150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: 150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:14

... een log van de boswachter meldt 'dat de dieren worden geslacht als er geen andere bestemming voor is'.

Dus wie een konik wil aanschaffen : snel een belletje naar Staatsbosbeheer!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:59

Danielleeee_ schreef:
Hoeveel stress levert dit op voor de paarden? Ik neem aan dat ze echt naar een slachthuis gaan, toch?

Ik kan me voorstellen dat het vangen, transport, en vooral het slachten binnenin een gebouw (wat ze nog nooit hebben meegemaakt) nogal stressvol is.

Gewoon een vraag, geen kritiek. Maar ben gewoon benieuwd.

Het zal heus even gek zijn voor ze op transport te gaan maar als ze afgeschoten worden op het abattoir merken ze niet veel van. Ze weten niet zoals wij wat hun te wachten staat. Geeneen dier weet dat als die naar de slacht gaat. Dat is iets wat wij mensen vaak bedenken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:12

Popstra schreef:
Danielleeee_ schreef:
Hoeveel stress levert dit op voor de paarden? Ik neem aan dat ze echt naar een slachthuis gaan, toch?

Ik kan me voorstellen dat het vangen, transport, en vooral het slachten binnenin een gebouw (wat ze nog nooit hebben meegemaakt) nogal stressvol is.

Gewoon een vraag, geen kritiek. Maar ben gewoon benieuwd.

Het zal heus even gek zijn voor ze op transport te gaan maar als ze afgeschoten worden op het abattoir merken ze niet veel van. Ze weten niet zoals wij wat hun te wachten staat. Geeneen dier weet dat als die naar de slacht gaat. Dat is iets wat wij mensen vaak bedenken.

Daar is wel degelijk onderzoek naar gedaan, en dieren voelen heel goed aan wat er gebeurt.
Temple Grandin heeft daar veel onderzoek naar gedaan.

Een intelligent dier als een varken (zo intelligent als een mensenkleuter) heeft 'zelfbewustzijn', het begrijpt dat het zich in een akelige situatie bevindt. Het kan verbanden leggen en dus begrijpen wat er gebeurt met zijn voorgangers.
Mensen maken zichzelf juist graag wijs dat dieren niets merken, dat is juist erg menselijk... op die manier kunnen ze eten zonder schuldgevoel.

Paarden zijn intuïtieve meesters, een paard kan stemmingen aanvoelen, seismische trillingen oppikken waar apparatuur het nog niet kan oppikken, en dit alles omdat het een vluchtdier is. Het moet om te overleven dus zeer ver van tevoren kunnen aanvoelen wat het moet doen.
Zo voelt het ook wanneer een roofdier gegeten heeft, dan zie je een hele kudde grazen terwijl er gezellig een mountain-lion doorheen kuiert. Maar ze weten dus ook wanneer ze als de donder weg moeten zijn.

Deze Koniks voelen dus nu al aan dat er stront aan de knikker is.
Het vervoeren zal nog gaan, je drijft ze als groep een vrachtwagen in.
Maar het slachten zal vreselijk zijn (veel slachthuizen functioneren sowieso ondermaats); de dieren zijn nooit in handen geweest, om gericht in het hoofd te schieten moet je weet ik veel wat uithalen om dat te doen lukken.
Daar zal gerust veel misgaan, en de overige paarden zullen dat meekrijgen.

Dus van de hel naar nog een hel gestuurd.... omdat mensen een stel stupide wezens zijn.
De dieren zullen niet erg gezond zijn, ze hebben veel leverschade door overdreven hoeveelheden giftige planten.

Dit is van begin tot eind om je dood te schamen.... het had nooit moeten gebeuren, en deze ellende is de slagroom op de taart.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:17

Janneke2 schreef:
... een log van de boswachter meldt 'dat de dieren worden geslacht als er geen andere bestemming voor is'.

Dus wie een konik wil aanschaffen : snel een belletje naar Staatsbosbeheer!

Waar zie je dat? Ik kan er niets over terugvinden.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:28

Weet iemand waarom de paarden wel gechipt mogen worden om in de voedselketen te komen maar de runderen niet? Die gaan naar de destructie volgens nu.nl.

Shimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:57

Popstra schreef:
Een ding is zeker. Er zijn uiteindelijk alleen maar verliezers in het hele Oostvaardersplassen verhaal.

