Petitie dressuurruiters te laat: cap wordt verplicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Petitie dressuurruiters te laat: cap wordt verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:40

Ik denk dat niemand tegen het dragen van een cap is, alleen voor de verplichting ipv vrije keuze en zelfregulatie.

Aan de andere kant is het inderdaad zo dat de topruiters het beste een goed voorbeeld kunnen geven. Een ongeluk zit altijd in een klein hoekje en zeker bij paarden kan het ernstige gevolgen hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:52

En welk argument is daarvoor behalve ego?
Want opnieuw: het is op geen enkele manier een beperking voor het uit oefenen van de sport. Het is eigenlijk bizar dat hier haast meer weerstand tegen is dan tegen een lockdown die daadwerkelijk vrijheid in perkt.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 12:48

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 13:49

Earth schreef:
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... CxaJJu0mlo

Waarom mennen met cap ook verplicht moet worden.

Wie zegt dat ze geen cap op had? Ook met cap kan je een dusdanige klapper maken dat het alsnog einde oefening is. Hij zal zeker meerwaarde hebben maar dit voorbeeld als argument aanhalen vind ik op dit moment zo kort na het ongeval een beetje respectloos naar de nabestaanden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 14:00

Ik vind het juist een prima voorbeeld van Earth om aan te halen in deze discussie (ook indien de menner wel een cap op had, het is immers een goede illustratie van de risico’s bij het mennen). Daarbij moeten we wat oppassen met de term ‘respectloos’, zo kan je alles dood doen en wegmoffelen natuurlijk. Het is een link naar een krantenartikel en verder is er niets respectloos of oneervol aan, eerder dat het (imo terecht) mee wordt genomen in een pleidooi voor meer veiligheidsmaatregelen. Als je nu een familielid van het slachtoffer zou interviewen, zal die wss zelf ook pleiten voor extra veiligheid.

in mijn ogen zou een cap ook overal verplicht moeten zijn :)

Die gekleurde jasjes die nu ook toegestaan zijn vind ik wel geweldig. Dat er dáár nog geen reactie op is gekomen van de oude garde :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 14:10

Bokkers,
extra veiligheid hoe zie je dat, wie kent het hele verhaal van dit ongeluk?

elke sport brengt risico's met zich meer en elke sporter weet dat, b.v. hoeveel wielrenners belanden niet op het wegdek/ravijn hebben alle voorzorgsmaatregelen genomen, maar de situatie die bijdraagt aan een ongeluk kun je niet op voorhand uitsluiten

als je met een aanspanning de weg op gaat/of een buitenrit onder het zadel maakt weet je dat er meer ricsico's zijn dan in een overdekte rijbaan

hoeveel ongelukken gebeuren er door externe factoren en externe factoren heb je niet in de hand, toch!!

paard is en blijft een vluchtdier en als het ergens van schrikt, denkt het niet maar doet,

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 14:18

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 14:29

Zeeuwsemeid schreef:
Earth schreef:
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... CxaJJu0mlo

Waarom mennen met cap ook verplicht moet worden.

Ik dacht dat mennen met cap al verplicht was? Sowieso in de Marathon moet je een cap op en bodyprotector aan.

Naar mijn weten ook. Aangespannen sport dan weer niet, die worden ook nog weleens door elkaar gehaald.

Zo heel lang is het volgens mij nog niet verplicht bij de marathon denk een jaar of 5.

