Veel onduidelijkheid over definitie paardenhouder bij I&R

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:48

Blussem schreef:
Achja, dat komt doordat we steeds meer hoogopgeleide mensen hebben en die moeten allemaal een baan hebben. Die verzinnen iets wat gecontroleerd moet worden en met beetje gelobby op de juiste plekken kunnen ze hun eigen baan creëren.

En van zorg ook een mooi punt. 20 jaar geleden hadden niet zoveel administratie e n controles als nu. Toch konden ze 20 jaar prima mensen beter maken.

Vaak vraag ik me af welk probleem er nu opgelost wordt met een dergelijk nieuw bureaucratisch regeltje. In veel gevallen wordt er alleen maar een probleem gecreëerd. We zijn steeds meer tijd kwijt aan onzinnige taken waarvan niemand nog snapt waarvoor we het doen. Maar zolang iedereen het braaf blijft accepteren komt er steeds meer bij.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:51

Brainless schreef:
Alle boerderijdieren (koeien/schapen/geiten/varkens) moeten al jaren geregistreerd worden en heb je als eigenaar een UBN nummer nodig om deze dieren te mogen houden en moet bijgehouden worden waar ze staan en ook als ze verplaatst/vervoerd/verkocht worden.
Dat geldt ook al heel lang voor particulieren.

Nu komt die regel ook voor paarden en dan is het ineens een probleem?

Ik heb er geen moeite mee, alleen wil ik weten wat de kosten zijn.
En jammer dat ik ze niet meer kan zetten bij de buurman (langer dan 3 maanden per jaar) omdat hij anders ook een nummer moet aanvragen en dat gaat hij niet doen.

Ik ben geen boerenbedrijf, geen geitenhouder, geen varkensboer maar een particulier met paardjes als huisdier. Voor mijn 20 kippen gelden ook niet de regels van een pluimvee bedrijf! Heb niets met voedselveiligheid te maken en wat betreft besmettelijke ziekten lopen mijn paarden aanzienlijk minder risico dan om het eender welke veehouderij ook. De aantallen zijn te verwaarlozen, insleep zo goed als nihil ( geen wedstrijden meer ) en door de manier van houden ( geen intensieve veehouderij ) nog eens gezonder en daardoor een betere weerstand. Het is totale kul paardenhouders zoals ik mee te slepen in deze onzin.

En precies vanwege die 3 maanden regel gaan veel paarden in de problemen komen. Mensen gaan hun grond niet meer aanbieden. Daarmee komt deze regelgeving in botsing met dierenwelzijn en zullen veel “ huis tuin en keuken paardjes “ in de knel komen. Geen gebruik meer mogen maken van goedwillende buren om hun stukje land te laten begrazen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 23:03

tamary schreef:
Voedselveiligheidverhaal is wassen neus, en bij uitbraak dierziekte staan de meeste paardeneigenaren in de rij voor vaccinaties (ruimen is maatschappelijk en economisch niet te verdedigen). Eigendoms verhaal is een heel ander probleem en dat los je hier ook niet mee op.

Ik ben bang dat de overheid er gek genoeg voor is om paarden eventueel te ruimen. Waarom willen ze perse weten waar alle paarden staan? Wat helpt dat bij het bestrijden van een eventuele uitbraak? Wat is de rol tot afstand als er een uitbraak op bijvoorbeeld een pensionstal is? Nu is er in Lelystad een Rhino uitbraak gaan ze in het geval van dat nieuwe systeem ook kijken welke paarden er in de nabije omgeving staan?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 23:05

Loretta schreef:
Blussem schreef:
Achja, dat komt doordat we steeds meer hoogopgeleide mensen hebben en die moeten allemaal een baan hebben. Die verzinnen iets wat gecontroleerd moet worden en met beetje gelobby op de juiste plekken kunnen ze hun eigen baan creëren.

En van zorg ook een mooi punt. 20 jaar geleden hadden niet zoveel administratie e n controles als nu. Toch konden ze 20 jaar prima mensen beter maken.

