Oude Grieken wisten al: Een goed paard heeft geen kleur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:04

DreamGuide schreef:
Elisa2 schreef:
Goh, ik heb ook echt met veel paarden gewerkt, alle kleuren en alle geslachten maar nooit gemerkt dat bepaalde "kleuren" moeilijker of makkelijker zouden zijn. Of merries lastiger oid, ik denk altijd dat het meer aan de beperking van de mens ligt die maar met 1 type paard om kan gaan omdat ze zelf niet flexibel zijn. Maar misschien is dat een vooroordeel van mij.

In ieder geval vind ik ieder paard en ieder karakter uniek, hoe ze er ook uit zien. Enige nadeel van schimmels vind ik zoals al genoemd de melanomen.

Neem toch aan dat de merries bij jou ook meer gillen dan de ruinen?

Hier wordt er in ieder geval door de merries veel meer 'geslagen' met de voorbenen en gegild. De ruinen zijn daar echt wel chiller in.

Ja dat is inderdaad wel een verschilletje, ze kunnen soms wat truttiger zijn maar niet allemaal.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:05

DreamGuide schreef:
Elisa2 schreef:
Goh, ik heb ook echt met veel paarden gewerkt, alle kleuren en alle geslachten maar nooit gemerkt dat bepaalde "kleuren" moeilijker of makkelijker zouden zijn. Of merries lastiger oid, ik denk altijd dat het meer aan de beperking van de mens ligt die maar met 1 type paard om kan gaan omdat ze zelf niet flexibel zijn. Maar misschien is dat een vooroordeel van mij.

In ieder geval vind ik ieder paard en ieder karakter uniek, hoe ze er ook uit zien. Enige nadeel van schimmels vind ik zoals al genoemd de melanomen.

Neem toch aan dat de merries bij jou ook meer gillen dan de ruinen?

Hier wordt er in ieder geval door de merries veel meer 'geslagen' met de voorbenen en gegild. De ruinen zijn daar echt wel chiller in.

Hier zijn het juist de ruinen waar meer onrust in de groep is. Die blijven kloten met elkaar, aan elkaars dekens en halsters trekken, soms ook echt ruziën met elkaar etc. Bij de merries is het vaak met een blik gedaan en als de blik niet genoeg is dan wordt er gewoon wat gedreigd.
Dit jaar geen enkele merrie met kapotte plekken op het lijf, beschadigde dekens, kapotte halsters etc. Bij de ruinen was het wekelijks wel raak.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:39

Ik zie mijn merrie en de merrie die bij mijn paard staat eigenlijk nooit gillen of slaan met de voorbenen. Wel is de mijne soms extreem hengstig. Dan gaat ze gewoon de ruin uitnodigen om te springen. De ruin is aanhankelijker voor aaien en knuffelen, maar is tevens ook degene die dekens kapot bijt bij andere paarden. Dit zie je ook vaker bij ruinen. Ook mijn ruintje die ik verkocht heb was een dekenbijter. En knuffeliger dan de merries.

Hengsten zijn heel wisselend, sommigen zijn prima in de omgang, anderen zijn draken en gewoon gevaarlijk. Een jaar geleden hadden we 1 jonge hengst al in stap onder het zadel, ook gewoon als er een merrie in de wei er naast liep. Helaas overleden door een stom ongeluk. Maar hij was als hengst gewoon makkelijk. De andere hengst was levensgevaarlijk als een merrie hengstig was, je wilde er dan niet even naast staan om te borstelen, de voorbenen en de tanden vlogen in het rond. Dit gedrag was vrij snel over nadat hij pas op 3 jarige leeftijd geruind is. Als er geen merries hengstig waren, dan was zijn gedrag binnen de perken te houden en lukte opzadelen en longeren ook (ben toen niet verder gegaan met opstappen wegens laten uitgroeien).

DreamGuide

Re: Oude Grieken wisten al: Een goed paard heeft geen kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:18

Ik heb inderdaad ook wel het idee dat ruinen drukker zijn dan merries. Die zie ik hier ook veel kloten met elkaar, maar dat vind ik meer op speels stoeien lijken. Al vliegen de benen dan ook in het rond. :')

De merries zijn vaak wat narriger. Sommigen laten ook geen andere paarden bij zich in de buurt, tenzij het op hun voorwaarden is.

Hengsten hebben we hier niet dus daar kan ik niks over zeggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:00

Ik ben altijd gezegend geweest met merrie's die niet gillen. :))
Slaan met de voorbenen doet vooral de huidige erg. Dat heb ik met de voorgaande merrie's nooit aan de hand gehad.
Maar ze is dan weer altijd in een goed humeur dus ze compenseert. :))

Ruinen zijn vaak wat speelser en daar hebben merrie's vaak schijt aan waardoor ze ook narrig kunnen worden. :=

De ruinen zijn in mijn ervaring wel allemaal wat aanhankelijker dan de merrie's. Merrie's gaan voor 300% voor je, ze gaan door waar een ruin stopt. Maar een merrie die echt kwam kroelen en knuffelen zoals ik wel al heel veel ruinen gehad en gereden heb, dat heb ik nog niet gehad. Huidige merrie is echt een heel lief dier maar ze is toch wat onafhankelijker dan de ruin. Nu is de ruin ook wel erg aanhankelijk dus misschien ligt het daar aan. :=

Heb twee hengsten gehad waarvan eentje uitzonderlijk braaf. De tweede was iets vinniger maar wel altijd straightforward en eerlijk. Heb wel van anderen wat hengsten gereden en ook daar viel dat eerlijke me altijd wel op. Ze kunnen heftig reageren maar nooit achterbaks zoals een merrie dat wel eens durft. Of ik heb het iig nog niet mee gemaakt.
Eens je ze opgevoed hebt en ze weten waar ze aan toe zijn en wat de grenzen zijn. Dan vind ik hengsten vaak wel veel standvastiger dan ruinen en merrie's. Veel zelfzekerder en stabieler.

