[OP] Niveau instructie paardensport

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 23:40

Nee was geen steek bedoeld.
Was een herinnering die ik had over mijn instructrieces die altijd zo fijn les gaven op een opbouwende manier en dat wilde ik even delen als ontopic.

Ik ken je niet weet niet hoe je les geeft. Dus heb daar geen oordeel over.
De antwoorden in dit topic vind ik niet aardig. Maar ben daar wel klaar mee.

superpony

Re: [OP] Niveau instructie paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 02:34

Je kan de verantwoordelijkheid niet zomaar bij mensen neerleggen die willen leren rijden. Niet iedereen is hetzelfde opgevoed, niet iedereen heeft dezelfde mensen en kennis om zich heen of kan zelf de juiste keuzes maken.

Het is heel logisch dat mensen denken dat ze het goed leren als ze naar een FNRS manege gaan. Of als ze een manege voor hun kind zoeken.

Als de lessen druk zijn en mensen hebben nog 0,0 kennis en ervaring, waarom zou je dan de instructrice in twijfel nemen?

En dan doe je dat wel.......Dan ga je op internet zoeken en zie je zo ontzettend veel, dat je A) niet weet wat goed of fout is en B) niet eens altijd weet wat je ziet.
Dat is niet altijd op te zoeken. Sommige dingen moeten mensen ervaren, voelen, uitgelegd hebben op hun niveau.

Alles is ander dan vroeger. Mijn vader en moeder hebben elkaar ontmoet op een manege. Mijn vader had daarvoor ergens anders les van een politie agent. Toen ik 5 was, mocht ik ook in de les rijden. In 1979. Ik was veel te klein, maar bere trots.
Maar mijn vader snapte toen al niet wat ik leerde. Hij had namelijk geleerd dat je pas goed rijdt als het bloed in je handen staat.........

Ik mocht geen Ja, maar zeggen. Als je teveel aan de binnenteugel zat, werd die eraf gehaald. Had je piano handjes, kreeg je een tik met de zweep. ( geen rammen, een tikje ) Zit je niet goed, beugels uit. Springen, verlichte zit en zelfs lichtrijden moest je zonder beugels kunnen. Hoe het voor het paard was, deed er niet echt toe.
De zweep werd met rijden ook nog best flink gebruikt.
Tegen de instructeur was je beleefd. En je ouders hielden zich overal buiten. Waar mijn vader me geen haar liet krenken, was er toch onwijs veel respect voor de instructeurs.

En ik ben heel modern opgevoed en mocht thuis vrijwel alles, dus het was gewoon een andere wereld op de manege.
Ik kwam niet eens de les in als mn paard niet schoon was, mn laarzen of kleding vies, de riempjes niet door de passantjes zaten etc. Maar ik kom uit Amsterdam en moest dus naar een manege. Ik hoor mensen uit dezelfde tijd, die wel ergens spelenderwijs hebben leren rijden, verzorg pony;s hadden etc.

Ik gaf al heel jong les en heb de ontwikkelingen wel meegemaakt.

Ik ben wel iets milder geworden en ontwikkelt hoe je goed les kan geven, mensen echt iets bij kan brengen, kan motiveren, helpen etc. Maar ik sta wel erg sterk in mijn schoenen en kom wel echt om mensen iets te leren. Daar kan niet iedereen tegen.

Ik heb veel mensen voor of na me zien lesgeven. Soms kijk of luister ik even mee en verbaas me enorm gewoon. Heel veel staan echt hun uurtje vol te praten of willen ene gezellig thee kransje.

Op 2 maneges waar ik les heb gegeven, viel ik zowat om hoe ze daar omgingen met de grote monden van de kinderen en de ouders langs de kant. Prima, zal wel van deze tijd zijn, maar de mensen vinden paardrijden duur en de kinderen leren amper iets.

Vrijwel iedereen die van manege les overstapt naar een eigen paard, staat helemaal op 0. Ze weten niks van goed management rond het paard, ze weten weinig van een goede omgang. Kunnen niet zelstandig een training opbouwen, laat staan ene weekschema etc.

Ja, zoek maar een goede instructrice.........Waar? Wie? Degene die de buren hebben? Ziet er leuk uit, want paard loopt zo mooi in de krul? Dat zal wel goed zijn, toch?
Of de mensen die roepen; Ja, maar ik rij wel M of Z.
Moet je eens kijken hoe mensen daar komen. Niet te geloven.

