Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Danielleeee_ schreef:Hoeveel stress levert dit op voor de paarden? Ik neem aan dat ze echt naar een slachthuis gaan, toch?
Ik kan me voorstellen dat het vangen, transport, en vooral het slachten binnenin een gebouw (wat ze nog nooit hebben meegemaakt) nogal stressvol is.
Gewoon een vraag, geen kritiek. Maar ben gewoon benieuwd.
Popstra schreef:Danielleeee_ schreef:Hoeveel stress levert dit op voor de paarden? Ik neem aan dat ze echt naar een slachthuis gaan, toch?
Ik kan me voorstellen dat het vangen, transport, en vooral het slachten binnenin een gebouw (wat ze nog nooit hebben meegemaakt) nogal stressvol is.
Gewoon een vraag, geen kritiek. Maar ben gewoon benieuwd.
Het zal heus even gek zijn voor ze op transport te gaan maar als ze afgeschoten worden op het abattoir merken ze niet veel van. Ze weten niet zoals wij wat hun te wachten staat. Geeneen dier weet dat als die naar de slacht gaat. Dat is iets wat wij mensen vaak bedenken.
Popstra schreef:En mensen die roepen dat ze makkelijk verkocht of herplaatst kunnen woren, nemen jullie ze dan?!
Hobbyhorse schreef:@julius
Dat vlees mag niet verkocht worden omdat die heckrunderen in de Oostvaardersplassen niet als vleeskoeien geregistreerd staan.
Popstra schreef:Ik geloof best dat als een dier zich eenmaal in een slachthuis bevind het niet als prettig ervaart nee dat is logisch maar daarvoor weet een beest echt niet wat er gaat gebeuren. Ook niet als ze op transport gaan. Tenzij ze dit vaker doen ( zonder naar de slager te gaan dan he)
Mijn paarden weten al als ik ze uitgebreider groom al dat ze op wedstrijd gaan. Omdat ze dit maandelijks doen maar een koniks paard die buiten geboren is en nooit wat heeft hoeven doen weet niks.
Ik heb daar iig niet zo een moeite mee dat die geslacht gaan worden. Beter dan van hot naar her gesleept worden.
En mensen die roepen dat ze makkelijk verkocht of herplaatst kunnen woren, nemen jullie ze dan?!
Kmbly schreef:Kunnen ze niet gewoon om te zorgen dat het er niet ‘te veel’ worden, castreren?
Helpt tegen teveel veulen enz. En hoeveel ze niet naar de slacht.
Mensen gaan toch ook niet als er teveel mensen zijn, random mensen selecteren om te slachten?
speurneusc schreef:rare oplossing, en dat er zijn die het er mee eens zijn, hele rellen vorige jaren toen dat ook maar voorgesteld werd en meer, en nu alsnog gewoon naar de slager...
ze zijn nu in goede conditie, oftewel vetgemest voor slacht, waren ze toen niet toen waren ze zielig....
Marije112 schreef:Ik vind het een goed plan dat de dieren geslacht worden, maar ik zou toch aanraden om ze ter plekke af te schieten. Dan heb je geen problemen met transport en gestreste dieren op transport.
speurneusc schreef:Marije112 schreef:Ik vind het een goed plan dat de dieren geslacht worden, maar ik zou toch aanraden om ze ter plekke af te schieten. Dan heb je geen problemen met transport en gestreste dieren op transport.
nee, dan heb je half dode dieren waar mis geschoten is, dieren die steeds moeten schrikken en anderen om zich heen neer zien gaan, vrachtwagens op het terrein met grijpers om de dode dieren die tussen de nog levende liggen, soms beste maatjes of merries waarvan veulen is afgeschoten of andersom, die ook ruiken naar de dood, de plek nog dagen lang ruikt, dat is geen stress denk je???
Ninx schreef:speurneusc schreef:
nee, dan heb je half dode dieren waar mis geschoten is, dieren die steeds moeten schrikken en anderen om zich heen neer zien gaan, vrachtwagens op het terrein met grijpers om de dode dieren die tussen de nog levende liggen, soms beste maatjes of merries waarvan veulen is afgeschoten of andersom, die ook ruiken naar de dood, de plek nog dagen lang ruikt, dat is geen stress denk je???
Maar hoe willen ze dat dan in godsnaam doen in het slachthuis? Die pony's gaan niet even rustig stilstaan om kalmpjes kapot geschoten te worden tussen hun ogen....
speurneusc schreef:ze hebben niet veel tijd nodig om te schieten, en de diertjes zijn niet 100%wild zijn wel wat mensen gewend om zich heen beetje brokjes onder hun neus en tis gedaan voordat ze de hap op hebben. Degene die schiet heeft geen haast en is rustig.
Mindim schreef:Mijn opa had een slachthuis.Eenmaal daar ruiken de dieren bloed hoor, het instinct komt dan boven hoor kan ik je vertellen. Dus dat ze niets door hebben, is een utopie.
Iriscope schreef:Prima oplossing! Zo gaat dat hier ook op de game reserves. Als je dieren tussen hekken zet, ben je verantwoordelijk voor ze. Dat houdt ook in dat je berekend hoeveel dieren dat jaar kunnen overleven en dat je ingrijpt als dat een lager aantal is dan er rond loopt.
Mensen gaan al jaren naar Afrika op safari in private game reserves maar beseffen niet dat het hier ook gewoon normaal is om elk jaar een x aantal dieren af te maken om honger sterftes te voorkomen.
Goh, hoe denk je dan dat die oryx of kudu steak op je bord terecht komt?