Corona update: aanscherping maatregelen paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkee94

Re: Corona update: aanscherping maatregelen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:53

Ben ik blij dat mijn pony gewoon elke dag nog 8 uren buitenkomt in een paddock en wij een goede buitenbak hebben met eb en vloed systeem. Eindelijk een keer een voordeel met buitenbak :') _/-\o_

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:53

Voor sommige mensen wel, daar reageerde ik op. Als je niet meer binnen mag rijden en er is geen (of geen goede) buitenbak aanwezig. Die plekken zie ik hier in de buurt zeker nog. Zowel de spring als dressuurlocatie waar wij met de pony heen gaan voor lessen, hebben geen buiten en nu de buitenbak in slechte conditie. 1 van de 2 heeft paddocks, maar niet om te rijden, met betonplaten, daar kunnen wat pony's naar buiten. Andere locatie heeft geen grond, wel buitenbak, maar omdat ze ook binnenbak hebben, is de buitenbak geen super bak, nooit aangepakt, want binnen was er toch. Niet mijn keuze en onze paarden staan heerlijk aan huis met wel dagelijks weidegang en redelijk goede buitenbak, maar kan zo een paar locaties hier meer noemen waar dat wel geldt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:55

Hier ook beter om paard niet uit training te halen volgens de DA. Eindelijk na 2 jaar weer aan het werk en gezond, maar zpmaar stoppen met training wordt echt afgeraden. Voor mij ook trouwens. Ik weet niet of ik ooit nog op een paard kom als ik niet door kan blijven gaan. Het is nu al lastig met mijn ziekte.

En dus 1 goede buitenbaan, maar als we de 2e niet mogen gebruiken zullen manege lessen in die baan plaatsvinden. Ze staan wel buiten, gelukkig En in die uren haal ik haar er nooit uit. Maar longeerbaan is overdekt dus lijkt mij dat die ook niet gebruikt mag worden. En die delen wel met zijn allen dus te weinig plek voor elk paard.

En natuurlijk is deze hele lockdown nodig. Maar soms mag je ook gewoon balen, want ik houd me het hele jaar overal keurig aan en het enige wat ik buiten de deur doe is behandelingen voor ziekte en paard.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:56

Mogen manege lessen doorgaan dan? Buitensporten is op zich toch ook beperkt nu?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:59

Alleen buiten en dan onder de 17 jaar mogen groepslessen nog gegeven worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:59

Ik snap niet waarom mensen zo moeilijk doen. Alle andere sporten zijn in het voorjaar al allemaal afgelast geweest. Wij hebben toen nog van geluk mogen spreken dat wij onze hobby wel nog konden uitvoeren. Ja ik snap dat het niet leuk is om in een blubberige buitenbak te moeten rijden maar het is iniedergeval iets. Er zijn nu op dit moment toch geen wedstrijden en ik zie het ook in de komende 2 maanden niet gebeuren dat er weer wedstrijden gepland gaan worden. Wat is dan het probleem van je paard een aantal weekjes vakantie geven? Ik neem niet aan dat die de hele dag op stal staat dus zijn beweging krijgt die in de wei wel.

En ja ook ik ben op dit moment bezig met het beleren van mijn paard waardoor het jammer zou zijn als zij nu stil komt te staan maar het is niet anders. Ik leg mij er ook maar bij neer.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:00

mvdende schreef:
Ik ben zóó blij dat het nu in 2020 is dit virus en niet ergens in de jaren 2008-2014.

Ik had echt een probleem gehad met mijn pony.

Op de eerste stal waar ik stond hadden ze een prima buitenbaan, maar daar kreeg ik 30x per uur vliegles. Als in pony pakt het bit vast en dendert met 40km/h door de bak heen.

Logeercirkel was overdekt.

