Wie hebben het beter: wedstrijdpaarden of recreatiepaarden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Re: Wie hebben het beter: wedstrijdpaarden of recreatiepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 14:54

Ik kan wel bedenken hoe opvoeding, nou ja, wijze van houden en wat ze dus zelf ontdekken, voor invloed heeft. Als veulens van jongs af aan altijd in een kudde buitenlopen, leren ze de grond inschatten en hoeken en hekken. Wanneer ze weinig buiten zijn, alleen onder "gunstige" omstandigheden hebben ze weinig kans om te leren voorzichtig te zijn. Ze bouwen energie (= pijn in hun lijf) op en gaan uit hun plaat wanneer ze dan buiten komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:04

Dame in kwestie die nogal vaak bochten miste heeft op op de uiterwaarden gelopen en stond in een 24/7 groepsstalling :+
Ook de rest stond gewoon in normale groepscondities in de wei. Ik ben nooit in een typische sportstal situatie geweest in mijn leven. De fokker waar ik vroeger reed smeet echt altijd alles naar buiten, al stond de modder tot hun kaken.

Maar uiteraard helpt het. Ik wil niet weten wat voor projectielen het anders geweest zouden kunnen zijn :')
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 12-10-20 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:12

rien10 schreef:
De hele stelling is fout. Een wedstrijd paard is in 9 van de 10 gevallen ook een recreatie paard. Mijn dochter verdient toch echt geen geld met haar dressuur proeven rijden.
Het tegenovergestelde van recreatie is niet wedstrijd. Het tegenovergestelde van recreatie is professioneel.
Beter is niet wedstrijd paard versus wedstrijd paard gebruiken. Dus het paard wat alleen buiten Wordt gereden versus Het paard wat (niet professioneel) western-, spring- of dressuurwefstrijden loopt en daar naar getraind wordt.

Ik zei die van mji ook als recreatei paarden, die ook nog wedstrjiden rijden, dus tja....
En dan nog train ik denk ik ook mjin wedstrijd paarden allicht heel anders dan veel andere wedstrjid ruiters.
En wat is wedstrijd paard, 1 x per jaar een wedstrjid of 4 weekeinden per maand??

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:14

Het zou me ook extreem verbaast hebben als er wel een verschil uitgekomen was eigenlijk. Of het nou sport, semi-sport of volledig recreatie is. Zolang je spreekt van basisruiters met basispaarden zal het elkaar allemaal niet enorm ontlopen.
Maar omdat men graag aan vingerwijzen doet denk ik dat het belangrijk is dat iemand laat zien dat die vingers onterrecht zijn :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:41

Sizzle schreef:
Ik zie het KWPN als koploper in het aanstreven van gezondheid. Maar als ik denk aan een KWPNer dan denk ik gelijk aan: die hebben altijd wat.
Niet perse training gerelateerd, meer door domme zelfdestructieve acties :+
Ik vraag me altijd af wat er gebeurd als je sportpaarden op een alm loslaat, of je dan zo‘n lemmings idee krijgt.

:') :')
Volgens mij zijn er twee oplossingen voor: óf we stoppen met paarden zo extreem gevoelig fokken, óf we accepteren dat als paarden zo gevoelig zijn dat je heel heel veel meer moeite in opvoeding en management moet stoppen, eigenlijk ben je dat dan verplicht naar je paard toe. Maar dat voorkomt niet alles inderdaad :+