Houders van paarden registreren bij I&R paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Houders van paarden registreren bij I&R paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:31

Als die datum vanuit de EU komt dan moeten er meer landen de invoering uitstellen anders heb je kans dat de EU er een boete op gooit en daar zit NL-regering ook niet op te wachten.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:15

Ladygiroc schreef:
Wat geef je op als je je paard ergens hebt staan wat geen eigen adres heeft?
3e wei aan de linkerkant van Hoofdweg 1 ofzo?

Dat gaat nu op basis van de geografische coordinaten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:20

DubbelFun schreef:
Als die datum vanuit de EU komt dan moeten er meer landen de invoering uitstellen anders heb je kans dat de EU er een boete op gooit en daar zit NL-regering ook niet op te wachten.

Met de chaos die het nu wereldwijd is? Nertsen zou nog iets hard over te maken zijn, maar paarden zijn geen bron van nieuwe coronamutaties.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:45

Ik had het er net over met mijn staleigenaresse, wat ik echter niet kan vinden is hoe ik mijn paard straks moet registreren(online? Waar? Wat kost het?)
Iemand die daar al meer over weet?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 08:30

LET OP!!!

Vanaf 21 april 2021 wordt het in Nederland verplicht om paarden te registreren op een locatie. Dit betekent dat iedereen met een paard of ezel een UBN nummer moet aanvragen bij de RVO voor de locatie waar het dier staat. Het dier dient dan in het systeem gekoppeld te worden aan de desbetreffende locatie. Deze regeling is al bekend voor rundveehouders, schapenhouders en geitenhouders.

Als paarden langer dan 30 dagen van locatie wisselen dan moet dit via de RVO website bekend gemaakt worden. Verplaatst het paard zich korter dan 30 dagen dan moet er een administratie aanwezig zijn thuis van waar het paard geweest is en hoelang (alleen bij overnachting). Deze administratie dient 3 jaar bewaard te worden.

Tevens dienen veulens binnen de 4 maanden gechipt te worden. Mocht dit later gebeuren dan is het paard definitief uitgesloten voor de slacht.

Voor meer vragen en informatie zie volgende websites.

https://www.lto.nl/strengere-ir-paarden ... anstaande/

https://sectorraadpaarden.nl/themas/ide ... gistratie/

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 08:30

Wildgirl schreef:
Ik had het er net over met mijn staleigenaresse, wat ik echter niet kan vinden is hoe ik mijn paard straks moet registreren(online? Waar? Wat kost het?)

UBN via de RVO

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:05

Amalarab schreef:
Wildgirl schreef:

UBN via de RVO

Dus dat houdt in dat iedere paarden eigenaar (ongeacht of ze in pension staan of thuis) een ubn nummer moet aanvragen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:10

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:38

Dat het nu nog niet kan hebben ze gisteren aan de telefoon uitgelegd. Alle regels die opgelegd zijn door de EU zijn hier niet met de wet vastgelegd. Dat moet eerst aangepast worden.
Dus daarom kan je je nog niet inschrijven/registreren.

Staat je paard in pension dan moet de stalhouder zich inschrijven bij het RVO. Die moet alle paarden aanmelden die op zijn/haar locatie staan.
Heb je ze in eigen beheer dan moet je dat zelf regelen.

Zelf moet je je paard aanmelden registeren bij de LTO, maar je kan pas aangeven waar je paard staat als de stalhouder zich heeft ingeschreven bij de RVO.
Maar voor nu is dat om eerder genoemde reden nog niet mogelijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:12

Shettepret schreef:
Dus dat houdt in dat iedere paarden eigenaar (ongeacht of ze in pension staan of thuis) een ubn nummer moet aanvragen?

Nee, alleen als je paard op een weiland staat waar geen huisnummer van is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:40

DubbelFun schreef:
Shettepret schreef:

Nee, alleen als je paard op een weiland staat waar geen huisnummer van is.