KNHS en horses.nl bijvoorbeeld vind ik nou net kanalen waar mensen beter van weg kunnen blijven als ze echt beter willen.

Als het allemaal zo makkelijk was..........Hoeveel mensen hebben ooit hun leraren in twijfel genomen? Als nu een meester zegt 1+1=2............hoeveel kinderen gaan dan googlen of dat echt zo is en waarom?
Je hoort er gewoon vanuit te kunnen gaan dat iets goed is als je op een manege komt, of een instructrice laat komen die met diploma of ervaring lesgeeft. Als het dan niet klikt of je loopt vast, is dat wat anders.
Zelfde als door naar een volgende trainer als je niveau voorbij de instructie gaat komen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:04

Maar Superpony, voor de doelgroep die jij noemt, de absolute beginners, is het ook nog helemaal niet zo van belang een echt goede instructrice te hebben. Heel veel manegeruiters hebben helemaal niet de ambitie echt goed te leren rijden, maar vinden het vooral ook gezellig. Dat is natuurlijk ook helemaal prima :)

Als je wel echt ambitie hebt, en graag goed wil leren paardrijden, hoort daar in mijn ogen een stukje eigen verantwoordelijkheid bij.

Van een voetballer die in teamverband speelt wordt toch ook verwacht dat hij buiten de trainingen om, werkt aan zijn eigen conditie? Waarom mag van een ruiter niet verwacht worden dat hij buiten de trainingen om, tijd besteedt aan het opdoen van kennis?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:25

Ik denk dat dit dingen zijn waar je nooit uit gaat komen.
Ik ken namelijk geen 1 lesgever die toe zal geven/zal zeggen : ik leer mijn leerlingen zagen en hardhandig rijden. Echter wijst de praktijk wel anders uit.

Want houdt je buitenteugel erbij en knijp/maak ophoudingen in je binnenhand komt op hetzelfde neer als zagen zo ongeveer. En die zin hoor je toch heel veel. Of, schop hem een keer een geef hem een flinke tik. Of hij is dwars vandaag of... Of....

(bijna) niemand heeft tegenwoordig zelfreflectie, de ruiter niet, het jurylid niet. Iedereen doet het zoals hij denkt dat hij het goed doet.
En dan heb je er nog bij dat er ook mensen niet beter hoeven /willen worden maar gewoon plezier willen hebben. Niet iedereen rijdt om op hoog niveau te komen. Net zoals er ook mensen tennissen omdat ze het gezellig en leuk vinden voor het sociale contact en niet per se toernooien hoeven te spelen....

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:50

996981 schreef:
Maar Superpony, voor de doelgroep die jij noemt, de absolute beginners, is het ook nog helemaal niet zo van belang een echt goede instructrice te hebben. Heel veel manegeruiters hebben helemaal niet de ambitie echt goed te leren rijden, maar vinden het vooral ook gezellig. Dat is natuurlijk ook helemaal prima :)

Als je wel echt ambitie hebt, en graag goed wil leren paardrijden, hoort daar in mijn ogen een stukje eigen verantwoordelijkheid bij.

Van een voetballer die in teamverband speelt wordt toch ook verwacht dat hij buiten de trainingen om, werkt aan zijn eigen conditie? Waarom mag van een ruiter niet verwacht worden dat hij buiten de trainingen om, tijd besteedt aan het opdoen van kennis?

Juist wel, die begintijd is enorm belangrijk om een ruiter te interesseren en motiveren.
Theorie heeft pas nut als je de link kunt leggen met de praktijk, daarvoor is een bepaalde basis nodig.
Van daaruit kun je verder bouwen aan je rijden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:57

Dat hoort geen verwachting te zijn. Dat hoort een intrinsieke motivatie te zijn om te leren, om kennis op te doen en om heel goed te leren rijden. Als die intrinsieke motivatie er niet is dan zal zo iemand misschien best gemiddeld leren paardrijden, maar nooit echt heel goed leren rijden. En dat is niet alleen met paardrijden maar met veel meer dingen in het leven natuurlijk.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:02

kamsel schreef:
996981 schreef:

Juist wel, die begintijd is enorm belangrijk om een ruiter te interesseren en motiveren.
Theorie heeft pas nut als je de link kunt leggen met de praktijk, daarvoor is een bepaalde basis nodig.
Van daaruit kun je verder bouwen aan je rijden.

