[OP] Bianca Schoenmakers reageert op columniste NRC

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:58

Kendra schreef:
Terzijde: Ingrid Klimke, die ik zeer hoog acht en van wie bekend is dat zij dierenwelzijn hoog in het vaandel heeft staan, was 1e, 2e en 4e bij deze wedstrijd.
Ik lees bij de KNHS dat het ongeluk gebeurd is rond 10 uur in de ochtend en dat het toen 25 graden was.
Het grootste deel van het parcours lag in het bos / de schaduw.

De meningen over eventing zullen altijd verdeeld blijven. Ik vind het nog steeds dat een eventingpaard een mooi leven heeft. Veel afwisseling, buiten rijden, bij de wedstrijden veel controle op conditie en dierenwelzijn.

En natuurlijk zijn er voorbeelden waar het welzijn niet voorop staat. Maar dat geldt in de volle breedte. Een shetje in de tuin omdat het zo leuk is voor de kids is ook niet echt goed voor het dierenwelzijn. Jammer dat het oog altijd valt op 'eye catchers' als eventing. En dat een deel van de paardenliefhebbers in Nederland daar klakkeloos in meegaat.

Nou nu gaat het toevallig over eventing, meestal gaat de discussie over dressuur. Bij eventing zit je gewoon met de ellende dat als er iets mis gaat het meestal ook gelijk goed mis is, met de dood als gevolg. (paard en ruiter)
Ik denk ook dat een eventingpaard een prima leven heeft, heb veel trainingen gezien en die paarden zijn zo enthousiast.
Dat zien de "leken" helaas niet, die lezen alleen dat een paard verongelukt en hebben hun mening klaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:58

_Penotti schreef:
Bedankt voor het plaatsen van het artikel.

Inderdaad, alleen maar ingaan op dat gebroken been is maar een gedeelte van dat bericht.
En eigenlijk vind ik de uitleg van Bianca door ook niet eens erg duidelijk in. Voor mij als paarden eigenaar wel, maar als paardenleek, die begrijpt het dan nog steeds niet.

Ik als voorheen fanatiek sportruiter, nu nog steeds als recreant in de paardensport heb ook al telkens de grote vraagtekens geplaatst bij de doorgang van de eventing op zaterdag.
En ook de reactie van Bianca toen was echt puur geschreven vanuit iemand die de boterham verdient in de sport.
En daar ga je geen mensen mee overhalen die niets met paarden hebben, ook niet de voormalig sporter als ik of de recreant.
De meeste plaatsen vraagtekens bij de doorgang en ook Bianca's bijdrage.

Willen wij paarden mensen dat de sport over 20 jaar nog bestaat zullen we een heel ander beeld uit moeten gaan stralen.
Dat is geen bloed in de monden bij dressuur, dat is geen in de krul getrokken paarden op het losrij terrein en ook geen wedstrijden bij een dag dat het plus 30 graden word.
En al dat bovenstaande is ook helemaal niet nodig, het grootste gedeelte van de ruiters laat dat namelijk elke wedstrijd zien dat het wel in harmonie kan.
Zet die eens op de eerste plek, laat die winnen. Heel misschien komt de sport dan weer in een goed daglicht te staan.

Helemaal mee eens.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:59

Elisa2: Maar waarom zou er een plicht moeten zijn om het er in te hangen/om te hangen? :)
Maak dat gewoon lekker optioneel. Zodat je per paard kan kijken of S&T wel of niet een aanvulling is.

Verder ben ik het wel met je post eens overigens. :)

Verder ook eens met Penotti. :) Ze omschrijft het beter dan ik zou kunnen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:01

Gini schreef:
Elisa2 schreef:
Het is wel moeilijk hoor Gini, probeer het maar eens bij een artikel van Dier en Recht. De aggresiviteit vliegt je om de oren..ookal leg je iets wel normaal uit.

Ja, dat is inderdaad moeilijk soms. Maar je moet voor ogen houden wie je doelgroep is. Dat is niet Dier en Recht, dat is Jan met de pet, de publieke opinie, de man in de straat.
Laat Dier en Recht maar roepen en blèren, blijf zelf rustig en beleefd, alleen zo komt je boodschap en je standpunt het beste over.

