Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:51

10 jaar geleden vond ik het een gemis omdat de caps toen veel minder fashion waren. Tegenwoordig zijn de caps zo verfijnt, zo modieus afgewerkt... Er zijn maar een paar merken hoedjes die daar tegenop kunnen. De volgende generatie weet niet beter.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:51

Het is toch ook geen gezicht zo'n mal hoedje, hadden ze al veel eerder af moeten schaffen.
En ik heb wel profs gesproken die ook op wedstrijd liever een cap op zetten dan zo'n duur zinloos hoedje.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:52

Je ziet sowieso al steeds meer caps in de dressuurring, ook internationaal.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:55

Letterlijk elke andere enigszins gevaarlijke sport heeft veiligheidsverplichtingen. Ook die waar alles afhankelijk is van het eigen kunnen. Waarom zou paardensport daar in godsnaam een uitzondering op moeten blijven? :?
Er wordt niks afgebroken, het gaat om een hoedje for crying out loud.

Pareltjes schreef:
Kookaburra schreef:
En dan is er een kuiltje in het zand van de inrijring, struikelt je paard en val je met je hoofd tegen de bakrand... Hallo hersenletsel. Laat staan hoe familie het ervaart als ze een telefoontje krijgen dat ze nú naar ziekenhuis x moeten omdat je met het paard gevallen bent.

Mijn 1 na naarste val gebeurde ook doordat een braaf paard struikelde. Tja, dan kan het paard nog zo betrouwbaar zijn, jij nog zo'n goede ruiter...

Je neemt deel aan een gevaarlijke sport. Indien men bang is voor de consequenties ga sjoelen ofzo. Alles en iedereen moet tegenwoordig in bubbeltjesfolie. Kind mag niet meer van zn pony kukelen of manege wordt aansprakelijk gesteld....We draaien helemaal door. Iedereen wil alles maar zonder de consequenties. Dat gaat nu eenmaal niet. Beginners kopen heethoofden van paarden, paard en ruiter ingepakt in noppenfolie want er zou eens wat gebeuren. Mensen moeten paarden kopen die bij hun niveau passen en de profs moeten we als profs behandelen en niet als kleuters. Deze kennen nl exact de risico’s. Ze hebben meer butsen en deuken opgelopen in hun carrière dan je zou denken. Als zij met hoedje willen rijden, laat ze de keuze.. Waarom moet alles altijd worden afgebroken tot het saaie veilige midden ten behoeve van de grote massa?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-10-20 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:55

Carol_Beer schreef:
heidy_wilco schreef:
Hoe is het beschermen van een hoofd betutteling? Iedereen maar in bubbelwrap rollen zodat je heel blijft is betutteling. Als je thuis zonder cap wilt rijden moet je dat zelf weten, maar hier ben je op andermans terrein, onder andermans toezicht. Dit is bij maneges al verplicht, dus het is alleen maar logisch dat op wedstrijdterrein dit ook wordt verplicht. Zoals je weet hebben we het hier wel te maken met paarden, en hoe lief ze ook zijn, ze kunnen altijd hun momenten hebben. En eerlijk, hoeveel last heb je van een cap?

Eerlijk ziet het er gewoon niet uit, net als roetveegpieten. Ik heb iig nog een gevoel voor stijl en smaak :j

Nee man, zo’n hoedje ziet er echt niet uit :') We leven in 2020, een hoed is ver uit de gratie en lijkt echt nergens op.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:58

Belachelijk. Bij dressuurwedstrijden hoort gewoon een hoedje. Nog even en ze schaffen de slipjas ook af en moet het verplicht een bodyprotector zijn. Maar goed, de hele charme van de dressuursport is al een tijdje aan het verdwijnen. Hiermee draaien ze het helemaal de nek om.
En uit oogpunt van veiligheid vind ik ook niet terecht. Er is een tijd geweest dat je vanaf de L met hoedje mocht rijden en dat is misschien net iets te vrij maar vanaf het Z kan je toch best een beetje sturen, in ieder geval genoeg om er op wedstrijd niet af te vallen.
Voor mij hoort een hoedje bij de dressuur maar ik ben inmiddels ook al van een andere generatie heb ik door.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 20:00

Het is wachten op bodyprotector en veiligheidsgordels. Dan nog slofteugels en iedereen voelt zich veilig.