Ben ik niet met je eens. De manege waar ik reed gaf theorie les, nog voor je een voet in de stal had gezet. De instructeur hoefde de leerlingen de meest basale dingen niet meer te leren, dat had de manege eigenaar al gedaan.

Kennis op doen wil dus niet alleen zeggen dat je leest over hoe je moet piafferen. Het kunnen ook de ogenschijnlijk simpele zaken zijn als handhouding en hoe drijf ik nu echt correct. Dat kan parallel lopen met het opdoen van praktijkervaring, maar kan ook prima voor je überhaupt op een paard hebt gezeten.

En nee, niet alles dat je leest kun je direct toepassen in de praktijk. Dat hoeft ook niet, want je slaat wel alles al op in je geheugen. Mocht je het dan ooit in de praktijk bij de hand hebben ben je niet helemaal blanco, doordat je er al over gelezen hebt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:05

Suzanne F. schreef:
Dat hoort geen verwachting te zijn. Dat hoort een intrinsieke motivatie te zijn om te leren, om kennis op te doen en om heel goed te leren rijden. Als die intrinsieke motivatie er niet is dan zal zo iemand misschien best gemiddeld leren paardrijden, maar nooit echt heel goed leren rijden. En dat is niet alleen met paardrijden maar met veel meer dingen in het leven natuurlijk.

Juist. Iemand die iets écht wil leren zoekt dat bij zichzelf. Wat jij doet is immers het enige waar je écht invloed op hebt. Als je echt wil, zorg je dat je in ieder geval niet zelf de belemmerende factor bent.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:16

Even wat anders, wat is goed lesgeven? In mijn ogen..wordt er bijv. vaak gezegd dat je been moet geven of een ophouding moet maken. Maar hoe je been geeft, en waarom je het zo doet wordt vaak niet uitgelegd. Idem met een ophouding, wat is een ophouding? Hoe doe je dat en waarom? Wat is een halve ophouding? Nou en dit kun je toepassen op eigenlijk alle terminologie in de paardenwereld. Ik denk dat als ruiters snappen wat ze doen, hoe ze het moeten doen en waarom ze het moeten doen dat je dan pas echt ruiters leert nadenken en dat ze dan ook het grotere plaatje gaan zien waar ze naar toe werken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:17

Ik ben er overigens absoluut niet tegen dat de instructeursopleidingen eens tegen het licht worden gehouden. In tegendeel! :)

Het probleem is in mijn ogen alleen dat het verbeteren van de opleidingen veelal samenhangt met strengere selectieprocedures. Dat zou waarschijnlijk betekenen dat je ongeacht welke instructeursopleiding je wilt gaan doen, je zelf op een aantoonbaar niveau praktijkervaring moet hebben.

Echter lees je ook in dit topic weer, dat praktijkervaring niet inherent is aan het worden van een goede instructie. Wat je ook doet, niemand is altijd 100% tevreden. Op de huidige toelatingseisen is het niveau van instructeurs dat wordt afgeleverd te laag volgens velen. Waar ligt dat aan? De opleiding die ze krijgen voor het instructeursschap, (het gebrek aan) de praktijkervaring die ze hebben, de manier waarop de opleiding is ingericht? Zeg het maar...

In mijn ogen is ook het instructeurspapiertje precies dat. Een papiertje dat je bevoegdheid geeft te beginnen met lesgeven. Je bent vervolgens zelf verantwoordelijkheid voor het op peil houden van je eigen kennis en kunde doormiddel van bijvoorbeeld bijscholing en het blijven opdoen van praktijkervaring.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:22

BaileyMix schreef:
Maar als je jong bent, en jouw instructie leert je de snelste weg i.p.v de goede, iedereen om je heen doet dat ook en wordt geprezen, op wedstrijd lopen de meest gewelddadige ruiters met de hoogste punten weg: dan zijn er maar weinig die daar tegenin gaan. Als immers zelfs een vakjury zegt dat de snelle, paardonvriendelijke weg de juiste is, dan zal dat wel toch? Verantwoordelijkheid ligt natuurlijk ook bij de ruiter, maar velen komen er pas laat of nooit achter dat het fout zit.

