Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
996981 schreef:Maar Superpony, voor de doelgroep die jij noemt, de absolute beginners, is het ook nog helemaal niet zo van belang een echt goede instructrice te hebben. Heel veel manegeruiters hebben helemaal niet de ambitie echt goed te leren rijden, maar vinden het vooral ook gezellig. Dat is natuurlijk ook helemaal prima
Als je wel echt ambitie hebt, en graag goed wil leren paardrijden, hoort daar in mijn ogen een stukje eigen verantwoordelijkheid bij.
Van een voetballer die in teamverband speelt wordt toch ook verwacht dat hij buiten de trainingen om, werkt aan zijn eigen conditie? Waarom mag van een ruiter niet verwacht worden dat hij buiten de trainingen om, tijd besteedt aan het opdoen van kennis?
kamsel schreef:996981 schreef:Maar Superpony, voor de doelgroep die jij noemt, de absolute beginners, is het ook nog helemaal niet zo van belang een echt goede instructrice te hebben. Heel veel manegeruiters hebben helemaal niet de ambitie echt goed te leren rijden, maar vinden het vooral ook gezellig. Dat is natuurlijk ook helemaal prima
Als je wel echt ambitie hebt, en graag goed wil leren paardrijden, hoort daar in mijn ogen een stukje eigen verantwoordelijkheid bij.
Van een voetballer die in teamverband speelt wordt toch ook verwacht dat hij buiten de trainingen om, werkt aan zijn eigen conditie? Waarom mag van een ruiter niet verwacht worden dat hij buiten de trainingen om, tijd besteedt aan het opdoen van kennis?
Juist wel, die begintijd is enorm belangrijk om een ruiter te interesseren en motiveren.
Theorie heeft pas nut als je de link kunt leggen met de praktijk, daarvoor is een bepaalde basis nodig.
Van daaruit kun je verder bouwen aan je rijden.
Suzanne F. schreef:Dat hoort geen verwachting te zijn. Dat hoort een intrinsieke motivatie te zijn om te leren, om kennis op te doen en om heel goed te leren rijden. Als die intrinsieke motivatie er niet is dan zal zo iemand misschien best gemiddeld leren paardrijden, maar nooit echt heel goed leren rijden. En dat is niet alleen met paardrijden maar met veel meer dingen in het leven natuurlijk.
BaileyMix schreef:Maar als je jong bent, en jouw instructie leert je de snelste weg i.p.v de goede, iedereen om je heen doet dat ook en wordt geprezen, op wedstrijd lopen de meest gewelddadige ruiters met de hoogste punten weg: dan zijn er maar weinig die daar tegenin gaan. Als immers zelfs een vakjury zegt dat de snelle, paardonvriendelijke weg de juiste is, dan zal dat wel toch? Verantwoordelijkheid ligt natuurlijk ook bij de ruiter, maar velen komen er pas laat of nooit achter dat het fout zit.
Dus wat hierboven ook al werd gezegd, zit het probleem op meerdere niveau's en niet op de laatste plaats bij de jury's.
Hier op Bokt zie je het ook veel, laatst nog. Je mag op een rijtopic alleen maar met 'oeh' en 'ah' reageren anders word je weer beschuldigd van typisch Bokt-zeiken. Er stond ook een opmerking als "Zo haha die zeikerds in je vorige topics laat je nu mooi zien wie er gelijk had!" omdat er inmiddels een aardig hoog wedstrijdniveau was bereikt.
Dus hoog niveau = paardvriendelijk en als je zelf niet op dat niveau wedstrijd rijdt mag je al helemaal niks zeggen, blijkbaar.
996981 schreef:Ik ben er overigens absoluut niet tegen dat de instructeursopleidingen eens tegen het licht worden gehouden. In tegendeel!
Het probleem is in mijn ogen alleen dat het verbeteren van de opleidingen veelal samenhangt met strengere selectieprocedures. Dat zou waarschijnlijk betekenen dat je ongeacht welke instructeursopleiding je wilt gaan doen, je zelf op een aantoonbaar niveau praktijkervaring moet hebben.
Echter lees je ook in dit topic weer, dat praktijkervaring niet inherent is aan het worden van een goede instructie. Wat je ook doet, niemand is altijd 100% tevreden. Op de huidige toelatingseisen is het niveau van instructeurs dat wordt afgeleverd te laag volgens velen. Waar ligt dat aan? De opleiding die ze krijgen voor het instructeursschap, (het gebrek aan) de praktijkervaring die ze hebben, de manier waarop de opleiding is ingericht? Zeg het maar...
In mijn ogen is ook het instructeurspapiertje precies dat. Een papiertje dat je bevoegdheid geeft te beginnen met lesgeven. Je bent vervolgens zelf verantwoordelijkheid voor het op peil houden van je eigen kennis en kunde doormiddel van bijvoorbeeld bijscholing en het blijven opdoen van praktijkervaring.
