GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:39

Zo dat eerste paard dat zie ik zelfs dat die tact fouten maakt. Ook lijkt die zijn voorbenen in een boogje op te gooien zeg maar. 2de filmpje dat hier gedeeld is vind ik toch er beter uit zien. Die gebruikt de voorbenen tenminste naar voren ipv naar buiten. Die zit dan wel weer heel hoog ingesteld .. Als je kijkt naar hoe dat zadel + ruiter zich gedragen op de rug, dan zit dat paard naar mijn gevoel echt veeel te hoog in oprichting. Nu ben ik zelf net een L ruiter dus zal vast geen recht van spreken hebben.

Als ik dan op instagram die jonge Toto jr nakomelingen van Johanna duboje zie, die lopen toch een stuk aangenamer en rechter en die dieren zijn 4 jaar. :Y)

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:47

k_m schreef:
Zo dat eerste paard dat zie ik zelfs dat die tact fouten maakt. Ook lijkt die zijn voorbenen in een boogje op te gooien zeg maar. 2de filmpje dat hier gedeeld is vind ik toch er beter uit zien. Die gebruikt de voorbenen tenminste naar voren ipv naar buiten. Die zit dan wel weer heel hoog ingesteld .. Als je kijkt naar hoe dat zadel + ruiter zich gedragen op de rug, dan zit dat paard naar mijn gevoel echt veeel te hoog in oprichting. Nu ben ik zelf net een L ruiter dus zal vast geen recht van spreken hebben.

Als ik dan op instagram die jonge Toto jr nakomelingen van Johanna duboje zie, die lopen toch een stuk aangenamer en rechter en die dieren zijn 4 jaar. :Y)

Het niveau van scholing bepaald niet de kundigheid van techniek. Iemand hoeft geen GP gereden te hebben om de techniek die er voor nodig is te kennen en te observeren.
Edit: dus dat zelf het niveau nooit hebt gereden maakt jouw observatie niet invalide.

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:55

Suzanne F. schreef:
Suzanne F. schreef:
Tja, ik vind het moeilijk. Ik vind Total een waanzinnig talentvol paard maar ben het wel eens dat er nog wat rijtechnische dingen inzitten die eigenlijk iets harder afgestraft hadden mogen worden. 80% is wel hoog. Maar aan de andere kant toont hij ook echt hele goede dingen waardoor de score ineens omhoog vliegt. Het zou zomaar kunnen dat als hij die tactfoutjes en die lengte in de hals weet te verbeteren, de score zo naar 90% kan. Ik denk echt wel dat dit een serieuze kandidaat is om zijn vader op te volgen op wereldniveau. En dat gun ik Edward ook. Een soort revanche, I’ll be back... :+

Nou Nederland wel. We behoorden jarenlang tot de top van de wereld. Eerst altijd standaard achter Duitsland. Later waren we de besten. Tot post-Totilas. Toen waren we nergens meer. En we hebben wel meer nodig dan een tweede Totilas natuurlijk maar het helpt wel een handje.

Nou ik weet niet of iemand de filmpjes van Anky en Bon Bravour heeft geziende afgelopen tijd.. Maar dat zie ik toch veel liever dan dit werk.
Ja ze missen routine, ja ze zijn nog jong (Te jong misschien wel) Maar hier gaan we Duitsland en GB echt niet mee verslaan..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:55

Dee_Es schreef:
Ik zie taktfouten in het stukje voor de proef. Edward maakt hem daar nog even scherp en vraagt om z'n aandacht want je ziet dat Toto nog erg met zijn omgeving bezig is. In de galop wordt ie nog een beetje onstuimig in de appuyementen en probeert het over te nemen. Ik ben niet weg van dit paard maar ik word zeker niet verdrietig van deze combinatie. Ik heb het idee dat hier mensen gewoon opzoek zijn naar dingetjes. Fijn dat deze wedstrijd er was voor top, je kan thuis nog zo fijn trainen, uiteindelijk moeten ze het ook in de ring doen.

Hij maakt er ook verschillende in de passage toer voor de galop. :) En ook die eerste uitgestrekte draf is echt niet helemaal zuiver.