Inderdaad afschaffen of het huidige paardenbestand castreren.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:18

@julius

Dat vlees mag niet verkocht worden omdat die heckrunderen in de Oostvaardersplassen niet als vleeskoeien geregistreerd staan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:51

Ik geloof best dat als een dier zich eenmaal in een slachthuis bevind het niet als prettig ervaart nee dat is logisch maar daarvoor weet een beest echt niet wat er gaat gebeuren. Ook niet als ze op transport gaan. Tenzij ze dit vaker doen ( zonder naar de slager te gaan dan he)
Mijn paarden weten al als ik ze uitgebreider groom al dat ze op wedstrijd gaan. Omdat ze dit maandelijks doen maar een koniks paard die buiten geboren is en nooit wat heeft hoeven doen weet niks.
Ik heb daar iig niet zo een moeite mee dat die geslacht gaan worden. Beter dan van hot naar her gesleept worden.

En mensen die roepen dat ze makkelijk verkocht of herplaatst kunnen woren, nemen jullie ze dan?!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:54

Via Facebook kan je reageren als je er 1 of meerdere wil hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:58

Popstra schreef:
En mensen die roepen dat ze makkelijk verkocht of herplaatst kunnen woren, nemen jullie ze dan?!

Zwak argument. Ik kan ook niet alle gedumpte honden in huis nemen, maar dat wilt niet zeggen dat asielen nutteloos zijn en alle honden afgemaakt moeten worden.

Ik vind het trouwens ook wel frappant dat het slachthuis als een betere optie gezien wordt dan de arme dieren het proces te laten ondergaan dat al onze gefokte paarden ondergaan (namelijk opvoeding en training met als doel een rijpaard worden).

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 16:03

Hobbyhorse schreef:
@julius

Dat vlees mag niet verkocht worden omdat die heckrunderen in de Oostvaardersplassen niet als vleeskoeien geregistreerd staan.

Maar de paarden toch ook niet? Daar is ook geen enkel zich op geweest immers, waarom kan er bij die koeien dan niet gewoon een uitzondering gemaakt worden. Ik vind het nogal wat om al die beesten te doden en dan naar de destructie af te voeren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 16:04

marleen_usar schreef:
Via Facebook kan je reageren als je er 1 of meerdere wil hebben.

Alleen via Facebook?

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 16:12

Kunnen ze niet gewoon om te zorgen dat het er niet ‘te veel’ worden, castreren?
Helpt tegen teveel veulen enz. En hoeveel ze niet naar de slacht.

Mensen gaan toch ook niet als er teveel mensen zijn, random mensen selecteren om te slachten? %)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 16:21

Popstra schreef:
Ik geloof best dat als een dier zich eenmaal in een slachthuis bevind het niet als prettig ervaart nee dat is logisch maar daarvoor weet een beest echt niet wat er gaat gebeuren. Ook niet als ze op transport gaan. Tenzij ze dit vaker doen ( zonder naar de slager te gaan dan he)
Mijn paarden weten al als ik ze uitgebreider groom al dat ze op wedstrijd gaan. Omdat ze dit maandelijks doen maar een koniks paard die buiten geboren is en nooit wat heeft hoeven doen weet niks.
Ik heb daar iig niet zo een moeite mee dat die geslacht gaan worden. Beter dan van hot naar her gesleept worden.

Mijn opa had een slachthuis.Eenmaal daar ruiken de dieren bloed hoor, het instinct komt dan boven hoor kan ik je vertellen. Dus dat ze niets door hebben, is een utopie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 16:24

Kmbly schreef:
Kunnen ze niet gewoon om te zorgen dat het er niet ‘te veel’ worden, castreren?
Helpt tegen teveel veulen enz. En hoeveel ze niet naar de slacht.

Mensen gaan toch ook niet als er teveel mensen zijn, random mensen selecteren om te slachten? %)

Nee wij hebben corona :+
Of oorlogen en dan nog een overschot aan mensen. De aarde kan dat straks niet meer behappen. Mag om mij ook paal en perk aan gesteld worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 16:26

speurneusc schreef:
rare oplossing, en dat er zijn die het er mee eens zijn, hele rellen vorige jaren toen dat ook maar voorgesteld werd en meer, en nu alsnog gewoon naar de slager...

ze zijn nu in goede conditie, oftewel vetgemest voor slacht, waren ze toen niet toen waren ze zielig....

hoe snel het kan veranderen,

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 16:35

Ik vind het een goed plan dat de dieren geslacht worden, maar ik zou toch aanraden om ze ter plekke af te schieten. Dan heb je geen problemen met transport en gestreste dieren op transport.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:07

Marije112 schreef:
Ik vind het een goed plan dat de dieren geslacht worden, maar ik zou toch aanraden om ze ter plekke af te schieten. Dan heb je geen problemen met transport en gestreste dieren op transport.

nee, dan heb je half dode dieren waar mis geschoten is, dieren die steeds moeten schrikken en anderen om zich heen neer zien gaan, vrachtwagens op het terrein met grijpers om de dode dieren die tussen de nog levende liggen, soms beste maatjes of merries waarvan veulen is afgeschoten of andersom, die ook ruiken naar de dood, de plek nog dagen lang ruikt, dat is geen stress denk je???

