Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
sassefras schreef:De exploitant van het paard (de verantwoordelijke over het paard),
in vele gevallen de eigenaar van het paard, dient het paard te registreren. De
exploitant van de locatie (eigenaar van de locatie) dient de locatie te registreren
als een locatie waar paarden gehouden worden.
je zal er 100 in pension hebben
plutolover schreef:ik snap er nog bar weinig van. Ja dat ik mijn paarden moet registreren. En blijkbaar als ik op buitenrit ga moet ik dit in een schriftje melden. En hoe zit het als ik weekje op vakantie ga met mijn paard?
kwita schreef:En hoe gaat het als iemand is verhuist of paard verkoopt en niet uitschrijft op een locatie, wat kun je dan als eigenaar van een locatie?
Babootje schreef:Elke paardenhouderij moet verplicht een eigen administratie bijhouden, waarin tijdelijke verplaatsingen worden geregistreerd. Je kunt hierbij denken aan een wedstrijd of buitenrit.
Dat is toch niet te doen? Bv voor een grote manege / pensionstal? Moet dan iedere eigenaar straks de stal gaan melden dat ze een buitenritje maken? Of aan de wandel zijn met hun paard? Belachelijk idee.
sassefras schreef:nou na een uur zoeken op de site van LTO
Wat zijn de kosten van de registratie?
Daar is nog geen uitspraak over te doen want men is nu bezig de database te
ontwikkelen.
Hoe gaat het registratiesysteem er voor particulieren uit zien?
Het registratiesysteem is nog in ontwikkeling. Details hierover worden later bekend. Dus voor nu is er niet veel te registreren.
5. Houder versus eigenaar
Waarom is de paardenhouder verantwoordelijk en niet de eigenaar?
In de Europese verordening heeft houder een andere betekenis dan we in
Nederland gewend zijn. Beide, de houder/locatie en de
paardeneigenaar/verantwoordelijke over het paard dienen zich te houden aan de
registratieplicht. De exploitant van het paard (de verantwoordelijke over het paard),
exploitant van de locatie (eigenaar van de locatie) dient de locatie te registreren
Ibbel schreef:sassefras schreef:De exploitant van het paard (de verantwoordelijke over het paard),
Als pensionhouder registreer je je pensionstal.
Als eigenaar (al die 100 ieder apart dus) registreer je je paard.
Het wordt wél interessant als het boertje waar jij je paard particulier stalt z'n locatie niet heeft geregistreerd en jij wilt dat als eigenaar wel doen. Kán je dan je paard registreren of gaat dat dan niet lukken omdat de plek waar je staat 'niet bestaat'?
_suus19_ schreef:Veel vragen en onduidelijkheden nog voor iets wat over een maand in moet gaan..
Daarnaast moet je registreren op adres. Al die losse weilandjes hebben geen adres. Hoe ga je dan als pensionstalhouder dat verplichte nummer aanvragen?
Ben ook bang voor de kosten en alle extra controle op mest, aantal dieren, belasting afdragen etc.
Wat gaan ze doen als alle hobby mensen of oude boeren ermee stoppen? Waar laat men al die paarden dan? Terug naar de grote stallen, weer meer paarden terug naar 23/7 op stal staan?
Ibbel schreef:Sodeletuut schreef:Dan registreer je zelf een UBN op deze locatie.
Boertje zal vanwege z'n (koeien of andere) mestboekhouding allang een UBN hebben, dus ik denk niet dat dat zo makkelijk kan.
Lara_Silver schreef:Als het een beetje functioneerd als hier in CH is het heel simpel. De stal krijgt een 'locatienummer' en de eigenaren schrijven hun paard op dat nummer in. En schrijven het om op een ander nummer als ze van stal verhuizen. De stadhouder heeft dus niet enorm veel werk er aan als het niet zijn eigen dieren betreft.