Vuurwerk in Eemnes kost paard het leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Vuurwerk in Eemnes kost paard het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 10:00

Ik woon in eemnes. Heb er niets van gehoord maar wat vreselijk..

Er moet hier echt eens wat harder opgetreden worden. Het hele jaar wordt er al vuurwerk afgestoken, lijkt wel alsof ouders de kinderen helemaal geen normen en waarden meer meegeven.. zeg je er wat van krijg je een grote bek.

Jongeren die in de nacht opzoek zijn naar vermaak.. veel afval op straat en lawaai..verfbommen op het fietspad gegooid...

Ik hoop maar dat het jong ervan leert.. vraag het me af.

Sterkte eigenaren. Wat een ellende!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 08:21

Het is een combinatie van factoren....
Natuurlijk is het dom om je vuurwerk over de schutting te gooien. En uiteraard is het erg kl*te.
Maar kinderen doen dat gewoon.....helaas...
Ik reed zelf niet eens buiten zodra er vuurwerk afgeknald werd, en al helemaal niet in een woonwijk. Terwijl mijn paard echt bomproof is.
Je weet dat zoiets kan gebeuren in deze periode van het jaar.

Echter dat het paard zodanig schrikt dat het valt en dan ook nog eens erg naar valt en de boel van binnen afscheurt is domme pech wat erbij komt. Wanneer het dier omgedraaid was en er was niets gebeurt was het een ander verhaal geworden.

Let wel: ik praat niks goed voor dat jong, ik praat niet slecht over de ruiters in kwestie..... ik denk alleen dat dit wel een combinatie van factoren is geweest waardoor het zo verschrikkelijk afgelopen is.
Dit wil niemand.En ik wens de betrokkenen heel veel sterkte met alles.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 08:56

Ik snap wat je bedoelt ElCamino, alleen de periode van afsteken en de daarbij behorende rottigheid wordt steeds langer. Als het aan mijn buren ligt breng ik mijn paarden weg met oud en nieuw zodat zij alles kunnen doen waar zij zin in hebben, de ellende bij hun is dit jaar vorige week maandag al begonnen, dat zou dan in mijn geval betekenen dat ik mijn paarden al vanaf nu elders neer moet gaan zetten en ergens pas half januari weer naar huis kan halen omdat ze dan pas weer een klaar mee zijn.
Dat gaat gewoon te ver. Net als vuurwerk gooien naar mensen en dieren. De ruiters hebben in dit geval wel degelijk gewaarschuwd en gevraagd niet te gooien, dan is het nog eens extra dubbel als dit dan gebeurt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 09:12

Je hebt helemaal gelijk meggiemeg, het wordt ook steeds erger..... helaas, en er wordt te weinig aan gedaan, en vrees dat de politie bv niet overal tegelijk en op tijd kan zijn. Is niet te handhaven vrees ik.

Maar om dan maar de gok te nemen vind ik ook te gevaarlijk voor mezelf en mijn paarden.
Dus helaas rijd ik zelf ook een steeds langere periode niet door de wijken in het dorp. We zijn er gewoon de dupe van.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 09:24

ElCamino schreef:
Je hebt helemaal gelijk meggiemeg, het wordt ook steeds erger..... helaas, en er wordt te weinig aan gedaan, en vrees dat de politie bv niet overal tegelijk en op tijd kan zijn. Is niet te handhaven vrees ik.

Maar om dan maar de gok te nemen vind ik ook te gevaarlijk voor mezelf en mijn paarden.
Dus helaas rijd ik zelf ook een steeds langere periode niet door de wijken in het dorp. We zijn er gewoon de dupe van.....

