Aanrijding tussen vrijwilliger Natuurpunt Limburg en paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 00:23

De ruiters waren niet bekend in het gebied en hadden de weg gevraagd begreep ik, ze waren dus niet bewust een verboden pad op gegaan.
Hij is ze achter na gegaan toen ze al gekeerd waren. Hoe je het ook draait of keert. De natuurpunt kerel had nooit met een tractor er achter aan mogen gaan.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 00:45

Mijn hemel. Een paard doodrijden met een tractor gaat niet perongeluk. Dat maak je me echt niet wijs.
En dat omdat de paarden niet op het juiste pad reden, maar als er schijnbaar een tractor kan komen kan er ook een paard overheen. Het moet veilig zijn om te keren.

Een ruiter komt ook niet zomaar bij iemand zijn telefoon. Dan moet de eigenaar van de telefoon deze wel erg dicht bij de ruiter gehouden hebben. Klinkt mij als een vreemd verhaal..
Ik ben door staatsbosbeheer een keer tegen gehouden toen ik verdwaald was in de duinen :+. Geen probleem om een boete te betalen, wellicht kun je me ook vertellen waar ik wel heen moet.
Fout die de beste man maakte was mijn pony haar bit vast willen pakken ( de reden mij onbekend) waarop ze uit schrik naar hem steigert. Man boos, ik bozer.

Arme paarden, arme eigenaren.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 08:20

Poekkie schreef:
Tsja... begin je wat te vechten als je op een pad bent waar je niet moet zijn en je ze vragen om om te draaien? Kan weinig medelijden hebben met die eigenaars dan. Denk dat ik zelf ook wel niet zomaar zou afdruipen als ze met me willen vechten op mijn eigen erf notabene. Sneu voor de paarden wel.

Het was op een plankenpad, té smal dus (80cm tot 1m20 is standaard) om om te draaien, maar de natuurbeheerder wou hen niet laten passeren zodat ze na het plankenpad weer konden omdraaien.

Omdat ze met hun paard geen enkele andere kant opkonden dan rechtdoor en daarna omkeren. Is er een verhitte discussie ontstaan.

Ik snap ook niet goed dat je als ruiter uberhaupt over een plankenpad gaat (dan keer je daarvoor toch al om?), maar anyway, ze hadden dus even geen keuze dan OF rechtdoor langs de beheerder of zelf de plomp in met paard.

Mars

Re: Aanrijding tussen vrijwilliger Natuurpunt Limburg en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:16

Tja als je verkeerd gereden bent... misschien dachten ze zo weer op route te komen. Hoe dan ook rechtvaardigt het imo nog steeds het gedrag van die vrijwilliger niet.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:31

Goed of fout er is geen een reden er a achteraan te gaan met een tractor en ze aan te rijden.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:57

Mars schreef:
Trekt blijkbaar toch het type mens dat vindt dat het stukje bos dat hij onderhoudt van hem is en hij daar koning/keizer/admiraal over mag spelen ten koste van alles.
Intens verdrietig dat een onschuldig dier daarvan slachtoffer is geworden.

Ik denk dat je daar een goed punt hebt. Ik heb een paar jaar terug een flinke clash gehad met een toezichthouder van Natuurmonumenten. Ik kwam samen met een vriendin op onze paarden keurig via het ruiterpad een steile helling afgestapt van de Archemerberg. Onderaan stond ons die toezichthouder op te wachten en begon gelijk op agressieve toon dat wij fout waren door afgeweken te zijn van het ruiterpad. Pardon, ik rij daar al jaren en weet donders goed wat de ruiterpaden zijn. Toen ik aangaf dat hij ons valselijk beschuldigde werd hij steeds agressiever van toon. Hij wilde alle gegevens van ons, tot zelfs waar onze trailer stond. Meneer voelde zich daar duidelijk de "admiraal"
Ook pakte hij één van de paarden vast bij de teugels om nog meer druk uit te oefenen van zijn gelijk. Het was echt een absurde situatie. We werden door hem behandeld als criminelen.

