Kijktip: Verkoop recreatieve paarden stijgt door Corona

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:02

Laatst iemand die ik ken, die verkocht haar grote maat (uit de kluiten gewassen) shetlander, net beleerd onder het zadel en voor de wagen voor 1500 euro...

Oké oké grote maat, merrie, stamboek papier, beleerd ect.

Maar my god het is echt wat een gek er voor geeft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 17:28

Lillian__ schreef:
Laatst iemand die ik ken, die verkocht haar grote maat (uit de kluiten gewassen) shetlander, net beleerd onder het zadel en voor de wagen voor 1500 euro...

Dat betaal je momenteel voor een hondje ook.

Vader83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 17:29

anjali schreef:
Lillian__ schreef:

Dat betaal je momenteel voor een hondje ook.

En die krijg je echt heel lastig onder zadel. :D

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 17:36

Vader83 schreef:
En die krijg je echt heel lastig onder zadel. :D

Die krijg je ook volgend jaar heel lastig mee naar Phuket of de Bahama's. Ik krijg al visioenen van overvolle dieren asiels.

Heel in het begin van de coronacrisis kreeg ik een stel katten aangeboden. Was een nestje waar ze vanaf moesten. Ik begin er gewoon niet aan als ik niet weet of ik er op de langere termijn voor kan zorgen.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 18:05

Paarden zijn echt krankjorum duur, in februari een , toen nog,11 jarige uberbrave, wat je noemt bomproof tinkerruin voor 2700 gekocht

Heb al een aantal gegadigden die hem graag willen ,maar mijn topper is zijn gewicht in goud waard, dus no way , hij gaat niet weg!

Kendra

Re: Kijktip: Verkoop recreatieve paarden stijgt door Corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 18:36

Dat is een deel van het probleem natuurlijk, zo'n brave verkoop je niet snel.
Dat gaat hier ook zo.

Ik ben het trouwens niet eens met een opmerking op de vorige bladzij, dat je van ieder veulen een braaf paard kunt maken :+ ...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 18:53

Kendra schreef:
Dat is een deel van het probleem natuurlijk, zo'n brave verkoop je niet snel.
Dat gaat hier ook zo.

Ik ben het trouwens niet eens met een opmerking op de vorige bladzij, dat je van ieder veulen een braaf paard kunt maken :+ ...

Een paar jaar terug moest iedereen hoog in het bloed hebben. Ik was nooit echt blij met die trend. Nu is het toch opeens een hele andere situatie geworden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 19:06

Ik vind het juist heel gek dat braafheid zo een troef is dat je daar dik extra voor moet betalen. Het is toch wel mijn doel om ieder paard op zijn minst braaf te krijgen. Dat het karakter dan nog kan verschillen en dat je daar dan je voorkeur in hebt, dat snap ik, maar braaf moet ieder paard toch eigenlijk gewoon zijn.

Ik zie de omgekeerde redenering al voor me: "Ja, dit paard kost maar 10.000 euro. Maar wees blij: hij trapt je het licht uit de ogen en eet waarschijnlijk al je kinderen op. Want ja, als die braaf was geweest, was die 15.000 euro." :D

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:45

Volgens mij is het al langer een trend:
1/ de groep recreatieruiters wordt steeds groter. Voor een deel zijn dat 'nieuwkomers', maar ik zie ook dat mensen lang doorrijden (geldt ook voor mijzelf) en op oudere leeftijd toch liever een iets rustiger paard willen
2/ een deel van de (wedstrijd)ruiters is minder bereid om veel tijd te investeren. Hij moet het gewoon altijd 'doen'. Dus braaf is ook een breed begrip.
3/ er worden echt wel veel sportpaarden gefokt die wat heter zijn en daardoor minder geschikt voor bovenstaande groepen.

Maar goed, wat zegt het allemaal? Ik heb wel eens een paard verkocht dat in mijn ogen superbraaf was, goed opgevoed en goed opgeleid en die toch bij de nieuwe eigenaar ander gedrag ging vertonen en lastig werd gevonden. Ik vind dat wel ingewikkeld ....

Georged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 08:14

Zinzi_jewel schreef:
Georged schreef:
Tsja... het is wat... daardoor wordt het voor gekkies zoals mij weer moeilijker om een paard te kopen, maar misschien neemt daardoor de vraag naar ervaren bijrijders zoals mij wel weer toe :D Wie zei ook alweer dat elk nadeel ze voordeel heb?