Maar ik heb geen andere optie. Ik heb geen piste, geen trailer en moet 500 meter de wijk over om aan de ruiterroute te geraken. Rij ik 2 dagen niet, loopt mijn paard te stuiteren en te bokken. Grondwerk en wandelen aan de hand maakt geen verschil voor hem.
Ik vind het echt te gek voor woorden dat men voor een stel asso's binnen moet blijven. Gelukkig zijn de Vlamingen niet zo gek met vuurwerk en wordt er hier alleen op 31 december rond middernacht geknald en soms op 1 januari. Zou echt nooit verhuizen naar een gebied waar ze een hele maand knallen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 09:24

Ja dat is zo, te weinig politie om overal te kunnen zijn en ingrijpen.
In deze periode ging ik altijd met de trailer op pad en naar de bossen, maar toen ik pas een filmpje voorbij zag komen dat ze proberen om zelfs vuurwerk in een trailer te gooien is dat ook al niet meer veilig...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 09:25

SVRL schreef:
Zou echt nooit verhuizen naar een gebied waar ze een hele maand knallen.

Maar dat is van de laatste tijd en dat wordt steeds erger, plus dat je het van te voren vaak niet kunt weten hoe een buurt is of je naaste buren met dit soort dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 09:29

meggiemeg schreef:
SVRL schreef:
Zou echt nooit verhuizen naar een gebied waar ze een hele maand knallen.

Maar dat is van de laatste tijd en dat wordt steeds erger, plus dat je het van te voren vaak niet kunt weten hoe een buurt is of je naaste buren met dit soort dagen.

Ben voor 1 keer heel blij om Vlaming te zijn. Hier is het dus echt niet aanvaard om buiten oudejaar te knallen. Je krijgt hier zo de politie op je dak als je dat doet. Hier heb je enkel georganiseerd vuurwerk buiten die periode, maar dat is altijd 's avonds laat, waardoor je er geen hinder van ondervindt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 09:35

SVRL , ik begrijp dat, ik heb ook geen bos, geen trailer meer en moet over straat als ik weg wil.
Maar ben te zuinig op mijn dier om het risico te lopen, dan maar niet.
Dan bedenk ik maar : wanneer je paard een ernstige blessure heeft kun je ook niet rijden! Dus van voer af, alleen hooi en pech.....triest, maar waar....

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 09:38

meggiemeg schreef:
Ik snap wat je bedoelt ElCamino, alleen de periode van afsteken en de daarbij behorende rottigheid wordt steeds langer. Als het aan mijn buren ligt breng ik mijn paarden weg met oud en nieuw zodat zij alles kunnen doen waar zij zin in hebben, de ellende bij hun is dit jaar vorige week maandag al begonnen, dat zou dan in mijn geval betekenen dat ik mijn paarden al vanaf nu elders neer moet gaan zetten en ergens pas half januari weer naar huis kan halen omdat ze dan pas weer een klaar mee zijn.
Dat gaat gewoon te ver. Net als vuurwerk gooien naar mensen en dieren. De ruiters hebben in dit geval wel degelijk gewaarschuwd en gevraagd niet te gooien, dan is het nog eens extra dubbel als dit dan gebeurt.

Het vuurwerk waar het ongeluk mee is gebeurd, mag 365 dagen per jaar verkocht én afgestoken worden!

Dat je dat vuurwerk over het algemeen 11 maanden per jaar niet ziet, vind ik nog ontzettend meevallen. Voor hetzelfde geld was dit in juli gebeurd....

En óók in Vlaanderen mag 365 dagen per jaar cat1 afgestoken worden, dat is namelijk een Europese wet, dat is ook de reden waarom het niet óók verboden kon worden dit jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 09:41

ElCamino schreef:
SVRL , ik begrijp dat, ik heb ook geen bos, geen trailer meer en moet over straat als ik weg wil.
Dan bedenk ik maar : wanneer je paard een ernstige blessure heeft kun je ook niet rijden! Dus van voer af, alleen hooi en pech.....triest, maar waar....

Zoals ik al eerder zei, ik ben heel blij dat ik geen Nederlander ben. Zou het echt niet pikken moesten buren hier een maand lang tijdens de dag vuurwerk afsteken. Gelukkig denkt de hele wijk er hier zo over. Mensen hier zijn op hun rust gesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 09:44

mvdende schreef:
meggiemeg schreef:

Het vuurwerk waar het ongeluk mee is gebeurd, mag 365 dagen per jaar verkocht én afgestoken worden!