Vaak vraag ik me af welk probleem er nu opgelost wordt met een dergelijk nieuw bureaucratisch regeltje. In veel gevallen wordt er alleen maar een probleem gecreëerd. We zijn steeds meer tijd kwijt aan onzinnige taken waarvan niemand nog snapt waarvoor we het doen. Maar zolang iedereen het braaf blijft accepteren komt er steeds meer bij.

Controle, de eindeloze drang burgers te controleren. Dat we niets doen wat niet door de beugel zou kunnen. De drang om alles naar de hand te zetten, of liever gezegd denken naar hun hand te kunnen zetten.

We laten het toe maar waarom eigenlijk?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 23:15

Pareltjes schreef:
Controle, de eindeloze drang burgers te controleren. Dat we niets doen wat niet door de beugel zou kunnen. De drang om alles naar de hand te zetten, of liever gezegd denken naar hun hand te kunnen zetten.

We laten het toe maar waarom eigenlijk?

Dat vraag ik me ook wel af waarom we het allemaal maar gewoon pikken.
Als bijvoorbeeld iedereen in de zorg als wijze van staking enkel en alleen nog maar zorgtaken zou uitvoeren en niets meer zou bijhouden in de systemen dan zou de zorg gewoon blijven functioneren. Als alle paardenhouders in Nederland zouden zeggen we werken gewoon niet mee dan zou dit systeem gewoon falen. Alleen gezamenlijk kunnen we hier iets tegen doen. Maar om de een of andere reden willen mensen gewoon niet inzien dat er een gezamelijke actie nodig is.

Pareltjes

Re: Veel onduidelijkheid over definitie paardenhouder bij I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 23:25

Luiheid, bang of misschien zijn we door de jaren heel vakkundig gekneed om het allemaal te accepteren.
De heren in het torentje weten het wel beter? Sommige regels worden doorgedrukt zonder dat ze wettelijk zijn toegestaan. De wetten worden achteraf wel “ even” aangepast. Dat is democratie op zn kop.

Mensen zijn te druk met hun eigen leven, voldoen aan alle regeltjes, hoe absurd ook. De energie is er niet meer om dan ook nog te protesteren tegen onoverzichtelijke regelgevingen. Waar moeten we tijd vandaan halen?

Wat mij betreft vliegen we uit de bocht op vele fronten. Rutte zegt bij iedere gelegenheid hoe geweldig NL wel is om in te mogen wonen. Nou dat begint ook steeds minder waar te worden....In nl kom je in een steeds strakker keurslijf te zitten.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 23:25

Brainless schreef:
En mijn vraag blijft nog steeds:
WAT GAAT DAT KOSTEN???

Ik denk genoeg.... en dan nog de rest.

Gaat niet goed komen dit.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 23:33

Niet alleen de drang om te controleren en in de hand te hebben.
Geld en macht... ai heel gevaarlijk.

Stikstof, ruimen met ziekte, grond nodig voor zonnepaneelvelden en beton (lees bouw), graaiende gemeenten...

Afschuiven op de dieren terwijl er TE veel mensen zijn...

Dit speelt al sinds het invoeren van de chip.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 09:28

Popstra schreef:
Brainless schreef:
Alle boerderijdieren (koeien/schapen/geiten/varkens) moeten al jaren geregistreerd worden en heb je als eigenaar een UBN nummer nodig om deze dieren te mogen houden en moet bijgehouden worden waar ze staan en ook als ze verplaatst/vervoerd/verkocht worden.
Dat geldt ook al heel lang voor particulieren.

Nu komt die regel ook voor paarden en dan is het ineens een probleem?

