Tastharen scheren is vanaf 2021 verboden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:58

Afbeelding
Ik heb een foto gevonden en dit is in hoeverre ik hun oren uitscheer, het is niet dat ze helemaal kaal gaan, maar die lange toeven vol oorsmeer :r gaan eraf. Het is niet dat ik echt het binnenoor kaal maak. En zoals je kunt zien, mogen ze hun tastharen ook gewoon houden, dat stuk baard neem ik niet mee. :D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:02

ElCamino schreef:
Tja, en waar het het meest gebeurt: op alle grote rassenshows zoals bv de grotere arabierenshows gaat er niets veranderen. Die zijn nog steeds kaal.....overal.... oren, ogen, tastharen en koppies...
en die hebben niks denk ik met de FEI te maken....
Ik denk dat er met name op shows en keuringen van allerlei rassen waar dit normaal gesproken al gebeurt niks gaat veranderen.
En dan bedoel ik niet de verenigingen en stamboeken waar het al verboden is op keuringen

Op Arabierenshows is het weghalen van de tastharen gewoon verboden. Bij het scheren van het hoofdje blijven de tastharen ook staan, en das knap lastig maar met de juiste techniek goed te doen. Paarden worden in de voorring geïnspecteerd en als de tastharen weg zijn mag je de ring niet in.

Er zal er gerust eens eentje tussendoor glippen en op de ene show wordt strenger gecontroleerd dan de andere, en wat mensen thuis voor fotoshoots doen heb je geen zicht op, maar op show zijn de regels al heel lang vrij streng (ook omtrent oren uitscheren trouwens, dat mag ook niet).

Dus het verbaast me eigenlijk dat dit in de sport niet al lang verboden was :=

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:38

safina schreef:
Op wedstrijden gaan paarden dus straks gewoon met hun tastharen de ring in. Maar ik vrees dat op keuringen en shows de hele poppenkast van het scheren gewoon door mag blijven gaan?

Ik vrees dat dit inderdaad het geval zal zijn.
Ben wel benieuwd naar reacties van de stamboeken.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:48

Amyz, heb nog even de foto's goed gekeken en zie er idd met tastharen !!!!! je heb gelijk!!!
Excuus, hier op stal zijn ze vaak kaal als ze binnenkomen.

bewijs tastharen :D
links ben ik, midden een kleuter en rechts Philip

Afbeelding

willekeurige foto: volgens zijn deze op de ogen/neus wel kaal, maar kan het verkeerd zien

Afbeelding

Afbeelding

Persoonlijk ben ik anti uitscheren hoor, ze hebben ze niet voor niks.
Mijn paard staat er ook harig bij met zijn hoofd.....
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 26-11-20 13:02, in het totaal 4 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:50

Reactie op OP: Goed nieuws! _/-\o_

Urbiezira

Re: Tastharen scheren is vanaf 2021 verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:04

Goed nieuws inderdaad!

Zag in de comments op Facebook wel iemand die zei dat het belachelijk was, want zonder te scheren zouden de tastharen van zijn paard steeds in de gespjes van het hoofdstel komen. Ben heel benieuwd wat voor hoofdstel je dan hebt, maar goed. Bizarre redeneringen om dit soort dingen in stand te houden zal je altijd houden.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:09

ik moet eerlijk zeggen, ik rij een arabier met een normaal hoofdstel en som trek ik per ongeluk aan een tasthaar met vastmaken van de sperriem.... me eigen stommigheid dan. Gewoon even opletten dus.
En mij westernhoofdstel van mijn eigen paard : zitten geen riempjes aan HAHAHAHA dus geen last.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:35

Urbiezira schreef:
Goed nieuws inderdaad!

Zag in de comments op Facebook wel iemand die zei dat het belachelijk was, want zonder te scheren zouden de tastharen van zijn paard steeds in de gespjes van het hoofdstel komen. Ben heel benieuwd wat voor hoofdstel je dan hebt, maar goed. Bizarre redeneringen om dit soort dingen in stand te houden zal je altijd houden.

Bizar inderdaad.
Als iemand een vinger tussen de riempjes krijgt, wordt deze dan ook afgeknipt? :+ |(

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:42

Dat heb ik wel met de winterbaard van mijn paard :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:43

NatasjavE schreef:
Bij het KWPN wordt het juist al een tijd afgeraden om de gastheren weg te halen en de oren leeg te scheren.
Verboden is het helaas nog niet.

Bijzondere behandeling van je gastheren inderdaad :+

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:54

Qimm schreef:

Maar dat is toch anders dan de tastharen! :D Dat kan ik me heel goed voorstellen. En natuurlijk, het kan dat de tastharen ertussen komen, maar het lijkt me dat je er op let, net zoals ElCamino zegt.