Stal 2 prima uitrijmogelijkheid het bosje in. Maar losloopgebied en veel mountainbikers. Pony óók zéér stout buiten. Buienbaan overdekt en daar was ik eigenlijk niet welkom omdat mijn pony ook daar continu de boel op stelte zette door gewoon heel hard rondjes te gaan galopperen.

Stal 3 had alleen een binnenbak en een zeer slechte longeercirkel. Buiten rijden was daar wel een optie maar levensgevaarlijk met pony.

Was een lief dier, maar ik kon hem totaal niet handelen.

Pony kwam op geen enkele van de 3 stallen buiten. Stal 3 alleen in de zomer. Stal 1 en 2 geen mogelijkheid tot buiten zetten.

Bedankt voor je historisch overzicht van stallen waar je gestaan hebt. Geen idee wat dat met aangescherpte coronaregels te maken heeft.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:03

vikki schreef:
Dus dat (punt 2). Net €900 kwijt door hele heftige mok icm hoge koorts, einschuss benen... Maanden onderweg geweest voor we dat eindelijk onder controle hadden. Het is dus niet altijd een kwestie vN niet willen, niet kúnnen kan ook. En nee, geen beweging is geen optie want hij is helaas ook koliek gevoelig. Als dat allemaal niet zo was, zou het vast een stuk makkelijker zijn...

Maar dan hebben wij gelukkig nog de mazzel met 6 overdekte longeerkralen. Ga er tenminste vanuit dat dat hoe dan ook blijft mogen, aangezien je daar alleen bent. Al zal dat dan ook wel een nummertje trekken worden...

Die van ons maalt buiten nergens om, of het nou een opvliegende eend is of een paard aan de kletter of wat dan ook. Maar hij is altijd al vrij onzeker geweest qua werken in een te natte gladde bak, en heeft daarbij echt een pesthekel aan regen icm wind en kou (wij ook trouwens). Dus ik zal drie gaten in de lucht springen als we gewoon de binnenbanen mogen blijven gebruiken.
En anders wordt het een tijd vooral longeren, aan de hand werken, en o.h.z. wat rustige seniorengym.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:04

Geldt voor mij ook MyWishMax, niet alleen voor de paarden, haha, vanwege een immuunziekte is bij mij ook alles beperkt, enorme vitamine tekorten etc doet veel met mijn lijf en ik kan dan ook niet ineens stil gaan zitten en na 5 weken verwachten hetzelfde weer te kunnen. En helaas, de weg daar dan weer naar toe is vanwege mijn ziekte dan ook weer moeizaam. Hier hetzelfde gevoel, er moet idd iets gebeuren, ik zit al vanaf maart binnen en het enige wat voor mij door gaat, zijn de paarden. Als lessen weg vallen, omdat wij in een enorm geventileerde, half open binnenbak niet meer met 4 kids mogen lopen en een priveles binnen niet kan, vind ik dat toch een gemis. Het is niet anders, maar ik hoop wel dat er een uitzondering mag komen. Ik heb helemaal geen moeite om me aan de regels te houden, maar toch een kritische noot hierbij, in die enorme binnenhal met 1 ruiter, 1 instructrice in het midden en ik aan de kant, zie ik geen corona risico.. Het is wat anders als er tig ouders aan de kant hangen. Maar goed, we kunnen van alles willen, we wachten af.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:05

_lauraaa_ schreef:
Ik snap niet waarom mensen zo moeilijk doen. Alle andere sporten zijn in het voorjaar al allemaal afgelast geweest. Wij hebben toen nog van geluk mogen spreken dat wij onze hobby wel nog konden uitvoeren. Ja ik snap dat het niet leuk is om in een blubberige buitenbak te moeten rijden maar het is iniedergeval iets. Er zijn nu op dit moment toch geen wedstrijden en ik zie het ook in de komende 2 maanden niet gebeuren dat er weer wedstrijden gepland gaan worden. Wat is dan het probleem van je paard een aantal weekjes vakantie geven? Ik neem niet aan dat die de hele dag op stal staat dus zijn beweging krijgt die in de wei wel.