Máár, De proef van Toto Jr. is er veel spanning te zien en dat lijkt mij geheel normaal bij een debuut. Je ziet dat hij ook vrij kijkerig is. Dat die dieren vrij heet gereden zijn omdat je simpelweg eentje nodig hebt die klaar is om te gaan voor dit soort proeven, werkt daar aan bij. :) IMO is dit één van de weinige proeven waar ik Gal hem lengte in de hals zie geven op momenten van spanning en niet extreem zie terug werken als ie daar even dat hoofd er uit wil drukken maar rustig weer er aan zie zetten. De gehele proef heeft ie mooie halslengte. Ik vind deze veruit het meest vriendelijk en rustigst gereden van alle paarden die ik hem al heb zien rijden. :)

Ja, het dier oogt vrij hectisch, ik denk ook dat Gal zijn handen best vol heeft aan hem. Hij gooit zich voor 200% in alle oefeningen en je ziet Gal regelmatig rustig reageren a la "doe es rustig jonge."
Zeker in die galop appuyementen zou ik zweren dat Gal af en toe "oh shit" denkt. _O-

Is de proef perfect? Neen. Maar het is ook een debuut en ik vind hem het erg netjes oplossen eigenlijk.

Ik denk ook niet dat Gal al bezig is met Duitsland en GB verslaan. Ik denk dat die bezig is met dit dier eerst maar eens routine laten krijgen op wedstrijd.

Edit; zie nu het filmpje van Total US... Daar kan ik dan weer weinig positiefs over zeggen. :o Eender welke andere ruiter had met zo'n proef nooit boven de 70% gereden als de fragmenten een indicatie zijn. :\
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-02-21 13:05, in het totaal 3 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:56

Ik heb alleen het filmpje van Toto Jr gekeken, prachtig en getalenteerd paard, maar al zodra het beeld startte dacht ik tjeeeeee wat een bommetje, wat ben ik blij dat ik daar niet op hoef, wat zou ik daar mee verongelukken! Die spanning zag ik ook terug in de takt.
Heb er wel vertrouwen in dat met meer routine ook de takt zal verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:12

Urielle schreef:
Ik heb alleen het filmpje van Toto Jr gekeken, prachtig en getalenteerd paard, maar al zodra het beeld startte dacht ik tjeeeeee wat een bommetje, wat ben ik blij dat ik daar niet op hoef, wat zou ik daar mee verongelukken! Die spanning zag ik ook terug in de takt.
Heb er wel vertrouwen in dat met meer routine ook de takt zal verbeteren.

wat er kan verbeteren, jureerd een jury wat ze denken te gaan zien??

toch wat ze nu zien, nu hoeft hij niets te verbeteren want de jury vind het zo goed,

bizar
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-02-21 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:20

Ik heb gister op 1 tussengroep na elle proeven zitten kijken.
Verbaasd over het niveau, dat je zelfs met een paard dat met de ab sloffende door de baan GP kan rijden. Maar aan de andere kant we super braaf zijn ding deed.

Dat een paard met vreselijk veel ruimte in de gangen, groot zijwaarts gaat eerder een balans/taktfout heeft is normaal lijkt me. Daan gaat dit paard bijvoorbeeld zijwaarts voor een 9, maakt een takttfout, moet dit onderdeel dan gelijk naar een 6 of mag het nog een 8 zijn?
Van US kreeg ik gister kippenvel, wat een belofte en nog zoveel te verbeteren. De 80% is wellicht wat hoog voor ons gevoel maar wie heeft per onderdeel zitten punten?
JR wat stabieler, super paard natuurlijk, wat een power, maar kreeg er raar genoeg geen kippenvel van.

Marieke voorbij zien komen met fijn paard, Vincent zag er ook weer goed uit. Verbaasd over de handen van een oudere, niet onbekende heer.
Waar was HP?

Was weer leuk om de ruiters te kunnen zien.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:24

Ik heb mij al vaker verbaasd hoe veel hoger dan de max. 3 winstpunten deze ruiters scoren, terwijl de gemiddelde L ruiter bij "niet vierkant stilstaan" al onder de 180 zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:27

EllyC schreef:
Ik heb gister op 1 tussengroep na elle proeven zitten kijken.
Verbaasd over het niveau, dat je zelfs met een paard dat met de ab sloffende door de baan GP kan rijden. Maar aan de andere kant we super braaf zijn ding deed.

Dat een paard met vreselijk veel ruimte in de gangen, groot zijwaarts gaat eerder een balans/taktfout heeft is normaal lijkt me. Daan gaat dit paard bijvoorbeeld zijwaarts voor een 9, maakt een takttfout, moet dit onderdeel dan gelijk naar een 6 of mag het nog een 8 zijn?
Van US kreeg ik gister kippenvel, wat een belofte en nog zoveel te verbeteren. De 80% is wellicht wat hoog voor ons gevoel maar wie heeft per onderdeel zitten punten?
JR wat stabieler, super paard natuurlijk, wat een power, maar kreeg er raar genoeg geen kippenvel van.

Marieke voorbij zien komen met fijn paard, Vincent zag er ook weer goed uit. Verbaasd over de handen van een oudere, niet onbekende heer.
Waar was HP?

