Z-ruiters mogen niet meer regiokampioenschap B en L1 meedoen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 21:17

Als je nu de commerciele belangen eens wegdenkt.
Wat heeft een zz ruiter er nu aan om kampioen te worden in L1, ergo een GPruiter?

Voor kampioenschappen stel ik voor om maximum een aantal klassen te mogen zakken.

Dan zijn er nog andere wedstrijden genoeg om hun paard op te leiden.
Maar zelfs daar zie ik dat combinaties afhaken als ze wedstrijd na wedstrijd achteraan staan. Dat moet echt vermeden worden want als elke wedstrijd 1 iemand er de brui aan geeft, schieten na een tijd enkel de beroeps over.
En die beroepssector mag nooit vergeten dat ze enkel kunnen blijven verdienen door de vele amateurs!

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 21:26

Natuurlijk motiveren betere ruiters om beter te rijden. Maar of dat nou op een kampioenschap moet??? Als gemiddelde Z ruiter ben je kansloos op het kampioenschap, zeker als je geen bizar goed paard hebt. Een beetje 7 jarige is op een gemiddelde dressuurstal goed Lichte Toer klaar als begin maart de kampioenschappen in het Z2 zijn. Het overgrote deel van die paarden loopt met een GP ruiter.

Katja schreef:
Ik denk dat het nooit echt af te dichten is. Als je de GP ruiters gaat weren van een kampioenschap in de basis dan mag iemand die ooit met bloed, zweet en tranen een keertje 60% heeft gereden niet meer starten en dat paard van de echte prof komt gewoon ook op het kampioenschap maar dan met een stalruiter die nog geen GP heeft gereden.

Het voelt gewoon minder oneerlijk als zulke mensen wegblijven uit de basis. De scheidslijn prof en amateur is in de paardensport veel minder hard dan bij het schaatsen of turnen bijvoorbeeld. De meeste GP ruiters zouden zelf het fatsoen moeten hebben om niet meer mee te doen in de basis sport. Mensen als Kirsten Brouwer enzo zitten dicht tegen het kader aan en zijn geen breedte sporters meer.

Katja

Re: Z-ruiters mogen niet meer regiokampioenschap B en L1 meedoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 06:43

Dat is ook waarom ik zei dat je vooral afhankelijk bent van het fatsoen van de ruiters. En misschien niet zozeer de klasse waarin ze rijden meenemen maar vooral ook de score die ze daarin rijden. Ik vind echt een groot verschil zitten tussen een 60% GP ruiter en iemand die (recent) 70+ scoort.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 09:43

Benzz schreef:
Toch vind ik dat de profs je wel enorm motiveren om beter te worden. Tenminste: Dat heb ik! Ik rijd graag een wedstrijd met grotere namen in de basis, gewoon om te meten waar je staat.

Eigenlijk vind ik deze maatregel jammer, je wordt er alleen maar beter van als je de kans krijgt om tussen deze mensen te starten.

Ik vind het juist demotiveren. Als ik mezelf wil meten wil ik dat doen tegen mensen die hetzelfde nivo zijn als ik en niet tegen iemand die eigenlijk 3 nivo's hoger zou kunnen starten maar dit nog niet doet of kan qua leeftijd van het paard. Dat is geen eerlijke concurrentie en ook geen reële meting.

Ik snap dat het lastig is om een scheidslijn te maken tussen pro's en amateurs. Want er zijn ook amateurs die al met 3 paarden GP hebben gestart. Die horen ook niet meer in de basis thuis eigenlijk.
Maar je moet ergens beginnen en dit is een start.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:12

Die amateur ruiter met 3 paarden in de GP kan in de manier van rijden wel een echte amateur zijn. Ik ken er genoeg die GP rijden met meerdere paarden maar rijtechnisch gezien niet veel meer kunnen dan een gemiddelde Z2 er.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:44

JeanneV schreef:
Die amateur ruiter met 3 paarden in de GP kan in de manier van rijden wel een echte amateur zijn. Ik ken er genoeg die GP rijden met meerdere paarden maar rijtechnisch gezien niet veel meer kunnen dan een gemiddelde Z2 er.

Dat kan niet kloppen, want dan waren ze niet 3x GP, maar gewoon gemiddeld Z2 gebleven.

