[BLOG] Alleen goed voor de slacht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:00

Dilan93 schreef:
Mkango, nou zou ik, ongeacht discipline, ook liever op een volbloed zitten, dan op het gemiddelde dressuurpaard met fancy bloedlijnen :))

Same, maar daarin zijn we dus wel in de minderheid.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:17

Mkango schreef:
Dilan93 schreef:
Mkango, nou zou ik, ongeacht discipline, ook liever op een volbloed zitten, dan op het gemiddelde dressuurpaard met fancy bloedlijnen :))

Same, maar daarin zijn we dus wel in de minderheid.

Denk het ook idd.

Ik had een heel fancy dressuurpaard. Loopt nu volgens mij Z met de nieuwe eigenaar.

Heel fijn paard in de bak, maar op buitenrit onberekenbaar. Niks voor mij dus :+

Oehlala

Re: [BLOG] Alleen goed voor de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:20

Hoe doe jij de hoeven bekappen/beslaan?
de mijne heeft hele ronde platvoeten en weinig hoorn. Nu vind ik dat ze niet snel genoeg wegkomt voor, en dan struikelt. Mijn hoefsmid echter geeft aan dat ze te weinig hoorn heeft om ijzers te slaan, want dan zouden de nagels eruit komen. Hoe is jouw ervaring daarmee?

verder qua werkwilligheid en looplust zou ik nooit meer iets anders willen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 10:37

Oehlala schreef:
Hoe doe jij de hoeven bekappen/beslaan?
de mijne heeft hele ronde platvoeten en weinig hoorn. Nu vind ik dat ze niet snel genoeg wegkomt voor, en dan struikelt. Mijn hoefsmid echter geeft aan dat ze te weinig hoorn heeft om ijzers te slaan, want dan zouden de nagels eruit komen. Hoe is jouw ervaring daarmee?

verder qua werkwilligheid en looplust zou ik nooit meer iets anders willen.

Ik heb er sowieso met name staal profieltjes onder zitten.
Gewone ijzers vind ik vaak te zwaar, te weinig grip etc.
Kwa nagelen doen wij veelal alleen de voorste gaten en dunne nagels.
De ruimte die je hebt om te nagelen is beperkt over het algemeen.
Een hoefsmid met verstand van volbloeden kan dus echt wel het verschil zijn.

Foto gevonden van mijn volbloed met zijn staal profiel beslagje.

Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:54

Die van mij staat niet plat, maar krijgt gewoon een flinke mustangrol en mag verder nu met het natte seizoen een tikje langere hoefwand houden.
Nu we de juiste aanpak hebben gevonden is het heel makkelijk, de achterhoeven hoeven tijdens een bekapbeurt eigenlijk alleen rondgevijld tegenwoordig. Bij de voorhoeven zit er iets meer aan, maar kan de smid nu in 5 minuten :D links een beetje teen eraf- rechts een beetje rondom - soms steunsels/straal bijwerken - mustangrol erin - rondvijlen klaar.
Laatst bijgewerkt door Sintara op 02-12-20 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:56

Ik heb nu een draver en het volgende paard wordt zeker een draver of een Ottb. Enorm fijne dieren en enorm snelle leerlingen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:20

Maar is dat stukje omscholen dan inderdaad niet juist het belangrijkste?
Ik kan me voorstellen dat als je mij een volbloed recht van de baan in de handen duwt dat alle vooroordelen binnen de week bevestigd zijn. :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:57

Gini schreef:
Ik kan me voorstellen dat als je mij een volbloed recht van de baan in de handen duwt dat alle vooroordelen binnen de week bevestigd zijn. :D

Ben er idd ook bang voor :D.

Ik moet zeggen dat ik dankzij Roi zijn topic, volbloeden wel veel leuker ga vinden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 12:18

Sintara schreef:
Die van mij staat niet plat, maar krijgt gewoon een flinke mustangrol en mag verder nu met het natte seizoen een tikje langere hoefwand houden.
Nu we de juiste aanpak hebben gevonden is het heel makkelijk, de achterhoeven hoeven tijdens een bekapbeurt eigenlijk alleen rondgevijld tegenwoordig. Bij de voorhoeven zit er iets meer aan, maar kan de smid nu in 5 minuten :D links een beetje teen eraf- rechts een beetje rondom - soms steunsels/straal bijwerken - mustangrol erin - rondvijlen klaar.

heb jij hier een foto van toevallig? dan kan ik mijn smid ook laten zien wat ik bedoel. Ik wilde idd ronder maken zodat hij makkelijker wegkomt voor.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 12:32

