PvdD wil verbod op insemineren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:26

Citaat:
De veetransporten willen ze daarnaast beperken tot maximaal vier uur net als Groen Links (GL). Of dit ook voor paarden geldt is niet duidelijk. De PvdD gaat hierin nog een stapje verder en wil diertransporten maximaal twee uur maken, met een verbod op dagen met een verwachte temperaturen van 25 graden Celsius of hoger. Daarnaast willen ze transport van levende dieren naar landen buiten de EU verbieden en een veel strengere controle en handhaving van de Nederlandse en Europese transportregels.

Dit betekent bijvb geen paarden meer op wedstrijden buiten Europa, geen verkoop meer naar buiten Europa ( dus ook niet naar de UK, Zwitserland etc...)

Geen KI heeft ook ernstige gevolgen, want het is voor het welzijn van de dieren lang niet altijd beter om natuurlijk gedekt te worden.
Daarnaast werkt het ( zeker in het geval van paarden) juist lange transporttijden in de hand om naar de juiste hengst te rijden.

tamary

Re: PvdD wil verbod op insemineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:31

Leven slachttransport naar buitenland/verder dan 1e slachthuis mag best aan banden gelegd worden, Koelwagens genoeg om het vlees te krijgen waar het gevraagd wordt. Als dat tot gevolg heeft dat de streekproducten beperkter geproduceerd worden en daarmee exclusiever en duurder worden, steunt dat mooi de lokale economie.
Maar ik betwijfel of dat de werkelijkheid wordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:38

_Mir schreef:
brokjes schreef:
Goede zaak.
Er zijn meer dan genoeg paarden maar toch blijven fokken vind ik niet oke. En alleen maar voor onze eigen entertainment of portemonnee.

Eens

Serieus?
Genoeg kromme bokken en sh*tlanders die niemand wil, en de goed overwogen fok wil je stil leggen? :?
En dan over 30 jaar maar klaar met die knollen?
Ze hebben het eeuwige leven niet he.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:44

tamary schreef:
Leven slachttransport naar buitenland/verder dan 1e slachthuis mag best aan banden gelegd worden, Koelwagens genoeg om het vlees te krijgen waar het gevraagd wordt. Als dat tot gevolg heeft dat de streekproducten beperkter geproduceerd worden en daarmee exclusiever en duurder worden, steunt dat mooi de lokale economie.
Maar ik betwijfel of dat de werkelijkheid wordt.

Dat is ook het eerste waar ik aan moest denken. Wat mij betreft is het ook over met wagens vol koeien en varkens naar Italië e.d.. Nergens voor nodig, dat gesleep met die dieren.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:48

Cambiar schreef:
Mits goed beheerd, is natuurlijk dekken helemaal geen stress voor paarden.
Mensen hebben toch ook sex?
Ik laat mijn hengst gewoon bij de kudde lopen, dan bepalen ze zelf wel of niet. Voordeel is ook als meerdere merrie's bij 1 hengst lopen, dat enorm voordelig is voor de gezondheid. Zo bewegen ze meer, bij mij werden ze slanker, vitaler en bij 1 merrie veel betere hoeven, door meer te bewegen.
Van zodra er veeartsen aan te pas komen, krijgen ze hier enorme stress. Opvoelen gaat quasi niet of sommige moeten verdoofd worden, zoals mijn gevoelige Lusitano's.
Ik zou het een goede zaak vinden om ki te verbieden.
Probleem ook van het kapot gaan van paarden genoom is teveel met dezelfde hengsten fokken. Met KI versterk je dit effect. Het wil niet zeggen als bepaalde namen voorkomen, je ook een goed of gezond paard krijgt.
Ook fokken voor het geld en de sport vind ik niet diervriendelijk, hier in de buurt bij een fokker van dure paarden worden bepaalde afgedankte merrie's die het al zwaar hebben, continu misbruikt als draagmoeder, om dure veulens te dragen.
Ik hoop dat asap dat financieel geldgewin verboden wordt op het hoofd van de dieren en inderdaad niet zomaar meer gefokt mag worden.

Dus als het over KI gaat is de vergelijking met mensen niet gelijk, maar zodra het over natuurlijke dekking gaat wel?

In de natuur gaan de zwakkere dood, komt er eens een nieuwe hengst in de kudde of kan de merrie zelf kiezen of ze wil vreemdgaan. Jij beperkt dat :+

Er is amper onderzoek gedaan naar de gevolgen van KI versus natuurlijk dekken, dus voorlopig is het een politiek voorstel puur gestoeld op emotie.

Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat een merrie 'fijner' vind, ik ben wel bij wat natuurlijke dekkingen geweest, waarbij ze dus niet langere tijd bij elkaar lopen. Nou, doe mij maar KI, kan nou niet zeggen dat dat altijd even rustig gaat voor de merrie :+

Wel weet ik dat medische vooruitgang gewoon fijn is en dat we niet met alles terug moeten naar zo natuurlijk mogelijk. We moeten een evenwicht vinden, maar dat lukt zo lastig in het grijze gebied omdat ook de politiek zaken zo zwart wit presenteert.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:54

Beetje vreemd om dit op VN te zien. Het is eigenlijk gewoon een overzicht van het programma van de PvdD, met hier en daar iets wat gerelateerd is aan paarden.

Gaan we van elke partij het programma op VN plaatsen en dan een soort clickbait-titel maken om de indruk te wekken dat het in zijn geheel relevant is voor dit forum?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:57

brokjes schreef:
Goede zaak.
Er zijn meer dan genoeg paarden maar toch blijven fokken vind ik niet oke. En alleen maar voor onze eigen entertainment of portemonnee.

Eens[/quote]
Serieus?
Genoeg kromme bokken en sh*tlanders die niemand wil, en de goed overwogen fok wil je stil leggen? :?
Ze hebben het eeuwige leven niet he.[/quote]

jaaaa en die worden ki gemaakt, dus verbieden dan maar....
als je dat type uit wil bannen helpt ki verbieden daar echt niet aan

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:06

Vajramani schreef:
JeRekers schreef:
Ik wordt hier als veehouder een beetje bang van. Ja ik ben de eerste die zal zeggen dat we dingen in de sector kunnen veranderen maar kijk naar het onderwerp van transporten van boven de 25C, waar gaan we dan met de dieren heen, de transporten zijn vaak beter dan menig mens in zijn auto zonder airco heeft. En zonder inseminatie, de stier of de beer er weer tussen laten lopen met alle gevaren van dien?

Dat wat ook het eerste waar ik aan dacht.

Dus niet insemineren, maar bv wel reizen met een hengst. Elke 2 uur moet hij dan wel een merrie bedienen. Ik weet niet wat meer stress oplevert.

Wat nou als we eens afstapten van het idee dat hengstensperma en/of dracht van een merrie iets is dat net zo makkelijk te krijgen moet zijn als een brood in de supermarkt :)*
Ik overdrijf natuurlijk want ik snap wel dat er meer werk in gaat zitten, maar ik vraag me echt af of de paardensport er zo verschrikkelijk veel slechter van wordt als de toegang tot dekhengsten een beetje aan banden wordt gelegd.

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:10

In de Engels Volbloed fokkerij is KI (Laat staan embryo spoelen) over de hele wereld verboden.
Misschien een leuk weetje voor iedereen die op zijn achterste benen gaat staan bij dit bericht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:16

Reggledoos schreef:
In de Engels Volbloed fokkerij is KI (Laat staan embryo spoelen) over de hele wereld verboden.
Misschien een leuk weetje voor iedereen die op zijn achterste benen gaat staan bij dit bericht

Alleen lopen die fokdieren niet in de sport.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:17

speurneusc schreef:

Inderdaad. Als ze iets willen stil leggen dat ze dan maar eens beginnen bij die mensen die dieren fokken die ze vervolgens aan de straatstenen niet kwijt raken. Dat zijn veelal niet de KI veulens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:19

Ayasha schreef:
speurneusc schreef:

Inderdaad. Als ze iets willen stil leggen dat ze dan maar eens beginnen bij die mensen die dieren fokken die ze vervolgens aan de straatstenen niet kwijt raken. Dat zijn veelal niet de KI veulens.

Maar dat neemt niet weg dat er voor de sport natuurlijk ook wel flink overgeproduceerd wordt. Alleen KI afschaffen helpt daartegen ook maar marginaal, zoals de volbloedfokkerij ons leert.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:22

Lijken me allemaal echt prima standpunten. Het spoelen van dieren om maar zoveel mogelijk 'producten'te krijgen is toch ook absurd, laat staan alle hormonen die gespoten moeten worden enz. Bij koeien trouwens idem hoor, want een nonsens om te spoelen. Allemaal meer, meer , meer en sneller dan snel. Heel goed om hier eens kritisch naar te kijken en iedereen weer even te laten refelecteren op waar we nu eigenlijk mee bezig zijn.

Of je echt voor alleen natuurlijke dekkingen moet gaan denk ik niet, maar dit standpunt is misschein toch wel een uiterste. Laten we dan in het midden uitkomen. Dan is bijna iedereen blij lijkt me.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:24

Reggledoos schreef:

Die hengsten leren snel dekken op een merrie zonder eierstokken (kan je ze altijd hengstig spuiten), want ivm waarde paarden willen ze geen risico's op dekongelukken.
Bij dekken wordt merrie gepraamd en gekluisterd, staart bandage, iemand die merrie vasthoud, staart opzij, hengst aanlopen -> opspringen -> en wegwezen. Qua romantiek is beide 0, dan liever insemineren, meer rust in de tent en kan aan huis.