Dus wat hierboven ook al werd gezegd, zit het probleem op meerdere niveau's en niet op de laatste plaats bij de jury's.

Hier op Bokt zie je het ook veel, laatst nog. Je mag op een rijtopic alleen maar met 'oeh' en 'ah' reageren anders word je weer beschuldigd van typisch Bokt-zeiken. Er stond ook een opmerking als "Zo haha die zeikerds in je vorige topics laat je nu mooi zien wie er gelijk had!" omdat er inmiddels een aardig hoog wedstrijdniveau was bereikt.

Dus hoog niveau = paardvriendelijk en als je zelf niet op dat niveau wedstrijd rijdt mag je al helemaal niks zeggen, blijkbaar.

Ik merk wel op Bokt dat er veel afgegeven wordt op ruiters die hoger rijden door mensen die zelf weinig snappen van paarden trainen en al jarenlang in hetzelfde circeltje blijven zitten omdat dat nu eenmaal het hokje is waar ze in denken. Deze komen niet op wedstrijd, laten zich nooit beoordelen maar hebben wel het hoogste woord. Vaak met slecht onderbouwde argumenten.

Zoiets komt niet aan, ook niet als mensen op hoger niveau rijden en het inderdaad niet zo vriendelijk is. Maar de manier waarop iets gebracht wordt is heel belangrijk ipv alleen afbrekende opmerkingen en inderdaad dat er maar over doorgezaagd blijft worden door verschillende mensen die in de herhaling vallen.

En over dat eerste wat je schrijft, ik heb zelf ooit de kans gehad om op een gerenommeerd bedrijf te blijven werken. Had ik dat gedaan dan was ik binnen een half jaar Z dressuur geweest en had ik "naam" gemaakt. Maar de manier van trainen beviel me niet en op deze manier wilde ik het niet leren. Dat was nog voordat er internet was en veel informatie beschikbaar was. Dus ik vind zeker dat iemand daar zelf verantwoordelijk voor is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:23

Natuurlijk ga je zelf zoeken, maar als je dat dan gedaan hebt en begrijpt niet wat nageelijkheid bedoeld is of voorwaarts neerwaarts, hoe krijgt iemand de motivatie verder te zoeken als die dan ff afgekat word met, moet je beter je best doen?
Dan kun je ipv ook zeggen, hier is een link, daar vind je informatie.

https://www.academischrijden.nl/wat-is- ... ervelkolom.

Maar je instructeur hoort je dit te leren.
Ja zelfs-juist!! op manege niveau.
Daar hoort de instructie de nadruk te leggen op een zachte hand, netjes zitten, dat aan de teugel een kadootje is van fijn rijden en geen trucje dat moet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:24

996981 schreef:
Ik ben er overigens absoluut niet tegen dat de instructeursopleidingen eens tegen het licht worden gehouden. In tegendeel! :)

Het probleem is in mijn ogen alleen dat het verbeteren van de opleidingen veelal samenhangt met strengere selectieprocedures. Dat zou waarschijnlijk betekenen dat je ongeacht welke instructeursopleiding je wilt gaan doen, je zelf op een aantoonbaar niveau praktijkervaring moet hebben.

Echter lees je ook in dit topic weer, dat praktijkervaring niet inherent is aan het worden van een goede instructie. Wat je ook doet, niemand is altijd 100% tevreden. Op de huidige toelatingseisen is het niveau van instructeurs dat wordt afgeleverd te laag volgens velen. Waar ligt dat aan? De opleiding die ze krijgen voor het instructeursschap, (het gebrek aan) de praktijkervaring die ze hebben, de manier waarop de opleiding is ingericht? Zeg het maar...

In mijn ogen is ook het instructeurspapiertje precies dat. Een papiertje dat je bevoegdheid geeft te beginnen met lesgeven. Je bent vervolgens zelf verantwoordelijkheid voor het op peil houden van je eigen kennis en kunde doormiddel van bijvoorbeeld bijscholing en het blijven opdoen van praktijkervaring.

