder het lichaam geplaatst staan en hierdoor meer belasting en slijtage veroorzaakt wordt, dus ook meer belasting op de fascia.

Dus het ideale square model type zorgt voor een efficient energie gebruik en geeft daardoor zeer goede aanleg tot verzamelen doordat er balans is in het lichaam.

Ik heb de gekeurde PRE's op de ANCCE site bekeken en nu ik deze theorie ken schrok ik enorm toen ik de foto's zag. Bijna allemaal rectangular frames met dalende lijn van heup naar schouders toe.
Dus in die zin denk ik dat het weinig zin heeft om met een PRE te kruisen als die niet van het square model is.

Indien wel een Lusi of PRE van het square model gekozen wordt als kruising met een warmbloed, dan kan dat resulteren in een paard met betere balans in het lichaam voor verzameling.
Ik begrijp dat meningen daarin verdeeld zijn, maar de theorie achter deze biomechanica vind ik uiterst interessant.

Gangen beoordelen is ook weer iets apart. Wat de moderne dressuur wil zien is niet zelfde als de klassieke dressuur, de dressuur geschreven voor square horses.
Ik vind het ook geen goed idee om te kruisen als men zijn stijl niet aanpast. Daar gaan zulke Iberische kruisingen niet gelukkig van worden vrees ik.

Ik snap wat je bedoelt, kan ook enorm genieten van in evenwicht gebouwde PRE of lusitano. Zijn toch vaak ook de oudere en meer barokke types. Helaas zijn dat bij de PRE vaak wel de grotere krabbelaars.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:41

Cambiar schreef:
Ayasha schreef:
Hier staat een merrie uit een matige KWPN merrie en een Barok type. (Berber, PRE en verder weg wat SBS bloed)
Ze hebben elkaar niet slechter gemaakt want de nakomeling is stukken beter dan beide ouders. Daarnaast ook ontzettend nuchter (vooral de merrie was enorm schrikkerig.) en ze doet alles. Één keer kijken wat de bedoeling is en het is de normaalste zaak van de wereld voor haar.

Ja. Ik zie wel toekomst in dergelijke kruisingen. :j

Interesseert me enorm, kunt u me daarvan een foto sturen aub ?(omdat ik benieuwd ben naar het type.)
In feite ga je met Berber terug naar de oorsprong, Berber staat immers aan de wieg van bijna al deze rassen die u vernoemt, dus men gaat terug naar het oorspronkelijke biomechanische model. Een meer evenwichtig gebalanceerd paard is een rustiger paard, spreek uit ervaring, heb ook enkele Lusi x berber en PRE x berbers lopen. Stuk voor stuk veel rustiger qua karakter en meer uitgebalanceerd in het lijf, ook dat verotte maaien doen ze niet waardoor minder kans op artrose.

Van welke wil je een foto? Van de nakomeling of van de hengst? :)
De hengst was geen 100% zuivere berber als ik het goed begrepen heb maar had wel een scheut berber bloed maar ook wat PRE of iig andalusier bloed.

De nakomeling in kwestie maait ook niet overigens. :D Oogt wel vrij barok. In lopen op zich niet maar als mensen haar zo zien dan kunnen ze er nooit de vinger op leggen... er komt altijd "ze is barok... maar het is geen PRE". _O-

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:24

@Ayasha, was benieuwd naar hoe jouw merrie eruit ziet. Kruisingen met Iberisch en Berber interesseren me enorm.
De krabbelaars zijn vooral de Pre's en Lusitanopaarden van het trotterstype, dus met trottersheup.
Ik heb er zo ene en de beschrijving van het trotterstype is hamer op de kop.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:35

Elisa2 schreef:
Ik snap wat je bedoelt, kan ook enorm genieten van in evenwicht gebouwde PRE of lusitano. Zijn toch vaak ook de oudere en meer barokke types. Helaas zijn dat bij de PRE vaak wel de grotere krabbelaars.