Over twee weken wordt ze weer bekapt, help me er even aan herinneren dan maak ik dan foto's voor je. Maar in principe moet iedere smid dat wel kennen hoor, gewoon midden voor de hoef afronden tot aan de zool (dus niet in z'n geheel korter, maar ronder). Lijkt een beetje alsof ze in de lucht staat met dr teen als het net is gedaan.
Bij een ijzer doen ze dit principe als het goed is ook, daar heet het een opzet (heb ik laatst geleerd)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 13:03

Onze pup ohz: braafste paard ooit. :+:
Absoluut niet heet, maar wel werkwillig als je eenmaal bezig bent. Juist eerder wat sloom dan teveel pit. Als familiepaard super geschikt. +:)+

Afbeelding

Die van ons is net maandag bekapt. Voor ijzers, achter nu geen. Hij was echt een hele tijd niet geweest en daardoor ging het wat scheef groeien, maar ik vind dat de smid het netjes heeft gemaakt.

Het zijn wel echt mini voetjes vergeleken met het Gelderse en Tuiger bloed dat ik eerst onder me had.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:10

Afbeelding

Dit is onze EV, echt een superlief vriendelijk paard. Wel veel werklust, maar superbraaf in de omgang.
Ik heb haar via een handelaar in Nederland, maar na wat research wat info gevonden over haar race verleden:

Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:19

Mooi beestje desi! <3

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:22

Vooroordelen zijn er zeker bij meer rassen. Soms is het zeker zo dat een ras bepaalde kenmerken heeft en die passen bij je of niet, maar ik merk ook dat er vooroordelen zijn en sommige mensen daar gelijk mee klaar staan, die lang niet overal terecht zijn. Zelf een engels vb gehad, dier had een eind in de dressuur, endurance en eventing gelopen, zeker geen heethoofd, leuk paard, makkelijk te rijden, ook voor een beginner, niet heet te krijgen eigenlijk. Nu een tuiger, ook niet doorsnee en ook vooroordelen. Had een hoefsmid bijv die tuigers eerst op proef kwam bekappen, want de meesten waren enorm vervelend en die wilde hij dan niet doen. Mijne is zo braaf, ook bij de smid :o Een fries gehad, niet anders, een aantal paint horses en als je dat meld bij dresuuur of springruiters komt het ook op hetzelfde neer. Het gros rijd op een kwpn'er of iets soortgelijks denk ik dan maar en aan dat beeld houden mensen veelal vast. Heb ik ook gehad, de paint is natuurlijk andere discipline voor mij, maar de tuiger, de vb, de fries waren in mijn rijbeleving en in omgang geheel niet anders.

Mijn 1e paard was een tuiger, die kreeg ik ook aan handelaar niet gesleten. Die ruilde in, kocht ik een nieuw paard, maar deze wilde hij niet inruilen. Particulier had ik hem binnen een dag prima verkocht en paard heeft jaren hoog in de marathonsport gelopen. Paard wat ik van die handelaar overigens kocht was KWPN'er, zou niet makkelijk zijn, maar heb ik een super dier aan gehad. Was bij mij erg makkelijk. Toen ik deze kwijt wilde, nam dezelfde handelaar hem niet terug. Niet te rijden in het parcours volgens hem, hij had hem een jaar gehad voor ik hem mee had genomen. Ik kon er prima mee, ruiter die hem kocht ook en die verkocht het dier naar Italie waar het internationaal op 1.50 m niveau heeft gelopen. Zo zie je maar weer, een handelaar kijkt gewoon naar makkelijke verkoop en dat zijn de paarden die buiten het standaard dressuur/springplaatje vallen gewoon niet.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:35

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:34

Ik ben van alle vier lid! Leuk dat er nog meer Nederlanders/Belgen in zitten.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 18:23

Gini schreef:

Dit kan inderdaad wel een heel pak schelen.
Wel denk ik dat volbloeden, zelfs volop in training, helemaal niet zo lastig zijn als menigeen denkt.
90% van de volbloeden die ik ken kunnen gewoon rustig aan een lang teugeltje stappen etc.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:37

Ik denk dat 1 van de grootste struikelblokken tussen een 'klassieke' ruiter en een niet omgeschoolde volbloed (of draver) juist dat teugelcontact is.
Meeste ruiters hebben als aangeleerde reflex om constante (versterkte) teugeldruk te houden als ze willen remmen. Laat een koerspaard daardoor juist nog een tandje harder gaan.