En ja ook ik ben op dit moment bezig met het beleren van mijn paard waardoor het jammer zou zijn als zij nu stil komt te staan maar het is niet anders. Ik leg mij er ook maar bij neer.

Ik vind toch wel raar dat mensen in dit topic al een paar keer aanhalen er zijn toch geen wedstrijden, dus waarom je paard niet een paar weken vrij. We rijden toch niet alleen voor wedstrijden? :( Ik rijd helemaal geen wedstrijden meer, maar geniet gewoon van mijn hobby, dat staat voor mij los aan wedstrijden rijden.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:08

Sandra_H schreef:
vikki schreef:
Dus dat (punt 2). Net €900 kwijt door hele heftige mok icm hoge koorts, einschuss benen... Maanden onderweg geweest voor we dat eindelijk onder controle hadden. Het is dus niet altijd een kwestie vN niet willen, niet kúnnen kan ook. En nee, geen beweging is geen optie want hij is helaas ook koliek gevoelig. Als dat allemaal niet zo was, zou het vast een stuk makkelijker zijn...

Maar dan hebben wij gelukkig nog de mazzel met 6 overdekte longeerkralen. Ga er tenminste vanuit dat dat hoe dan ook blijft mogen, aangezien je daar alleen bent. Al zal dat dan ook wel een nummertje trekken worden...

Die van ons maalt buiten nergens om, of het nou een opvliegende eend is of een paard aan de kletter of wat dan ook. Maar hij is altijd al vrij onzeker geweest qua werken in een te natte gladde bak, en heeft daarbij echt een pesthekel aan regen icm wind en kou (wij ook trouwens). Dus ik zal drie gaten in de lucht springen als we gewoon de binnenbanen mogen blijven gebruiken.
En anders wordt het een tijd vooral longeren, aan de hand werken, en o.h.z. wat rustige seniorengym.

Dat is mij nog niet helemaal duidelijk of dat mag onder het motto, ik sta daar alleen. KNHS meld dat binnensporten niet meer mag. Ook niet ten behoeve van trainingen. Paardensportaccomodaties mogen open blijven, en er mag buiten gereden worden lees ik daar. Waar een overdekte longeercirkel dan onder valt? Maar goed, jij sport dan niet, het paard wel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:10

MightyMike schreef:
_lauraaa_ schreef:

Ik vind toch wel raar dat mensen in dit topic al een paar keer aanhalen er zijn toch geen wedstrijden, dus waarom je paard niet een paar weken vrij. We rijden toch niet alleen voor wedstrijden? :( Ik rijd helemaal geen wedstrijden meer, maar geniet gewoon van mijn hobby, dat staat voor mij los aan wedstrijden rijden.

Maar waarom moet de paardensport uitgezonderd worden? Tuurlijk is het balen maar alle andere mensen kunnen hun hobby (voetbal, muziekkorpsen, sportscholen etc.) ook niet meer uitoefenen. Moet dan maar overal een uitzondering voor gemaakt worden? Dan gaat mijn inziens het hele effect van de lockdown weg.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:16

vikki schreef:
Tiquira_Jill schreef:
Ik kan met die van mij echt niet in het buitenzwembad rijden.
1. Hij gaat er echt niet in en als hij er dan in is loopt hij niet en
2 hij is super gevoelig voor mok met zijn 4 witte voeten.
Dus als ik wil rijden moet ik afwachten of het niet vriest of regent en ik kan hem ook niet meer longeren. Lekker dan :? >;)

Edit. Grrrrr autocorrect :+

Maar, staan jullie paarden dan ook niet buiten of is jullie buitenbak gewoon dramatisch qua natheid ten opzichte van de omgeving waar ze overdag in staan?