Dat je dat vuurwerk over het algemeen 11 maanden per jaar niet ziet, vind ik nog ontzettend meevallen. Voor hetzelfde geld was dit in juli gebeurd....

En óók in Vlaanderen mag 365 dagen per jaar cat1 afgestoken worden, dat is namelijk een Europese wet, dat is ook de reden waarom het niet óók verboden kon worden dit jaar.

Maar hier hebben ze wel het fatsoen om enkel op oudjaar en soms op nieuwjaarsdag te knallen. Heb al op verschillende plaatsen en in verschillende provincies gewoond en nooit meegemaakt dat er buiten die 2 dagen particulier vuurwerk is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:19

mvdende schreef:
meggiemeg schreef:

Ja dat is zo, zie hier alleen heel veel echt kleine kinderen er mee lopen en die zijn echt geen 12 en er is ook geen volwassene bij te bekennen dan. Ook die troep mag voor mij verboden worden, voor paarden die bang zijn maakt het niet meer uit of het nu categorie 1 is of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:28

Goh, voor mij hoeft verbieden niet, beperken is al voldoende. Hou het gewoon voor bepaalde feestdagen en voor 's avonds op die dagen. Tenslotte is vuurwerk toch bedoeld om iets te vieren en ervan te genieten als het goed donker is. Daarnaast is er ook voor particulieren meer en meer geluidsarm vuurwerk. Promoot dat wat meer en haal het knalvuurwerk uit de handel.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:28

IMJ schreef:
Ik woon in eemnes. Heb er niets van gehoord maar wat vreselijk..

Er moet hier echt eens wat harder opgetreden worden. Het hele jaar wordt er al vuurwerk afgestoken, lijkt wel alsof ouders de kinderen helemaal geen normen en waarden meer meegeven.. zeg je er wat van krijg je een grote bek.

Jongeren die in de nacht opzoek zijn naar vermaak.. veel afval op straat en lawaai..verfbommen op het fietspad gegooid...

Ik hoop maar dat het jong ervan leert.. vraag het me af.

Sterkte eigenaren. Wat een ellende!

Over er wat van zeggen.. Vroegah, ik was een jaar of 8, waren er een stel pubers die een rotje door ons wc raampje gooiden.
Mijn moeder flipte volledig, ze is op sloffen en in haar badjas naar buiten gestormd en heeft ze zo verschrikkelijk te grazen genomen.. (verbaal) :') Ik stond ernaast, vol verbazing, angst en trots te kijken naar mijn moeder hoe die tekeer ging tegen die pubers. Ze plasten nog net niet in hun broek.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:31

SVRL schreef:
ElCamino schreef:

Maar ik heb geen andere optie. Ik heb geen piste, geen trailer en moet 500 meter de wijk over om aan de ruiterroute te geraken. Rij ik 2 dagen niet, loopt mijn paard te stuiteren en te bokken. Grondwerk en wandelen aan de hand maakt geen verschil voor hem.
Ik vind het echt te gek voor woorden dat men voor een stel asso's binnen moet blijven. Gelukkig zijn de Vlamingen niet zo gek met vuurwerk en wordt er hier alleen op 31 december rond middernacht geknald en soms op 1 januari. Zou echt nooit verhuizen naar een gebied waar ze een hele maand knallen.

Nou. Ik woon toch echt in Vlaanderen en hier knallen ze al van oktober.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 12:10

Als ik het goed begrepen heb, woon jij vlak tegen de Nederlandse grens, maakt wel een verschil. Ik heb nooit tegen de grens gewoond, dus gelukkig amper Nederlandse invloed gehad op gebied van het vuurwerkgebruik.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 14:38

Majabeestje schreef:
Over er wat van zeggen.. Vroegah, ik was een jaar of 8, waren er een stel pubers die een rotje door ons wc raampje gooiden.
Mijn moeder flipte volledig, ze is op sloffen en in haar badjas naar buiten gestormd en heeft ze zo verschrikkelijk te grazen genomen.. (verbaal) :') Ik stond ernaast, vol verbazing, angst en trots te kijken naar mijn moeder hoe die tekeer ging tegen die pubers. Ze plasten nog net niet in hun broek.

