Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

trustHim

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:08

Ben benieuwd of ze het zelf op tijd in orde hebben om te registreren.

Heb al een ubn maar kan nog niets vinden over paarden, alle overige dieren wel

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:18

trustHim schreef:
Ben benieuwd of ze het zelf op tijd in orde hebben om te registreren.

Heb al een ubn maar kan nog niets vinden over paarden, alle overige dieren wel

En als het systeem dan klaar is dan ligt zoals gebruikelijk bij de overheid alle data weer eens op straat.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:46

nou na een uur zoeken op de site van LTO

Wat zijn de kosten van de registratie?
Daar is nog geen uitspraak over te doen want men is nu bezig de database te
ontwikkelen.

Hoe gaat het registratiesysteem er voor particulieren uit zien?
Het registratiesysteem is nog in ontwikkeling. Details hierover worden later bekend. Dus voor nu is er niet veel te registreren.

5. Houder versus eigenaar
Waarom is de paardenhouder verantwoordelijk en niet de eigenaar?
In de Europese verordening heeft houder een andere betekenis dan we in
Nederland gewend zijn. Beide, de houder/locatie en de
paardeneigenaar/verantwoordelijke over het paard dienen zich te houden aan de
registratieplicht. De exploitant van het paard (de verantwoordelijke over het paard),
in vele gevallen de eigenaar van het paard, dient het paard te registreren. De
exploitant van de locatie (eigenaar van de locatie) dient de locatie te registreren
als een locatie waar paarden gehouden worden.

je zal er 100 in pension hebben |(

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 09:49

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:04

Klinkt vergelijkbaar als hoe we dat met schapen moeten doen. Dat is hartstikke prima te doen, ook voor oude boertjes met een paar enkele schaapjes. Goeie regeling.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:09

ik snap er nog bar weinig van. Ja dat ik mijn paarden moet registreren. En blijkbaar als ik op buitenrit ga moet ik dit in een schriftje melden. En hoe zit het als ik weekje op vakantie ga met mijn paard?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:10

sassefras schreef:
De exploitant van het paard (de verantwoordelijke over het paard),
exploitant van de locatie (eigenaar van de locatie) dient de locatie te registreren

Als pensionhouder registreer je je pensionstal.
Als eigenaar (al die 100 ieder apart dus) registreer je je paard.

Het wordt wél interessant als het boertje waar jij je paard particulier stalt z'n locatie niet heeft geregistreerd en jij wilt dat als eigenaar wel doen. Kán je dan je paard registreren of gaat dat dan niet lukken omdat de plek waar je staat 'niet bestaat'?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:13

plutolover schreef:
ik snap er nog bar weinig van. Ja dat ik mijn paarden moet registreren. En blijkbaar als ik op buitenrit ga moet ik dit in een schriftje melden. En hoe zit het als ik weekje op vakantie ga met mijn paard?

Dat weekje vakantie mag in datzelfde schriftje. Of op het whiteboard/schoolbord in de stal (want zo zou ik dat doen als pensionhouder, niks schriftje)

Pas als je langer dan 30 dagen ergens heen gaat moet jij als eigenaar de de locatie van je paard in de database wijzigen. En dan maar hopen dat die tijdelijke locatie er in staat (zie vorige post)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:17

Nou ik ben benieuwd, wij hebben 4 stuks ieder gezinslid heeft er een, 4 is maximum hobby matig.
Komt mijn schoonzus met haar falabella's, een persoon heeft er dus ongv7stuks....op een bedrijf ik ben vooral benieuwd of daar de oplettende ambtenaren over gaan zeuren......mbt stikstof en zo in verhouding tot het aantal Hectaren in grond.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:18

Overigens: bij controle van een pensionstal (vooral die met 100 paarden) vraag ik me af hóe er gecontroleerd wordt. Iedereen die met de trailer (korter of langer) weg is, heeft z'n paspoort bij zich.
Aantal paarden en aantal paspoorten klopt dus in veel gevallen gewoon.
Paarden die niet zijn aangemeld en toevallig weg zijn, 'pak' je dus alsnog niet.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:18