Het grappige in dit topic is dat blijkt dat men gewoon niet graag in een rubriek rijdt met betere ruiters.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:00

Ik ben een paar jaar geleden gestopt met de wedstrijdsport omdat ik er niets meer aan vond om telkens bij die (semi)profs in de baan te moeten starten.
Als je moet rijden tegen ruiters van je eigen kaliber of net even meer is dat wel leuk en uitdagend.
Tegen combinaties starten die een flinke maat groter zijn is juist demotiverend. Je hebt er ook niets aan omdat je niet in een vergelijkbaar proces zit met je paard. Ik zou dat niet als ‘grappig’ omschrijven maar ‘logisch’.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:03

Ik wordt liever 4e achter n paar goede ruiters als n kleine rubriek zonder concurrentie te winnen (niet dat automatisch kleine rubrieken geen sterke deelnemers hebben,hoor).

Werkt ook motiverend. Maar erg lastig op t NK komen.

Nu lossen ze t anders op. Stalruiter, die alleen tm M2 start desnoods.

Maar vind t een goede regel

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:09

Ik kan me in wat strengere maatregelen ook wel vinden.

De huidige situatie is ook de reden dat ik geen kampioenschappen of überhaupt nog selecties rij: ik kan met mijn HTK paard toch niet winnen.

Ruiters die GP rijden, thuis op training de jonkies ook al op hoog niveau rijden, en dan ff een kampioenschapje tussendoor rijden in een klasse waar ze eigenlijk al niet meer thuis horen qua niveau.
Komt op mij over alsof mensen dan vooral naamsbekendheid willen.

Als het voor de ervaring is, start dan lekker HC.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:12

Op zich vind ik het goed dat ze hiermee bezig zijn. Ik denk alleen dat deze regel niks oplost.
Als ik een L1 paard heb dat alles wint en een Z1 paard in de middenmoot, dan laat ik dat Z1 paard thuis en mag ik toch gewoon kampioenschappen rijden in het L1.

Ik ben meer voorstander voor het aangeven van een minimum te starten klasse. Als je bijvoorbeeld 3x Z1 geweest bent, dat je geen kampioenschappen meer mag rijden t/m L2 ofzo. Dan filter je ook uit die ruiters die met bloed, zweet en tranen 1x Z geweest zijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:16

DreamGuide schreef:

De huidige situatie is ook de reden dat ik geen kampioenschappen of überhaupt nog selecties rij: ik kan met mijn HTK paard toch niet winnen.

Ruiters die GP rijden, thuis op training de jonkies ook al op hoog niveau rijden, en dan ff een kampioenschapje tussendoor rijden in een klasse waar ze eigenlijk al niet meer thuis horen qua niveau.

Aan dergelijk calimerogedrag heb je weinig. Je hebt heel veel zelf in de hand, ik geef aan paar voorbeelden waar je zelf alles aan kan doen: beter leren rijden, koop een beter paard, word stalruiter, ga professioneel, bied jezelf aan bij fokkers van bovengemiddelde paarden en ga daarvoor rijden, begin een handel in beloftes, zoek betere instructie, eis iets van jezelf en ga ervoor. Maar blij wel sportief.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:25

MerelV schreef:
Op zich vind ik het goed dat ze hiermee bezig zijn. Ik denk alleen dat deze regel niks oplost.
Als ik een L1 paard heb dat alles wint en een Z1 paard in de middenmoot, dan laat ik dat Z1 paard thuis en mag ik toch gewoon kampioenschappen rijden in het L1.

Ik ben meer voorstander voor het aangeven van een minimum te starten klasse. Als je bijvoorbeeld 3x Z1 geweest bent, dat je geen kampioenschappen meer mag rijden t/m L2 ofzo. Dan filter je ook uit die ruiters die met bloed, zweet en tranen 1x Z geweest zijn.

Dat zei ik inderdaad een tijdje geleden al idd. Alle problemen die daarna benoemd worden worden niet verholpen, een gp ruiter mag al niet in de b of l1 meedoen. Zo'n regel is er dus al, maar die zou misschien nog eens bekeken moeten worden en verlaagd.

Aan de andere kant train ik hoger met paard als de klasse die ik start. Dan vonden mensen het ook wel eens oneerlijk dat ik in de b selecties reed, omdat ik.hoge punten haalde. Maar voor die selecties had ik 1 wedstrijd met dat paard gestart, haar aller eerste en mijn 1e in 5 jaar :+ Het is ook wel lastig, commentaar is er altijd wel wat de regels ook zijn

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:30

Nu, als je echt een top L1-paard hebt dat al zijn hele leven de prijzen aan elkaar rijgt. Is het dan zo erg dat je voor de kampioenschappen als Z-ruiter voor je L1-paard kiest en daarmee het kampioenschap wint? Dan ben je toch ook gewoon top en verdien je het om te winnen. En eigenlijk laat je dan het Z-kampioenschap schieten, dat zegt ook veel over je geloof en vertrouwen in het L1-paard.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:34

Pipodipo schreef:
Aan dergelijk calimerogedrag heb je weinig. Je hebt heel veel zelf in de hand, ik geef aan paar voorbeelden waar je zelf alles aan kan doen: beter leren rijden, koop een beter paard, word stalruiter, ga professioneel, bied jezelf aan bij fokkers van bovengemiddelde paarden en ga daarvoor rijden, begin een handel in beloftes, zoek betere instructie, eis iets van jezelf en ga ervoor. Maar blij wel sportief.