Lang teugeltje is het probleem niet, durven loslaten als ze beginnen rennen kan wel een dingetje zijn.
Was bij mij de eerste paar keren galop in de bak toch een issue. Ze had nog niet het evenwicht om beheerst te galopperen op bvb een volte. Het ging wat snel in mijn beleving dus vasthouden aan die teugels. En daar gingen we in centrifugeermodus :+ .
Pas toen ik op zulke momenten het contact durfde losgooien kregen we er wat beheersbaarheid in.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:42

Thioro schreef:
Ik denk dat 1 van de grootste struikelblokken tussen een 'klassieke' ruiter en een niet omgeschoolde volbloed (of draver) juist dat teugelcontact is.
Meeste ruiters hebben als aangeleerde reflex om constante (versterkte) teugeldruk te houden als ze willen remmen. Laat een koerspaard daardoor juist nog een tandje harder gaan.

Lang teugeltje is het probleem niet, durven loslaten als ze beginnen rennen kan wel een dingetje zijn.
Was bij mij de eerste paar keren galop in de bak toch een issue. Ze had nog niet het evenwicht om beheerst te galopperen op bvb een volte. Het ging wat snel in mijn beleving dus vasthouden aan die teugels. En daar gingen we in centrifugeermodus :+ .
Pas toen ik op zulke momenten het contact durfde losgooien kregen we er wat beheersbaarheid in.

Dat is wat ze mij als eerste vertelden toen ik mijn draver kocht 'niet de teugels strak pakken, dan gaat ie harder'

Is ook idd zo. Als ik hard wilde draven, hoefde ik alleen maar de teugels wat korter te pakken, verlichte zit en zeggen dat ie mocht

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 19:51

Thioro schreef:

Ook dat is erg afhankelijk van de trainer waar ze vandaan komen en hoe je dit doet.
Nu moet ik wel zeggen dat een contact teugel inderdaad zeer afhankelijk is per stal. De ene stal besteed hier veel meer aandacht aan dan de andere.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:11

Ik longeer die van mij eerst een poos, enkele longe of dubbele longe (wissel beetje af) tot ze wat meer in balans en rust kunnen bewegen, daarna er pas op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:45

kyrkelover schreef:
Thioro schreef:

Ook dat is erg afhankelijk van de trainer waar ze vandaan komen en hoe je dit doet.
Nu moet ik wel zeggen dat een contact teugel inderdaad zeer afhankelijk is per stal. De ene stal besteed hier veel meer aandacht aan dan de andere.
Klopt. Ik reed ze op Kingsclere vaak in de ring met heel licht contact en 'dropped hands' omdat ze daar heel makkelijk op konden nageven tijdens het draven. Bij de eerste trainer waar ik werkte, sloegen die beesten al op tilt als je alleen nog maar naar je teugels keek (maar goed, gezien het aantal paarden met kapotte mondhoeken daar, vind ik dat ook niet zo gek. Die waren gewend dat teugelcontact = stranglehold. := )

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 21:26

ruitje schreef:
Herkenbaar stuk.

Ik zie het ook bij dravers. Nare handel is het :o

Yups sluit ik me bij aan. Kan je zo wat stallen opnoemen waar dit gedaan word. Het omkarten word veel gedaan bij de voldbloeden. Vind het zo jammer zijn zo'n eerlijke paarden krijgen zo vanuit die handel vaak de verkeerde behandeling die ze nodig hebben en verdienen.
En ja ze zijn minder waard maar ik denk dat je dit met inkoop al moet verrekenen en anders ervan af moet blijven.

Er is overigens wel een Facebook site voor buitenlandse pony's die je dan kan terug vinden qua verleden uiteraard ook daar is kans klein maar heb toch al enige successen gezien

Kijk vooral naar wanneer het paard geboren zou moeten zijn en aanmaak van paspoort dit zegt al veel en bij merries staat vaak het verhaal.... Voorheen gereden maar heeft enkele veulens gehad blabla..

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 17:19

Nou vandaag weer een volbloedje verkocht. Zal ingezet worden voor sport en recreatie.
Hij heeft afgelopen zondag nog in de koers gelopen en vandaag was het de dag van zijn keuring.
Na heel wat testjes zoals buigproeven, harde en zachte volte, gebit controle, oog controle, bloedtest en 22 foto's het verlossende antwoord.... helemaal piekfijn in orde!
Na 41 koersen in 3 landen (Zuid-Afrika, Engeland en Duitsland)met 7 overwinningen en bijna €45.500 prijzengeld, mag hij nu gaan beginnen aan zijn nieuwe carriëre <3 <3
Afbeelding
Afbeelding

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:11

Wat een prachtig dier, waar haal je ze vandaan? direct uit UK?
Iig succes ermee!