Is dat zo lastig dan een bijrijd paard vinden ?
Bijrijder vinden is nl ook lastig.
Tenminste een die wil bijdragen in kosten

Ja ik zoek nog een tof lievelingsdier om vooral recreatief te rijden en ik vind het heel normaal om mee te betalen, kan ik ik jou helpen?

Georged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 08:18

Gini schreef:
Ik vind het juist heel gek dat braafheid zo een troef is dat je daar dik extra voor moet betalen. Het is toch wel mijn doel om ieder paard op zijn minst braaf te krijgen. Dat het karakter dan nog kan verschillen en dat je daar dan je voorkeur in hebt, dat snap ik, maar braaf moet ieder paard toch eigenlijk gewoon zijn.

Ik zie de omgekeerde redenering al voor me: "Ja, dit paard kost maar 10.000 euro. Maar wees blij: hij trapt je het licht uit de ogen en eet waarschijnlijk al je kinderen op. Want ja, als die braaf was geweest, was die 15.000 euro." :D

Precies ja!

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 08:33

Hierdoor verbaas ik me eigenlijk ook altijd over hoe er over fokken gedacht wordt.

Als je roept dat je met je papierloze merrie een veulentje wil fokken voor later dan wordt je een soort van voor gek verklaard omsat je gaat vermeerderen ipv verbeteren van het ras.

Maar in mijn ogen heb ik het perfecte recreatiepaard. Koelbloedig, nergens bang voor super lief met kinderen. Verkeersmak geboren en kan prima recreatief dressuurmatig gereden worden. Haar moeder was precies hetzelfde. Maar een papierloze fries.

Is het dan gek dat je dat wil doorgeven in een veulen? Tuurlijk ga je er niet zomaar een hengst op zetten. Maar qua karakter isndat gewoon precies wat je voor een fijn recreatie paard wil zien.

Waarom wordt zoiets dan verafschuwd in de fokkerij? Nu blijkt steeds meer dat niet iedereen op een super mooi gebouwd maar enorm rillerig sportpaard zit te wachten.

Moeten we hier dan ook niet anders naar gaan kijken?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 08:55

Voor de mensen hier die recreatiepaarden duur vinden: verdiep je eens in de kosten die gemaakt moeten worden voor het fokken van een paard. Zet daar tegenover de gemiddelde opbrengst van een recreatiepaard en een goed sportpaard en je gaat zien waarom de gemiddelde fokker probeert een goed sportpaard te fokken, in plaats van een fijn recreatiepaard. De gemaakte kosten schelen niet zo heel veel. Tussen de opbrengst kan wel een verschil van tienduizenden euro’s zitten.

€5000,- is veel geld. Maar niet als je bedenkt wat het paard al gekost heeft, op het moment dat het 5 is, een beetje levenservaring heeft opgedaan en gezond is

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 08:59

Annem84 schreef:
Hierdoor verbaas ik me eigenlijk ook altijd over hoe er over fokken gedacht wordt.

Als je roept dat je met je papierloze merrie een veulentje wil fokken voor later dan wordt je een soort van voor gek verklaard omsat je gaat vermeerderen ipv verbeteren van het ras.

Maar in mijn ogen heb ik het perfecte recreatiepaard. Koelbloedig, nergens bang voor super lief met kinderen. Verkeersmak geboren en kan prima recreatief dressuurmatig gereden worden. Haar moeder was precies hetzelfde. Maar een papierloze fries.

Is het dan gek dat je dat wil doorgeven in een veulen? Tuurlijk ga je er niet zomaar een hengst op zetten. Maar qua karakter isndat gewoon precies wat je voor een fijn recreatie paard wil zien.

Waarom wordt zoiets dan verafschuwd in de fokkerij? Nu blijkt steeds meer dat niet iedereen op een super mooi gebouwd maar enorm rillerig sportpaard zit te wachten.

