Handhaving paardenweitjes ondanks bezwaren doorgezet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 15:38

Hindo2 schreef:
Gloa schreef:
Deze link
https://www.bollenstreekomroep.nl/2020/ ... enweitjes/

Staat onder andere een situatie in van grond die in 1942 als weidegrond is gekocht.

Als de grond écht weidegrond was bij aankoop (dus weidegrond volgens het bestemmingsplan) moeten zij volgens mij op de hoogte gesteld zijn bij verandering van het bestemmingsplan naar bollengrond.

Het zou zo maar kunnen dat het bij aankoop weiland was terwijl de bestemming toen al gewoon bollengrond was. Ik ben benieuwd wat voor omschrijving er op de koopakte van de notaris staat.
Indien daar bv grasland op staat dan denk ik dat ze daarmee wel sterk staan als ze juridische stappen gaan ondernemen. Maar daar zullen mensen met meer juridische kennis wel meer over kunnen zeggen.

Tenzij het bollengrond is geworden waarbij ze, of de vader, de verandering in het bestemmingsplan niet mee hebben gekregen ondanks dat dit wel gemeld is. Dan heb je een andere zaak.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 16:50

Gloa schreef:
Deze link
https://www.bollenstreekomroep.nl/2020/ ... enweitjes/

Staat onder andere een situatie in van grond die in 1942 als weidegrond is gekocht.

Maar wat was toen de bestemming. Dan zou men de historische minuutplannen erbij moeten pakken. Goed kans dat het historisch bollenvelden was, maar dat iemand het als zijnde weidegrond heeft gekocht. De desbetreffende koper was dan niet goed op de hoogte.
Ik werk zelf ook met dit soort zaken en de bestemming kan niet zomaar gewijzigd worden. Hiervoor moet de eigenaar tekenen, een wijzing moet namelijk aantoonbaar zijn.

Anoniem

Re: Handhaving paardenweitjes ondanks bezwaren doorgezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 17:05

Om te beginnen het Kadaster raadplegen. Daar staat alles in met de bijbehorende stukken.
Daarna pas verder.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 20:57

Aan de andere heeft men jaren kunnen profiteren van het gedoog beleid van de gemeente. Ik zie dat hier ook regelmatig gebeuren.

Om dan achteraf te gaan klagen vindt ik dan om wel weer wat nadat je jaren gebruik hebt kunnen maken van zo gedoog beleid. Ze hadden het ook van af het beging niet kunnen toestaan. Dat was nog veel vervelender geweest.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 14:07

https://noordwijknu.nl/2020/11/handhavi ... doorgezet/
Gezien de aantallen zitten er ook grote pensionstallen bij die dit gewoon niet op orde hebben blijkbaar. Dat verbaast me eerlijk gezegd wel. Als pensionklant ga je niet uitzoeken (tenzij het toevallig raakt aan je vakgebied oid) of je pensionhouder voldoet aan vrij basale zaken op het gebied van vergunningen, zoals de juiste bestemming.

Vanwege de vele indirect gedupeerden zou ik een soort overgangsregeling wel zo coulant vinden. En toezicht en handhaving heeft ook wel ontzettend zitten slapen als er zoveel onrechtmatige schuurtjes zijn verrezen in de loop der jaren waar nooit een haan naar heeft gekraaid. Zeker schuurtjes op percelen zonder überhaupt een bouwblok moeten ook toezichthouders die op pad zijn voor andere zaken wel opvallen.

Edit: en met overgang bedoel ik dan bijvoorbeeld 2 jaar de tijd krijgen om een bepaalde locatie weer paardvrij te krijgen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 14:16

BopjeBo schreef:
Kom uit die regio, barst daar van de privé stalletjes en weides. Is ook vlakbij duin en strand, jammer dat dat ook weer ontnomen moet worden door de gemeente. Woon tegenwoordig in Leidschendam en daar geld ook een paarden beleid. Gemeente wil 'verrommeling' van de omgeving bestrijden, daar bedoelen ze mee de wildgroei van privé stalletjes, rijbanen en paddocks, en zwart gelopen weilanden. Je mag hier echt helemaal niets dus, mits toegewezen. Voordat ik hier kwam wonen schijnt hier ook echt een razzia te zijn geweest.