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:18

Die van mij staat buiten wanneer dat kan.
En de wei is inderdaad stukken droger.
Onze buitenbak is helemaal omheind door bestrating want de stal zit midden in het dorp.
De stal zelf heeft ook geen wei of paddock.
Ik heb er zelf een wei naast gehuurd.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:19

Niets moet, maar het zou fijn zijn Laura_. In het belang van dieren welzijn, maar ook omdat we geen contact sport zijn, we komen niet met 1,5 m bij elkaar in de buurt en ik rijd liever met een paar man in een ruime binnenbak, die enorm geventileerd is, dan te voetballen, waarbij je wel bij elkaar in de buurt komt, fitnessen samen in een kleine ruimte etc. Volgens mij moet het kunnen, mijn mening hoor. Geen idee of er wat mag veranderen, geen moeite met regels die nut hebben, maar ik zie niet waarom een priveles in een binnenrijhal niet zou kunnen. KNHS is aan het overleggen met instanties hierover en ik hoop gewoon voor mij persoonlijk dat daar wat uit komt. Maar handballen, waarbij kinderen aan elkaar trekken etc, we met zijn allen in een auto naar wedstrijden samen rijden, dat begrijp ik heel goed, kan gewoon op het moment niet.
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 15-12-20 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:19

Ik snap dat het balen kan zijn voor mensen dat er wat veranderd. Maar het belangrijkste is dat we gewoon nog naar buiten kunnen om onze paarden te verzorgen en toch nog beweging kunnen geven. Het had ook erger kunnen zijn zoals in andere landen dat je helemaal niet meer heen mocht.

Ik heb op stal alleen maar een buitenbak die gelukkig niet heel snel nat wordt. En als de bak vol is kan ik een rondje naar buiten. Ik en mijn paardje passen ons wel aan. Het is even niet anders. Gelukkig sta ik op een kleinschalige stal dus de kans dat de bak vrij is is groot.

Ik ben in ieder geval blij dat ik nog heen kan

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:20

Zebrastreep schreef:
Ik snap dat het balen kan zijn voor mensen dat er wat veranderd. Maar het belangrijkste is dat we gewoon nog naar buiten kunnen om onze paarden te verzorgen en toch nog beweging kunnen geven. Het had ook erger kunnen zijn zoals in andere landen dat je helemaal niet meer heen mocht.

Ik heb op stal alleen maar een buitenbak die gelukkig niet heel snel nat wordt. En als de bak vol is kan ik een rondje naar buiten. Ik en mijn paardje passen ons wel aan. Het is even niet anders. Gelukkig sta ik op een kleinschalige stal dus de kans dat de bak vrij is is groot.

Maar ook daar geld, dat je maar met 2 personen in de buitenbak mag rijden boven de 17 jaar. Weet niet of jij bij vol aan 2 man denkt, maar ook buiten zijn er beperkingen.

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:21

En nee dat is niet ideaal maar een paard dat na een wasbeurt al zulke dikke stalbenen heeft dat ik bijna zijn hoeven niet kan uitkrabben dat kan ook niet een uur lang in een modderpoel rijden. En ik was hem maar 1x in de 2 weken

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:23

MightyMike schreef:
Zebrastreep schreef:

Maar ook daar geld, dat je maar met 2 personen in de buitenbak mag rijden boven de 17 jaar. Weet niet of jij bij vol aan 2 man denkt, maar ook buiten zijn er beperkingen.