Ik heb er geen moeite mee, alleen wil ik weten wat de kosten zijn.
En jammer dat ik ze niet meer kan zetten bij de buurman (langer dan 3 maanden per jaar) omdat hij anders ook een nummer moet aanvragen en dat gaat hij niet doen.
volgens mij gaan die boerderij dieren niet op wedstrijd of buitenrit...

jawel hoor, er waren altijd veel keuringen, shows, tentoonstellingen etc, maar sinds de invoeringen van de UBN's, 21 dagen regelingen etc is veel daarvan verdwenen, omdat het teveel kosten en papierwerk met zich meebrengt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 09:56

Brainless schreef:
WAT GAAT DAT KOSTEN???

Op fb werd door iemand die (ik dacht in) Polen woonde waar het al was, en daar betaalde ze als eigenaar € 25 per paard voor het registreren.
Het stond er alleen niet bij vermeld of ze het paard op dat moment inschreef omdat de regels daar op dat moment ingingen of dat deze al van toepassing waren en ze een paard gekocht had.

Het is naar mijn mening heel veel papierwerk. En mijn stalhouder zei al, ik wordt hier echt niet blij van. Hier op stal (incl zij zelf) gaan regelmatig op buitenrit, weg met de trailer (naar les, bos strand, wedstrijd).
Dit is wel op te lossen door een schrift neer te leggen waarin we alles opschrijven. Maar gok wel dat ze dat bv 1x per maand/kwartaal moet registreren.

En hoeveel stallen doen alles (of een paar paarden) niet stiekem zwart? Die gaan ook allemaal door de mand vallen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:15

Horsie84 schreef:
Niet alleen de drang om te controleren en in de hand te hebben.
Geld en macht... ai heel gevaarlijk.

Stikstof, ruimen met ziekte, grond nodig voor zonnepaneelvelden en beton (lees bouw), graaiende gemeenten...

Afschuiven op de dieren terwijl er TE veel mensen zijn...

Dit speelt al sinds het invoeren van de chip.

Al die dingen maak ik me ook zorgen over. Ze doen zoiets niet voor niks.
Daarnaast is het natuurlijk krom, hun willen dat er een database komt en wij moeten er voor betalen.
Dan nog de flauwekul om iedere buitenrit te noteren? Waarvoor is dit noodzakelijk?

Kortom, wel duidelijk. Brussel is volledig ontspoord.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:53

Ik heb zelf een stukje grond met stal erop, dus ik moet beide registreren en dan koppelen. Maar ik lees nergens in het bericht dat je ook alle buitenritten moet registreren? Kan iemand mij misschien hier meer over uitleggen?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:08

Citaat:
Verantwoordelijkheid
Een houderij kan zelfs een weiland zijn waar een paard langer dan dertig dagen wordt gehouden, dit hoeft niet aaneengesloten te zijn. Alle verantwoordelijkheid hiervoor rust op de schouders van de paardenhouder. Dit is belangrijk om in de toekomst een beter overzicht te hebben bij de uitbraak van een besmettelijke ziekte zoals de Afrikaanse Paardenpest. De ondernemer is vanaf dat moment dus verplicht een administratie van de aanwezige paarden op het bedrijf bij de RVO bij te houden. Voor paarden die tijdelijk niet op het bedrijf aanwezig zijn, dient een lokale administratie te worden bijgehouden.

Bron https://www.horses.nl/overig-nieuws/opm ... dnKO3n0rAo

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:31

Buitenrijden:

Zal in de praktijk toch wel mee vallen: Officieel moet je ook altijd je eigen paspoort en het paardenpaspoort erbij hebben, dat heeft ook toch (bijna) niemand op een buitenrit bij zich?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:48

Ik neem inderdaad mijn paspoort niet mee op buitenrit. Maar goed ik rij ook bij ons in de polder, dus als ze mij een keer staande houden kunnen ze gezellig mee naar stal haha. En wat betreft mijn is id, heb ik ook dan niet mee, dus kunnen ze daarna mee door naar huis :') scheelt dat huis 5 minuten autorijden van stal ligt.
Vind het alleen allemaal een beetje overtrokken en ik vraag me af in hoeverre ze dit correct kunnen controleren. Ik zou alleen gillend gek worden als ik een pensionstal zou hebben met 50+ paarden!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:52

