Strengere eisen I&R paardenhouderij worden werkelijkheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_h

Re: Strengere eisen I&R paardenhouderij worden werkelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:24

Haha je zou maar elke keer dat je van het erf afgaat het moeten noteren... We hebben hier bijna 100 paarden op pension :') . Dat is nog een een klap administratie.

Opzich ben ik wel voor duidelijk waar welk paard gestald is, maar je kan het ook overdrijven...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:28

Ik denk dat ik mijn paarden elke 29 dagen ga verhuizen (12 mensen zoeken die mee willen werken en hun paarden ook elke 29 dagen gaan door schuiven).. dan hoeven ze nergens geregistreerd worden, want dan is niemand houder (volgens hun eigen regels). :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:30

Chasey schreef:
Ik ga echt niet bijhouden wanneer ik op en buitenrit ga, dikke doei.

:+ Ik denk dat er flinke boetes op komen als de registratie niet op orde blijkt te zijn bij controle.... de kans dat je controle krijgt is misschien niet zo groot, maar als, dan hang je wel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:32

juval schreef:
Chasey schreef:

:+ Ik denk dat er flinke boetes op komen als de registratie niet op orde blijkt te zijn bij controle.... de kans dat je controle krijgt is misschien niet zo groot, maar als, dan hang je wel.

Als je er niet bent (met paard op buitenrit/naar je werk) kun je ook niet de administratie laten zien :P

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:32

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:57

juval schreef:
Chasey schreef:

Als je wel controle hebt, maar je hebt niet bijgehouden dat je 2 weken ervoor op buitenrit bent geweest..
Dan weet toch niemand dat je op buitenrit bent geweest?

Als je op wedstrijd gaat, of naar een dierenarts, daar waar je word “geregistreerd”, kan ik het snappen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:00

Zo'n systeem is geen oplossing. Er wordt evengoed gefraudeerd. En de goeien hebben er alleen maar last van

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:02

Brainless schreef:
Mijn buurman die niks met paarden heeft en ik mijn paardjes daar wel eens in de wei mag gooien moet zich ook aanmelden als paardenhouder en een administratie bijhouden (omdat dit meer is dan 30 dagen per jaar).
Weet zeker dat hij dan zegt: goh dat gezeik..laat je paarden maar lekker op je eigen terrein staan.

Dit is in Duitsland al zo en is dus echt wel onhandig.
Vriendin van me heeft een hectare weiland waar ze niets mee doet, maar ze heeft geen paarden aangemeld in haar dierbestand (pluimvee & varkenshouderij)
Mijn paarden mogen daar een paar keer per jaar op de wei, voor maximaal 4 weken aaneengesloten.

De registratie zelf is in Duitsland weer véél makkelijker dan hier wordt voorgesteld.
Eéns per jaar op een peildatum aangeven hoeveel dieren je van elke soort houdt en klaar!
Ik snap echt niet dat ze er in Nederland zo'n ontzettend ingewikkeld systeem van willen maken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:07

_lotteeee schreef:
juval schreef:

Als je wel controle hebt, maar je hebt niet bijgehouden dat je 2 weken ervoor op buitenrit bent geweest..
Dan weet toch niemand dat je op buitenrit bent geweest?

Als je op wedstrijd gaat, of naar een dierenarts, daar waar je word “geregistreerd”, kan ik het snappen.

Tenzij iemand je heeft zien rijden en dat door gegeven heeft. :+
Welke gek dat heeft verzonnen dat je buitenritten zou moet gaan registreren mag wel eens nagekeken worden. Hoe kom je er op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:19

julius_juut schreef:
Ik vind het zo raar nog niet, eerder raar dat paarden tot nu toe een uitzondering op de regels waren. Voor praktisch al het andere vee/landbouwhuisdieren is dit heel normaal. Zo is er bij uitbraak van een ziekte tenminste enigszins te zien welke dieren/mensen zijn besmet.

Er is een registratie voor alle dieren die zich in de voedselketen bevinden. Daar is die registratie primair voor bedoeld! Om ons voedsel te beschermen.

Voor paarden gaat deze vlieger in princiepe niet op omdat 99,9% hobbydier is. Een particulier met kippen hoeft hier ook niet aan te voldoen. Een particulier met schapen/varkens/geiten moet er wel weer aan voldoen. Wij hebben alpaca's. Omdat die dieren in Europa nooit in de voedselketen belanden is er geen registratieplicht.