Ik snap het ergens ook wel. Zeker die DIY stalletjes zijn vaak levensgevaarlijk voor mens en dier. Om maar te zwijgen over hoe paarden erbij staan of in welke aantallen op (vaak) een postzegel.

anjali

Re: Handhaving paardenweitjes ondanks bezwaren doorgezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 14:38

Maar deze weitjes zijn niet illegaal in gebruik genomen,maar het is eigen grond!!Je mag toch zeker op je eigen grond wel doen wat je wilt,in dit geval paarden houden,waar niemand last van heeft,alleen maar plezier?Wat voor zin heeft het nog om iets in eigendom te hebben,als de overheid meent daarover te kunnen beschikken?

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 14:44

anjali schreef:
Maar deze weitjes zijn niet illegaal in gebruik genomen,maar het is eigen grond!!Je mag toch zeker op je eigen grond wel doen wat je wilt,in dit geval paarden houden,waar niemand last van heeft,alleen maar plezier?Wat voor zin heeft het nog om iets in eigendom te hebben,als de overheid meent daarover te kunnen beschikken?

Nee. Kom je uit een ei of zo? Niet alles mag maar overal in Nederland en dat heeft zijn redenen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 14:54

MamAppelsap schreef:
anjali schreef:

Nee. Kom je uit een ei of zo? Niet alles mag maar overal in Nederland en dat heeft zijn redenen.

Goed dan kom ik maar uit een ei. Ik ben nogal voor eigendomsrecht.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 14:58

anjali schreef:

Hier is betrouwbare informatie over het bestemmingsplan te vinden:
https://www.infomil.nl/onderwerpen/ruim ... an/uitleg/

Als iedereen op eigen grond mag doen wat men wil, kan het zijn dat je buren een veehouderij neerzetten met de gratis vliegen, geuren en geluiden waar je last van hebt. Of een tankopslag naast de garage om goedkoop olie op te kunnen slaan met alle milieu- en gezondheisdsrisico's als er bijvoorbeeld brand uitbreekt.
En ik kan me voorstellen dat je bij paardenstallen denkt: 'maar daar is toch niets mis mee?'. Maar ook bij paarden heb je mestopslag, vliegen, muizen, geuren etc ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 15:01

MamAppelsap schreef:
anjali schreef:

Dat je geen agrarische activiteiten mag uitvoeren op een als agrarisch aangemerkt perceel is gewoon krom.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 15:16

Kookaburra schreef:
anjali schreef:

Hier is betrouwbare informatie over het bestemmingsplan te vinden:
https://www.infomil.nl/onderwerpen/ruim ... an/uitleg/

Als iedereen op eigen grond mag doen wat men wil, kan het zijn dat je buren een veehouderij neerzetten met de gratis vliegen, geuren en geluiden waar je last van hebt. Of een tankopslag naast de garage om goedkoop olie op te kunnen slaan met alle milieu- en gezondheisdsrisico's als er bijvoorbeeld brand uitbreekt.
En ik kan me voorstellen dat je bij paardenstallen denkt: 'maar daar is toch niets mis mee?'. Maar ook bij paarden heb je mestopslag, vliegen, muizen, geuren etc ;)

Paarden geven minder milieuschade en overlast dan het kweken van bollen,waar enorme hoeveelheden gif op gespoten worden.En dat zou dus eigenlijk moeten op deze weitjes,alhoewel ze daar helemaal niet geschikt voor zijn.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 15:27

Anjali, de mate van impact op het milieu; daar ben ik niet bekend mee. Dus daar kan ik niets over zeggen.

Maar er is in ieder geval een reden waarom men bestemmingsplannen heeft opgesteld. En als je iets doet wat niet binnen het bestemmingsplan past zonder een wijziging van het bestemmingsplan te regelen, dan weet je dat het consequenties kan hebben.

Tamary, het is aangemerkt als agrarisch - bollenvelden. Niet als agrarisch. Daar zit de crux.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 15:33

tamary schreef:
MamAppelsap schreef:

Dat je geen agrarische activiteiten mag uitvoeren op een als agrarisch aangemerkt perceel is gewoon krom.