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:40

Magrathea schreef:
Wat nou als we eens afstapten van het idee dat hengstensperma en/of dracht van een merrie iets is dat net zo makkelijk te krijgen moet zijn als een brood in de supermarkt :)*
Ik overdrijf natuurlijk want ik snap wel dat er meer werk in gaat zitten, maar ik vraag me echt af of de paardensport er zo verschrikkelijk veel slechter van wordt als de toegang tot dekhengsten een beetje aan banden wordt gelegd.

Ik zou het ook niet perse erg vinden als niet elke rij-ongeschikte merrie meteen wordt gebruikt om een veulen te fokken, daar niet van
Maar in hoe verre een verbod op ki hiertegen gaat helpen en of de nadelen hiervan opwegen tegen dit voordeel?

KI heeft ook voordelen vergeleken natuurlijk dekken, anders dan 'makkelijker en meer'. Denk aan minder kans op geslachtziektes maar ook veiligheid van zowel merrie en hengst. Uiteraard zijn er ook redenen om alsnog voor natuurlijk dekken te kiezen, maar om ki meteen te verbieden om een mening terwijl het feitelijk nog niet bewezen slechter is, zie ik dan toch niet zitten.

En daarnaast kun je met natuurlijk dekken nog steeds toegang krijgen tot de hengst van de buurman. Ik ben bang dat mensen die graag een veulen willen fokken dan misschien voor een slechtere hengst kiezen die bereikbaarder is, en dat daardoor de kwaliteit juist minder wordt.
En ik vind juist dat de Engelse Volbloed fokkerij bewijst dat hengsten niet perse weinig nakomelingen krijgen als ki verboden is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:47

bij transporten langer dan 2 uur is het natuurlijk gemakkelijk om te denken aan zielige dieren die voor de slacht getransporteerd worden, maar we vergeten ook de handel. Vanuit Nederland gaan ook bijvoorbeeld top stiertjes naar het buitenland. Die dieren worden net zo luxe vervoerd als wij in onze luxe auto's.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:52

Ayasha schreef:
Serieus?

Wat is goed overwogen fok? Sportpaarden? Als er nu 1 type is waar het helemaal niet goed mee gaat, is die goed overwogen fok.
Je wil niet weten wat er toekomt in dierenkliniek, been problemen, koliekgevoeligheid, helemaal niet meer het gezonde paard op de steppe, maar een gemuteerde soort met enge genen variëteit en malformatie's . Het genoom van het paard is helemaal niet OK hetendage, heel erg slecht zelfs, dit zijn zaken die paarde mensen zichzelf wijs maken en wie wil kan zich daar uitgebreid over inlezen in wetenschappelijke recensie's. Hoog springen en spastisch lopen is geen weloverwogen fok, maar zielige uitbuiting ten behoeve van de mens zelf ten koste van een dier.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:05

Wat een vreemde clickbait-titel. Hier gaat het toch helemaal niet om. Beetje een poging om paardenmensen op de kast te krijgen?

En wie van dat enge clubje BBB heeft op Bokt zitten lobbyen? Betere dierwelzijn, laat me niet lachen. Ethisch loopt het misbruik van dieren op zijn einde en mensen als bij BBB willen dieren nog tot de laatste druppel uitmelken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:05

Cambiar schreef:
Ayasha schreef:
Serieus?

Wat is goed overwogen fok? Sportpaarden? Als er nu 1 type is waar het helemaal niet goed mee gaat, is die goed overwogen fok.
Je wil niet weten wat er toekomt in dierenkliniek, been problemen, koliekgevoeligheid, helemaal niet meer het gezonde paard op de steppe, maar een gemuteerde soort met enge genen variëteit en malformatie's . Het genoom van het paard is helemaal niet OK hetendage, heel erg slecht zelfs, dit zijn zaken die paarde mensen zichzelf wijs maken en wie wil kan zich daar uitgebreid over inlezen in wetenschappelijke recensie's. Hoog springen en spastisch lopen is geen weloverwogen fok, maar zielige uitbuiting ten behoeve van de mens zelf ten koste van een dier.

Niks meer aan toe te voegen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:10

caroline_max schreef:
Lijken me allemaal echt prima standpunten. Het spoelen van dieren om maar zoveel mogelijk 'producten'te krijgen is toch ook absurd, laat staan alle hormonen die gespoten moeten worden enz. Bij koeien trouwens idem hoor, want een nonsens om te spoelen. Allemaal meer, meer , meer en sneller dan snel. Heel goed om hier eens kritisch naar te kijken en iedereen weer even te laten refelecteren op waar we nu eigenlijk mee bezig zijn.

