Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Pareltjes schreef:Kookaburra schreef:En dan is er een kuiltje in het zand van de inrijring, struikelt je paard en val je met je hoofd tegen de bakrand... Hallo hersenletsel. Laat staan hoe familie het ervaart als ze een telefoontje krijgen dat ze nú naar ziekenhuis x moeten omdat je met het paard gevallen bent.
Mijn 1 na naarste val gebeurde ook doordat een braaf paard struikelde. Tja, dan kan het paard nog zo betrouwbaar zijn, jij nog zo'n goede ruiter...
Je neemt deel aan een gevaarlijke sport. Indien men bang is voor de consequenties ga sjoelen ofzo. Alles en iedereen moet tegenwoordig in bubbeltjesfolie. Kind mag niet meer van zn pony kukelen of manege wordt aansprakelijk gesteld....We draaien helemaal door. Iedereen wil alles maar zonder de consequenties. Dat gaat nu eenmaal niet. Beginners kopen heethoofden van paarden, paard en ruiter ingepakt in noppenfolie want er zou eens wat gebeuren. Mensen moeten paarden kopen die bij hun niveau passen en de profs moeten we als profs behandelen en niet als kleuters. Deze kennen nl exact de risico’s. Ze hebben meer butsen en deuken opgelopen in hun carrière dan je zou denken. Als zij met hoedje willen rijden, laat ze de keuze.. Waarom moet alles altijd worden afgebroken tot het saaie veilige midden ten behoeve van de grote massa?
Carol_Beer schreef:heidy_wilco schreef:Hoe is het beschermen van een hoofd betutteling? Iedereen maar in bubbelwrap rollen zodat je heel blijft is betutteling. Als je thuis zonder cap wilt rijden moet je dat zelf weten, maar hier ben je op andermans terrein, onder andermans toezicht. Dit is bij maneges al verplicht, dus het is alleen maar logisch dat op wedstrijdterrein dit ook wordt verplicht. Zoals je weet hebben we het hier wel te maken met paarden, en hoe lief ze ook zijn, ze kunnen altijd hun momenten hebben. En eerlijk, hoeveel last heb je van een cap?
Eerlijk ziet het er gewoon niet uit, net als roetveegpieten. Ik heb iig nog een gevoel voor stijl en smaak
Suzanne F. schreef:Belachelijk. Bij dressuurwedstrijden hoort gewoon een hoedje. Nog even en ze schaffen de slipjas ook af en moet het verplicht een bodyprotector zijn. Maar goed, de hele charme van de dressuursport is al een tijdje aan het verdwijnen. Hiermee draaien ze het helemaal de nek om.
En uit oogpunt van veiligheid vind ik ook niet terecht. Er is een tijd geweest dat je vanaf de L met hoedje mocht rijden en dat is misschien net iets te vrij maar vanaf het Z kan je toch best een beetje sturen, in ieder geval genoeg om er op wedstrijd niet af te vallen.
Voor mij hoort een hoedje bij de dressuur maar ik ben inmiddels ook al van een andere generatie heb ik door.
Kookaburra schreef:Bodyprotectors zie ik bij dressuur nog niet snel gebeuren Pareltjes.
Kans op nekletsel bij een val plat op je rug is aanwezig bij een standaard bodyprotector. Bij bijvoorbeeld springen of cross val je vaker in een hindernis of tegen obstakels waarbij de bodyprotector wél handig is.
Suzanne F. schreef:Belachelijk. Bij dressuurwedstrijden hoort gewoon een hoedje. Nog even en ze schaffen de slipjas ook af en moet het verplicht een bodyprotector zijn. Maar goed, de hele charme van de dressuursport is al een tijdje aan het verdwijnen. Hiermee draaien ze het helemaal de nek om.
En uit oogpunt van veiligheid vind ik ook niet terecht. Er is een tijd geweest dat je vanaf de L met hoedje mocht rijden en dat is misschien net iets te vrij maar vanaf het Z kan je toch best een beetje sturen, in ieder geval genoeg om er op wedstrijd niet af te vallen.
Voor mij hoort een hoedje bij de dressuur maar ik ben inmiddels ook al van een andere generatie heb ik door.
Pareltjes schreef:Kookaburra schreef:Bodyprotectors zie ik bij dressuur nog niet snel gebeuren Pareltjes.
Kans op nekletsel bij een val plat op je rug is aanwezig bij een standaard bodyprotector. Bij bijvoorbeeld springen of cross val je vaker in een hindernis of tegen obstakels waarbij de bodyprotector wél handig is.
Het was sarcastisch bedoeld. Ook de caps kunnen gevaarlijk zijn. Indien niet correct vastgemaakt, verkeerde maat, kan zo,n cap een terugslag in de nek geven met alle ellende van dien. Een hoedje deukt gewoon in. Biedt geen bescherming maar geeft zeker geen extra verwonding. Hooguit het ego dan...
Pareltjes schreef:Kookaburra schreef:Bodyprotectors zie ik bij dressuur nog niet snel gebeuren Pareltjes.
Het was sarcastisch bedoeld. Ook de caps kunnen gevaarlijk zijn. Indien niet correct vastgemaakt, verkeerde maat, kan zo,n cap een terugslag in de nek geven met alle ellende van dien. Een hoedje deukt gewoon in. Biedt geen bescherming maar geeft zeker geen extra verwonding. Hooguit het ego dan...
Suzanne F. schreef:Er is een tijd geweest dat je vanaf de L met hoedje mocht rijden en dat is misschien net iets te vrij maar vanaf het Z kan je toch best een beetje sturen, in ieder geval genoeg om er op wedstrijd niet af te vallen.
Nielojram schreef:Suzanne F. schreef:Er is een tijd geweest dat je vanaf de L met hoedje mocht rijden en dat is misschien net iets te vrij maar vanaf het Z kan je toch best een beetje sturen, in ieder geval genoeg om er op wedstrijd niet af te vallen.
Zouden ze daarom vanaf het Z de keuze voor het rijden met mes&vork hebben ingesteld?
Zodat je in ieder geval geen deuk in je hoofd met je deftige hoedje maakte, omdat je er een dubbele rem in mocht stoppen?
Bizzybijtje schreef:Het gaat niet zozeer om het risico op wedstrijden, maar meer om de bewustwording en de voorbeeldfunctie. Ik denk dat het aantal gevallen waarin ruiters daadwerkelijk hersenletsel op wedstrijd opliepen inderdaad op een hand te tellen is, ruiters die thuis op die manier ten val komen is een heel ander verhaal. En zelfs al ben je de beste ruiter op aarde, je paard kan nog steeds struikelen of dusdanig schrikken dat ie uit zijn plaat gaat. Waarom is het zo'n gigantische issue om een cap op te zetten om jezelf daar tegen te beschermen? Omdat je denkt dat jou dat niet kan overkomen? Verrassing; het kan iedereen gebeuren en je krijgt geen waarschuwing vooraf.
Als je een autogordel nodig hebt moet je ook maar een ander vervoersmiddel zoeken?
Suzanne F. schreef:Belachelijk. Bij dressuurwedstrijden hoort gewoon een hoedje. Nog even en ze schaffen de slipjas ook af en moet het verplicht een bodyprotector zijn.