Roodvos schreef:BaileyMix schreef:Generaliseren is ook een kunst.Fijne wereld hè, die wereld van de paardensport. Daar gaat niks mis en ze houden echt van dieren hoor, lekker wegkijken.Duhelo schreef:Been there, done that.Vind ik een rare vergelijking. Als iemand zijn paard dood vindt in zijn stal, en die moet aan een been de stal uitgesleurd worden door een tractor, dan gaan ze met levende paarden ook slecht om?
Mijn geliefde oude vos is 2 jaar geleden in zijn stal overleden. Het was wel een dier van 700 kg, die til je niet even in je armen eruit. En hij lag uiteraard ook nog op de meest ongelukkige manier mogelijk in de stal. De medewerker van het crematorium die hem kwam halen heeft hem, met hulp van mijn broer, met alle mogelijke respect eruit gelierd. Niet over het dier stappen, maar er omheen. De staart goed leggen, het hoofd ondersteunen zodat de ogen niet zouden beschadigen. Eerst alle sluitingen van de deken los maken zodat die er netjes af gehaald kon worden. Even praten/vertellen: nu gaan we dit doen, nu gaan we dat doen. Zonder haast, in alle rust. Niets dan lof.
Het kan echt, met respect omgaan met een overleden dier. En het gebeurt gelukkig ook.
Nou precies, met respect omgaan met een dood dier hoeft niet zoveel moeite te kosten inderdaad. Mijn paard is op een schot voortgerold vanuit haar stal, heel voorzichtig en met respect. Netjes afgedekt aan de weg neergelegd, ik vind het ook altijd triest als ik dieren onafgedekt langs een sloot zie, wat is nu de moeite om een zeil er over te doen. Klooien en gein er met dode dieren uithalen vind ik serieus triest gedrag, weinig respectvol ook, mijn vrienden zouden het niet worden.