Ja klopt. Daarom wou ik ook terug naar oude type, maar wist toen niets over de theorie van de square horse.
Het klopt dat meeste moderne paarden in het algemeen uit evenwicht zijn, dit door verkeerde menselijke selectie om meer spectaculaire bewegingen te kunnen laten zien.
Voor kenners vallen ze wel door de mand, cfr eenpoters, maar ik merk wel een voorzichtige tendens hier en daar terug naar het oudere, meer gebalanceerde type. Men geeft het niet openlijk toe, maar men begint wel te beseffen dat men niet goed bezig is. Cfr ook de rietjes van oude warmbloed hengsten. Vond ik hoogst verbazend toen ik het las en dacht ha, ze krijgen verstand.
Als je Don Carlos bekijkt, een vader van mijn errste jeugd paard, zie ik toch veel meer balans in het lijf dan die moderne zo gezegde super atleten.
Als je de lijn trekt van heup naar schouder is die quasi horizontaal.
https://www.horses.nl/opinie/column/col ... cheologie/

Het kruisen in de dressuursport van warmbloeden met Iberisch bloed kan een goede zaak zijn om terug balans in het lichaam te brengen, helaas vrees ik dat ze weer de totaal verkeerde type Iberische paarden zullen kiezen, die geen square model hebben en zo fokt en blundert men gewoon door.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:45

Dank, Cambiar! Ik vind dit een interessante invalshoek, met name de relatie tussen bouw en gebruik.
(Zo oud als de weg naar Kralingen, zeiden we in Rotterdam.)
Citaat:

(...)

Dat er helaas weinig echte square horses zijn die in evenwicht gebouwd zijn en die eerder bij de Lusitano te vinden zijn dan de PRE, maar toch zijn ook sommige Cartujano's zijn van het juiste square model,(...).

(Cannon bone is pijpbeen, J.)

... gelukkig vond ik ooit een braaf paardje met PRE papieren en keurig in vierkantsmodel gebouwd (en zonder een hals waarbij je je afvraagt 'waar de rest van het paard toch is').
Daar rijd ik heerlijk klassiek mee.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:23

Dat is een voor mij nieuwe invalshoek m.b.t. vierkants- en rechthoeksmodel Cambiar. Dank voor je uitgebreide toelichting.

Bij de warmbloed/KWPN fokkerij wordt gebruikelijk gekeken naar de verhouding schofthoogte versus de afstand van boeg tot zitbeenknobbel. Hier een voorbeeld van een vierkantsmodel:
Afbeelding

Een geheel andere invalshoek dus.
Daarnaast kennen we nog romprichting (opwaarts, horizontaal, neerwaarts).

Ik kan een heel verhaal typen, maar hier staat het goed uitgelegd, inclusief ook bovenstaand plaatje:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/a ... het-paard/

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:17

Roodvos schreef:
Dat is een voor mij nieuwe invalshoek m.b.t. vierkants- en rechthoeksmodel Cambiar. Dank voor je uitgebreide toelichting.

Bij de warmbloed/KWPN fokkerij wordt gebruikelijk gekeken naar de verhouding schofthoogte versus de afstand van boeg tot zitbeenknobbel. Hier een voorbeeld van een vierkantsmodel:
[ Afbeelding ]

Een geheel andere invalshoek dus.
Daarnaast kennen we nog romprichting (opwaarts, horizontaal, neerwaarts).

Ik kan een heel verhaal typen, maar hier staat het goed uitgelegd, inclusief ook bovenstaand plaatje:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/a ... het-paard/

Dag Roodvos, dank voor jouw info, ik vind info over extérieur kennis naast heel interessant, ook heel waardevol om een goed oog te krijgen op biomechanica. Ik dacht aanvankelijk dat een square horse een vierkantsmodel was, maar door de info van de Amerikaanse begrijp ik het nu beter. Ik was vooral verzward toen ze een foto van een Cartujano plaatste en zei dat dit een uitstekend square model is, terwijl het paard er gewoon rechthoekig uit zag door zijn langere lijf.
Blijkt ddus dat haar théorie niet gaat over lengte maar om verhouding van de gewrichtshoekenn, die al bij de geboorte vastliggen. Een paard kan gradueel groeien, maar hoeken veranderen nooit.

Voor mij was dit dé info waardoor alle puzzelstukjes op zijn plaats vielen.
Na de analyse worden rijtechnische tips gegeven die bij het type passen, alsook fokkerstips.
Het doel is uiteindelijk om zoveel mogelijk het square model te benaderen, ook voor paarden met afwijkende bouw. Super interessant en heel erg vreemd dat niemand in Europa hier ooit ietss over vernoemd heeft, toch niet dat ik weet.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 16-03-21 14:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:22

Janneke2 schreef:
Dank, Cambiar! Ik vind dit een interessante invalshoek, met name de relatie tussen bouw en gebruik.
(Zo oud als de weg naar Kralingen, zeiden we in Rotterdam.)
Citaat:

(...)

Dat er helaas weinig echte square horses zijn die in evenwicht gebouwd zijn en die eerder bij de Lusitano te vinden zijn dan de PRE, maar toch zijn ook sommige Cartujano's zijn van het juiste square model,(...).

(Cannon bone is pijpbeen, J.)