Schapenhouder hier, Simplistisch : UBN is combi van perceelnummer (adres of kadasternummer) en eigenaar. Die eigenaar is eigenaar van de dieren die onder die naam op dat perceel staan, maar eigenaar hoeft geen eigenaar perceel te zijn en er kunnen meerdere UBN nummers op een perceel staan.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:21

Ik wil helemaal niet dat mijn stalhouder mijn paard registreert op hun UBN cq RVO.
Dus ook niet tijdelijk.
Mijn paard, en ik registreer zelf wel via RVO.

De meeste stalhouders hebben een UBN nummer dit ook om eventuele dode dieren op te laten halen omdat de meeste paardeneigenaren geen UBN hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:23

rumay schreef:
Ik wil helemaal niet dat mijn stalhouder mijn paard registreert op hun UBN cq RVO.
Dus ook niet tijdelijk.

De meeste stalhouders hebben een UBN nummer dit ook om eventuele dode dieren op te laten halen omdat de meeste paardeneigenaren geen UBN hebben.

Rendac is kadaverdienst en heeft niks te maken met UBN/oormerken/paspoorten/etc. Wat ze ook willen aan "extra dienstverlening" idioterie. Ze zijn er ivm volksgezondheid omdat zeker in een klein land je geen rottende kadavers kan laten liggen of begraven (vervuiling grondwater).

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:27

rumay schreef:
Dus ook niet tijdelijk.

Als jouw stalhouder jouw paard op zijn locatie heeft staan, valt dat paard onder zijn UBN. Als je zelf wilt registeren dan kan dat op eigen locatie/huur weiland.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:28

Caesar schreef:
rumay schreef:
Dus ook niet tijdelijk.

Als jouw stalhouder jouw paard op zijn locatie heeft staan, valt dat paard onder zijn UBN. Als je zelf wilt registeren dan kan dat op eigen locatie/huur weiland.

Zo lees ik dat niet in en bericht hierboven ergens, alleen zou tijdelijk dit wel zo zijn.
Zoals ik lees registreer ikzelf mijn paard op mijn UBN en koppel die aan de stallocatie. En niet mijn stalhouder registreert mijn paard.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:33

tamary schreef:
rumay schreef:
Dus ook niet tijdelijk.

Rendac is kadaverdienst en heeft niks te maken met UBN/oormerken/paspoorten/etc. Wat ze ook willen aan "extra dienstverlening" idioterie. Ze zijn er ivm volksgezondheid omdat zeker in een klein land je geen rottende kadavers kan laten liggen of begraven (vervuiling grondwater).

Ik weet Rendac is kadaverdienst het gaat erom dat bijna alle pensionhouders al een UBN hebben zodat een dood paard van een klant op dat UBN wordt gemeld en opgehaald.
Zoals ik las moet de pensionhouder een pasrd registreren en daar zit ik niet op te wachten
Ik kan dat nl heel goed zelf op mijn eigen UBN en koppel dan aan locatie pensio houder en die moet controleren of alle paarden gekoppeld zijn. Maar omdat dit waarschijnlijk niet voor 21 april werkt zou de pensionhouder mijn paard moeten registeren op die locatie en dat wil ik niet.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:57

je kan er op wachten dat er kosten hiervoor zijn of komen.
heb jaren geleden voor de leuk 3 minischaapjes gekocht. daarvoor moest je ook een ubn-nummer aanvragen. een hoop papieren rompslomp en uiteraard kosten voor vanalles.
na een jaar heb ik ze weggedaan vanwege het papierwerk dat erbij komt.

ze maken het mensen steeds moeilijker of lastig om voor de hobby een geit of schaap te hebben door zulke dingen. en nu weer de paarden......

