Fataal jachtongeval: Paard voor wild zwijn aangezien

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wolken

Re: Fataal jachtongeval: Paard voor wild zwijn aangezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 07:48

Er mogen in NL helemaal geen wilde dieren worden uitgezet.

Wij hebben ook een jager op ons land die de ganzen afschiet en de hazenpopulatie in stand houdt waardoor die geen overlast gaan veroorzaken maar zorgt dat er wel genoeg overblijven.

Verder zorgt deze jager ervoor dat er geen overlast is van muskusratten. Een hele fijne vent waar prima mee te praten is.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 07:49

denisesilver schreef:
Sclimpre schreef:
Hoe het bij jullie is weet ik natuurlijk niet. Maar 'de populatie bijhouden' vind ik zo gek klinken als er anderzijds dieren uitgezet worden om ze vervolgens af te schieten.
Als er toch ergens een populatie dreigt uit de hand te lopen, waarom niet op een goed georganiseerde manier bejagen onder toezicht van een boswachter ipv de feestjes die beginnen met een fles jenever?
Het zou de veiligheid zeker ten goede komen.

Hier is het georganiseerde jacht door gecertificeerde jagers vanuit de jager vereniging. Ze gaan ook niet op eigen houtje jagen. En het zijn gewoon wilde fazanten die hier rondlopen, niks uitzetten. Maar ik weet ook niet waar jij woont. In Nederland heb je volgens mij geen solo jagers, ik dacht dat alles via de jachtverenigingen moet verlopen?

Die fles jenever pakken ze hier doorgaans pas na het jagen erbij ;)

Hier ook 'wilde' patrijzen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/10/02 ... de-moeren/
Het is echt geen uitzondering dat dit gebeurt, wel een uitzondering dat er actie op ondernomen wordt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 07:50

Nabster schreef:
pien_2010 schreef:
Daar ben ik altijd bang voor geweest, want hier (Limousin) jagen ze ook altijd intensief en meestal is het de plaatselijke bevolking met een jacht vergunning.

Vooral de plaatselijke bevolking kent de omgeving goed. Lijkt me minder zorgwekkend dan dat er vreemden komen jagen.

Ze deden de drijfjacht anders gewoon door de 2 ha wei waar mijn paarden stonden. Beide paarden waren volkomen over de zeik en een gesprek daarover (erg tactisch van uit mijn kant) met het "opperhoofd" van de jacht, met uitleg dat ik dit echt niet wil en ook waarom, verliep toch wel erg moeizaam. Totdat ik het voorbeeld pakte waarbij zijn honden waren betrokken, toen had ik opeens alle aandacht en de belofte dat het niet meer zou gebeuren.
O ja, de jagers komen allemaal uit de buurt. Dus zo zeker is dat niet dat dit minder zorgwekkend is.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 08:47

Hier is mijn man aangesloten bij de plaatselijke jachtvereniging, is zelfs bestuurslid (en dat als buitenlander).
Wij hebben een appgroep met iedereen uit de regio die dat wil en daarin geeft hij elke locatie waar ze zijn aan, zodat men weet dat ze op een bepaalde plek aan het jagen zijn.
Hier ook wel eens de honden door de weides, ook bij de achterburen. Meestal hebben de honden er meer onder te lijden dan de paarden (oftewel, die moeten rennen, want paarden gaan gewoon in de aanval).

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 14:40

juliomariner schreef:
s'Nachts jagen in in Nederland helemaal niet toegestaan. (behalve op wilde eend, half uur voor zonsopgang en half uur na zonsondergang
In Nederland is de jacht volgens mij georganiseerd in jachtcombinaties.

Dat mag wel, een vriend van mij gaat regelmatig met een groep s'nachts vanuit een hoogzit op wilde zwijnenjacht. En hier wordt s'nachts op vossen gejaagd.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 14:42

poes schreef:
Er lopen maar weinig jagers die het goed voor hebben met de dieren. Echt ongelooflijk dat mensen dat willen geloven.

Ik ben benieuwd hoeveel jagers jij kent en welke negatieve ervaringen jij met de jacht gehad hebt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 15:07

pillow schreef:
poes schreef:
Er lopen maar weinig jagers die het goed voor hebben met de dieren. Echt ongelooflijk dat mensen dat willen geloven.

Ik ben benieuwd hoeveel jagers jij kent en welke negatieve ervaringen jij met de jacht gehad hebt.

Ik denk dat het een stuk verschil is tussen België en Nederland.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 15:48

Nederland is beroerd in ieder geval.

En voordat de pro mensen roepen dat je het dat niet kent:

Já ik ken meerdere jagers.
Já, ik heb het van dichtbij gezien,
En
Já, ik heb gezien dat fazanten werden uitgezet
En
Já, ik ken jagers die nog schieten als het dier door de linie is
En
Já, ik ken er die een reebok en een reegeit nog niet uit elkaar kunnen houden
En já, ik gezien dat er -soms royaal- gezopen wordt voor en zelfs tíjdens de jachtpartij
En
Já, ik weet zélfs plekken waar bewust bijgevoerd wordt zodat er maar een hoop te schieten overblijft.