... gelukkig vond ik ooit een braaf paardje met PRE papieren en keurig in vierkantsmodel gebouwd (en zonder een hals waarbij je je afvraagt 'waar de rest van het paard toch is').
Daar rijd ik heerlijk klassiek mee.

OH heerlijk. Vraagje, om mijn oog te trainen, kun je me aub, alss je dat ziet zitten, een foto sturen aub?
Klinkt gek, maar ik merkte al eerder op dat de goede oude modellen dikwijls nog te vinden zuijn bij de papierloze Lusitano's. Een vriend van me heeft zeer goedkoop een merrie gekocht in Portugal, en als ik foto's zie van heel oude types is de gelijkenis verbluffend. Square model met dat typische langere slanke Lusitano hoofd zoals Lusi's die heel vroeger hadden ipv de zware hoofden nu.
Ze zijn er nog, de oude, verfijnde square horse types, we moeten ze koesteren vooraleer de dressuur wereld ze helemaal wegfokt tot geweldige strekkers.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:26

Misschien is het handiger om dit in een ander topic voort te zetten. Het gaat niet meer over het onderwerp en het is interessant genoeg om er zelf een topic over te openen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:44

janderegelaa schreef:
Misschien is het handiger om dit in een ander topic voort te zetten. Het gaat niet meer over het onderwerp en het is interessant genoeg om er zelf een topic over te openen.

Voor mij prima, ik wou graag een topic openen waarbij we elkaar kunnen helpen om beter te zien, analyseren en begrijpen.
Zal er eentje openen , wie interesse heeft, enjoy me, samen zien en weten we meer ten voordele van de goede fok of aankoop keuzes.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:48

Cambiar schreef:
janderegelaa schreef:

Voor mij prima, ik wou graag een topic openen waarbij we elkaar kunnen helpen om beter te zien, analyseren en begrijpen.
Zal er eentje openen , wie interesse heeft, enjoy me, samen zien en weten we meer ten voordele van de goede fok of aankoop keuzes.

Succes! Zet het linkje anders in dit topic.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:56

Okido ;-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 09:56

Zeker interessant, ik volg graag.

Heb een DVD over de PRE waar het karthuizer type besproken wordt, dit is volgens mij het orginele type voor zowel de PRE als Lusitano. Deze paarden maaien/ krabbelen ook niet.

Overigens zet Karel de Lange zich al jaren in voor het behoudt van het evenwichtsmodel bij de warmbloeden dus helemaal nieuw is het niet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:00

Elisa2 schreef:

Heb een DVD over de PRE waar het karthuizer type besproken wordt, dit is volgens mij het orginele type voor zowel de PRE als Lusitano. Deze paarden maaien/ krabbelen ook niet.

Overigens zet Karel de Lange zich al jaren in voor het behoudt van het evenwichtsmodel bij de warmbloeden dus helemaal nieuw is het niet.

Alleen kan zijn eigen stamboek geen potten breken, je kunt je afvragen of dat zulke goede paarden zijn.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:00

Elisa2 schreef:

Oh, straks komt Troef ook weer terug!

On topic:
Estandarte III bijvoorbeeld zou als KWPN hengst niet misstaan.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:18

Elisa2 schreef:

Hey Elisa, weet ik, ben al geruime tijd in contact met Karel hierover.
Waarom ik de theorie over de verschillende openingshoeken in schouder en heupen zo interessant vind, is omdat het nieuwe eraan is dat er een duidelijke onderverdeling is.
Dat ben ik nog nergens tegengekomen en nu pas begrijp ik het.
Als jij deze info hebt over deze modellen, kun je mij deze aub eens doorsturen? Alvast bedankt, ook voor de tip over de Karthuizers .
Helaas is de info die ik gevonden heb op internet nogal verspreid en ga ik die voor mezelf in structuur gieten met telkens duidelijke voorbeelden erbij.
Ik maak er een groep van en zet hier een link van. Wie interesse heeft kan zich toevoegen ;-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:56

Ah leuk om te horen! Ik volg als de groep/ link er is en zal als ik tijd heb even de informatie opdiepen. Het is voor mij inmiddels alweer een tijdje geleden.

Jan, ik ben het ook niet met alles eens wat hij zegt, maar hij heeft wel degelijk zinnige dingen vind ik. Mijn kijk op paarden en de fokkerij veranderde destijds ook toen ik leerde over het evenwichtsmodel. Inmiddels vind ik het vooral belangrijk hoe een paard zijn lijf gebruikt, en hoe het daarmee beweegt en kijk ik er wat genuanceerder naar.

Heb je een filmpje van die hengst Albert?