Dilan93 schreef:Mkango, nou zou ik, ongeacht discipline, ook liever op een volbloed zitten, dan op het gemiddelde dressuurpaard met fancy bloedlijnen
Same, maar daarin zijn we dus wel in de minderheid.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Mkango schreef:Dilan93 schreef:Mkango, nou zou ik, ongeacht discipline, ook liever op een volbloed zitten, dan op het gemiddelde dressuurpaard met fancy bloedlijnen
Same, maar daarin zijn we dus wel in de minderheid.
Oehlala schreef:Hoe doe jij de hoeven bekappen/beslaan?
de mijne heeft hele ronde platvoeten en weinig hoorn. Nu vind ik dat ze niet snel genoeg wegkomt voor, en dan struikelt. Mijn hoefsmid echter geeft aan dat ze te weinig hoorn heeft om ijzers te slaan, want dan zouden de nagels eruit komen. Hoe is jouw ervaring daarmee?
verder qua werkwilligheid en looplust zou ik nooit meer iets anders willen.
links een beetje teen eraf- rechts een beetje rondom - soms steunsels/straal bijwerken - mustangrol erin - rondvijlen klaar.
Gini schreef:Maar is dat stukje omscholen dan inderdaad niet juist het belangrijkste?
Ik kan me voorstellen dat als je mij een volbloed recht van de baan in de handen duwt dat alle vooroordelen binnen de week bevestigd zijn.
. Sintara schreef:Die van mij staat niet plat, maar krijgt gewoon een flinke mustangrol en mag verder nu met het natte seizoen een tikje langere hoefwand houden.
Nu we de juiste aanpak hebben gevonden is het heel makkelijk, de achterhoeven hoeven tijdens een bekapbeurt eigenlijk alleen rondgevijld tegenwoordig. Bij de voorhoeven zit er iets meer aan, maar kan de smid nu in 5 minutenlinks een beetje teen eraf- rechts een beetje rondom - soms steunsels/straal bijwerken - mustangrol erin - rondvijlen klaar.

Een fries gehad, niet anders, een aantal paint horses en als je dat meld bij dresuuur of springruiters komt het ook op hetzelfde neer. Het gros rijd op een kwpn'er of iets soortgelijks denk ik dan maar en aan dat beeld houden mensen veelal vast. Heb ik ook gehad, de paint is natuurlijk andere discipline voor mij, maar de tuiger, de vb, de fries waren in mijn rijbeleving en in omgang geheel niet anders. Gini schreef:Maar is dat stukje omscholen dan inderdaad niet juist het belangrijkste?
Ik kan me voorstellen dat als je mij een volbloed recht van de baan in de handen duwt dat alle vooroordelen binnen de week bevestigd zijn.
.Thioro schreef:Ik denk dat 1 van de grootste struikelblokken tussen een 'klassieke' ruiter en een niet omgeschoolde volbloed (of draver) juist dat teugelcontact is.
Meeste ruiters hebben als aangeleerde reflex om constante (versterkte) teugeldruk te houden als ze willen remmen. Laat een koerspaard daardoor juist nog een tandje harder gaan.
Lang teugeltje is het probleem niet, durven loslaten als ze beginnen rennen kan wel een dingetje zijn.
Was bij mij de eerste paar keren galop in de bak toch een issue. Ze had nog niet het evenwicht om beheerst te galopperen op bvb een volte. Het ging wat snel in mijn beleving dus vasthouden aan die teugels. En daar gingen we in centrifugeermodus.
Pas toen ik op zulke momenten het contact durfde losgooien kregen we er wat beheersbaarheid in.
Thioro schreef:Ik denk dat 1 van de grootste struikelblokken tussen een 'klassieke' ruiter en een niet omgeschoolde volbloed (of draver) juist dat teugelcontact is.
Meeste ruiters hebben als aangeleerde reflex om constante (versterkte) teugeldruk te houden als ze willen remmen. Laat een koerspaard daardoor juist nog een tandje harder gaan.
Lang teugeltje is het probleem niet, durven loslaten als ze beginnen rennen kan wel een dingetje zijn.
Was bij mij de eerste paar keren galop in de bak toch een issue. Ze had nog niet het evenwicht om beheerst te galopperen op bvb een volte. Het ging wat snel in mijn beleving dus vasthouden aan die teugels. En daar gingen we in centrifugeermodus.
Pas toen ik op zulke momenten het contact durfde losgooien kregen we er wat beheersbaarheid in.
kyrkelover schreef:Klopt. Ik reed ze op Kingsclere vaak in de ring met heel licht contact en 'dropped hands' omdat ze daar heel makkelijk op konden nageven tijdens het draven. Bij de eerste trainer waar ik werkte, sloegen die beesten al op tilt als je alleen nog maar naar je teugels keek (maar goed, gezien het aantal paarden met kapotte mondhoeken daar, vind ik dat ook niet zo gek. Die waren gewend dat teugelcontact = stranglehold.Thioro schreef:Ik denk dat 1 van de grootste struikelblokken tussen een 'klassieke' ruiter en een niet omgeschoolde volbloed (of draver) juist dat teugelcontact is.
Ook dat is erg afhankelijk van de trainer waar ze vandaan komen en hoe je dit doet.
Nu moet ik wel zeggen dat een contact teugel inderdaad zeer afhankelijk is per stal. De ene stal besteed hier veel meer aandacht aan dan de andere.
) ruitje schreef:Herkenbaar stuk.
Ik zie het ook bij dravers. Nare handel is het