Tja als je alles wat je selectief leest krom gaat vinden.. Als ik ga kijken op ruimtelijke plannen staat er direct letterlijk 'Agrarisch - Bollenteelt - Bollenzone 1' bijvoorbeeld. Het is gelijk duidelijk dat het een hele specifieke agrarische bestemming heeft en dat de bestemming niet agrarisch in het algemeen is. Je hoeft dus niet eens te gaan graven in toelichtingen en dergelijke om daar achter te komen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 15:35

Ik zou toch op een paardensite verwachten dat de gebruikers aan de kant van de gedupeerde paardenhouders zouden gaan staan.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 15:37

anjali schreef:
Paarden geven minder milieuschade en overlast dan het kweken van bollen,waar enorme hoeveelheden gif op gespoten worden.En dat zou dus eigenlijk moeten op deze weitjes,alhoewel ze daar helemaal niet geschikt voor zijn.

Ja en op een industrieterrein is op basis van het bestemmingsplan vaak ook ruimte voor activiteiten die een grotere bedreiging vormen voor het milieu dan paarden. Toch is het op basis van het bestemmingsplan waarschijnlijk niet mogelijk om daar een kavel te kopen en je paarden daar te houden. ;)

anjali schreef:
Ik zou toch op een paardensite verwachten dat de gebruikers aan de kant van de gedupeerde paardenhouders zouden gaan staan.

Niet iedereen is van het ongeïnformeerd overal over blaten en met de vinger naar anderen wijzen terwijl ze er de ballen van snappen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 15:43

anjali schreef:

Ik vind het sneu voor voornamelijk de mensen die hun paarden bij iemand gestald hebben staan en dus zelf niet wisten dat het niet mocht. En nu dus op zoek moeten gaan voor iets anders.

Maar ik ben ook realistisch, dit is wettelijk niet toegestaan. Je kunt door de politie worden gematst als je geen bekeuring krijgt voor het fietsen zonder licht. Maar je weet ook dat er een kans bestaat dat je die bekeuring wél krijgt. Je hebt geluk als je activiteiten in strijd zijn met het bestemmingsplan toch wordt gedoogd, maar er is ook een risico dat je het op moet doeken.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 16:03

Kookaburra schreef:
anjali schreef:

Ik vind het sneu voor voornamelijk de mensen die hun paarden bij iemand gestald hebben staan en dus zelf niet wisten dat het niet mocht. En nu dus op zoek moeten gaan voor iets anders.

Maar ik ben ook realistisch, dit is wettelijk niet toegestaan. Je kunt door de politie worden gematst als je geen bekeuring krijgt voor het fietsen zonder licht. Maar je weet ook dat er een kans bestaat dat je die bekeuring wél krijgt. Je hebt geluk als in strijd met het bestemmingsplan toch wordt gedoogd, maar er is ook een risico dat je het op moet doeken.

Ik vind dus dat er met oog op de pensionklanten wel wat meer coulance mag zijn. Die worden hier nu de dupe van doordat er tientallen decennia geen haan naar heeft gekraaid. Als er eerder enige vorm van toezicht en handhaving was geweest dan was dit niet zo ontzettend uit de klauwen gelopen qua aantallen paarden waarvoor nu een ander onderkomen gezocht moet worden op een hele korte termijn.

Die benarde situatie wordt al veel minder benard als pensionklanten iets langer de tijd krijgen om iets anders te zoeken of eventueel zelfs samen met hun paard te verhuizen naar een andere regio. Die redelijkheid hoeft er niet te zijn, dat klopt. Maar de ruimte om maatwerk op die manier te leveren is er echt wel als de wil er is.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 16:08

anjali schreef:

Serieus? Waarom zou die eendracht er nu opeens zijn. Al die paardenliefhebbers op Bokt hebben, gelukkig, gewoon een eigen mening, en zijn het zeker niet standaard eens met een andere paardenliefhebber.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 16:16

MamAppelsap schreef:

MamAppelsap schreef:
tamary schreef:

Tja als je alles wat je selectief leest krom gaat vinden.. Als ik ga kijken op ruimtelijke plannen staat er direct letterlijk 'Agrarisch - Bollenteelt - Bollenzone 1' bijvoorbeeld. Het is gelijk duidelijk dat het een hele specifieke agrarische bestemming heeft en dat de bestemming niet agrarisch in het algemeen is. Je hoeft dus niet eens te gaan graven in toelichtingen en dergelijke om daar achter te komen.