Mee eens, wat mij betreft zouden ze wel strenger mogen selecteren op praktijkervaring. De opleiding is niet de plek waar je het trainen van paarden leert en dat is imo wel de basis voor goed kunnen les geven naast de didactische vaardigheden etc. die je wel op de opleiding leert.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:25

DuoPenotti schreef:
Natuurlijk ga je zelf zoeken, maar als je dat dan gedaan hebt en begrijpt niet wat nageelijkheid bedoeld is of voorwaarts neerwaarts, hoe krijgt iemand de motivatie verder te zoeken als die dan ff afgekat word met, moet je beter je best doen?
Dan kun je ipv ook zeggen, hier is een link, daar vind je informatie.

https://www.academischrijden.nl/wat-is- ... ervelkolom.

Maar je instructeur hoort je dit te leren.
Ja zelfs-juist!! op manege niveau.
Daar hoort de instructie de nadruk te leggen op een zachte hand, netjes zitten, dat aan de teugel een kadootje is van fijn rijden en geen trucje dat moet.

Ja dat is het hoe, wat en waarom waar ik over schreef.

Ben het ermee eens dat hoe eerder dat soort zaken goed uitgelegd worden hoe beter het is. Maar, daarnaast is het ook belangrijk dat de ruiter zich gaat verdiepen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:28

Elisa, uiteraard, maar ik denk dat een ruiter die graag verder wil komen dat ook zeker wel doet.
Maar ik kan me wel voortellen met de 1001 meningen nu te vinden op internet dit juist extra bemoeilijkt.
Kijk filmpjes op youtube en dan zie je vrolijk de topsport een paard rijden met in draf 1 been aan de grond. Hey maar hij zwaait wel mooi van voor. En hij word eerste. Dat is goed toch?
Ga dan eens filteren wat goed is.... ik geef het de nieuwe ruiters van nu te doen hoor.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:35

DuoPenotti schreef:
Elisa, uiteraard, maar ik denk dat een ruiter die graag verder wil komen dat ook zeker wel doet.
Maar ik kan me wel voortellen met de 1001 meningen nu te vinden op internet dit juist extra bemoeilijkt.
Kijk filmpjes op youtube en dan zie je vrolijk de topsport een paard rijden met in draf 1 been aan de grond. Hey maar hij zwaait wel mooi van voor. En hij word eerste. Dat is goed toch?
Ga dan eens filteren wat goed is.... ik geef het de nieuwe ruiters van nu te doen hoor.

Het leren filteren op correcte informatie en videobeelden kan je voorbereiden op het goed leren paardrijden. Het is beide verdomde moeilijk :)

Iets lezen en kijken dat niet helemaal correct is, is in mijn ogen nog steeds beter dan helemaal niks lezen. Hetzelfde met instructies. Een matige instructie is nog altijd beter dan helemaal in je eentje aanklooien.

Edit: wat iemand goede informatie vindt is niet 1 op 1 hetzelfde. Dat heeft ook te maken met smaak, het doel dat erachter zit en je leerstijl. Je kunt dus informatie aanreiken, maar de informatie die jij of ik goed vindt, is dat niet per definitie.

Eveneens met instructeurs. De instructeur die ik goed vind en een goed gevoel bij heb, kan voor een ander waardeloos zijn. Wie heeft dan gelijk?

Zoek en bewandel je eigen weg, die waar jij je prettig bij voelt en die voor jou begrijpelijk is. Volgens mij is dat belangrijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:40

Eens hoor :j
Maar wat als iemand les krijgt van een slechte instructie ipv een matige?
Geen gelul trek hem in de krul. Echt ik heb op een stal ooit iemand les zien geven...daar had de halve stal daar les van... mijn god, ik heb nooit zo iets verschrikkelijks gezien. Ruiters die scheef moesten hangen want dan kwam het paard wel onder ze :? Een voorbeeld wat me te binnen schiet.

En zo raar niemand kwam daar verder en reden al jaren zo rond en niemand die bedacht, misschien is de les wel heel fout.
Ze hadden gewoon geen andere voorbeeld op dat moment.