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:13

speurneusc schreef:
Marije112 schreef:

nee, dan heb je half dode dieren waar mis geschoten is, dieren die steeds moeten schrikken en anderen om zich heen neer zien gaan, vrachtwagens op het terrein met grijpers om de dode dieren die tussen de nog levende liggen, soms beste maatjes of merries waarvan veulen is afgeschoten of andersom, die ook ruiken naar de dood, de plek nog dagen lang ruikt, dat is geen stress denk je???

Maar hoe willen ze dat dan in godsnaam doen in het slachthuis? Die pony's gaan niet even rustig stilstaan om kalmpjes kapot geschoten te worden tussen hun ogen....

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:00

Ninx schreef:
speurneusc schreef:

Maar hoe willen ze dat dan in godsnaam doen in het slachthuis? Die pony's gaan niet even rustig stilstaan om kalmpjes kapot geschoten te worden tussen hun ogen....

Dat vraag ik me dus ook af. Ik zie het nog niet helemaal voor me. En ik heb inmiddels niet meer het idee dat er echt wordt nagedacht over wat er en hoe het gebeurt in de OVP. :=

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:13

[/quote]

Maar hoe willen ze dat dan in godsnaam doen in het slachthuis? Die pony's gaan niet even rustig stilstaan om kalmpjes kapot geschoten te worden tussen hun ogen....[/quote]

Daar hebben ze een soort hek/shute voor waar het dier in loopt. Tenminste waar ik een keer geweest ben. Ben ook bij de slachting aanwezig geweest. Waren dan wel " gedomesticeerde" paarden toen. Maar van paniek, angst en weten wat er gebeurd heb ik toen persoonlijk helemaal niks gemerkt. En stonden ook jonge dieren van nog geen jaar tussen die niks kenden. Dus waren echt niet allemaal brave bejaarden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:36

ze hebben niet veel tijd nodig om te schieten, en de diertjes zijn niet 100%wild zijn wel wat mensen gewend om zich heen beetje brokjes onder hun neus en tis gedaan voordat ze de hap op hebben. Degene die schiet heeft geen haast en is rustig.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:42

speurneusc schreef:
ze hebben niet veel tijd nodig om te schieten, en de diertjes zijn niet 100%wild zijn wel wat mensen gewend om zich heen beetje brokjes onder hun neus en tis gedaan voordat ze de hap op hebben. Degene die schiet heeft geen haast en is rustig.

Dat mag je hopen....

Er loopt veel onderbetaald ongekwalificeerd personeel rond op slachthuizen die onder veel te hoge druk moeten werken.
Daardoor is er VEEL leed.

Het beeld van een lief slagertje die nog even een aaitje geeft voordat ie er een kogel in jakkert is een beetje een droombeeld.
Zal vast kunnen met 4 paarden, maar dit zijn er 150 he?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:46

Mindim schreef:
Mijn opa had een slachthuis.Eenmaal daar ruiken de dieren bloed hoor, het instinct komt dan boven hoor kan ik je vertellen. Dus dat ze niets door hebben, is een utopie.

Dieren vinden het dan eng omdat het anders is, niet omdat ze bloed ruiken.. maar ik ben al bij meerdere paarden geweest die weg werden gebracht en dat ging altijd prima.
Mijn opa slachtte vroeger gewoon (kippen enz) thuis en nog geen 1 paard overstuur ervan geweest.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:09

Iriscope schreef:
Prima oplossing! Zo gaat dat hier ook op de game reserves. Als je dieren tussen hekken zet, ben je verantwoordelijk voor ze. Dat houdt ook in dat je berekend hoeveel dieren dat jaar kunnen overleven en dat je ingrijpt als dat een lager aantal is dan er rond loopt.

Mensen gaan al jaren naar Afrika op safari in private game reserves maar beseffen niet dat het hier ook gewoon normaal is om elk jaar een x aantal dieren af te maken om honger sterftes te voorkomen.
Goh, hoe denk je dan dat die oryx of kudu steak op je bord terecht komt?

Ik denk dat jagers dat prima beseffen hoor.