Als een boswachter gericht een gewonde reegeit schiet,
Of een door mensen te gevaarlijk geworden -want gevoerd en half tam- zwijn, daar kan ik in mee.

De jacht in nl zoals ik die gezien heb, en dus van dichtbij en op regelmatige basis, die vind ik misselijk.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 16:21

Als je dat ziet, dan kan je daar gewoon aangifte van doen. Dat zijn overtredingen waardoor ze minimaal hun akte door kwijtraken en in een aantal gevallen aan de rechter mogen uitleggen waarom ze het gedaan hebben.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 16:23

Echt? Dat had ik toen moeten weten. Blij dat ik het nu weet overigens. Dat betekent dat ik de volgende keer ook wat kan met mijn frustraties.
Inmiddels weg uit beide groepen waardoor ik hier regelmatig mee in aanraking kwam.

Ik heb zo verschrikkelijk veel van dit soort zaken gezien dat jagers bij mij inmiddels echt gewoon diep diep diep op mijn zwarte lijst staan.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 17:34

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 19:17

En het is niet eens een shetlander. Dan mag hij snel naar pearl

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 19:49

juliomariner schreef:
pillow schreef:
Dat mag wel, een vriend van mij gaat regelmatig met een groep s'nachts vanuit een hoogzit op wilde zwijnenjacht. En hier wordt s'nachts op vossen gejaagd.

Niet dus https://www.jagersvereniging.nl/vragen/ ... ndigt-dit/]

Nou dan zijn ze met die zwijnenjacht in overtreding dus, ik zal het hem eens vragen. Die vossenjagers hebben wel een speciale ontheffing.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:48

pillow schreef:
poes schreef:

Compleet uit het oog verloren.

Elk jaar weer ‘wilde fazanten’ die de graantjes nog net niet uit je handen komen pikken. Gek genoeg verschijnen ze plots in hele meutes net voor het jachtseizoen, lopen ze compleet gedesoriënteerd en verloren rond maar uitgezet zijn er zeker niet.

Een haas die afgeschoten wordt op privé gebied en fikse dreigementen als iemand er iets van zou zeggen.

Vergiftigde vossen, of strikken in de bossen hier.

Bedreigingen aan je deur als je je eigen erf laat ontkleuren als jachtgebied.

Hele prettige mensen!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:48

Herkenbaar. Gisteren met de fiets nog bijna gestruikeld over een 'wilde' fazant.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:46

Ik kan me nauwelijks een pathetischer tijdverdrijf voorstellen dan het afknallen van speciaal voor dat doel uitgezette dieren.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 17:57

Bijna 6u en zo goed als pikdonker. Net de kippen gaan eten geven. Hoorde nog volop knallen. Gelukkig voorlopig alleen vandaag een jachtdag aangekondigd.
Helaas geen wandeling met de honden vandaag. Bwa, het regent toch.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 18:39

Sinds ik bij een nieuwe jachthonden school train, ken ik ook een aantal die daadwerkelijk op jacht gaan met hun honden.

Voornamelijk kraaien en ganzen worden er geschoten. Maar ook wel eens haas en ander kleinwild.

Deze dieren worden alleen maar geschoten om overlast van de diersoorten te beperken.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:57

Sclimpre schreef:
Herkenbaar. Gisteren met de fiets nog bijna gestruikeld over een 'wilde' fazant.

Ik vraag me af hoe je met een fiets struikelt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 22:09

pillow schreef:
Sclimpre schreef:

Ik vraag me af hoe waarom je op woordkeuze eerder dan op inhoud reageert.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 22:28

Hier ook vaak zat jagers en overlast, en nee ze waarschuwen niet als ze komen jagen, terwijl ze dat wel verplicht zijn. Wij gaan tegenwoordig gewapend met een camera naar buiten, zodat we misstanden vast kunnen leggen. Feit is dan dat ze erg snel naar ander gebied gaan.....

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 22:54

Citaat:
Ik vraag me af hoe waarom je op woordkeuze eerder dan op inhoud reageert.

hoe waarom? Azijn gedronken?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 01:37

Nee. Wil je blijven discussiëren over het feit of je met een fiets kunt struikelen of over het feit dat er elk jachtseizoen tamme fazanten door de velden lopen?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 09:00

pillow schreef:
Sclimpre schreef:

struikelen = bijna vallen
fazant = soort grote kip, met meer kleur en minder verstand
Als er nog moeilijke woorden zijn, vraag gerust ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 09:16

Karl66 schreef:
Als je dat ziet, dan kan je daar gewoon aangifte van doen. Dat zijn overtredingen waardoor ze minimaal hun akte door kwijtraken en in een aantal gevallen aan de rechter mogen uitleggen waarom ze het gedaan hebben.

In de buurt van waar mijn paard stond werd met grote regelmaat de politie gebeld vanwege mafketels van jagers die alle regels aan hun laars lapten. Helaas geen bewijzen voor, dus de politie kon niks anders dan zeggen 'houd je aan de regels, fijne dag nog'..
Ik heb mijn paard er vrij snel weggehaald, want ik vond het er levensgevaarlijk, zowel voor de dieren als voor ons zelf. En de dode konijnen en kraaien die ze voor de lol in de bomen gooiden en daar hingen te rotten daar was ik ook niet zo blij mee :=