Ik heb bij thuiskomst direct Natuurmonumenten gebeld en een klacht ingediend. Kreeg toen ook nog 's een domme opmerking en onbegrip en heb vervolgens mijn lidmaatschap van Natuurmonumenten opgezegd. Ik ben een ruiter met hart voor de natuur en zal absoluut niet afwijken van ruiterpaden tenzij door bos werkzaamheden onaangekondigd ineens een stuk ruiterpad weg is en je echt even moet zoeken om weer op het oorspronkelijke pad te komen. Want dat overkwam me vorige week nog.

Heel triest dat in het verhaal van TS het zo ernstig uit de hand gelopen is.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 09:49

In dit verhaal zitten er alleen maar winnaars. Waarom je als ruiter al beslist om je paard over zo'n plankenpad te sturen. Ik vind die als wandelaar vaak al spannend. Soms zijn die dingen half rot of breekt er eentje af, hangt ervan af hoe de winter was. Als je paard met zen benen door zo'n plankenpad zakt, dan ben je ook ver van huis.

In dit verhaal zijn er alleen maar eikels langs alle kanten, en het paard in het midden als verliezer :(

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 10:57

smurffie schreef:
Mijn hemel. Een paard doodrijden met een tractor gaat niet perongeluk. Dat maak je me echt niet wijs.
En dat omdat de paarden niet op het juiste pad reden, maar als er schijnbaar een tractor kan komen kan er ook een paard overheen. Het moet veilig zijn om te keren.

Een ruiter komt ook niet zomaar bij iemand zijn telefoon. Dan moet de eigenaar van de telefoon deze wel erg dicht bij de ruiter gehouden hebben. Klinkt mij als een vreemd verhaal..
Ik ben door staatsbosbeheer een keer tegen gehouden toen ik verdwaald was in de duinen :+. Geen probleem om een boete te betalen, wellicht kun je me ook vertellen waar ik wel heen moet.
Fout die de beste man maakte was mijn pony haar bit vast willen pakken ( de reden mij onbekend) waarop ze uit schrik naar hem steigert. Man boos, ik bozer.

Arme paarden, arme eigenaren.

Is er nog een uitspraak gedaan inzake deze aanrijding ? Heeft de vrijwilliger nog een passende straf gekregen ?

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:08

sterregoud schreef:
Is er nog een uitspraak gedaan inzake deze aanrijding ? Heeft de vrijwilliger nog een passende straf gekregen ?

Neen, natuurlijk niet, in Vlaanderen mag je paarden doodrijden en honden neersteken / doodstampen en het is altijd de schuld van de eigenaar van het dier... Natuurpunt heeft de acties van de vrijwilliger meteen goedgepraat. Hij zou het niet moedwillig gedaan hebben.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:42

Eilandje schreef:
sterregoud schreef:

Neen, natuurlijk niet, in Vlaanderen mag je paarden doodrijden en honden neersteken / doodstampen en het is altijd de schuld van de eigenaar van het dier... Natuurpunt heeft de acties van de vrijwilliger meteen goedgepraat. Hij zou het niet moedwillig gedaan hebben.

Serieus ? Man man man toch :x _-:(
Had het niet meer gevolgd eigenlijk.

Klopt inderdaad. Die joggers die die hondjes doodgestampt hebben, kregen ook geen straf volgens mij. Schandelijk gewoon.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:26

De jogger (1) had een hond doodgestoken. En je mag geen wapens dragen in België (in NL ook niet geloof ik) dus dat op zich was al een overtreding. Waarom die 'natuurliefhebber' (zo werd hij omschreven door collega's) geen straf gekregen heeft is me een raadsel... (Ja, hond liep los waar het niet mocht en ging naar de jogger toe. Maar er was in dit geval niet eens sprake van zelfverdediging.)

Maar goed, ik vind dat de mensen de situatie hier nogal goedpraten. Iemand omver rijden met je paard en er gewoon vandoor gaan zonder iets van je te laten horen kan gewoon niet. De ruiter had ook kunnen afstappen of zichzelf aan kunnen geven. Voor hetzelfde geld was de BOA slecht neergekomen onder de motor...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:30

De andere jogger trapte een hondje ( zo'n piepkleine ) zo hard dat het beestje bij de DA ingeslapen is. Meisje van een jaar of 12 was op wandel met haar hondje.
Te triest dit gewoon.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:34

DezeNaam schreef:
De jogger (1) had een hond doodgestoken. En je mag geen wapens dragen in België (in NL ook niet geloof ik) dus dat op zich was al een overtreding. Waarom die 'natuurliefhebber' (zo werd hij omschreven door collega's) geen straf gekregen heeft is me een raadsel... (Ja, hond liep los waar het niet mocht en ging naar de jogger toe. Maar er was in dit geval niet eens sprake van zelfverdediging.)

