Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Lillian__ schreef:Laatst iemand die ik ken, die verkocht haar grote maat (uit de kluiten gewassen) shetlander, net beleerd onder het zadel en voor de wagen voor 1500 euro...
Oké oké grote maat, merrie, stamboek papier, beleerd ect.
Maar my god het is echt wat een gek er voor geeft.
anjali schreef:Lillian__ schreef:Laatst iemand die ik ken, die verkocht haar grote maat (uit de kluiten gewassen) shetlander, net beleerd onder het zadel en voor de wagen voor 1500 euro...
Oké oké grote maat, merrie, stamboek papier, beleerd ect.
Maar my god het is echt wat een gek er voor geeft.
Dat betaal je momenteel voor een hondje ook.
Vader83 schreef:En die krijg je echt heel lastig onder zadel.
... Kendra schreef:Dat is een deel van het probleem natuurlijk, zo'n brave verkoop je niet snel.
Dat gaat hier ook zo.
Ik ben het trouwens niet eens met een opmerking op de vorige bladzij, dat je van ieder veulen een braaf paard kunt maken...
Zinzi_jewel schreef:Georged schreef:Tsja... het is wat... daardoor wordt het voor gekkies zoals mij weer moeilijker om een paard te kopen, maar misschien neemt daardoor de vraag naar ervaren bijrijders zoals mij wel weer toeWie zei ook alweer dat elk nadeel ze voordeel heb?
Is dat zo lastig dan een bijrijd paard vinden ?
Bijrijder vinden is nl ook lastig.
Tenminste een die wil bijdragen in kosten
Gini schreef:Ik vind het juist heel gek dat braafheid zo een troef is dat je daar dik extra voor moet betalen. Het is toch wel mijn doel om ieder paard op zijn minst braaf te krijgen. Dat het karakter dan nog kan verschillen en dat je daar dan je voorkeur in hebt, dat snap ik, maar braaf moet ieder paard toch eigenlijk gewoon zijn.
Ik zie de omgekeerde redenering al voor me: "Ja, dit paard kost maar 10.000 euro. Maar wees blij: hij trapt je het licht uit de ogen en eet waarschijnlijk al je kinderen op. Want ja, als die braaf was geweest, was die 15.000 euro."
Annem84 schreef:Hierdoor verbaas ik me eigenlijk ook altijd over hoe er over fokken gedacht wordt.
Als je roept dat je met je papierloze merrie een veulentje wil fokken voor later dan wordt je een soort van voor gek verklaard omsat je gaat vermeerderen ipv verbeteren van het ras.
Maar in mijn ogen heb ik het perfecte recreatiepaard. Koelbloedig, nergens bang voor super lief met kinderen. Verkeersmak geboren en kan prima recreatief dressuurmatig gereden worden. Haar moeder was precies hetzelfde. Maar een papierloze fries.
Is het dan gek dat je dat wil doorgeven in een veulen? Tuurlijk ga je er niet zomaar een hengst op zetten. Maar qua karakter isndat gewoon precies wat je voor een fijn recreatie paard wil zien.
Waarom wordt zoiets dan verafschuwd in de fokkerij? Nu blijkt steeds meer dat niet iedereen op een super mooi gebouwd maar enorm rillerig sportpaard zit te wachten.
Moeten we hier dan ook niet anders naar gaan kijken?
996981 schreef:Annem84 schreef:Hierdoor verbaas ik me eigenlijk ook altijd over hoe er over fokken gedacht wordt.
Als je roept dat je met je papierloze merrie een veulentje wil fokken voor later dan wordt je een soort van voor gek verklaard omsat je gaat vermeerderen ipv verbeteren van het ras.
Maar in mijn ogen heb ik het perfecte recreatiepaard. Koelbloedig, nergens bang voor super lief met kinderen. Verkeersmak geboren en kan prima recreatief dressuurmatig gereden worden. Haar moeder was precies hetzelfde. Maar een papierloze fries.
Is het dan gek dat je dat wil doorgeven in een veulen? Tuurlijk ga je er niet zomaar een hengst op zetten. Maar qua karakter isndat gewoon precies wat je voor een fijn recreatie paard wil zien.
Waarom wordt zoiets dan verafschuwd in de fokkerij? Nu blijkt steeds meer dat niet iedereen op een super mooi gebouwd maar enorm rillerig sportpaard zit te wachten.
Moeten we hier dan ook niet anders naar gaan kijken?
Het probleem is vaak niet dat de merrie papierloos is, maar dat er bij veel merries waar de eigenaar een “hobby veulen” bij wil fokken, exterieurmatig nogal wat mis is, zonder dat de eigenaar dit ziet. Daarbij is over de gezondheid van papierloze merries weinig bekend. Het fokken met een merrie die geheel rontgen- en klinisch gekeurd is en een dito hengst geeft al alles behalve garantie op een gezond veulen. Laat staan als er weinig tot niks bekend is van zowel merrie als hengst.
Zinzi_jewel schreef:996981 schreef:
Het probleem is vaak niet dat de merrie papierloos is, maar dat er bij veel merries waar de eigenaar een “hobby veulen” bij wil fokken, exterieurmatig nogal wat mis is, zonder dat de eigenaar dit ziet. Daarbij is over de gezondheid van papierloze merries weinig bekend. Het fokken met een merrie die geheel rontgen- en klinisch gekeurd is en een dito hengst geeft al alles behalve garantie op een gezond veulen. Laat staan als er weinig tot niks bekend is van zowel merrie als hengst.