Een mens is toch wel op en top lui als die de tastharen van een paard gaat afscheren omdat je niet even wil opletten of ze niet vastzitten tussen de gespjes van je hoofdstel 8)7

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:56

ElCamino schreef:
ik moet eerlijk zeggen, ik rij een arabier met een normaal hoofdstel en som trek ik per ongeluk aan een tasthaar met vastmaken van de sperriem.... me eigen stommigheid dan. Gewoon even opletten dus.
En mij westernhoofdstel van mijn eigen paard : zitten geen riempjes aan HAHAHAHA dus geen last.

Ik heb geen arabier, maar bij mij zit er ook wel eens een haar tussen hoor bij de neusriem/sperriem.
Ik heb een hekel aan toiletteren, dus bij mij blijven ze ook zitten.
Alleen boven zijn beide ogen zit 1 lange haar die in het oog groeit als ik hem laat zitten.
Die krult in het oog, lijkt me niet prettig dus die hou ik kort. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:59

Ik heb nog nooit een tasthaar afgeschoren. Maar me wel afgevraagd of een paard er last van heeft als de tastharen tegen oogkleppen komen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 15:01

olijf, oh het was voor mij meer verschil in 2 paarden niet zozeer het ras maar de soort optoming, die arabier rijd ik dressuurmatig dus met keelriem, neusriem, sperriem, pfffffff. Mijn paard heeft alleen een western hoofdstel bakstuk met 2 oortjes......lekker simpel.
Ik moest wel wennen aan de riempjes en trok haar per ongeluk ook wel eens aan een haar.... hihi

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 15:48

KellyR schreef:
Ik ben heel benieuwd waarom die keuze uberhaupt gemaakt wordt.
Gaan ze er hoger van springen???

Weet iemand de gedachtengang waarom ze dit deden/doen?

Mijn stalgenoot vindt het niet mooi en in de winter is het "irritant als er water aan vriest" :+
Zelf laat ik het altijd fijn staan, heb er nog nooit minder mee gepresteerd..

Hopelijk wordt het uiteindelijk volledig verboden door stamboeken/nationale federaties.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:18

Had veel eerder een verbod op moeten komen. Gewoon sheer torture! Tastharen zijn heel belangrijk voor een paard! ;(

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:31

Mijn kleintje heeft hele lange haren onder zijn ogen en die groeien zijn mond voorbij (zeker 20 cm).
Die knip ik wel af want het irriteert hem ook mateloos.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:48

@Elcamino dat is precies waarom ik deze winter besloten heb dat mijn shetlanders geen baarden van 30 cm lang hoeven. Haren zitten altijd tussen de keelriem en neusriem. Net als dat ik met halsters ook altijd met hun manen loop te vechten, maar die mogen ze wel houden hoor. _O-
Bij een shetlander hoort nou eenmaal veel manen.

Mooi die foto's van Arabieren met tastharen, doen ze het toch goed op de shows en keuringen. Tastharen zitten er niet voor niks.

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:05

Die van mij is er ook blij mee! *\o/* Het is een Arabier trouwens
Afbeelding

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:10

Qimm schreef:

Hier ook met de winterbaard, maar dat is een kwestie van de baard gladstrijken en dan het riempje erlangs halen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:42

Ook toevallig, de wikifoto van de dag is een paard zonder tastharen.

Edit: nee toch wel. Als je heel goed kijkt.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:19

Jorex schreef:
[ [url=m/lvXYlr.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb een foto gevonden en dit is in hoeverre ik hun oren uitscheer, het is niet dat ze helemaal kaal gaan, maar die lange toeven vol oorsmeer :r gaan eraf. Het is niet dat ik echt het binnenoor kaal maak. En zoals je kunt zien, mogen ze hun tastharen ook gewoon houden, dat stuk baard neem ik niet mee. :D

Dat ziet er prima uit ja, van echt uitscheren is gelukkig geen sprake dus :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:31

Urbiezira schreef:
Goed nieuws inderdaad!

Wow bizar... Je zal een neusriem maar met wat meer rust en focus vast moeten maken zodat dat niet gebeurd... Toch weer een verlies van enkele seconden in je leven. Schandalig.

Ik heb ze hier nog nooit weggehaald en kan mij niet heugen dat ze veel in de weg zitten. Maar wellicht heb ik ze allemaal al eruit getrokken met hoofdstel omdoen :+

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 15:17

Janneke2 schreef:
dynara schreef:
Ik dacht dat dit al enige tijd al verboden was? Of alleen Duitsland?

Dat dacht ik ook.
Oma hoorde al in de 1960er jaren dat het in wezen dierenmishandeling was.

Ja, net als staart couperen en zulks. Fijn dat er een verbod is!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:26

We weten al jaaaaaaren dat tastharen een belangrijke functie hebben. En ik heb ze nog nooit afgeknipt of geschoren. Had al lang verboden moeten zijn. Dierenmishandeling is sowieso verboden.