Het probleem is vaak niet dat de merrie papierloos is, maar dat er bij veel merries waar de eigenaar een “hobby veulen” bij wil fokken, exterieurmatig nogal wat mis is, zonder dat de eigenaar dit ziet. Daarbij is over de gezondheid van papierloze merries weinig bekend. Het fokken met een merrie die geheel rontgen- en klinisch gekeurd is en een dito hengst geeft al alles behalve garantie op een gezond veulen. Laat staan als er weinig tot niks bekend is van zowel merrie als hengst.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:02

996981 schreef:
Annem84 schreef:

Het probleem is vaak niet dat de merrie papierloos is, maar dat er bij veel merries waar de eigenaar een “hobby veulen” bij wil fokken, exterieurmatig nogal wat mis is, zonder dat de eigenaar dit ziet. Daarbij is over de gezondheid van papierloze merries weinig bekend. Het fokken met een merrie die geheel rontgen- en klinisch gekeurd is en een dito hengst geeft al alles behalve garantie op een gezond veulen. Laat staan als er weinig tot niks bekend is van zowel merrie als hengst.

Jammerlijk zijn er ook genoeg paarden met vol papier waar stamboeken weinig eisen hebben aan de ouder dieren
Imo papier loos niks mis mee , als je maar verstand hebt van fokken en goed uitzoekt wat kan matchen
En niet gauw de jonge hengst van de buurman op je merrie laat springen want een veulen is leuk.
Salami fokken heeft niemand wat aan en t veulen nog minder

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:07

Zinzi_jewel schreef:
996981 schreef:

Jammerlijk zijn er ook genoeg paarden met vol papier waar stamboeken weinig eisen hebben aan de ouder dieren
Imo papier loos niks mis mee , als je maar verstand hebt van fokken en goed uitzoekt wat kan matchen
En niet gauw de jonge hengst van de buurman op je merrie laat springen want een veulen is leuk.
Salami fokken heeft niemand wat aan en t veulen nog minder

En hoeveel mensen die 1 veulen fokken uit hun eigen, papierloze merrie, hebben verstand van fokken? :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:28

Er bestaat nog altijd zoiets als advies vragen he
Verbeterpunten e.d goed bekijken niet alles papierloos is per definitie slecht, evenals alles met papieren per definitie goed is

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:37

Zinzi_jewel schreef:
Verbeterpunten e.d goed bekijken niet alles papierloos is per definitie slecht, evenals alles met papieren per definitie goed is

Dat zeg ik ook nergens. Het voordeel van fokken met bewezen en gekeurde merries en hengsten is echter dat je van vele generaties achter elkaar weet dat er aandacht is besteedt aan de gezondheid. Met een papierloze merrie heb je géén idee. Zeker als je de merrie niet rontgen laat keuren. Wie weet fok je met een merrie met een 3-4 op het straalbeen. De kans dat je dat doorfokt is groot. Wil je dat?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:40

996981 schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Dat zeg ik ook nergens. Het voordeel van fokken met bewezen en gekeurde merries en hengsten is echter dat je van vele generaties achter elkaar weet dat er aandacht is besteedt aan de gezondheid. Met een papierloze merrie heb je géén idee. Zeker als je de merrie niet rontgen laat keuren. Wie weet fok je met een merrie met een 3-4 op het straalbeen. De kans dat je dat doorfokt is groot. Wil je dat?

Je hebt gelijk
Daarom opperde ik eerder al dat er genoeg stamboeken zijn die fokken zonder keuringen
AQHA bijvoorbeeld en zo zullen er meer zijn en dan maakt t imo niet meer uit of je een vol papier hebt of niet

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:11

Zinzi_jewel schreef:
996981 schreef:

Je hebt gelijk
Daarom opperde ik eerder al dat er genoeg stamboeken zijn die fokken zonder keuringen
AQHA bijvoorbeeld en zo zullen er meer zijn en dan maakt t imo niet meer uit of je een vol papier hebt of niet

Dat klopt. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik geen ervaringen heb met andere stamboeken dan KWPN, Zangersheide en een beetje BWP en AES. Ook in die stamboeken wordt op een verschillende manier omgegaan met gezondheid en keuren. Ik kan me voorstellen dat dit met andere dan warmbloed gefokte paarden nog eens anders is.

De velen factoren die bepalen of een paard exterieurmatig geschikt is om jaren als gezond sport- of recreatiepaard te kunnen dienen, samen met het interieur en karakter maakt het fokken van een gezond, fijn gebruikspaard paard gewoon heel moeilijk en kostbaar.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:22

996981 schreef:
Voor de mensen hier die recreatiepaarden duur vinden: verdiep je eens in de kosten die gemaakt moeten worden voor het fokken van een paard. Zet daar tegenover de gemiddelde opbrengst van een recreatiepaard en een goed sportpaard en je gaat zien waarom de gemiddelde fokker probeert een goed sportpaard te fokken, in plaats van een fijn recreatiepaard. De gemaakte kosten schelen niet zo heel veel. Tussen de opbrengst kan wel een verschil van tienduizenden euro’s zitten.