Ik vind dus wel dat er een verschil is in merrie's, ruinen en hengsten. Maar werk eigenlijk met alledrie even graag.
Ze hebben elk hun dingetjes maar tsja, die heb ik ook. :+

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:05

Mijn eigen merrie gilt en slaat ook niet, dus het geld denk ik zeker ook niet voor alle gevallen.

Ik zei vroeger altijd dat ik persé een ruin wilde, maar nu ik een merrie heb heeft ze me toch echt wel overgehaald met haar charmes. Al is dit ook wel een héle makkelijke merrie. :)

Ach ja, aan het eind van de dag blijft het een paard, met 4 benen, een kop en een staart. :D

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:03

Nu is het wel zo dat in de oudheid de meeste paarden nog wildkleur hadden. Als er eens eentje een volle kleur had, was de kans relatief groot dat hij ook andere afwijking bij zich droeg - waar hij meer last van had. (Want: zoiets was waarschijnlijk het gevolg van inteelt, en dat kan zoals bekend recessieve eigenschappen algemeen maken.) We zijn nu ruim tweeduizend jaar verder met fokken. Volle kleuren zijn er bij de meeste rassen volop ingefokt, terwijl er op die enge gebreken juist negatief geselecteerd is. Zo ver waren ze toen nog niet.

Het kan dus best zo zijn dat Boukephalos, het paard van Alexander de Grote, eruit zag als een bovenmaatse fjord. Dat is wel een gek idee...

(Voor de zekerheid: mijn verhaal gaat natuurlijk niet op voor kleurgenen waar daadwerkelijk een gebrek mee geassocieerd is, zoals dominant wit. Dat zal altijd nadelen blijven opleveren.)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:14

musiqolog schreef:
Nu is het wel zo dat in de oudheid de meeste paarden nog wildkleur hadden. Als er eens eentje een volle kleur had, was de kans relatief groot dat hij ook andere afwijking bij zich droeg - waar hij meer last van had. (Want: zoiets was waarschijnlijk het gevolg van inteelt, en dat kan zoals bekend recessieve eigenschappen algemeen maken.) We zijn nu ruim tweeduizend jaar verder met fokken. Volle kleuren zijn er bij de meeste rassen volop ingefokt, terwijl er op die enge gebreken juist negatief geselecteerd is. Zo ver waren ze toen nog niet.

Het kan dus best zo zijn dat Boukephalos, het paard van Alexander de Grote, eruit zag als een bovenmaatse fjord. Dat is wel een gek idee...

(Voor de zekerheid: mijn verhaal gaat natuurlijk niet op voor kleurgenen waar daadwerkelijk een gebrek mee geassocieerd is, zoals dominant wit. Dat zal altijd nadelen blijven opleveren.)

Jouw verhaal gaat weer over kleuren en niet over hengst of merrie,dus weer ontopic gelukkig.Boukephalos betekent letterlijk Koeienkop. Die heette zo omdat hij heel veel wit aan zijn hoofd had.Althans dat wordt gezegd!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:31

musiqolog schreef:

Hier is wel een interessant stuk over:

Kleuren paarden in de oudheid

Voor de bronstijd waren er al 6 kleurvarianten (waarvan er 3 al bestonden voordat het paard gedomesticeerd werd). In de brons- en ijzertijd ging het van 6 naar 9 kleur varianten (waarvan gevlekte paarden populair waren). In de middeleeuwen werd die populariteit minder en werd de voorkeur aan effen (vooral voskleurige) paarden gegeven.

Dus de kans dat Alexander de Grote op een paard reed met stippen was ook best aanzienlijk.

In de middeleeuwen waren oorlogspaarden circa 142-152 cm en het gemiddelde paard tussen de 122 en 142 cm. Mensen waren in die tijd over het algemeen ook kleiner dan wij nu zijn, dus zal het in principe redelijk in verhouding zijn geweest met elkaar zoals we het nu graag zien.
Ik verwacht dat in de tijd van Alexander de Grote paarden absoluut niet groter waren dan in de middeleeuwen (eerder nog wat kleiner) dus van een bovenmaatse Fjord (zoals wij deze kennen) kun je dan al niet spreken.

anjali schreef:
Jouw verhaal gaat weer over kleuren en niet over hengst of merrie,dus weer ontopic gelukkig.Boukephalos betekent letterlijk Koeienkop. Die heette zo omdat hij heel veel wit aan zijn hoofd had.Althans dat wordt gezegd!

De meeste verhalen over Bucephalus gaan dat hij zo werd genoemd omdat hij een brandmerk van een koeienkop op zijn bovenbeen had. Thessalische paarden werden in die tijd standaard gebrandmerkt met een koeienkop.
Het verhaal gaat ook dat Bucephalus mensen at en dat mensen die niet luisterden of misdaden hadden begaan in een ijzeren kooi werden opgesloten samen met het paard.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:19

@Kaitlyn: Bucephalos zelf zou geen mensen hebben gegeten,maar wel afgestamd hebben van de mensenetende paarden van Diomedes,die door Heracles getemd zouden zijn nadat hij hun eigen baas aan hen zou hebben opgevoerd.....

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:58