Samantha89 schreef:
Ik neem inderdaad mijn paspoort niet mee op buitenrit. Maar goed ik rij ook bij ons in de polder, dus als ze mij een keer staande houden kunnen ze gezellig mee naar stal haha. En wat betreft mijn is id, heb ik ook dan niet mee, dus kunnen ze daarna mee door naar huis :') scheelt dat huis 5 minuten autorijden van stal ligt.
Vind het alleen allemaal een beetje overtrokken en ik vraag me af in hoeverre ze dit correct kunnen controleren. Ik zou alleen gillend gek worden als ik een pensionstal zou hebben met 50+ paarden!

Toch zal ik me wel zorgen over deze ontwikkeling gaan maken. Ook wanneer het stikstofprobleem er nog eens bij komt.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:06

Samantha89 schreef:
Ik heb zelf een stukje grond met stal erop, dus ik moet beide registreren en dan koppelen. Maar ik lees nergens in het bericht dat je ook alle buitenritten moet registreren? Kan iemand mij misschien hier meer over uitleggen?

Ik lees ook niets over buitenritten of wedstrijden, je moet alleen registreren als je paard langer dan 30 dagen op een andere locatie verblijft, tenzij het dus een trainingsstal of hengstenhouder is, dan geld registratie pas als een paard langer dan 90 dagen daar verblijft.

Een buitenrit of wedstrijd duurt geen 30 dagen en zal dus niet geregistreerd hoeven worden. Die reacties daarover zijn dus ietswat overtrokken.
Het staat echt nergens dat je elke stap van je paard buiten de geregistreerde locatie moet verantwoorden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:38

vierspan schreef:
Buitenrijden:

Zal in de praktijk toch wel mee vallen: Officieel moet je ook altijd je eigen paspoort en het paardenpaspoort erbij hebben, dat heeft ook toch (bijna) niemand op een buitenrit bij zich?

Bij buitenrijden hoeft dat niet, alleen bij vervoer in een trailer/vrachtwagen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:58

kiki1976 schreef:
Brainless schreef:
WAT GAAT DAT KOSTEN???

Op fb werd door iemand die (ik dacht in) Polen woonde waar het al was, en daar betaalde ze als eigenaar € 25 per paard voor het registreren.
Het stond er alleen niet bij vermeld of ze het paard op dat moment inschreef omdat de regels daar op dat moment ingingen of dat deze al van toepassing waren en ze een paard gekocht had.

Het is naar mijn mening heel veel papierwerk. En mijn stalhouder zei al, ik wordt hier echt niet blij van. Hier op stal (incl zij zelf) gaan regelmatig op buitenrit, weg met de trailer (naar les, bos strand, wedstrijd).
Dit is wel op te lossen door een schrift neer te leggen waarin we alles opschrijven. Maar gok wel dat ze dat bv 1x per maand/kwartaal moet registreren.

En hoeveel stallen doen alles (of een paar paarden) niet stiekem zwart? Die gaan ook allemaal door de mand vallen.

Ik geloof niet dat je stalhoudster al die korte verplaatsingen moet gaan registreren in het systeem dat er komt. Dat is denk ik meer voor het geval er controle komt en er een paard niet staat dat wel op dat adres opgegeven is. Met dat schrift kan je aantonen dat hij op buitenrit/wedstrijd/ DA-bezoek etc is.

Dat laatste wat je zegt is zeker waar en misschien ook wel goed ( of gooi ik nu een echte knuppel in het hoenderhok???). Ik vind het niet zo eerlijk dat een pensionhouder die het volgens de regels doet een hogere pensionstallingsprijs moet rekenen dan eentje die alles zwart doet. En zo ligt het dus wel nu...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:59

Brainless schreef:
vierspan schreef:
Buitenrijden:

Bij buitenrijden hoeft dat niet, alleen bij vervoer in een trailer/vrachtwagen.