:D heel goed!

Ik ga ook los, niet aan mijn kind of dier, ook niet met categorie 1.. mijn kind moet dat zelf ook niet proberen..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 14:46

SVRL schreef:
Als ik het goed begrepen heb, woon jij vlak tegen de Nederlandse grens, maakt wel een verschil. Ik heb nooit tegen de grens gewoond, dus gelukkig amper Nederlandse invloed gehad op gebied van het vuurwerkgebruik.

Nu wel ja. Maar heb het grootste deel van mijn leven in Diepenbeek gewoond en daar was het ook flink veel altijd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 23:15

ElCamino schreef:

Ik ben ook zuinig op mijn dieren, heb ook honden en die moeten toch echt over straat om uitgelaten te worden. "Dan maar niet" is geen optie.
Van de week kon ik halverwege niet verder omdat een groepje kinderen midden op een kruispunt vuurwerk aan het afsteken waren, gewoon om 4 uur smiddags.
Ik kon dus geen kant op want voor elke richting moest ik via het kruispunt.
Ik vind het ontzettend asociaal en erger me er kapot aan.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 23:24

Ja eens.. het zal niet zo zijn dat mensen die door een woonwijk moeten minder zuinig zijn op hun dier..
Niet iedereen heeft een trailer ook..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 08:12

Nikass, we hebben het hier over paarden, niet over je hond. Dat begrijp ik ook wel dat je hond uitgelaten moet worden. Als je op een flat woont. Anders is de tuin een optie als ze echt bang zijn....

En natuurlijk is het asociaal, maar je kunt er gewoon niks mee.....
IMJ : ik zeg nergens dat je niet zuinig op je dier bent als je door een woonwijk moet.

Zo jammer dat alles altijd uit zijn verband getrokken wordt hier .....we kunnen roepen wat we willen en iedereen heeft een punt, feit is dat er geen moer aan gedaan wordt en het ook lastig handhaven is...
en je gewoon zelf goed moet opletten en je plan moet trekken

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 08:37

Nou ja jij vindt dat je beter een maand niet kan buitenrijden als je zuinig op je dieren bent. Hoewel je daarmee de verantwoordelijkheid bij de verkeerde legt is dat in de meeste gevallen waarschijnlijk praktisch mogelijk. Maar in het geval van honden niet dus het probleem blijft gewoon bestaan als je ook zuinig op je andere dieren bent. Een hond kan niet een maand lang in de tuin worden uitgelaten. En het is ook idioot als iedereen zich moet aanpassen aan het onverantwoordelijke gedrag van een ander.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 08:41

Nikass schreef:
Nou ja jij vindt dat je beter een maand niet kan buitenrijden als je zuinig op je dieren bent. Hoewel je daarmee de verantwoordelijkheid bij de verkeerde legt is dat in de meeste gevallen waarschijnlijk praktisch mogelijk. Maar in het geval van honden niet dus het probleem blijft gewoon bestaan als je ook zuinig op je andere dieren bent. Een hond kan niet een maand lang in de tuin worden uitgelaten. En het is ook idioot als iedereen zich moet aanpassen aan het onverantwoordelijke gedrag van een ander.

Dit dus, omdat er genoeg rondlopen die van mening zijn dat ze maar kunnen doen en laten dat anderen daar maar rekening mee moeten gaan houden.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:42

Het is ook erg kl*te en hartstikke krom...!!!! maar vrees dat we er gewoon niks aan kunnen veranderen.
Dat vuurwerk mocht hele jaar verkocht, politie kan niet overal op tijd zijn en ouders schijnt het niks te boeien..... daarom kies ik gewoon voor veilig.... ik ga even niet naar buiten in deze tijd.