Opzich ben ik wel voor duidelijk waar welk paard gestald is, maar je kan het ook overdrijven...
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
juval schreef:Chasey schreef:Ik ga echt niet bijhouden wanneer ik op en buitenrit ga, dikke doei.
Ik denk dat er flinke boetes op komen als de registratie niet op orde blijkt te zijn bij controle.... de kans dat je controle krijgt is misschien niet zo groot, maar als, dan hang je wel.
Eatshay schreef:Leuke ingangsdatum
juval schreef:Chasey schreef:Ik ga echt niet bijhouden wanneer ik op en buitenrit ga, dikke doei.
Ik denk dat er flinke boetes op komen als de registratie niet op orde blijkt te zijn bij controle.... de kans dat je controle krijgt is misschien niet zo groot, maar als, dan hang je wel.
Brainless schreef:Mijn buurman die niks met paarden heeft en ik mijn paardjes daar wel eens in de wei mag gooien moet zich ook aanmelden als paardenhouder en een administratie bijhouden (omdat dit meer is dan 30 dagen per jaar).
Weet zeker dat hij dan zegt: goh dat gezeik..laat je paarden maar lekker op je eigen terrein staan.
_lotteeee schreef:juval schreef:Ik denk dat er flinke boetes op komen als de registratie niet op orde blijkt te zijn bij controle.... de kans dat je controle krijgt is misschien niet zo groot, maar als, dan hang je wel.
Als je wel controle hebt, maar je hebt niet bijgehouden dat je 2 weken ervoor op buitenrit bent geweest..
Dan weet toch niemand dat je op buitenrit bent geweest?
Als je op wedstrijd gaat, of naar een dierenarts, daar waar je word “geregistreerd”, kan ik het snappen.
julius_juut schreef:Ik vind het zo raar nog niet, eerder raar dat paarden tot nu toe een uitzondering op de regels waren. Voor praktisch al het andere vee/landbouwhuisdieren is dit heel normaal. Zo is er bij uitbraak van een ziekte tenminste enigszins te zien welke dieren/mensen zijn besmet.
Maflinger_S schreef:Alle paarden 1x registreren, oormerken en hopla, bij controle even het merk uitlezen en je weet waar welk paard is. 't Is echt niet zo moeilijk.
(Die grote gele oorbellen wordt wel een dingetje ... vooral als je met oornetje rijdt of 's zomers je paard in de wei zet met een vliegenkap op. Tijd voor nieuwe modelletjes.)
callippo schreef:*knip*
De registratie zelf is in Duitsland weer véél makkelijker dan hier wordt voorgesteld.
Eéns per jaar op een peildatum aangeven hoeveel dieren je van elke soort houdt en klaar!
Ik snap echt niet dat ze er in Nederland zo'n ontzettend ingewikkeld systeem van willen maken.
Josien_ schreef:Maflinger_S schreef:Alle paarden 1x registreren, oormerken en hopla, bij controle even het merk uitlezen en je weet waar welk paard is. 't Is echt niet zo moeilijk.
(Die grote gele oorbellen wordt wel een dingetje ... vooral als je met oornetje rijdt of 's zomers je paard in de wei zet met een vliegenkap op. Tijd voor nieuwe modelletjes.)
Hebben ze daar geen chip voor![]()
Citaat:Ah ja, dan kunnen ze zien of het belasting technisch wel klopt dat je zoveel paarden bezit. Er gaat veel zwart geld in de paardenhandel.
callippo schreef:Brainless schreef:Mijn buurman die niks met paarden heeft en ik mijn paardjes daar wel eens in de wei mag gooien moet zich ook aanmelden als paardenhouder en een administratie bijhouden (omdat dit meer is dan 30 dagen per jaar).
Weet zeker dat hij dan zegt: goh dat gezeik..laat je paarden maar lekker op je eigen terrein staan.
Dit is in Duitsland al zo en is dus echt wel onhandig.
Vriendin van me heeft een hectare weiland waar ze niets mee doet, maar ze heeft geen paarden aangemeld in haar dierbestand (pluimvee & varkenshouderij)
Mijn paarden mogen daar een paar keer per jaar op de wei, voor maximaal 4 weken aaneengesloten.
De registratie zelf is in Duitsland weer véél makkelijker dan hier wordt voorgesteld.
Eéns per jaar op een peildatum aangeven hoeveel dieren je van elke soort houdt en klaar!
Ik snap echt niet dat ze er in Nederland zo'n ontzettend ingewikkeld systeem van willen maken.
tamary schreef:Citaat:Hebben ze daar geen chip voor![]()
Er bestaan kleine merkjes, zijn er voor schapen en geiten ook.
En daarvan (ze moeten in beide oren) moet er 1 electronisch uit te lezen zijn. Zulke lezers zijn er ook op stok, dus ja dat kan allemaal. Of het practisch is, is een ander verhaal. Het zou als de motivatie enkel voedselveiligheid is simpeler zijn om paard uit de menselijke voedselketen te halen en bij besmettelijke ziektes de DA's te vergoeden voor het vaccineren van de paarden. De eigenaren bellen wel, zeker als er geen rekening bij komt kijken. En vaccinaties + DA bezoek betalen is goedkoper dan waarde paard uitkeren aan de eigenaar.
Maartje1990 schreef:Kaitlyn schreef:Dat is toch niet bij te houden voor pensionstallen? Er staan bij ons circa 35 pensionpaarden, waar een groot deel van op buitenrit, wedstrijd en lessen buiten de deur gaat. Of na een training even een stukje over straat gaan uitstappen. Hoe moet je als stalhouder in godsnaam alles van elk paard bijhouden?
En gaat het zo ver dat ze zelfs moeten noteren waar het paard heen is bij die tijdelijke verplaatsing?
Beetje verantwoordelijkheid bij de klant zelf? Een schema ophangen met paardennamen en dagen/dagdelen of tijdstippen daar boven zaken als "buitenrit/wedstrijd/les op andere locatie oid" en dan moet de klant gewoon een vinkje zetten