Er is een oud gezegde, je sporen verdienen. Dat is eigenlijk hetzelfde als je “ hoedje “ verdienen. Oftewel als je goed genoeg kunt rijden mag je met sporen én hoedje rijden. Behoor je nog tot de kneutergroep, bodyprotector en paddestoel. Ja zo ging dat vroeger....eerst leren rijden en dan pas een knappe outfit.

Nu hebben vele vanaf dag 1 een knappe outfit maar kunnen rijden ho maar...
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 14-10-20 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 20:02

Ik denk dat een hoedje alleen maar aantrekkelijk is of was voor mensen die nu 40 + zijn.

Tenzij je een op maat gemaakt zijden hoedje van L Hiver hebt.. zoals Hans Peter en Edward... is een cap vele malen mooier.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 20:04

Bodyprotectors zie ik bij dressuur nog niet snel gebeuren Pareltjes.
Kans op nekletsel bij een val plat op je rug is aanwezig bij een standaard bodyprotector. Bij bijvoorbeeld springen of cross val je vaker in een hindernis of tegen obstakels waarbij de bodyprotector wél handig is.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 20:04

JeanneV schreef:
Ik denk dat een hoedje alleen maar aantrekkelijk is of was voor mensen die nu 40 + zijn.

Ja!! Die hadden nog smaak.... ;) :D

Boras

Re: Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 20:09

Gewoonten veranderen. Altijd al. Wen er maar aan, want er is geen ontkomen aan.

Zo is het altijd gegaan en zo zal het altijd blijven gaan.

BigOne

Suzanne F. schreef:
Belachelijk. Bij dressuurwedstrijden hoort gewoon een hoedje. Nog even en ze schaffen de slipjas ook af en moet het verplicht een bodyprotector zijn. Maar goed, de hele charme van de dressuursport is al een tijdje aan het verdwijnen. Hiermee draaien ze het helemaal de nek om.
En uit oogpunt van veiligheid vind ik ook niet terecht. Er is een tijd geweest dat je vanaf de L met hoedje mocht rijden en dat is misschien net iets te vrij maar vanaf het Z kan je toch best een beetje sturen, in ieder geval genoeg om er op wedstrijd niet af te vallen.
Voor mij hoort een hoedje bij de dressuur maar ik ben inmiddels ook al van een andere generatie heb ik door.

Ik ben waarschijnlijk nog ver van voor jouw generatie en ik vond het jaren geleden al een farce. En charme van de dressuursport? Ik kijk naar de paarden hoe ze lopen en wil ik fashion zien ga ik wel naar een modeshow.

Anoniem

Het gaat niet zozeer om het risico op wedstrijden, maar meer om de bewustwording en de voorbeeldfunctie. Ik denk dat het aantal gevallen waarin ruiters daadwerkelijk hersenletsel op wedstrijd opliepen inderdaad op een hand te tellen is, ruiters die thuis op die manier ten val komen is een heel ander verhaal. En zelfs al ben je de beste ruiter op aarde, je paard kan nog steeds struikelen of dusdanig schrikken dat ie uit zijn plaat gaat. Waarom is het zo'n gigantische issue om een cap op te zetten om jezelf daar tegen te beschermen? Omdat je denkt dat jou dat niet kan overkomen? Verrassing; het kan iedereen gebeuren en je krijgt geen waarschuwing vooraf.
Als je een autogordel nodig hebt moet je ook maar een ander vervoersmiddel zoeken? :')

Pareltjes

Kookaburra schreef:
Kans op nekletsel bij een val plat op je rug is aanwezig bij een standaard bodyprotector. Bij bijvoorbeeld springen of cross val je vaker in een hindernis of tegen obstakels waarbij de bodyprotector wél handig is.

Het was sarcastisch bedoeld. Ook de caps kunnen gevaarlijk zijn. Indien niet correct vastgemaakt, verkeerde maat, kan zo,n cap een terugslag in de nek geven met alle ellende van dien. Een hoedje deukt gewoon in. Biedt geen bescherming maar geeft zeker geen extra verwonding. Hooguit het ego dan...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 20:11

Suzanne F. schreef:

De hele charme weg alleen door zo’n belachelijk hoedje te verbieden :? In Nederland dan, tegen de tijd dat je echt kan rijden mag je hem internationaal wel op :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 20:11

Pareltjes schreef:
Kookaburra schreef:

Het was sarcastisch bedoeld. Ook de caps kunnen gevaarlijk zijn. Indien niet correct vastgemaakt, verkeerde maat, kan zo,n cap een terugslag in de nek geven met alle ellende van dien. Een hoedje deukt gewoon in. Biedt geen bescherming maar geeft zeker geen extra verwonding. Hooguit het ego dan...