Maar er staat op fnrs.nl dat meerdere groepjes van 2 personen zijn toegestaan. Dus waar zit dan de grens? 5 groepjes in 1 bak? 11 groepjes? Dit is net als de vorige keer dat er verscherpte maatregelen waren voor volwassenen. Geen les, maar wel een bak vol ruiters

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:24

MightyMike schreef:
Dat is mij nog niet helemaal duidelijk of dat mag onder het motto, ik sta daar alleen. KNHS meld dat binnensporten niet meer mag. Ook niet ten behoeve van trainingen. Paardensportaccomodaties mogen open blijven, en er mag buiten gereden worden lees ik daar. Waar een overdekte longeercirkel dan onder valt? Maar goed, jij sport dan niet, het paard wel :D

Nouja...ik hoop vooral dat dat in elk geval blijft mogen. Daar ben je immers alleen met je paard. We wachten het maar af.
Dat ik dan niet sport vind ik minder belangrijk, dat overleven we wel weer. Als hij het inderdaad maar kan blijven doen. Hij heeft t met z'n lastige lijf echt nodig, en ik heb 'm echt nog niet zover gekregen dat hij z'n gym oefeningetjes zelf in zijn eigen tijd doet :+

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:26

Zie idd nu dat KNHS meld dat je met meerdere groepjes van 2 mag rijden, half gelezen eerder, sorry :o . Ook wel bijzonder dan.. Ik rijd thuis, dus niet mee bezig geweest, haha, maar dan heb je zo idd nog een bak vol.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:29

Haha nee idd Sandra_H, doen ze hier ook niet. Daarom hoop ik ook op iets meer uitzonderingen in het kader van dierenwelzijn, en niet eens perse voor mezelf, ik red me hier thuis wel, maar voor de manege waar onze kids naar toe gaan voor les zou het super fijn zijn. Aangepast geen moeite mee, maar iets meer kijken naar persoonlijke situaties zou mooi zijn. Al is het moeilijk, begrijp ik best, waar trek je als regering een lijn. Maar hopen en mogelijkheden zien, mag!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:49

Goh, je zou maar een trainingsstal hebben waar je als werk paarden voor anderen traint, en afhankelijk bent van je binnenbak want de buitenbak is prut.....ik kan er zo een stuk of 3 opnoemen hier in de buurt waar dat het geval is. Wat vreselijk zuur, en in veel gevallen onzinnig want er wordt maar met 1 paard/persoon tegelijk gewerkt :\ Dat groepslessen e.d. binnen niet kunnen nu vind ik wel logisch, maar er zijn ook echt wel situaties waarbij dit te ver gaat hoor.

Zelf gelukkig vooralsnog weer mazzel, mag dan vloeken op het 4x per week natregenen, vuurwerk rondknallend in de omgeving en de blubber tot aan je oren met met jong paard op hoop van zegen in de buitenbak werken :+ maar wij kunnen iig nog aardig vooruit met onze buitenbak zolang het niet vriest. Mag echt niet klagen hier maar ik voel wel mee met de mensen die dit nu wel weer raakt.

Hopelijk krijgt de KNHS nog wat uitzonderingen voor elkaar, zeker met het oog op welzijn van dieren die aan het werk moeten blijven ivm hun gezondheid. Ze hebben het eerder ook prima voor de paardenwereld opgepakt dus ik hoop dat ze dat nu ook kunnen.
Laatst bijgewerkt door Vientje op 15-12-20 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

amke1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:52

Wordt een rijhal bij een pension- of trainingsstal gezien als binnensportaccomodatie? Ik bedoel: dat zijn toch bedrijven en geen sportaccomodaties? Een manege is een sportaccomodatie, de rijhal van een rijvereniging ook. Of zie ik dat verkeerd?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:54

_lauraaa_ schreef:

Zo bekijk ik het ook niet...
Met de mijne is het geen enkel probleem. Ik dartel wel lekker door de modderige buitenbak of gewoon op buitenrit.
Maar voor een groot aantal ruiters in de winter wel.
En samen met het hoofddoel "ontlasting van de zorg" is dat krom, want voor mensen die normaal binnen rijden met bijvoorbeeld een jong beestje is er gewoon meer risico op letsel.
Helemaal niet rijden is dan ook een optie, natuurlijk.
Maar een grote 30 x 60 rijhal waar de voor en achterkant helemaal van open kan... hoe groot is het risico dan op besmetting?