Die hadden echt beter zelf kunnen klooien :D

Op je edit
Klopt, wat bij je past is voor iedereen anders.
Wel denk ik dat we nu op dit moment wel de weg moeten bewandelen in paard vriendelijk rijden, dus geen achter de loodlijn, duidelijk van achter naar voren. En daar hebben KNHS-Fei een rol. En die nemen ze nu niet.
Doen we dat niet is de sport dood over een tijdje door alle anti clubjes die dan nog eens gelijk hebben ook. Het kan echt anders dan wat we de laatste 20 jaar hebben gezien.
En ik heb het idee dat we gelukkig nu wel in de omslag zitten :j

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:45

DuoPenotti schreef:
Geen gelul trek hem in de krul. Echt ik heb op een stal ooit iemand les zien geven...daar had de halve stal daar les van... mijn god, ik heb nooit zo iets verschrikkelijks gezien. Ruiters die scheef moesten hangen want dan kwam het paard wel onder ze :? Een voorbeeld wat me te binnen schiet.

En zo raar niemand kwam daar verder en reden al jaren zo rond en niemand die bedacht, misschien is de les wel heel fout.

Als je na een jaar geen vooruitgang hebt geboekt zou ik mezelf echt even achter de oren krabben :o ook daar heb je dus denk ik een stukje eigen verantwoordelijkheid.

Iets doen, puur en alleen omdat een ander het doet, is denk ik nooit goed. In welke context ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:48

Ja zo kregen wij vroeger ook les op de manege, en leren schoppen en zagen en toch is dat ook goed gekomen. Gewoon omdat er op een gegeven moment een belletje gaat rinkelen dat dit niet is zoals je het voorgesteld had, dat er andere manieren zouden moeten zijn. En door aankoop van eigen paarden er een betere instructeur kwam via de verenigingslessen. Of daarvoor dat een van de paarden zo scheef werd dat hij kreupel ging lopen en een ostheopaat moest komen die voor het eerst iets zei over rechtrichten, waarna we gedwongen werden om ons er in te gaan verdiepen omdat het paard niet goed liep. (dit was allemaal in een tijd zonder internet, ik als kind)
Ik denk wel dat het nu veel makkelijker is om allerlei informatie te krijgen waardoor dit soort dingen veel makkelijker opgepikt en zelfs voorkomen kunnen worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:50

DuoPenotti schreef:

Op je edit
Wel denk ik dat we nu op dit moment wel de weg moeten bewandelen in paard vriendelijk rijden, dus geen achter de loodlijn, duidelijk van achter naar voren. En daar hebben KNHS-Fei een rol. En die nemen ze nu niet.
Doen we dat niet is de sport dood over een tijdje door alle anti clubjes die dan nog eens gelijk hebben ook. Het kan echt anders dan wat we de laatste 20 jaar hebben gezien.

Ja alleen daardoor gaan mensen wel steeds op alleen de loodlijn hameren, terwijl ze eigenlijk niet veel weten van paardentraining. En zien ze achter de loodlijn als zo onvriendelijk terwijl het paard op de loodlijn gaat lopen in een valse aanleuning met weggedrukte rug. Wat veel erger is qua paardonvriendelijkheid. :+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:51

DuoPenotti schreef:

Op je edit

Maar dan komt je weer op een ander punt: is achter de loodlijn per definitie onvriendelijk? :) daar verschillen meningen (en zelfs de wetenschap) ook over. Dus waarom een paard dat wegens gebrek aan kracht, af en toe achter de loodlijn komt, zien als een doodzonde?

Iets achter de loodlijn betekent in mijn ogen niet per definitie slecht gereden en onvriendelijk. Als je dat wel vindt, moet je inderdaad een instructie zoeken die de focus heeft op waar het hoofd van het paard is. In mijn ogen zit je dan echter precies verkeerd om te redeneren. Als het paard in balans, door het lijf, op eigen benen, van achter naar voor, naar de hand toe is heb je automatisch meer controle over waar de neus is. Als je die controle niet hebt, gaat er in mijn ogen iets nog niet goed in de rest van het lijf. Ik heb dus liever een instructeur die zich daar op focust, dan die zich compleet vastklampt aan de loodlijn en de rest van het lijf vergeet :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:52

Eens hoor, ik stond daar ook echt van. huh?

Ik denk dat op die stal een soort van groepsdruk was.
Ze kregen daar bijna allemaal les van en de een durfde voor de ander niet te zeggen dat het slecht was.
Het waren allemaal recreanten maar wel die graag wilde leren.
En ik denk zelfs dat ze niet in de gaten hadden dat het slecht was? Hadden geen andere voorbeelden hoe les ook kon zijn. En internet stond toen nog in de kinderschoenen.