Nu vraag ik mij af, hoe zit het als je in belgie gaat wonen, en je dan over de grens in NL gaat rijden?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:19

En hoe gaat het als iemand is verhuist of paard verkoopt en niet uitschrijft op een locatie, wat kun je dan als eigenaar van een locatie?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:22

kwita schreef:
En hoe gaat het als iemand is verhuist of paard verkoopt en niet uitschrijft op een locatie, wat kun je dan als eigenaar van een locatie?

Dat vroeg ik me ook net af. Of als fokker.
Ik heb bv een paar fokprodukten die nog steeds op mijn naam staan bij het stamboek gemeld als verkocht, en daar hebben ze dus keurig aangepast dat ze niet meer van mij zijn. Niet vanwege deze registratie overigens.
Maar als op basis van stamboekregistratie er een controle wordt gedaan ben je mooi de sigaar als er nog allerlei paarden op naam van jou als fokker staan.

Overigens vraag ik me wel af of dat in het kader van de AVG wel mag, stamboeken om adresbestanden en geregistreerde paarden vragen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:23

Elke paardenhouderij moet verplicht een eigen administratie bijhouden, waarin tijdelijke verplaatsingen worden geregistreerd. Je kunt hierbij denken aan een wedstrijd of buitenrit.

Dat is toch niet te doen? Bv voor een grote manege / pensionstal? Moet dan iedere eigenaar straks de stal gaan melden dat ze een buitenritje maken? Of aan de wandel zijn met hun paard? Belachelijk idee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:24

Ibbel schreef:
Overigens vraag ik me wel af of dat in het kader van de AVG wel mag, stamboeken om adresbestanden en geregistreerde paarden vragen

Daar heb je een punt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:25

Groot whiteboard ophangen, kan iedereen even afvinken waar-ie is. Is niet zóveel moeite. En volgens mij mag je dat whiteboard iedere dag weer schoonvegen, het gaat erom dat je kunt vertellen waar iedereen is bij controle.

Maar bij een gemiddelde stal met niet al te veel klanten denk ik dat je als staleigenaar ook zelf wel kunt bedenken dat als de auto van Marietje op de parkeerplaats staat en zowel Marietje als haar paard zijn niet op stal, dat ze dan een buitenrit aan het maken is. In hoeverre dat op papier moet staan is maar de vraag.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:47

Babootje schreef:
Elke paardenhouderij moet verplicht een eigen administratie bijhouden, waarin tijdelijke verplaatsingen worden geregistreerd. Je kunt hierbij denken aan een wedstrijd of buitenrit.

Dat is toch niet te doen? Bv voor een grote manege / pensionstal? Moet dan iedere eigenaar straks de stal gaan melden dat ze een buitenritje maken? Of aan de wandel zijn met hun paard? Belachelijk idee.

Ergens anders stond weer dit:

Afbeelding

Dus ik snap het nu ook niet meer

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:50

Veel vragen en onduidelijkheden nog voor iets wat over een maand in moet gaan..

Daarnaast moet je registreren op adres. Al die losse weilandjes hebben geen adres. Hoe ga je dan als pensionstalhouder dat verplichte nummer aanvragen?

Ben ook bang voor de kosten en alle extra controle op mest, aantal dieren, belasting afdragen etc.
Wat gaan ze doen als alle hobby mensen of oude boeren ermee stoppen? Waar laat men al die paarden dan? Terug naar de grote stallen, weer meer paarden terug naar 23/7 op stal staan?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:19

sassefras schreef:
nou na een uur zoeken op de site van LTO

Wat zijn de kosten van de registratie?
Daar is nog geen uitspraak over te doen want men is nu bezig de database te
ontwikkelen.