Of je echt voor alleen natuurlijke dekkingen moet gaan denk ik niet, maar dit standpunt is misschein toch wel een uiterste. Laten we dan in het midden uitkomen. Dan is bijna iedereen blij lijkt me.

Maar dat meer-meer-meer in de agrarische sector heeft eigenlijk maar een oorzaak: het uitknijpen van de boeren.

De boer krijgt steeds minder voor z'n produkt en daar kun je maar een antwoord op hebben als boer: schaalvergroting. Precies dat is wat er gebeurt is en precies dat is wat de PvdD een doorn in het oog is.

Basaal gezien hebben ze dus wel een punt alleen pakken ze het op de verkeerde plek aan.
Wil je dit echt veranderen, zul je de inkoopmarkt van boerderijprodukten volledig anders moeten organiseren maar daar is de PvdD niet intelligent genoeg voor.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:11

De paardensector in NL heeft een miljarden omzet, KI en transport van (sport)paarden (binnen en buiten NL) speelt hier een grote rol in. Een kleine partij als de PvdD heeft geen schijn van kans om hier wat aan te veranderen op de manier die zij voor ogen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:12

@ikke, wie worden er nu eigenlijk uitgeknepen, de boeren of de dieren?
Helemaal stoppen met het produceren en verkopen van boerderijproducten lijkt me een excellente oplossing. Maar dan moet er vooral geen vraag meer naar zijn.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:19

ikke schreef:
Maar dat meer-meer-meer in de agrarische sector heeft eigenlijk maar een oorzaak: het uitknijpen van de boeren.

De boer krijgt steeds minder voor z'n produkt en daar kun je maar een antwoord op hebben als boer: schaalvergroting. Precies dat is wat er gebeurt is en precies dat is wat de PvdD een doorn in het oog is.

Basaal gezien hebben ze dus wel een punt alleen pakken ze het op de verkeerde plek aan.
Wil je dit echt veranderen, zul je de inkoopmarkt van boerderijprodukten volledig anders moeten organiseren maar daar is de PvdD niet intelligent genoeg voor.

Hoe kom je daar bij? Voor zover ik weet is dat zelfs exáct het punt van de PvdD. Ze willen echt niet 'boertje pesten' zoals vaak wordt gezegd, zij begrijpen dat het hele systeem om moet.
Het zijn de boeren die 'niet intelligent genoeg zijn' om dat in te zien en die steevast op partijen als CDA blijven stemmen, die ze getrouw al jaren lang verder de punarie in helpt.

Partijen als PvdD en Groenlinks speelden absoluut geen rol in het uitknijpen en kapotmaken van oude boerenbedrijven, maar zij zijn wél degenen die nu de schuld krijgen (nota bene door boeren zelf!) terwijl zij ook de enigen zijn die werkelijk een verschil willen en kunnen maken.

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:35

Toch heel veel goede punten waar ik me zeker in kan vinden.

Captain schreef:
Met het insemineren an sich heb ik geen moeite, wel met al dat spoelen, hengstig spuiten etc. er omheen.

Helemaal mee eens. Er gebeurt echt zoveel wat eigenlijk niet door de beugel kan, niet eens alleen bij de inseminaties, zelfs ook bij de natuurlijke dekkingen. Merries die constant hengstig gespoten moeten worden, tot merries die voor een natuurlijke dekking eerst een verdoving krijgen.. Ik vind het walgelijk eigenlijk :o Maar goed, dat vind ik ook van het blijven proberen bij merries die niet drachtig worden.. totaal negeren van de natuur is het eigenlijk..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:45

brokjes schreef:
@ikke, wie worden er nu eigenlijk uitgeknepen, de boeren of de dieren?
Helemaal stoppen met het produceren en verkopen van boerderijproducten lijkt me een excellente oplossing. Maar dan moet er vooral geen vraag meer naar zijn.

Ja, lijkt mij echt een super idee, geen boederijproducten meer in NL. Kun je meteen overgebleven KI rietjes eten als ontbijt of al het eten importeren( lekker voor het milieu en de welzijnsregels zijn daar om te janken)

Djt soort extremisme is precies het punt, hier valt niet stapje voor stapje gewerkt aan het verbeteren van welzijn. Daar wil ik echt best in mee, echt. Maar dit soort extremisme, daar kan ik echt niks mee :o

Ik vind het prima als er regels komen voor bijv. De hoeveelheid embryo's, als na onderzoek blijkt dat dit schadelijk is. Ook vind ik het prima dat er regels komen voor uren buiten/boxmaten e.d. . Ik vind het stuk meer over de inseminatie meer tv-politiek. Ga eens wat doen aan wat echt belangrijk is. Zet je in voor alle paarden en regels die er echt toe doen, ipv een onderwerp te nemen wat lekker scoort maar qua welzijn voor een klein deel van de paarden misschien iets oplevert wat niet wetenschappelijk onderbouwt is :)