Jammerlijk zijn er ook genoeg paarden met vol papier waar stamboeken weinig eisen hebben aan de ouder dieren
Imo papier loos niks mis mee , als je maar verstand hebt van fokken en goed uitzoekt wat kan matchen
En niet gauw de jonge hengst van de buurman op je merrie laat springen want een veulen is leuk.
Salami fokken heeft niemand wat aan en t veulen nog minder
Zinzi_jewel schreef:Er bestaat nog altijd zoiets als advies vragen he
Verbeterpunten e.d goed bekijken niet alles papierloos is per definitie slecht, evenals alles met papieren per definitie goed is
996981 schreef:Zinzi_jewel schreef:Er bestaat nog altijd zoiets als advies vragen he
Verbeterpunten e.d goed bekijken niet alles papierloos is per definitie slecht, evenals alles met papieren per definitie goed is
Dat zeg ik ook nergens. Het voordeel van fokken met bewezen en gekeurde merries en hengsten is echter dat je van vele generaties achter elkaar weet dat er aandacht is besteedt aan de gezondheid. Met een papierloze merrie heb je géén idee. Zeker als je de merrie niet rontgen laat keuren. Wie weet fok je met een merrie met een 3-4 op het straalbeen. De kans dat je dat doorfokt is groot. Wil je dat?
Zinzi_jewel schreef:996981 schreef:
Dat zeg ik ook nergens. Het voordeel van fokken met bewezen en gekeurde merries en hengsten is echter dat je van vele generaties achter elkaar weet dat er aandacht is besteedt aan de gezondheid. Met een papierloze merrie heb je géén idee. Zeker als je de merrie niet rontgen laat keuren. Wie weet fok je met een merrie met een 3-4 op het straalbeen. De kans dat je dat doorfokt is groot. Wil je dat?
Je hebt gelijk
Daarom opperde ik eerder al dat er genoeg stamboeken zijn die fokken zonder keuringen
AQHA bijvoorbeeld en zo zullen er meer zijn en dan maakt t imo niet meer uit of je een vol papier hebt of niet
996981 schreef:Voor de mensen hier die recreatiepaarden duur vinden: verdiep je eens in de kosten die gemaakt moeten worden voor het fokken van een paard. Zet daar tegenover de gemiddelde opbrengst van een recreatiepaard en een goed sportpaard en je gaat zien waarom de gemiddelde fokker probeert een goed sportpaard te fokken, in plaats van een fijn recreatiepaard. De gemaakte kosten schelen niet zo heel veel. Tussen de opbrengst kan wel een verschil van tienduizenden euro’s zitten.
€5000,- is veel geld. Maar niet als je bedenkt wat het paard al gekost heeft, op het moment dat het 5 is, een beetje levenservaring heeft opgedaan en gezond is
Dammie schreef:996981 schreef:Voor de mensen hier die recreatiepaarden duur vinden: verdiep je eens in de kosten die gemaakt moeten worden voor het fokken van een paard. Zet daar tegenover de gemiddelde opbrengst van een recreatiepaard en een goed sportpaard en je gaat zien waarom de gemiddelde fokker probeert een goed sportpaard te fokken, in plaats van een fijn recreatiepaard. De gemaakte kosten schelen niet zo heel veel. Tussen de opbrengst kan wel een verschil van tienduizenden euro’s zitten.
€5000,- is veel geld. Maar niet als je bedenkt wat het paard al gekost heeft, op het moment dat het 5 is, een beetje levenservaring heeft opgedaan en gezond is
Waarom zit daar zo weinig verschil in dan?
Stal, weide en voer zal ongeveer hetzelfde zijn.
Maar de opleiding van een recreatie paard lijkt mij korter. Dier hoeft geen intensieve oefeningen te leren.
Stuur erop, wennen aan verkeer en verzorging en beetje bakwerk, dan ben je een heel eind.
Hoe kan de opleiding van een sportpaard even intensief zijn als dat van een recreatie paard?
Dammie schreef:996981 schreef:Voor de mensen hier die recreatiepaarden duur vinden: verdiep je eens in de kosten die gemaakt moeten worden voor het fokken van een paard. Zet daar tegenover de gemiddelde opbrengst van een recreatiepaard en een goed sportpaard en je gaat zien waarom de gemiddelde fokker probeert een goed sportpaard te fokken, in plaats van een fijn recreatiepaard. De gemaakte kosten schelen niet zo heel veel. Tussen de opbrengst kan wel een verschil van tienduizenden euro’s zitten.
Waarom zit daar zo weinig verschil in dan?
Stal, weide en voer zal ongeveer hetzelfde zijn.
Maar de opleiding van een recreatie paard lijkt mij korter. Dier hoeft geen intensieve oefeningen te leren.
Stuur erop, wennen aan verkeer en verzorging en beetje bakwerk, dan ben je een heel eind.
Hoe kan de opleiding van een sportpaard even intensief zijn als dat van een recreatie paard?