En er waren wel wat wedstrijdruiters, maar die leste elders, daar zagen ze dus geen lessen van.

Ik heb daar wat dat betreft de zaak aan het schijten gebracht :P Ik kwam daar met mijn paard staan en
kreeg dus les daar op die stal.
En op een gegeven moment drufde 1 over te stappen van waar ik les van had, toen de volgende en uiteindelijk was iedereen weg bij die rare instructeur en zag je ze allemaal weer verbeteren.
996981 schreef:
Als je na een jaar geen vooruitgang hebt geboekt zou ik mezelf echt even achter de oren krabben :o ook daar heb je dus denk ik een stukje eigen verantwoordelijkheid.

Iets doen, puur en alleen omdat een ander het doet, is denk ik nooit goed. In welke context ook.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:55

Elisa2 schreef:
Ja alleen daardoor gaan mensen wel steeds op alleen de loodlijn hameren, terwijl ze eigenlijk niet veel weten van paardentraining. En zien ze achter de loodlijn als zo onvriendelijk terwijl het paard op de loodlijn gaat lopen in een valse aanleuning met weggedrukte rug. Wat veel erger is qua paardonvriendelijkheid. :+

Nee dat is ook niks.
daarom moet er gepunt worden op weer "de motor" van achteren.

Die weggedrukte rug zien we nu in de topsport teveel.
Geen verbinding van achteruit en een paard in 3 stukken.
toen ik jaaen geleden leerde rijden was die voorkant niet belangrijk, eerst aan het been, aan het been.
En ontspanning, naar een zachte hand toe.
En hey, ze liepen zomaar in een goede aanleuning in het dressuurplaatje :D

Daar word nu te weinig op gehamerd.
Niet door de jury, niet door de instructie.
Maar als de jury-knhs-fei dat weer belangrijk maakt moet de instructie wel volgen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:57

LiselotZorro schreef:
Dammie schreef:
Manegeruiter hier.
Voor degenen hierboven die menen dat elke ruiter zelf ook verantwoordelijk is om theorie op te pikken, hoe dan?
De meeste boeken over paardrijden zijn 100% abacadabra en stikken van het ouderwetse en onbegrijpelijke taalgebruik.
Wat voorwaart neerwaarts is, aanleuning en weet ik wat, wordt dan uitgelegd in slecht vertaald Duits.
Met onduidelijke plaatjes erbij.

Alsjeblieft, ik las die boeken op de basisschool :+ en toen was er nog geen Google! Je kunt toch gewoon opzoeken wat het betekent?

Mooi voorbeeld van waar het ook kan mislopen in het "educeren van iemand".

Iemand staat aan het begin van een leerproces en geeft aan waar de pijnpunten liggen, wat die moeilijk vindt.
De zogezegd ervaren persoon antwoordt met een sarcastische smiley en een toch wel niet te verstane boodschap dat de beginner precies niet die dingen moeilijk mag vinden. "Komaan, dat is toch gemakkelijk".
En de beginner kruipt terug in zijn schulp, want oeps, als dit al gemakkelijk is en ik snap het niet, dan zal ik het wel nooit gaan kunnen. En wanneer diezelfde leerling dan jaren later nog steeds in zijn schulp zit en automatische pilootjes wilt rijden en huilt wanneer de hindernis 20 cm hoger gezet wordt dan dat die gewend is, dan is het ook weer niet goed en is het ook weer de schuld van de ruiter.

Wordt het niet tijd dat we elkaar ondersteunen? Elkaar helpen ontwikkelen? En niet zozeer kijken naar wat de ander allemaal slecht doet?
We moeten open geesten houden, ook en vooral bij beginners, dat ze durven leren, durven vragen stellen vanaf het begin en niet in een schulp moeten kruipen en uithalen naar anderen wanneer die hen uit de schulp proberen te halen.
Iedereen heeft het wel ergens moeilijk mee, en er bestaat nog heel veel grijs tussen 'perfectie' en 'slecht'.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:58

DuoPenotti:
Mee eens, de FEI is er al mee bezig..nu de NL jurering nog want ik zie het vooral heel erg bij de NL dressuurruiters (op enkele uitzonderingen na).

De voorkant is ook helemaal niet belangrijk, komt allemaal vanzelf en zo makkelijk als inderdaad het motortjes aan is en er aan de rest van de voorwaarden voldaan is.