DuoPenotti schreef:Natuurlijk ga je zelf zoeken, maar als je dat dan gedaan hebt en begrijpt niet wat nageelijkheid bedoeld is of voorwaarts neerwaarts, hoe krijgt iemand de motivatie verder te zoeken als die dan ff afgekat word met, moet je beter je best doen?
Dan kun je ipv ook zeggen, hier is een link, daar vind je informatie.
https://www.academischrijden.nl/wat-is- ... ervelkolom.
Maar je instructeur hoort je dit te leren.
Ja zelfs-juist!! op manege niveau.
Daar hoort de instructie de nadruk te leggen op een zachte hand, netjes zitten, dat aan de teugel een kadootje is van fijn rijden en geen trucje dat moet.
DuoPenotti schreef:Elisa, uiteraard, maar ik denk dat een ruiter die graag verder wil komen dat ook zeker wel doet.
Maar ik kan me wel voortellen met de 1001 meningen nu te vinden op internet dit juist extra bemoeilijkt.
Kijk filmpjes op youtube en dan zie je vrolijk de topsport een paard rijden met in draf 1 been aan de grond. Hey maar hij zwaait wel mooi van voor. En hij word eerste. Dat is goed toch?
Ga dan eens filteren wat goed is.... ik geef het de nieuwe ruiters van nu te doen hoor.
DuoPenotti schreef:Eens hoor
Maar wat als iemand les krijgt van een slechte instructie ipv een matige?
Geen gelul trek hem in de krul. Echt ik heb op een stal ooit iemand les zien geven...daar had de halve stal daar les van... mijn god, ik heb nooit zo iets verschrikkelijks gezien. Ruiters die scheef moesten hangen want dan kwam het paard wel onder zeEen voorbeeld wat me te binnen schiet.
En zo raar niemand kwam daar verder en reden al jaren zo rond en niemand die bedacht, misschien is de les wel heel fout.
Ze hadden gewoon geen andere voorbeeld op dat moment.
Die hadden echt beter zelf kunnen klooien
Geen gelul trek hem in de krul. Echt ik heb op een stal ooit iemand les zien geven...daar had de halve stal daar les van... mijn god, ik heb nooit zo iets verschrikkelijks gezien. Ruiters die scheef moesten hangen want dan kwam het paard wel onder zeEen voorbeeld wat me te binnen schiet.
En zo raar niemand kwam daar verder en reden al jaren zo rond en niemand die bedacht, misschien is de les wel heel fout.
Op je edit
Klopt, wat bij je past is voor iedereen anders.
Wel denk ik dat we nu op dit moment wel de weg moeten bewandelen in paard vriendelijk rijden, dus geen achter de loodlijn, duidelijk van achter naar voren. En daar hebben KNHS-Fei een rol. En die nemen ze nu niet.
Doen we dat niet is de sport dood over een tijdje door alle anti clubjes die dan nog eens gelijk hebben ook. Het kan echt anders dan wat we de laatste 20 jaar hebben gezien.
En ik heb het idee dat we gelukkig nu wel in de omslag zitten
Op je edit
Klopt, wat bij je past is voor iedereen anders.
Wel denk ik dat we nu op dit moment wel de weg moeten bewandelen in paard vriendelijk rijden, dus geen achter de loodlijn, duidelijk van achter naar voren. En daar hebben KNHS-Fei een rol. En die nemen ze nu niet.
Doen we dat niet is de sport dood over een tijdje door alle anti clubjes die dan nog eens gelijk hebben ook. Het kan echt anders dan wat we de laatste 20 jaar hebben gezien.
En ik heb het idee dat we gelukkig nu wel in de omslag zitten
996981 schreef:Als je na een jaar geen vooruitgang hebt geboekt zou ik mezelf echt even achter de oren krabbenook daar heb je dus denk ik een stukje eigen verantwoordelijkheid.
Iets doen, puur en alleen omdat een ander het doet, is denk ik nooit goed. In welke context ook.
Elisa2 schreef:Ja alleen daardoor gaan mensen wel steeds op alleen de loodlijn hameren, terwijl ze eigenlijk niet veel weten van paardentraining. En zien ze achter de loodlijn als zo onvriendelijk terwijl het paard op de loodlijn gaat lopen in een valse aanleuning met weggedrukte rug. Wat veel erger is qua paardonvriendelijkheid.
LiselotZorro schreef:Dammie schreef:Manegeruiter hier.
Voor degenen hierboven die menen dat elke ruiter zelf ook verantwoordelijk is om theorie op te pikken, hoe dan?
De meeste boeken over paardrijden zijn 100% abacadabra en stikken van het ouderwetse en onbegrijpelijke taalgebruik.
Wat voorwaart neerwaarts is, aanleuning en weet ik wat, wordt dan uitgelegd in slecht vertaald Duits.
Met onduidelijke plaatjes erbij.
Alsjeblieft, ik las die boeken op de basisschoolen toen was er nog geen Google! Je kunt toch gewoon opzoeken wat het betekent?