Er is nu motivatie om te handhaven omdat er teveel mensen met wel een flinke zak geld de omzetting van bollenveld naar bouwkavel en dus villa hebben kunnen betalen. Dat is niet in het belang van de gemeenschap noch toont dat lange termijn visie van de gemeente. Of je dat kortzichtig, krom of zelfs corrupt moet noemen is de vraag, maar het is meer een geval van verschuilen achter wet en verdrag (dat er ongetwijfeld was om volbouwen van agrarisch gebied te voorkomen) dan fatsoenlijk bestuur.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 16:20

tamary schreef:
Er is nu motivatie om te handhaven omdat er teveel mensen met wel een flinke zak geld de omzetting van bollenveld naar bouwkavel en dus villa hebben kunnen betalen. Dat is niet in het belang van de gemeenschap noch toont dat lange termijn visie van de gemeente. Of je dat kortzichtig, krom of zelfs corrupt moet noemen is de vraag, maar het is meer een geval van verschuilen achter wet en verdrag (dat er ongetwijfeld was om volbouwen van agrarisch gebied te voorkomen) dan fatsoenlijk bestuur.

Dat die gemeente nogal faalt en vriendjespolitiek hoogtij viert heb ik wel vaker gehoord ja, maar dat maakt de bestemming 'agrarisch - bollenteelt' niet ineens krom zoals je in eerste instantie claimde.
tamary schreef:

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 16:43

CharleyT schreef:
anjali schreef:

Serieus? Waarom zou die eendracht er nu opeens zijn. Al die paardenliefhebbers op Bokt hebben, gelukkig, gewoon een eigen mening, en zijn het zeker niet standaard eens met een andere paardenliefhebber.

Maar er is wel een gedeeld belang dat het niet te moeilijk wordt gemaakt in ons dichtbevolkte land paarden te kunnen houden. Jammer dat niet ook opgekomen wordt voor de paarden van een ander.De volgende keer kan de wei van degenen die nu partij trekken voor de gemeente aan de beurt zijn. Want het gaat toch allemaal om achterliggende financiele belangen en machtspolitiek.Ten koste van paarden en andere dieren waar nu met moeite andere plekjes voor gezocht moeten worden.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 16:49

anjali schreef:
Maar er is wel een gedeeld belang dat het niet te moeilijk wordt gemaakt in ons dichtbevolkte land paarden te kunnen houden. Jammer dat niet ook opgekomen wordt voor de paarden van een ander.De volgende keer kan de wei van degenen die nu partij trekken voor de gemeente aan de beurt zijn. Want het gaat toch allemaal om achterliggende financiele belangen en machtspolitiek.Ten koste van paarden en andere dieren waar nu met moeite andere plekjes voor gezocht moeten worden.

Ik heb een hele goede tip voor alle paardeneigenaren die land voor hun paarden willen kopen:

Koop geen land waar je volgens het bestemmingsplan geen paarden op mag houden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 17:21

anjali schreef:
CharleyT schreef:

Maar vind je het zelf dan ook niet echt dom, of op zijn minst erg naïef, van die paardeneigenaren hun paarden te zetten op grond waarvan de bestemming agrarisch - bollenveld is?

Het eerste wat je doet wanneer je een stuk grond wil kopen, is het checken van het bestemmingsplan. Of dat nu om paarden te houden is, of om de horlepiep te dansen, check of het mag op die plek. Staat gewoon openbaar, voor iedereen in te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 17:59

Shae schreef:
anjali schreef:

Ik heb een hele goede tip voor alle paardeneigenaren die land voor hun paarden willen kopen:

Koop geen land waar je volgens het bestemmingsplan geen paarden op mag houden.

En die opmerking mag in goud worden gegoten.