Maar hier betreft het een privé gebeuren en daar is het eigen keuze zoals ook onder het zadel.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 14:40

MCE schreef:
[knip]
paard is en blijft een vluchtdier en als het ergens van schrikt, denkt het niet maar doet,

Dus eigenlijk ben je het er mee eens dat het handig is om zoveel mogelijk veiligheidsmaatregelen te treffen als je werkt met een paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 14:57

Hiraeth schreef:
MCE schreef:
[knip]

Dus eigenlijk ben je het er mee eens dat het handig is om zoveel mogelijk veiligheidsmaatregelen te treffen als je werkt met een paard?

dat ben ik zeker,
ik heb schoenen met stalen neuzen en op een keer schrikt mijn paard ergens van - iemand was zo leuk om een deur hard dicht te gooien- , en staat op mijn enkel, tja
daar had ik geen veiligheidsmaatregelen genomen

weet je, ik kan gewoon niet alles voor zijn hoe alert ik ook ben

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 15:03

Als je een cap draagt ben je inderdaad niet veilig voor een gebroken arm. Maar waarom een alles of niets-principe hanteren? Omdat het niet tegen ALTIJD tegen ALLES beschermt, is een cap niet nodig. Tenen, enkels, armen, polsen, schouders, allemaal heel pijnlijk en tijdelijk irritant, maar allemaal goed te genezen. Een hersenletsel of een gebroken schedel daarentegen, dat is wel iets meer dan tijdelijk irritant.

Genoeg auto-ongelukken met dodelijke slachtoffers, het veiligheidssysteem is dus niet feilloos, maar ik denk dat we toch wel blij zijn met de algemene veiligheidsvoorschriften en testing waar auto's aan moeten voldoen.

Best wel arrogant om zo arrogant te doen over veiligheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 15:12

Poekkie schreef:
Ik vind het juist een prima voorbeeld van Earth om aan te halen in deze discussie (ook indien de menner wel een cap op had, het is immers een goede illustratie van de risico’s bij het mennen). Daarbij moeten we wat oppassen met de term ‘respectloos’, zo kan je alles dood doen en wegmoffelen natuurlijk. Het is een link naar een krantenartikel en verder is er niets respectloos of oneervol aan, eerder dat het (imo terecht) mee wordt genomen in een pleidooi voor meer veiligheidsmaatregelen. Als je nu een familielid van het slachtoffer zou interviewen, zal die wss zelf ook pleiten voor extra veiligheid.

Die gekleurde jasjes die nu ook toegestaan zijn vind ik wel geweldig. Dat er dáár nog geen reactie op is gekomen van de oude garde :=

Ik geef het aan omdat nergens uit het artikel blijkt of de menner in kwestie wel of geen cap op had. Er wordt gewoon aangenomen van niet en dat vind ik heel kwetsend voor de nabestaanden. Want het kan het gevoel gevan eigen schuld dikke......

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 15:29

Gini schreef:
Als je een cap draagt ben je inderdaad niet veilig voor een gebroken arm. Maar waarom een alles of niets-principe hanteren? Omdat het niet tegen ALTIJD tegen ALLES beschermt, is een cap niet nodig. Tenen, enkels, armen, polsen, schouders, allemaal heel pijnlijk en tijdelijk irritant, maar allemaal goed te genezen. Een hersenletsel of een gebroken schedel daarentegen, dat is wel iets meer dan tijdelijk irritant.

Genoeg auto-ongelukken met dodelijke slachtoffers, het veiligheidssysteem is dus niet feilloos, maar ik denk dat we toch wel blij zijn met de algemene veiligheidsvoorschriften en testing waar auto's aan moeten voldoen.

Eens!
Plus is het stellen van prioriteiten wel belangrijk.
Ik vind het beduidend minder erg dat mijn arm breekt, dan mijn hoofd :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 15:34

Gloa schreef:
Poekkie schreef:

Ik geef het aan omdat nergens uit het artikel blijkt of de menner in kwestie wel of geen cap op had. Er wordt gewoon aangenomen van niet en dat vind ik heel kwetsend voor de nabestaanden. Want het kan het gevoel gevan eigen schuld dikke......