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:34

rumay schreef:
Ik weet Rendac is kadaverdienst het gaat erom dat bijna alle pensionhouders al een UBN hebben zodat een dood paard van een klant op dat UBN wordt gemeld en opgehaald.
Zoals ik las moet de pensionhouder een pasrd registreren en daar zit ik niet op te wachten
Ik kan dat nl heel goed zelf op mijn eigen UBN en koppel dan aan locatie pensio houder en die moet controleren of alle paarden gekoppeld zijn. Maar omdat dit waarschijnlijk niet voor 21 april werkt zou de pensionhouder mijn paard moeten registeren op die locatie en dat wil ik niet.

Nee. UBN heeft rendac niks mee te maken. Bij dode schapen niet en bij dode pony niet. Het kan zijn dat een pensionhouder een klantnummer of zelfs abbonement bij de rendac heeft (hopelijk niet voor paarden trouwens), maar dat staat geheel los van UBN en I&R.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:07

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:13

Wordt een dik schrift als ik elk buitenritje moet vastleggen. Dat doe ik bijna meer dan bakwerk :=

Ik lees verder even mee met topic.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:33

Ik ben ook erg benieuwd.
Ik volg dit topic even.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:08

dingogirl schreef:
je kan er op wachten dat er kosten hiervoor zijn of komen.
heb jaren geleden voor de leuk 3 minischaapjes gekocht. daarvoor moest je ook een ubn-nummer aanvragen. een hoop papieren rompslomp en uiteraard kosten voor vanalles.
na een jaar heb ik ze weggedaan vanwege het papierwerk dat erbij komt.

ze maken het mensen steeds moeilijker of lastig om voor de hobby een geit of schaap te hebben door zulke dingen. en nu weer de paarden......

Het is ook echt niet meer leuk. En de grootste vraag waarom al die rompslomp?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:35

Tancreda4 schreef:
Wordt een dik schrift als ik elk buitenritje moet vastleggen. Dat doe ik bijna meer dan bakwerk :=

Ik lees verder even mee met topic.

Lijkt me absoluut niet realistisch als ze dat zouden willen. En dat dan ook nog 3 jaar bewaren dat is toch niet te controleren. Vast weer verzonnen door iemand die niets anders te doen had en denkt dat andere ook niets beter te doen hebben om bij te houden welke van de 100 pensionklanten op buitenrit geweest zijn. En bij controle willen ze ook echt weten waar pietje en pukje 2,5 jaar geleden waren 8)7
Ik ga niet aan die onzin mee doen. Gaat ze helemaal niets aan wanneer ik het terrein verlaat met mijn paard.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:44

Buitenritten hoeven niet worden vastgelegd, is al te vinden op de vragenlijst bij lto. Schrift/boekhouding is voor paarden die elders overnachten voor een periode korter dan 30 dagen (dus bijv als je een weekendje weg gaat of op trainingskamp voor een week).

De definitie van houder wordt dus wel anders dan de huidige Nederlandse definitie. Volgens EU regels ben je namelijk houder van het paard als jij verantwoordelijk bent voor de dagelijkse zorg van het paard. Dat is dus niet altijd de pensionhouder, ligt aan de verdeling van zorg. Een rijke investeerder die zijn paarden bij een trainer heeft en die alles laat regelen, die is wel eigenaar maar dus niet exploitant (officiële term van houder) van het paard.
Maar iemand met paard in pension, die zelf dierenarts/hoefsmid regelt, dagelijks komt etc, kan dan best zelf exploitant zijn naast dat hij ook eigenaar is.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 18:54

https://www.lto.nl/terugblik-op-webinar-ir/
"Wat als je te maken hebt met een paspoort van een buitenlands stamboek?
Je moet je melden bij een paspoort uitgevende instantie in Nederland, zodat zij deze gegevens in de database kunnen verwerken."

Pepijntje heb ik in België gekocht. Staat ingeschreven in het Franse stamboek IFCE en heeft dus een Frans paspoort. Bij aankoop gezorgd dat bij de IFCE bekend is dat ik de nieuwe eigenaar ben.
Maar nu begrijp ik dat ik hem bij een Nederlandse stamboek/ KNHS moet inschrijven? Voor zijn ras is er namelijk geen Nederlands stamboek... Iemand die meer weet??