Brainless heeft gelijk, tijdens het buitenrijden hoef je het paspoort niet bij je te hebben. Maar ga je met een trailer o.i.d met een paard op pad, dan moet het paspoort in het vervoermiddel liggen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 19:55

citrusvrucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:20

RVo he?
Herkenbaar daar recht ik al 4 jaar tegen, en ze verliezen het steeds van mij.
Ze frauderen zelf tot op het bot daar, maar goed binnenkort kan de kamer er vragen over gaan stellen!
Denkt Muller nu echt dat ik mij aan die gestoorde wet van hem ga houden?
Ik heb nog iets recht te zetten meneer Muller, maar goed het is een puur geldverslindende zaak.
Slechts een verordening, zeker bang voor fouten?
Nou dan hebben ze pech, volgend jaar heb ik 2 zittingen tegen rvo.
Eens kijken hoe het dan ervan brengen, echt rvo is een grote bende!
Wordt tijd dat die onzin eens van tafel wordt geveegd!
En rvo eens stopt het frauderen en spookfacturen in rekening te brengen die iemand vervolgens moet betalen, als diegene niet in beroep gaat.
Het is even ontopic i know.
Maar laat rvo even zijn eigen zaken eens op orde gaan brengen, ipv zon achterlijke verordening in te gaan brengen.
Wij gaan in elk geval niet aan die onzin meewerken, dit is gewoon de paardeneigenaar op kosten jagen!
Want daar gaat het gewoon om!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 22:33

citrusvrucht schreef:
RVo he?
Herkenbaar daar recht ik al 4 jaar tegen, en ze verliezen het steeds van mij.
Ze frauderen zelf tot op het bot daar, maar goed binnenkort kan de kamer er vragen over gaan stellen!
Denkt Muller nu echt dat ik mij aan die gestoorde wet van hem ga houden?
Ik heb nog iets recht te zetten meneer Muller, maar goed het is een puur geldverslindende zaak.
Slechts een verordening, zeker bang voor fouten?
Nou dan hebben ze pech, volgend jaar heb ik 2 zittingen tegen rvo.
Eens kijken hoe het dan ervan brengen, echt rvo is een grote bende!
Wordt tijd dat die onzin eens van tafel wordt geveegd!
En rvo eens stopt het frauderen en spookfacturen in rekening te brengen die iemand vervolgens moet betalen, als diegene niet in beroep gaat.
Het is even ontopic i know.
Maar laat rvo even zijn eigen zaken eens op orde gaan brengen, ipv zon achterlijke verordening in te gaan brengen.
Wij gaan in elk geval niet aan die onzin meewerken, dit is gewoon de paardeneigenaar op kosten jagen!
Want daar gaat het gewoon om!

Niks RVO, Europees Besluit!

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 00:41

Loretta schreef:
Samantha89 schreef:

Toch zal ik me wel zorgen over deze ontwikkeling gaan maken. Ook wanneer het stikstofprobleem er nog eens bij komt.

Ik denk, als je een bedrijf hebt vergelijkbaar met koeienstallen etc, dat je je dan zorgen moet maken ja. Maar ik verwacht geen, dat als je 2 a 3 paard/pony hebt staan aan huis of op een landje met stal, grote problemen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 01:52

Loretta schreef:
Onder lokale administratie wordt hier gesproken over o.a buitenritten. Ik weet dus niet of dat ook over buitenritten zonder trailer gaan.

https://www.lto.nl/strengere-ir-paarden ... anstaande/

Als ze komen controleren moet je sowieso in je eigen registratie hebben staan waar jet paard is.
Dus ook als hij niet op het terrein is maar bv op buitenrit.
Citaat:
In het online systeem van de RVO hoef je geen tijdelijke verplaatsingen bij te houden als een paard bijvoorbeeld op buitenrit gaat, buiten de deur traint, op wedstrijd gaat of minder dan 90 dagen op een dekstation staat. Dit moet je echter wel zelf in je lokale administratie bijhouden, voor het geval er een controle komt en je moet kunnen verklaren waar alle paarden zich op dat moment bevinden.