Die info zou inderdaad wel relevant geweest zijn voor het artikel, maar er is niemand die die woorden in de mond nam of wees op de (al dan niet) genomen beslissingen van deze menner. Dat zou idd respectloos geweest zijn zonder verdere achtergrond. Echter wordt dit artikel aangehaald in een algemene context. Ik denk dat je het meer moet zien als een illustratie van een reëel scenario waarbij een cap mogelijks zwaar letsel zou kunnen voorkomen dan als een analyse van de eventuele ‘fouten’ van de persoon in kwestie. :). Neemt niet weg dat -met of zonder cap- dit een verschrikkelijk ongeval is dat niemand toegewenst wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 15:45

Gini schreef:

nee Gini, het is niet arrogant het is - voor mij - realiteit, ik ben voor het dragen van een cap en alle veiligheidsmaatregelen die genomen kunnen worden moet je nemen daar ben ik ook verantwoordelijk voor , maar ik kan niet alles voor zijn hoe alert ik ook ben

hoe meer we gaan beveiligen hoe minder alert en oplettend we zelf worden, dat is best wel weer gevaarlijk
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-11-20 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 15:51

Het gaat ook niet om alles voor te zijn, het gaat erom je kop te beschermen wanneer je op een levend dier kruipt.
Die laatste stelling is iets wat je niet kan bewijzen, kan jouw opinie zijn, maar ik durf die te betwisten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 15:59

Gini schreef:
Het gaat ook niet om alles voor te zijn, het gaat erom je kop te beschermen wanneer je op een levend dier kruipt.
Die laatste stelling is iets wat je niet kan bewijzen, kan jouw opinie zijn, maar ik durf die te betwisten.

het is inderdaad mijn eigen ervaring, en daar ga ik niet over twisten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:02

Kan je die ervaring staven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:05

Gini schreef:
Kan je die ervaring staven?

ja,

te beschermend opvoeden geeft een fout beeld van de werkelijkheid
( curlingkinderen/achterbank-kinderen, genoeg over geschreven)

citaat:GEVOLGEN
Gevolgen voor jouw kind kunnen zijn dat hij/zij later:

moeilijk keuzes kan maken
geen mening heeft
zich moeilijk zelfstandig kan redden
moeite heeft met grenzen
moeite heeft met verantwoordelijkheden
het eigen normen- en waardenpatroon te weinig heeft ontdekt
eigen behoeften moeilijk durft te ervaren

https://www.talento.nu/opvoeding/overbeschermd-opvoeden
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-11-20 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:07

Ok, valt een cap opzetten wanneer je gaat paardrijden onder 'te beschermend'? Of is dat gewoon 'beschermend'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:11

Gini schreef:
Ok, valt een cap opzetten wanneer je gaat paardrijden onder 'te beschermend'? Of is dat gewoon 'beschermend'?

normaalste zaak van de wereld, veiligheid eerst

leer kinderen dat sommige dingen gewoon standaard zijn, net als tandenpoetsen, je billen afvegen, niet stelen ect., leg uit waarom het standaard is en wat de problemen kunnen zijn als je het niet doet

opvoedkundig!!!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:13

Ik begrijp je niet. Is mijn vraag onduidelijk?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:20

Wie voor het dragen van een cap is, dat is prima maar dring een ander een ander niet je mening zo op joh.
Doe dat lekker tegen je kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:20

Gini schreef:
Ik begrijp je niet. Is mijn vraag onduidelijk?

nee, ik vind het niet beschermend of over beschermend, ik vind het de normaalste zaak van de wereld dat je een cap draagt

mij is uitgelegd wat de voordelen zijn van het dagen van een cap, dus voor altijd de normaalste zaak van de wereld zonder enige discussie

evenzo de veiligheidsgordels hoor, zonder discussie

maar het rijden met een hoedje op dat niveau dan denk ik: laat ze die keus ieder zijn/haar eigen verantwoordelijkheid
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-11-20 16:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:24

Popstra schreef:
Wie voor het dragen van een cap is, dat is prima maar dring een ander een ander niet je mening zo op joh.
Doe dat lekker tegen je kinderen.

Dan zou voor een autogordel hetzelfde moeten gelden.