€5000,- is veel geld. Maar niet als je bedenkt wat het paard al gekost heeft, op het moment dat het 5 is, een beetje levenservaring heeft opgedaan en gezond is

Waarom zit daar zo weinig verschil in dan?
Stal, weide en voer zal ongeveer hetzelfde zijn.
Maar de opleiding van een recreatie paard lijkt mij korter. Dier hoeft geen intensieve oefeningen te leren.
Stuur erop, wennen aan verkeer en verzorging en beetje bakwerk, dan ben je een heel eind.
Hoe kan de opleiding van een sportpaard even intensief zijn als dat van een recreatie paard?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:30

Dammie schreef:
996981 schreef:

Maar de opleiding van een recreatie paard lijkt mij korter. Dier hoeft geen intensieve oefeningen te leren.
Stuur erop, wennen aan verkeer en verzorging en beetje bakwerk, dan ben je een heel eind.
Hoe kan de opleiding van een sportpaard even intensief zijn als dat van een recreatie paard?

Als het sportpaard ouder wordt, is het verschil uiteraard groter. Een recreatiepaard zal echter ook gewoon een aantal keer mee van huis moeten om als fijn recreatiepaard te kunnen gaan fungeren. Ook die paarden moeten zoveel mogelijk zien en meemaken. Daar tijd (en geld) in investeren zorgt ervoor dat je straks geen 8-jarige hebt die niet te laden is, omdat hij het niet kent.

Er zijn heel, heel weinig paarden die trailer-, verkeer- en Zadelmak geboren worden. In al die zaken zal tijd besteedt moeten worden.

De fijnste recreatiepaarden, zijn vaak de paarden die voor de sport en de prof niet genoeg kwaliteit hebben als sportpaard, maar in de basis wel dezelfde opleiding hebben genoten. Met die paarden kun je fijn werken in de bak, een buitenritje en een sprongetje maken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:32

Dammie schreef:
996981 schreef:

Het brave recreatie paard moet alleen het bos in kunnen, dan ook bewezen braaf zijn. Tegen auto’s en vrachtwagens kunnen, eigenlijk ook een allrounder zijn, sprongetje kunnen maken. En dan mag die niet teveel kosten en we gezond zijn. Liefst niet te groen, etc.
Bewezen braaf zijn.

Dat kost heel veel tijd. Je hebt een sportpaard sneller l1 klaar dan een paard klaar voor de recreatie ruiter met zijn eisen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:35

Met 5 jaar heeft een paard nog niet zoveel intensieve oefeningen gedaan hoor.
Tot dan toe is het nog vrij rechttoe-rechtaan gereden. Fokkers houden hun dieren in de regel ook niet tot 5 jaar aan. Met 2,5-3 jaar heeft een sportpaard qua opfok hetzelfde gekost als een recreatiepaard. In het dekgeld zit natuurlijk wel een verschil, van om en nabij 1000 euro.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:39

De meeste sportpaarden zijn veel sneller onder het zadel.
Hier gewoon een stalruiter die ze in no time fatsoenlijk rondstuurt en dan gaan de meeste ook meteen in de verkoop. Langer aanhouden is alleen bij mega veel talent.
Als in zie hoe moeilijk er vaak wordt gedaan met de recreatiepaarden en hun ruiters duurt dat imo veel te lang.

Verder geloof ik niet zo in het 'weet je wel wat een paard kost van dekking naar drie jaar'.
Als ik dat eerlijk uitreken, kan niemand een jong paard van ons betalen.

Net als pups die vorig jaar nog prima voor 450 wegkonden en nu 2000 zijn want fokken kost geldq. :+
Nee geld is iets wat de meeste mensen toch wel zien zitten.
Er is een markt en met de huidige markt kun je gewoon een leuk bedrag krijgen voor jonge prima paarden.
Daar doe je uiteraard aan mee.
Dat mensen mee doen aan die gekte is gewoon een gegeven, ze willen het hier en ze willen het nu. Daardoor ontstaat de krapte en dus de prijs die oploopt.