En de opmerking een hoedje deukt gewoon in is ook sarcastisch?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 20:12

Pareltjes schreef:
Het is wachten op bodyprotector en veiligheidsgordels. Dan nog slofteugels en iedereen voelt zich veilig.

Zoiets heet een "hellend vlak" drogreden. Altijd leuk als zoiets voorbij komt in discussies.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 20:13

Pareltjes schreef:
Kookaburra schreef:

Ik verwacht niet dat een topruiter een verkeerde helm draagt ;)

Maar al was het sarcastisch van jou kant, het geeft wel aan welke bescherming daadwerkelijk beschermt en door veel mensen juist te gebruiken is, en welke bescherming een groter risico heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 20:13

Suzanne F. schreef:
Er is een tijd geweest dat je vanaf de L met hoedje mocht rijden en dat is misschien net iets te vrij maar vanaf het Z kan je toch best een beetje sturen, in ieder geval genoeg om er op wedstrijd niet af te vallen.

Zouden ze daarom vanaf het Z de keuze voor het rijden met mes&vork hebben ingesteld?
Zodat je in ieder geval geen deuk in je hoofd met je deftige hoedje maakte, omdat je er een dubbele rem in mocht stoppen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 20:14

Nielojram schreef:
Suzanne F. schreef:
Er is een tijd geweest dat je vanaf de L met hoedje mocht rijden en dat is misschien net iets te vrij maar vanaf het Z kan je toch best een beetje sturen, in ieder geval genoeg om er op wedstrijd niet af te vallen.

Zouden ze daarom vanaf het Z de keuze voor het rijden met mes&vork hebben ingesteld?
Zodat je in ieder geval geen deuk in je hoofd met je deftige hoedje maakte, omdat je er een dubbele rem in mocht stoppen?

Ik moest even heel hard lachen :o.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 20:15

Bizzybijtje schreef:
Het gaat niet zozeer om het risico op wedstrijden, maar meer om de bewustwording en de voorbeeldfunctie. Ik denk dat het aantal gevallen waarin ruiters daadwerkelijk hersenletsel op wedstrijd opliepen inderdaad op een hand te tellen is, ruiters die thuis op die manier ten val komen is een heel ander verhaal. En zelfs al ben je de beste ruiter op aarde, je paard kan nog steeds struikelen of dusdanig schrikken dat ie uit zijn plaat gaat. Waarom is het zo'n gigantische issue om een cap op te zetten om jezelf daar tegen te beschermen? Omdat je denkt dat jou dat niet kan overkomen? Verrassing; het kan iedereen gebeuren en je krijgt geen waarschuwing vooraf.

Als je een autogordel nodig hebt moet je ook maar een ander vervoersmiddel zoeken? :')

Exact de voorbeeld funktie!! Dat was het vroeger ook! Hard trainen, goed naar je instructeur luisteren, uren maken en dan na 10 , 15 jaar als je goed genoeg was een hoedje. Dát hoedje was je grote voorbeeld, het ultieme doel. Want dán kon je echt rijden, zonder van je paard te knikkeren. Geen korte bocht oplossingen om aan je punten te komen. Nee écht goed technisch en veilig rijden.

Men wil snel, te snel, op de verkeerde paardenOp de verkeerde manier en om de verkeerde redenen . Uitzonderingen daar gelaten? Social media lonkt: KIJK MIJ, KIJK MIJ.....

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 20:15

Suzanne F. schreef:
Belachelijk. Bij dressuurwedstrijden hoort gewoon een hoedje. Nog even en ze schaffen de slipjas ook af en moet het verplicht een bodyprotector zijn.

Slipjas afschaffen: goed idee. Het is sport, geen carnavalstoet. Andere sporten hebben functionele en mooie kledij, waarom zouden dressuurruiters in zo'n oubollig pakje moeten rondlopen?

Gabrielletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 20:35

Kuggur schreef:
Pareltjes schreef:

Zoiets heet een "hellend vlak" drogreden. Altijd leuk als zoiets voorbij komt in discussies.

Inderdaad!

Mungbean

Re: Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 20:39

Mijn stukje nostalgie ligt al een tijdje in de verkleedkist :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 20:40

Hoeden draag je op de biblebelt, als je naar de kerk gaat.
Zo, nu voldoende reden om een hoed op te paard helemaal in ongenade te laten vallen? :+