Was weer leuk om de ruiters te kunnen zien.
Maar daar zit toch al de denkfout: dat we een groot bewegend paard hoger punten dan een minder spectaculair bewegend dier dat wel in balans is? Nu is sloffende achterbenen wel weer een ander uiterste, maar het is ergens natuurlijk "raar" dat ruiters scoren op spektakel en niet op correctheid.

En dan kunnen mensen zeggen "je rijdt maar L/M/whatever, je hebt geen recht van spreken," maar die B/L/M ruiters, zijn wel een groot deel van het publiek dat naar die wedstrijden kijkt, en als dat publiek af gaat haken, heeft de topsport ook weinig bestaansrecht meer.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:30

Ayasha schreef:
Hij maakt er ook verschillende in de passage toer voor de galop. :) En ook die eerste uitgestrekte draf is echt niet helemaal zuiver.

Máár, De proef van Toto Jr. is er veel spanning te zien en dat lijkt mij geheel normaal bij een debuut. Je ziet dat hij ook vrij kijkerig is. Dat die dieren vrij heet gereden zijn omdat je simpelweg eentje nodig hebt die klaar is om te gaan voor dit soort proeven, werkt daar aan bij. :) IMO is dit één van de weinige proeven waar ik Gal hem lengte in de hals zie geven op momenten van spanning en niet extreem zie terug werken als ie daar even dat hoofd er uit wil drukken maar rustig weer er aan zie zetten. De gehele proef heeft ie mooie halslengte. Ik vind deze veruit het meest vriendelijk en rustigst gereden van alle paarden die ik hem al heb zien rijden. :)

Ja, het dier oogt vrij hectisch, ik denk ook dat Gal zijn handen best vol heeft aan hem. Hij gooit zich voor 200% in alle oefeningen en je ziet Gal regelmatig rustig reageren a la "doe es rustig jonge."
Zeker in die galop appuyementen zou ik zweren dat Gal af en toe "oh shit" denkt. _O-

Is de proef perfect? Neen. Maar het is ook een debuut en ik vind hem het erg netjes oplossen eigenlijk.

Ik denk ook niet dat Gal al bezig is met Duitsland en GB verslaan. Ik denk dat die bezig is met dit dier eerst maar eens routine laten krijgen op wedstrijd.

Edit; zie nu het filmpje van Total US... Daar kan ik dan weer weinig positiefs over zeggen. :o Eender welke andere ruiter had met zo'n proef nooit boven de 70% gereden als de fragmenten een indicatie zijn. :

Ik kan er helemaal inkomen dat het niet meevalt om zo'n paard met weinig routine nu foutloos rond te sturen. Of met optimale harmonie.
Maar vrijwel alle combinaties missen nu routine en er staan veel jonge en/of nieuwe combinaties op de lijst.

Ik ben het met je eens dat het beeld van Total me nog meer tegenstond dan bij Toto, met name ivm de korte hals.

Ik stoor me het meeste aan al het gejubel en dat storende aspecten telkens weer afgedaan worden als groenigheid of onervaren... Hij kan er ook in het belang van harmonie voor kiezen om z'n paarden eens een poos wat simpeler voor te stellen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:32

Ik denk dat heel bokt inmiddels wel weet dat ik nog net geen feestje geef de dag dat Gal er mee stopt. :+ dus je kan mij veel verwijten maar hem bejubelen kan onmogelijk op dat lijstje staan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:32

Ayasha schreef:
Ik denk dat heel bokt inmiddels wel weet dat ik nog net geen feestje geef de dag dat Gal er mee stopt. :+ dus je kan mij veel verwijten maar hem bejubelen kan onmogelijk op dat lijstje staan.

Ik denk niet dat ze jou bedoelde, maar bijvoorbeeld de reacties op Facebook :P.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:35

_San87_ schreef:
Ayasha schreef:

In dat geval mijn excuses. :))
Je mág me nl ook veel verwijten maar het ide dat ik Gal zou bejubelen pik ik zelfs niet dus van daar mijn reactie. _O-

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:36

_San87_ schreef:
Ayasha schreef:

Ja precies! Dat was inderdaad zeker niet aan jou gericht Ayasha :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:37

Ayasha schreef:
Je mág me nl ook veel verwijten maar het ide dat ik Gal zou bejubelen pik ik zelfs niet dus van daar mijn reactie. _O-
Ik begon me al af te vragen of je van je geloof was gevallen. >;) :')

