Cambiar schreef:Mits goed beheerd, is natuurlijk dekken helemaal geen stress voor paarden.
Mensen hebben toch ook sex?
Ik laat mijn hengst gewoon bij de kudde lopen, dan bepalen ze zelf wel of niet. Voordeel is ook als meerdere merrie's bij 1 hengst lopen, dat enorm voordelig is voor de gezondheid. Zo bewegen ze meer, bij mij werden ze slanker, vitaler en bij 1 merrie veel betere hoeven, door meer te bewegen.
Van zodra er veeartsen aan te pas komen, krijgen ze hier enorme stress. Opvoelen gaat quasi niet of sommige moeten verdoofd worden, zoals mijn gevoelige Lusitano's.
Ik zou het een goede zaak vinden om ki te verbieden.
Probleem ook van het kapot gaan van paarden genoom is teveel met dezelfde hengsten fokken. Met KI versterk je dit effect. Het wil niet zeggen als bepaalde namen voorkomen, je ook een goed of gezond paard krijgt.
Ook fokken voor het geld en de sport vind ik niet diervriendelijk, hier in de buurt bij een fokker van dure paarden worden bepaalde afgedankte merrie's die het al zwaar hebben, continu misbruikt als draagmoeder, om dure veulens te dragen.
Ik hoop dat asap dat financieel geldgewin verboden wordt op het hoofd van de dieren en inderdaad niet zomaar meer gefokt mag worden.
Dus als het over KI gaat is de vergelijking met mensen niet gelijk, maar zodra het over natuurlijke dekking gaat wel?
In de natuur gaan de zwakkere dood, komt er eens een nieuwe hengst in de kudde of kan de merrie zelf kiezen of ze wil vreemdgaan. Jij beperkt dat
Er is amper onderzoek gedaan naar de gevolgen van KI versus natuurlijk dekken, dus voorlopig is het een politiek voorstel puur gestoeld op emotie.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat een merrie 'fijner' vind, ik ben wel bij wat natuurlijke dekkingen geweest, waarbij ze dus niet langere tijd bij elkaar lopen. Nou, doe mij maar KI, kan nou niet zeggen dat dat altijd even rustig gaat voor de merrie 
Wel weet ik dat medische vooruitgang gewoon fijn is en dat we niet met alles terug moeten naar zo natuurlijk mogelijk. We moeten een evenwicht vinden, maar dat lukt zo lastig in het grijze gebied omdat ook de politiek zaken zo zwart wit presenteert.