Dus ik ben wel benieuwd naar alle oprechte en eerlijke motieven voor deze registratieplicht......mag ik een gokje doen..... :$ :$ :$

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:24

Ik hoop dan wel dat ze het systeem hiervoor wat toegankelijker maken als wat we moeten gebruiken voor varkens/geiten/schapen/koeien/etc. want dat is nu niet bepaald gebruiksvriendelijk. :n
Verder zou ik verwachten dat je alleen een chipnummer hoeft in te voeren en dat de andere info er dan automatisch bijgeladen wordt, want die zit al in het systeem. Je zou dan hooguit dit nog moeten controleren en op bevestigen moeten klikken.
Ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk allemaal gaat verlopen. Ook met de paarden en pony's die de grens overgaan. Volgens mij wordt er echt niet voor iedere shetlander die naar Duitsland wordt verkocht een exportverklaring aangevraagd...

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:27

Ik wens de RVO veel succes dan met de naleving hiervan.
Beetje Big Brother gaat het worden met alle registraties, apps, gps en andere traceermogelijkheden.
Voor ander vee bestaat de UBN registratie, maar dat is omdat dat vee vleesvee is en daarvoor juist heel belangrijk te traceren moet zijn.
Meldplicht voor besmettelijk paardenziektes lijkt me heel legitiem, maar deze registratie voelt als een enorme adder on het gras (lees: mogelijkheid tot heffingen op paarden houden)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:27

Ik vermoed dat paarden houden als hobby of stalling bieden zo wel een stuk minder leuk wordt voor de meesten.
Bijhouden voor pensionstallen lijkt me ook wel wat ingewikkelder...
Gaat vast nooit 100% goed.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:35

Alle paarden 1x registreren, oormerken en hopla, bij controle even het merk uitlezen en je weet waar welk paard is. 't Is echt niet zo moeilijk.

(Die grote gele oorbellen wordt wel een dingetje ... vooral als je met oornetje rijdt of 's zomers je paard in de wei zet met een vliegenkap op. Tijd voor nieuwe modelletjes.)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:37

idiote regelzucht... -O-

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:40

Maflinger_S schreef:
Alle paarden 1x registreren, oormerken en hopla, bij controle even het merk uitlezen en je weet waar welk paard is. 't Is echt niet zo moeilijk.

(Die grote gele oorbellen wordt wel een dingetje ... vooral als je met oornetje rijdt of 's zomers je paard in de wei zet met een vliegenkap op. Tijd voor nieuwe modelletjes.)

Hebben ze daar geen chip voor :P {:}

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:41

callippo schreef:
*knip*

De registratie zelf is in Duitsland weer véél makkelijker dan hier wordt voorgesteld.
Eéns per jaar op een peildatum aangeven hoeveel dieren je van elke soort houdt en klaar!
Ik snap echt niet dat ze er in Nederland zo'n ontzettend ingewikkeld systeem van willen maken.

Dat is hier in NL ook al zo. Althans, mijn pensionhouder moet elk jaar op een peildatum aangeven hoeveel paarden er staan ivm de mestboekhouding.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:06

Josien_ schreef:
Maflinger_S schreef:

Er bestaan kleine merkjes, zijn er voor schapen en geiten ook.
En daarvan (ze moeten in beide oren) moet er 1 electronisch uit te lezen zijn. Zulke lezers zijn er ook op stok, dus ja dat kan allemaal. Of het practisch is, is een ander verhaal. Het zou als de motivatie enkel voedselveiligheid is simpeler zijn om paard uit de menselijke voedselketen te halen en bij besmettelijke ziektes de DA's te vergoeden voor het vaccineren van de paarden. De eigenaren bellen wel, zeker als er geen rekening bij komt kijken. En vaccinaties + DA bezoek betalen is goedkoper dan waarde paard uitkeren aan de eigenaar.

salome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:24

Citaat:
Ah ja, dan kunnen ze zien of het belasting technisch wel klopt dat je zoveel paarden bezit. Er gaat veel zwart geld in de paardenhandel.