Ehm.

Juist.

Ik zal tegen mijn lieve paard, mijn oogappeltje, zeggen dat ze op mag sodemieteren omdat ik een GP paard nodig heb om te winnen.

Dat is niet helemaal hoe het werkt, en heeft zeker niks te maken met onsportief of Calimero gedrag.

Ik hoef helemaal geen kampioenschappen te winnen. Ik geef alleen aan dat de gemiddelde ruiter op zijn eigen niveau, geen schijn van kans heeft op de kampioenschappen, omdat daar veel ruiters ónder hun niveau starten.

Dat vind ik persoonlijk eerder onsportief gedrag.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:41

Pipodipo schreef:
DreamGuide schreef:

Ik vind het juist onsportief om met een hoger opgeleid paard en ruiter die zijn/haar sporen allang verdient heeft in een lage klasse te starten en dan alle prijzen weg te kapen.
Dat is in mijn ogen geen eerlijke competitie en heeft niets met calimero gedrag te maken.

Als je tennist zal je ook nooit Roger Federer in de baan tegenkomen, waarom vinden we dat met paardrijden dan wel normaal?

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:42

Ik vind trouwens ook best dat die professionals met jonge paarden kampioenschappen mogen rijden. Je ziet ze ook het meest vanaf het L2. Ik heb niet het idee dat het een heel groot probleem is in de B en L1, omdat er wel al regels zijn voor het minimaal te starten niveau.

Het is gewoon ook een grijs gebied tussen wat een prof is en wat een amateur. Ik vind het tot op zekere hoogte ook nog best motiverend, maar een L2 kampioenschap met bijna allemaal profs of stalruiters is wel het andere uiterste.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:48

Dreamguide, als je toch geen kampioenschappen wilt rijden, waar maak je je dan druk om? Kampioenschappen zijn er om de beste ruiters eruit te halen, het draait nu eenmaal niet om de gemiddelde ruiter op een HTK paard. Als je een gemiddelde ruiter bent die doodgewone scores haalt op kleine wedstrijdjes, dan hoor je niet op een kampioenschap thuis. Ga je lekker en rijd je bovengemiddelde punten en eindig je altijd ruimschoots bovenaan, dan kom je op een kampioenschap ook goed mee. Zo werkt het nu eenmaal.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:51

Of de regel hanteren met kwalificaties maar als je de jury ziet dat het paard en ruiter meer kunnen gewoon hup promoveren niets winstpunten maar gewoon door de jury omhoog geplaatst worden.

Een andere regel je kan ook nog het verplicht promoveren invoeren dus heb je de 10 punten niet je mag nog blijven hangen tot de 30 maar je moet gewoon over naar de volgende. De hele goede paarden combinaties rijden dan te veel punten in de kwalificatie wedstrijden en moeten dan over naar een hogere klasse.

Er zijn vele opties en ze hebben allemaal voors en tegens

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:07

Pipodipo schreef:
Dreamguide, als je toch geen kampioenschappen wilt rijden, waar maak je je dan druk om? Kampioenschappen zijn er om de beste ruiters eruit te halen, het draait nu eenmaal niet om de gemiddelde ruiter op een HTK paard. Als je een gemiddelde ruiter bent die doodgewone scores haalt op kleine wedstrijdjes, dan hoor je niet op een kampioenschap thuis. Ga je lekker en rijd je bovengemiddelde punten en eindig je altijd ruimschoots bovenaan, dan kom je op een kampioenschap ook goed mee. Zo werkt het nu eenmaal.

Misschien dat ik het met de volgende situatie duidelijk kan maken :)

Paar jaar geleden reed ik mee met een locale cup in de M1. Daar had ik hard voor geoefend, mijn paard kende de oefeningen goed en in deze klasse had ik al eerder prijzen gewonnen en goede punten gereden op normale wedstrijdjes.