Hoe gaat het registratiesysteem er voor particulieren uit zien?
Het registratiesysteem is nog in ontwikkeling. Details hierover worden later bekend. Dus voor nu is er niet veel te registreren.

5. Houder versus eigenaar
Waarom is de paardenhouder verantwoordelijk en niet de eigenaar?
In de Europese verordening heeft houder een andere betekenis dan we in
Nederland gewend zijn. Beide, de houder/locatie en de
paardeneigenaar/verantwoordelijke over het paard dienen zich te houden aan de
registratieplicht. De exploitant van het paard (de verantwoordelijke over het paard),

Als het een beetje functioneerd als hier in CH is het heel simpel. De stal krijgt een 'locatienummer' en de eigenaren schrijven hun paard op dat nummer in. En schrijven het om op een ander nummer als ze van stal verhuizen. De stadhouder heeft dus niet enorm veel werk er aan als het niet zijn eigen dieren betreft.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:47

Ibbel schreef:
sassefras schreef:
De exploitant van het paard (de verantwoordelijke over het paard),

Als pensionhouder registreer je je pensionstal.
Als eigenaar (al die 100 ieder apart dus) registreer je je paard.

Het wordt wél interessant als het boertje waar jij je paard particulier stalt z'n locatie niet heeft geregistreerd en jij wilt dat als eigenaar wel doen. Kán je dan je paard registreren of gaat dat dan niet lukken omdat de plek waar je staat 'niet bestaat'?

Dan registreer je zelf een UBN op deze locatie.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:49

_suus19_ schreef:
Veel vragen en onduidelijkheden nog voor iets wat over een maand in moet gaan..

Daarnaast moet je registreren op adres. Al die losse weilandjes hebben geen adres. Hoe ga je dan als pensionstalhouder dat verplichte nummer aanvragen?

Ben ook bang voor de kosten en alle extra controle op mest, aantal dieren, belasting afdragen etc.
Wat gaan ze doen als alle hobby mensen of oude boeren ermee stoppen? Waar laat men al die paarden dan? Terug naar de grote stallen, weer meer paarden terug naar 23/7 op stal staan?

Dat gaat dan op basis van coördinaten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:49

Sodeletuut schreef:

Boertje zal vanwege z'n (koeien of andere) mestboekhouding allang een UBN hebben, dus ik denk niet dat dat zo makkelijk kan.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:53

Ibbel schreef:
Sodeletuut schreef:

Boertje zal vanwege z'n (koeien of andere) mestboekhouding allang een UBN hebben, dus ik denk niet dat dat zo makkelijk kan.

Ja, verschillende houders mogen op 1 locatie een UBN hebben, dat is ook zo voor koeien, schapen, geiten etc.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:57

Dat klinkt wel heel makkelijk dan. Als je hobbymatig 8 paarden in pension wilt houden en het niet op adres en niet op eigenaar van de grond gaat, dan registreer je als eigenaar gewoon de ene wei en een pension klant de andere wei. Probleem opgelost. Lijkt me niet dat dat zomaar kan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:20

Lara_Silver schreef:
Als het een beetje functioneerd als hier in CH is het heel simpel. De stal krijgt een 'locatienummer' en de eigenaren schrijven hun paard op dat nummer in. En schrijven het om op een ander nummer als ze van stal verhuizen. De stadhouder heeft dus niet enorm veel werk er aan als het niet zijn eigen dieren betreft.

maar wie krijgt de boete als er iets niet klopt. Als er een paard staat dat niet geregistreerd is. De paardeneigenaar of de pensionstalhouder?
Of als er een paard 'kwijt' is vanwege niet deugdelijke registratie van het buitenritje?

er zitten nog veel haken en ogen aan. Tijdens de LTO avond werd wel gezegd dat de rest van dit jaar een gedoog/overgangsbeleid zal zijn, waarschuwingen ipv boetes.