Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
dblijham schreef:@Jildau, dat met die kippen? Gigantisch fout. Het ging mij er om dat hij gezien wordt hier als slechte dierenarts en dat is hij absoluut niet. Als hij fraudeert met zijn facturen vindt ik het prima dat hij daarvoor gestraft wordt door een rechtbank.
Dat hij gestraft wordt omdat hij een handeling verricht die niet bedoeld is voor paarden, daar hangt het voor mij er van af of de eigenaar het risico geweten heeft. Of dat hier zo was weet ik niet en daar oordeel ik dan ook niet over. Bij mij heeft hij altijd verteld wat hij wilde doen en waarom. Als ik wilde weten wat hij ging spuiten vertelde hij dat. Nooit een probleem.
dblijham schreef:@Jildau, dat met die kippen? Gigantisch fout. Het ging mij er om dat hij gezien wordt hier als slechte dierenarts en dat is hij absoluut niet. Als hij fraudeert met zijn facturen vindt ik het prima dat hij daarvoor gestraft wordt door een rechtbank.
Dat hij gestraft wordt omdat hij een handeling verricht die niet bedoeld is voor paarden, daar hangt het voor mij er van af of de eigenaar het risico geweten heeft. Of dat hier zo was weet ik niet en daar oordeel ik dan ook niet over. Bij mij heeft hij altijd verteld wat hij wilde doen en waarom. Als ik wilde weten wat hij ging spuiten vertelde hij dat. Nooit een probleem.
Loretta schreef:Ik vraag me dan vooral af waarom die specifieke behandeling niet voor paarden bedoeld is.
Ibbel schreef:De man is veroordeeld door het tuchtcollege. Voor de vierde keer.
Dat lijkt me meer dan voldoende informatie.
Tuchtcollegeleden zijn (in ieder geval gedeeltelijk) ook dierenartsen. Die hebben sowieso de neiging collega's de hand boven het hoofd te houden. Tuchtzaken worden uitgebreid bekeken. Heel vaak komt een arts er met een waarschuwing af, domweg omdat men een collega niet wil veroordelen (ook bij het medisch tuchtcollege voor 'mensenartsen' vaker wel dan niet het geval).
Kortom, als een DA door z'n collega's niet één keer, niet twee keer, maar VIER keer op z'n flikker krijgt is er ECHT wel wat aan de hand. En niet in de vorm van: "Djiezus, daar heb je weer zo'n 4e handsverhaal over díe knaap, weet je, het zal wel waar zijn, doe maar 3 maanden schorsing" - hamerslag volgende zaak.
Ibbel schreef:De man is veroordeeld door het tuchtcollege. Voor de vierde keer.
Tuchtcollegeleden zijn (in ieder geval gedeeltelijk) ook dierenartsen. Die hebben sowieso de neiging collega's de hand boven het hoofd te houden. Tuchtzaken worden uitgebreid bekeken. Heel vaak komt een arts er met een waarschuwing af, domweg omdat men een collega niet wil veroordelen (ook bij het medisch tuchtcollege voor 'mensenartsen' vaker wel dan niet het geval).
Kortom, als een DA door z'n collega's niet één keer, niet twee keer, maar VIER keer op z'n flikker krijgt is er ECHT wel wat aan de hand. En niet in de vorm van: "Djiezus, daar heb je weer zo'n 4e handsverhaal over díe knaap, weet je, het zal wel waar zijn, doe maar 3 maanden schorsing" - hamerslag volgende zaak.
Jildau schreef:Ibbel schreef:De man is veroordeeld door het tuchtcollege. Voor de vierde keer.
Goed verwoord! Dit is precies waarom ik niet snap dat mensen hem de hand boven het hoofd houden. Nu ken ik toevallig de eigenaren maar als dat niet zo was geweest en er staat iets over een dierenarts die vier (!) keer geschorst is, had ik er alsnog een mening over gehad.
Jildau schreef:pipo schreef:Ik ken hem al heel lang als zeer fijne en goede dierenarts. Een die er is voor zijn klanten. En dat ie zijn zakken gevuld zou hebben... tja, dom misschien, maar zoals altijd is het maar 1 kant van het verhaal. Als ik iets had met mijn beestjes dan kon ik m altijd bellen, dienst of niet hij belde altijd terug. Soms kwam hij zelf en soms moest ik naar een collega. En dan gaf hij ook nog eens aan welke collega ik het best kon bellen. Hij zal heus wel het 1 en ander gedaan hebben, maar nooit iets om een dier in gevaar te brengen. Man met een hart voor dieren en zo leest t niet, maar eerlijk en oprecht! Woon nu te ver, maar anders was t nog steeds mijn dierenarts. En vind t vreselijk dat hij zo beoordeeld wordt. Nogmaals verhaal heeft altijd 2 kanten.
Dat zeg je ook als die aardige buurman veroordeeld wordt voor moord?
Het zal best een leuke en aardige man kunnen zijn maar hij heeft in zijn werk simpelweg dingen gedaan die echt niet door de beugel kunnen. Dat is gewoon bewezen.
Amy223 schreef:Ik ben nu toch wel heel benieuwd wat voor middel het was.
Iets off-label spuiten hoeft niet per se verkeerd te zijn.
Is met pijnstilling ook, zelfde werkzame stof, maar een andere productnaam en ineens mag een paard het niet meer hebben.
Ibbel schreef:Loretta schreef:Ik vraag me dan vooral af waarom die specifieke behandeling niet voor paarden bedoeld is.
Je mag als arts in principe medicatie die niet voor paarden is geregistreerd gebruiken. Er is nl niet zo heel veel (ook) voor paarden geregistreerd. Paarden is een kleine markt, farmaceuten hebben geen zin in de kosten van een registratie als daar geen grote omzet tegenover staat.
Echter, deze man spoot een antibioticum dat niet voor paarden was geregistreerd, en er zijn wél antibiotica op de markt die gewoon ook voor paarden geregistreerd zijn. En dan mag je als DA dus niet naar een ander middel grijpen.
Wat me overigens wel opvalt is dat die 'kippenveroordeling' van een jaar geen beroep uitoefenen van februari dit jaar was. Kennelijk is daar het hoger beroep nog niet van afgerond, anders had de man sowieso dit jaar langs de zijlijn gezeten.
En dat je dan - kennelijk tijdens een beroepsprocedure tegen een veroordeling van een jaar je beroep niet mogen uitoefenen - gewoon alsnog je niet aan de regels houdt, dan heb je toch wel boter op je hoofd zeg...
janderegelaa schreef:Ibbel schreef:Nee, dat heet sTelazine. Met een T dus.
Met de omschrijving die later voor dat medicijn gegeven werd klopt Stelazine wel. Dus ik denk dat het een schrijffout is.