Zit je na een keigoede proef te hebben gereden naast een andere ruiter die met een vriendin praat te wachten op de prijsuitreiking.
Blijkt dat dit haar nieuwe toppaard is waarmee ze volgende week ZZ-zwaar gaat starten omdat ze door mag starten en hij daar al klaar voor is. Ze reed de cup alleen even tussendoor omdat er leuke prijzen te winnen waren.

Misschien begrijp je dat je als ruiter dan ook denkt, potverdorie, ga lekker op je eigen niveau starten!

Ik vind dat kinderachtig en onsportief, bewust een lager niveau starten omdat je dan weet dat je wel kan winnen.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:10

Ik ben ontzettend blij met de regel ondanks dat ik dan nu zelf ook moet kiezen welk paard ik start. Ik ben erop tegen dat professionele (grand prix) ruiters in de laagste klassen meerijden om alles te winnen. Hier in de regio wordt er dispensatie aangevraagd (en gekregen) om goedgekeurde hengsten in de B mee te laten lopen. Veel paarden van die amazone lopen vanaf de eerste wedstrijd in het seizoen ruim 75%. En de ruiter daarvan haalt ieder seizoen altijd 2 regiokampioenschaptitels (je mag max met 2 paarden meedoen) en eigenlijk altijd wel 1 nationale titel. En bij een regel zoals deze beginnen ze dan over of zij hun jonge paarden dan geen ervaring meer mogen laten opdoen? Persoonlijk vind ik dat ervaring opdoen ook op de "gewone" wedstrijden kan, dat je daar niet perse een kampioenschap voor hoeft te rijden. En wil je dan meer entourage, dan zijn er genoeg jonge paarden wedstrijden. Op die wedstrijden wordt gejureerd op kwaliteit van het paard dus ga daar vooral heen met die super goede paarden (waar de gemiddelde hobbyruiter het geld niet voor heeft) en houdt de B en L1 ook leuk voor de net beginnende wedstrijdruiter.
Ik zeg niet dat je als net beginnende ruiter meteen moet winnen, maar het is demotiverend als je met je hobby-paard een super nette proef rijdt, maar nog 30 punten te kort komt.
Ik weet dat het ontzettend lastig is om deze ruiter te scheiden van de hobby-ruiter, maar ik vind het een fijn idee dat de KNHS er toch ook mee bezig is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:27

DreamGuide schreef:
Zit je na een keigoede proef te hebben gereden naast een andere ruiter die met een vriendin praat te wachten op de prijsuitreiking.
Blijkt dat dit haar nieuwe toppaard is waarmee ze volgende week ZZ-zwaar gaat starten omdat ze door mag starten en hij daar al klaar voor is. Ze reed de cup alleen even tussendoor omdat er leuke prijzen te winnen waren.

Als dat meisje het ook maar voor de hobby doet en ook heel hard heeft moeten trainen om haar paard tot daar te krijgen en daar heel trots op is, dan vind ik het alleen maar een hele mooie beloning als ze dan prijs zou rijden.
Waarom verdient zij het minder dan een ander?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:32

Gini schreef:
DreamGuide schreef:

Als dat meisje het ook maar voor de hobby doet en ook heel hard heeft moeten trainen om haar paard tot daar te krijgen en daar heel trots op is, dan vind ik het alleen maar een hele mooie beloning als ze dan prijs zou rijden.

Een paard dat ZZ-zwaar klaar is, starten in de M1 omdat er leuke prijzen te winnen zijn vind ik wel een beetje meh klinken, eigenlijk :).

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:36

Als ik dit topic lees zijn er mensen die trots zouden zijn als ze de grootste sticker kregen in de kleuterklas als volwassen persoon tijdens een knutselochtend. :+

En dan tegen de kleuters zouden zeggen dat ze veel van hen op kunnen steken en maar beter hun best moeten doen. Zij hebben er ook hard hun best voor gedaan tenslotte.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:40

Gini schreef:
DreamGuide schreef:

Zij verdient het zeker net zo hard!

Maar als ik nu een jong paard zou kopen, die helemaal klaar maak voor het Z, en dan B zou gaan rijden voor de prijzen... Tsja, ik kan me wel bedenken dat de B ruiters dan niet zo blij met mij zijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:40

Laten we even relativeren. Als je samen een bepaalde klasse bent geklasseerd, dan mag je niet lager starten. Als het paard nog nooit gestart was met deze amazone, dan is een M1 proefje om te kijken hoe hij het doet best een goed idee. Een onschuldig lokaal wedstrijdje is dan een prima plek. Was het een officiele wedstrijd voor promotie?