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:40

Het zijn beide zeer getalenteerde paarden maar ze missen gewoon wat routine en kilometers.
Je ziet heel goed dat Toto onder de indruk is van de entourage. De eerste keer langs de camera in de hoek zie je hem duidelijk opzij willen gaan. De tweede keer loopt hij er makkelijk(er) langs. Edward heeft echt zijn handen vol aan hem. De taktfouten vind ik dan eigenlijk niet eens zo heel erg en eigenlijk heel logisch te verklaren. 80% is misschien wel aan de hoge kant. Maar inderdaad, je gaat uit van een 10 en bij foutjes krijg je puntenaftrek. Het gaat niet alleen om balans of zonder taktfouten rondlopen of dat een paard een happy athlete is. Met de nodige kilometers in de benen, heeft hij echt wel de potentie om heel ver te komen. Zo ook Total.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de ritten van Marlies en Vincent.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:43

Weet er iemand wie de jury was?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:45

Mkango schreef:
Ayasha schreef:
Ik begon me al af te vragen of je van je geloof was gevallen. >;) :')

:n Mijn altaar met zwart satijnen dekentje en rode kaarsen staat nog steeds in mijn slaapkamer. :)) No worries!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:45

vur schreef:
Weet er iemand wie de jury was?

dat is bij de uitslagen terug te vinden op startlijsten.nl

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:49

Wat de reden ook is van die taktfouten. Een proef als dat hoort niet zo hoog te scoren. Het is geen B meer.
Bij elk van die oefening hoort een 2 te staan. En dat is onmogelijk omhoog te halen als dat echt gegeven zou zijn.

Pas als er weer gejureerd word naar wat er te zien is krijgen de paarden een eerlijke voorbereiding of een andere manier van rijden.
Geeft dit getrek en gepluk podiumplaatsen gaat er niets veranderen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:50

Dat Edward zijn paarden nog routine en km missen is best, maar dan plaats je hem als jury niet op plek 1 & 2.
Een paard op dit niveau hoort tact,schwung en controleerbare impuls te hebben. Geen verzet te tonen(wat hij wel deed, m.n als hij zijn bekken moest kantelen) en niet met brute kracht gereden te hoeven worden.
Denk dat het tijd is dat Edward eens met Charlotte gaat praten en het skala nogmaals leest.
Dit was geen dressuur wat hij deed, dit was geforceerd rondsturen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:52

DuoPenotti schreef:
Wat de reden ook is van die taktfouten. Een proef als dat hoort niet zo hoog te scoren. Het is geen B meer.
Bij elk van die oefening hoort een 2 te staan. En dat is onmogelijk omhoog te halen als dat echt gegeven zou zijn.

Pas als er weer gejureerd word naar wat er te zien is krijgen de paarden een eerlijke voorbereiding of een andere manier van rijden.
Geeft dit getrek en gepluk podiumplaatsen gaat er niets veranderen.

Dus jij redeneert vanuit een nul-perspectief. Je hebt standaard een nul en dat moet omhoog? Een 2 past meer bij extreem verzet of het totaal niet uitgevoerd hebben van een oefening. Dat is in dit geval niet aan de orde.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:55

Wildgirl schreef:
Dat Edward zijn paarden nog routine en km missen is best, maar dan plaats je hem als jury niet op plek 1 & 2.
Een paard op dit niveau hoort tact,schwung en controleerbare impuls te hebben. Geen verzet te tonen(wat hij wel deed, m.n als hij zijn bekken moest kantelen) en niet met brute kracht gereden te hoeven worden.
Denk dat het tijd is dat Edward eens met Charlotte gaat praten en het skala nogmaals leest.
Dit was geen dressuur wat hij deed, dit was geforceerd rondsturen.

Zeer scherpe kritiek maar die ik wel deel. Dit gaat verder dan een gespannen paard rijden. Dit paard wordt gewoon niet correct gereden en dat is vele male erger dan dat een gespannen paard takt fouten heeft. Dat gespannen zijn zie ik ook, maar het gaat vele male verder nl dat hier sprake is van een niet correct opgeleid paard. Zie hoe hard de hand in komt, zie hoe er getrokken wordt om het hoofd zo rond te zetten en ver achter de loodlijn→ kom op zeg, dit is een zeer jong paard dat gewoon verknald wordt. Vandaar dat ik het al vrij snel heb weg geklikt met heel veel sorry voelen voor dit prachtige gefokte paard dat zeer zeker wel zijn best doet!
Wildgirl verwoordt het scherp maar wel terecht in mijn ogen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:56

Nee hoor daar redeneer ik niet uit.
Ik redeneer uit dat het geen B meer is maar de top die niet eens een rondje fatsoenlijke basis laat zien. Dat kan niet hoger dan een 2 zijn.
1 voor de goede gang en 1 voor de goede rijrichting. Meer is er niet correct.