Maar goed, ik vind dat de mensen de situatie hier nogal goedpraten. Iemand omver rijden met je paard en er gewoon vandoor gaan zonder iets van je te laten horen kan gewoon niet. De ruiter had ook kunnen afstappen of zichzelf aan kunnen geven. Voor hetzelfde geld was de BOA slecht neergekomen onder de motor...

Ik begrijp het stukje over die BOA niet goed ? Wat is een BOA? En wat heeft een motor ermee te maken ?
Volgens mij is die vrijwilliger van Natuurpunt toch ' te voet ' naast de brug terechtgekomen en heeft hij nadien de achtervolging ingezet met een traktor ? Of mis ik mij met nog een ander voorval ?

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:43

Pandora2 schreef:
DezeNaam schreef:

Ik begrijp het stukje over die BOA niet goed ? Wat is een BOA? En wat heeft een motor ermee te maken ?
Volgens mij is die vrijwilliger van Natuurpunt toch ' te voet ' naast de brug terechtgekomen en heeft hij nadien de achtervolging ingezet met een traktor ? Of mis ik mij met nog een ander voorval ?

Ik denk dat dat van de BOA met motor en ruiter met paard bij een ander nieuwsbericht hoort.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 15:30

Pandora2 schreef:
DezeNaam schreef:

Boa is een soort hulp halve agent maar dan zonder wapen en minder bevoegdheden.mag wel bekeuren enzo.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 15:50

Oh ja, dat is een NL dingetje toch, die BOA's ?
Kennen wij hier in BE niet onder die naam.

In dit geval ging het over een vrijwilliger van Natuurpunt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 16:12

Ik denk dat het wel dicht aanleunt bij wat bij ons een GAS-ambtenaar is?
Maar dat heeft dan verder inderdaad niets meer te maken met een Natuurpunt-vrijwilliger. Die kunnen hoogstens melden dat je op een verkeerd pad zit, maar voor handhaving zullen zij dan toch ook naar de juiste diensten moeten bellen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 16:14

Ah dat zou kunnen inderdaad. Een GAS-boete van een GAS-ambtenaar :D
De naam is wel een beetje ongelukkig gekozen, maar dat is BOA ook. Krijg er meteen beeld bij van een boa constrictor :')

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 16:17

Gini schreef:
Ik denk dat het wel dicht aanleunt bij wat bij ons een GAS-ambtenaar is?
Maar dat heeft dan verder inderdaad niets meer te maken met een Natuurpunt-vrijwilliger. Die kunnen hoogstens melden dat je op een verkeerd pad zit, maar voor handhaving zullen zij dan toch ook naar de juiste diensten moeten bellen.

Bij ons in Nederland zijn BOA's berucht.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 16:20

Pandora2 schreef:
De naam is wel een beetje ongelukkig gekozen, maar dat is BOA ook. Krijg er meteen beeld bij van een boa constrictor :')

Ik kon het niet laten LOL

Afbeelding

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 16:21

Het wordt hoog tijd dat al die mensen met te korte lontjes zich even bedenken dat hoe zeer ze ook in hun recht staan, dat onschuldige dieren nooit de dupe mogen worden van hun handelen. Achteraf een vette boete, prima. Maar zowel ruiters, menners als landeigenaren of wannebe-landeigenaren; als je je niet kunt beheersen; er zijn cursussen voor.
Doe ff normaal, ook al ben je boos.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 08:21

Pandora2 schreef:

Is gewoon de afkorting voor Bijzonder OpsporingsAmbtenaar

https://www.justis.nl/producten/boa/index.aspx

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:34

Loretta schreef:
Pandora2 schreef:

Ik kon het niet laten LOL

[ [url=m/b0qMW5.jpg]Afbeelding[/url] ]

:') :')

Ik zie dit nu pas :+