Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Popstra schreef:Ik ben voor vrije keuze.
En ja in de reining showen wij met hoed. Cap is daar verplicht tot je 18e daarna staat het je vrij wat je draagt. En dat is mooi.
Blij dat ik NRHA rijd en Amerika in dit geval lekker conservatief is ja!
Cowgirl schreef:[
Ik vind een slipjas met cap nog steeds geen porum...sorry![]()
Als die verandering dan toch komt doe dan ook wat aan de gehele outfit.
Popstra schreef:Ik ben voor vrije keuze.
En ja in de reining showen wij met hoed. Cap is daar verplicht tot je 18e daarna staat het je vrij wat je draagt. En dat is mooi.
Blij dat ik NRHA rijd en Amerika in dit geval lekker conservatief is ja!
Ayasha schreef:Vreemde conclusie.Genoeg hoedjes die bij een bokje er met hoedje en al naast zouden liggen.
Denk dat er meer ruiters met cap een fikse rodeo kunnen uitzitten dan ruiters met een hoedje. Als de hogere dressuurruiters ergens niet om bekend staan is het om het goed kunnen uitzitten van dergelijke dingen in mijn ervaring.
Citaat:Als de hogere dressuurruiters ergens niet om bekend staan is het om het goed kunnen uitzitten van dergelijke dingen in mijn ervaring.
Wijsje schreef:Ben ik de enige die het chique vind, zo'n hoedje en slipjas? In mijn ogen toont het aan dat je op dat niveau dermate goed kunt rijden dat je niet bij het eerste de beste bokje van je paard, op je hoofd valt.
Dus de amateurs en beginners met cap, de gevorderden zelf de keus laten.
Wijsje schreef:Citaat:Als de hogere dressuurruiters ergens niet om bekend staan is het om het goed kunnen uitzitten van dergelijke dingen in mijn ervaring.
die ruiters zijn toch ook ooit beginners geweest en rijden thuis met allerlei soorten paarden, met cap. Alleen hun topper wordt op wedstrijd naar keuze met cap of hoedje gereden, da's maar een paar minuten.
Wijsje schreef:Ben ik de enige die het chique vind, zo'n hoedje en slipjas? In mijn ogen toont het aan dat je op dat niveau dermate goed kunt rijden dat je niet bij het eerste de beste bokje van je paard, op je hoofd valt.
germie schreef:Ik ben ook voor eigen verantwoordelijkheid, en hoop dus dat ze gewoon de hoed er in laten als vrijwillige keuze. Het staat ook gewoon nog steeds veel netter (mening he).
Je kunt wel zeggen dat dressuurruiters conservatief zijn, maar er is de afgelopen 10 jaar echt veel veranderd. Jasjes in allerlei kleuren, zo ook de laarzen en caps. Je mag best met de tijd meegaan, maar men noemt het nog steeds 'klassieke' dressuur. Dat is het natuurlijk allang niet meer. Bitloos was nooit mogelijk, want dat was niet 'klassiek'. Maar voor sommige paarden wel echt fijner.
Door de cap of de hoed vrij te laten hou je tenminste nog iets van 'klassieke' uitstraling. Ieder zijn eigen keuze.
Ayasha schreef:germie schreef:Ik ben ook voor eigen verantwoordelijkheid, en hoop dus dat ze gewoon de hoed er in laten als vrijwillige keuze. Het staat ook gewoon nog steeds veel netter (mening he).
Je kunt wel zeggen dat dressuurruiters conservatief zijn, maar er is de afgelopen 10 jaar echt veel veranderd. Jasjes in allerlei kleuren, zo ook de laarzen en caps. Je mag best met de tijd meegaan, maar men noemt het nog steeds 'klassieke' dressuur. Dat is het natuurlijk allang niet meer. Bitloos was nooit mogelijk, want dat was niet 'klassiek'. Maar voor sommige paarden wel echt fijner.
Door de cap of de hoed vrij te laten hou je tenminste nog iets van 'klassieke' uitstraling. Ieder zijn eigen keuze.
de klassieke dressuur lijkt niet eens meer op de huidige dressuurwedstrijden, dus wie noemt het "klassieke dressuur"?
Gini schreef:Maar ik vind de leuze "eigen keuze" zo gek omdat we het hier hebben over wedstrijdsport. Alles op wedstrijd is reglementair bepaald. Van de kleur van je rijbroek tot de lengte van je spoor. Van het bit dat je in de paardenmond steekt tot het zadel dat je op zijn rug legt. Zelfs de keuze of het te warm is om een jasje aan te doen mag je niet zelf maken, maar mag enkel als je toestemming hebt van de jury. En als je dan de knoopjes van je blouse tot boven vergeet dicht te doen, krijg je er nog een opmerking van de jury bij. Alles is reglementair bepaald en dat doen we gewoon omdat het spelletje nu eenmaal te leuk is.
Maar als het op zoiets belangrijks als je hoofd aankomt. Neeeeuuuu, doe dan maar eigen keuze.
Gini schreef:Maar ik vind de leuze "eigen keuze" zo gek omdat we het hier hebben over wedstrijdsport. Alles op wedstrijd is reglementair bepaald. Van de kleur van je rijbroek tot de lengte van je spoor. Van het bit dat je in de paardenmond steekt tot het zadel dat je op zijn rug legt. Zelfs de keuze of het te warm is om een jasje aan te doen mag je niet zelf maken, maar mag enkel als je toestemming hebt van de jury. En als je dan de knoopjes van je blouse tot boven vergeet dicht te doen, krijg je er nog een opmerking van de jury bij. Alles is reglementair bepaald en dat doen we gewoon omdat het spelletje nu eenmaal te leuk is.
Maar als het op zoiets belangrijks als je hoofd aankomt. Neeeeuuuu, doe dan maar eigen keuze.
Mousmous schreef:Ik heb het ook niet over zadelmak maken maar jonge paarden. Marlies van Baalen viel ook van een jong paard, die amerikaanse, kan niet op haar naam komen, ook van een jong paard en zo waren er nog een paar voorvallen. Ik kan me alleen Anky herinneren die van haar grand prix paard salinero afviel en haar been brak. En de paarden op hoog nivo zijn echt niet altijd de makkelijkste, al is het alleen al omdat ze vaak heter zijn dan het doorsnee basis of recreatie paard. Ze moeten op dat nivo er toch aan blijven trekken.