Yes, daar gaat het om, niet om dierenwelzijn of zoiets, dat boeit ze niet. Maar succes met handhaven, want de handhavers die er nu zijn hebben het al te druk met feesten opbreken ivm corona, of misschien is er tegen die tijd een vaccin?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:27

callippo schreef:
Brainless schreef:
Mijn buurman die niks met paarden heeft en ik mijn paardjes daar wel eens in de wei mag gooien moet zich ook aanmelden als paardenhouder en een administratie bijhouden (omdat dit meer is dan 30 dagen per jaar).
Weet zeker dat hij dan zegt: goh dat gezeik..laat je paarden maar lekker op je eigen terrein staan.

Dit is in Duitsland al zo en is dus echt wel onhandig.
Vriendin van me heeft een hectare weiland waar ze niets mee doet, maar ze heeft geen paarden aangemeld in haar dierbestand (pluimvee & varkenshouderij)
Mijn paarden mogen daar een paar keer per jaar op de wei, voor maximaal 4 weken aaneengesloten.

Dat 1x per jaar melden heeft niets met de I&R te maken, dat is de heffing voor het dierziektefonds.
De I&R is in Duitsland precies hetzelfde als in Nederland , en daar moet je al langer ieder individu melden met chip/oormerk.

De handhaving zal bij de nvwa komen te liggen en RVO zelf. Niet de politie of de gemeentelijke handhaving die nu op Corona naleving controleren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:32

tamary schreef:
Citaat:

Er bestaan kleine merkjes, zijn er voor schapen en geiten ook.
En daarvan (ze moeten in beide oren) moet er 1 electronisch uit te lezen zijn. Zulke lezers zijn er ook op stok, dus ja dat kan allemaal. Of het practisch is, is een ander verhaal. Het zou als de motivatie enkel voedselveiligheid is simpeler zijn om paard uit de menselijke voedselketen te halen en bij besmettelijke ziektes de DA's te vergoeden voor het vaccineren van de paarden. De eigenaren bellen wel, zeker als er geen rekening bij komt kijken. En vaccinaties + DA bezoek betalen is goedkoper dan waarde paard uitkeren aan de eigenaar.

http://www.rvo.nl/sites/default/files/2015/04/Toegestane%20merken%20en%20combinaties%20voor%20schapen%20en%20geiten.pdf

Ook bij schapen en geiten zijn er in de wet al mogelijkheden voor varianten zonder oormerk. Maagbolus in combinatie met tatoeage of pootband. En chippen in combinatie met een klein oormerk is ook goedgekeurd.

Bij paarden zou iris-registratie een logische tweede identificatie zijn. Of eventueel toch weer een tatoeage of vriesmerk. Maagbolus kan zover ik weet niet bij dieren met enkelvoudige maag

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:38

Ik ga er toch niet vanuit dat ieder paard een tweede identificatiemiddel nodig zal hebben naast de chip

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:42

Als ze paarden gelijk gaan trekken qua deze eisen met koe, schaap, geit en varken, dan is het logisch om naar dezelfde eisen qua identificatie te gaan. Maar ik vermoed dat er niet geheel goed of logisch is nagedacht over deze beslissing.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:43

Maartje1990 schreef:
Kaitlyn schreef:
Dat is toch niet bij te houden voor pensionstallen? Er staan bij ons circa 35 pensionpaarden, waar een groot deel van op buitenrit, wedstrijd en lessen buiten de deur gaat. Of na een training even een stukje over straat gaan uitstappen. Hoe moet je als stalhouder in godsnaam alles van elk paard bijhouden?
En gaat het zo ver dat ze zelfs moeten noteren waar het paard heen is bij die tijdelijke verplaatsing?

Beetje verantwoordelijkheid bij de klant zelf? Een schema ophangen met paardennamen en dagen/dagdelen of tijdstippen daar boven zaken als "buitenrit/wedstrijd/les op andere locatie oid" en dan moet de klant gewoon een vinkje zetten

Haha klanten ruimen veelal nog niet eens de mest van hun paard op of balken na het springen etc... onder het mom “ oeps vergeten”

Ja dat kan een keertje, maar... nou ja je snapt het vast wel. Dat gaat echt niet werken in de praktijk.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:47

Top, had toch nog niet genoeg te doen dan van 100 paarden bijhouden waar ze zijn. Paspoorten ook al. En de houder krijgt de boete. Als ze die bij de eigenaar leggen zou dat het een stuk makkelijker maken :o