Ja maar Jan met de Pet leest die artikelen dus, deelt ze..en nemen ze totaal voor waarheid aan. Ik blijf altijd beleefd en probeer de standpunten te weerleggen/ ontkrachten waar ik kan met kennis in de hoop dat Jan met de Pet gaat nadenken en niet klakkeloos aan neemt wat zo'n D&R schrijft. Maar je wordt al voor mishandelaar uitgemaakt als je een paard hebt... :(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:02

Ayasha schreef:
Elisa2: Maar waarom zou er een plicht moeten zijn om het er in te hangen/om te hangen? :)
Maak dat gewoon lekker optioneel. Zodat je per paard kan kijken of S&T wel of niet een aanvulling is.

Verder ben ik het wel met je post eens overigens. :)

Verder ook eens met Penotti. :) Ze omschrijft het beter dan ik zou kunnen!

Ik vind ook niet dat het een plicht moet zijn, maar dat is het ook niet meer. Een gewone trens is ook toegestaan. Als aanvulling vind ik dat bitloos ook toegestaan moet worden in alle klasses maar dan wel de paardvriendelijke bitloze optomingen.

Sporen zouden ook niet verplicht moeten zijn, laat het optioneel en ook daar mag er streng gekeken worden naar wat wel en niet toegestaan wordt imo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:10

Ah, in België is het vanaf nationaal dus nog steeds verplicht... :\ En regionaal krijg je vanaf niveau 3 (Z2 bij jullie) regelmatig te maken met juryleden die dus letterlijk vragen waarom je er geen s&t in hebt hangen. :x
5 sterren toch ook nog steeds? Of niet meer?

Verder ook eens betreffende het bitloze. :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:15

rien10 schreef:
[***] schreef:
Bianca heeft de essentie van de column niet begrepen
En verstand ervan of niet, het publiek heeft er een mening over waar we rekening mee moeten gaan houden.
En dan was het beter geweest om het evenement niet door te laten gaan met deze temperaturen. We moeten er voor waken dat we naar de buitenwereld niet uitstralen dat onze paarden gebruiksvoorwerpen zijn ipv sport partners

Nee! Je moet niet iets doen of laten “voor de publieke opinie”. Je moet iets doen of laten omdat het goed of slecht is voor je paard!

Kom nou, we zijn toch geen marionetten van de mensen die het niet (willen) snappen.

Ik zou zeker wel de publieke opinie serieus nemen. De publieke opinie is wat onze sport gaat maken of breken binnen nu en een aantal jaren.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:16

Her grootste gevaar komt altijd vanuit jezelf. Vooral als jezelf hard wijst naar anderen.
Kijk hier maar op bokt.

De mensen die zelf paarden hebben en zeggen: nee hoor dit kan echt niet. Ik kan dit niet verkopen aan buitenstaanders.
Maar mijn paard kan wel en ik rijd zo lief/leuk/aardig.

Het is gewoon jezelf aaien voor je goedheid en daarmee je eigen sport om zeep helpen want anderen horen alleen: eigenlijk kan paardensport dus niet, tenzij je 'pietje' heet die ik toevallig ken.

Neem nu precies dit verhaal. Op een colum van een of andere paardensporthater na graven paardensporters zelf hun grootste kuil. Door zelf zonder enige kennis van de topsport veilig te gaan zitten roepen dat 'anderen dit echt niet gaan accepteren'.
Wat een bullshit bij elkaar zeg.

Ik heb nog nooit in mijn leven iets niet kunnen uitleggen aan leken, en ook dit incident leg ik zonder moeite uit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:17

Als je het "zitten roepen" vindt dan heb je echt onder een steen geleefd... Dat heeft niks met zitten roepen te maken maar met zien wat er gepubliceerd wordt over de sport. :?
Het is al lang geen "enkeling" meer.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:31

Sunnda schreef:
Her grootste gevaar komt altijd vanuit jezelf. Vooral als jezelf hard wijst naar anderen.
Kijk hier maar op bokt.

De mensen die zelf paarden hebben en zeggen: nee hoor dit kan echt niet. Ik kan dit niet verkopen aan buitenstaanders.

Het is gewoon jezelf aaien voor je goedheid en daarmee je eigen sport om zeep helpen want anderen horen alleen: eigenlijk kan paardensport dus niet, tenzij je 'pietje' heet die ik toevallig ken.

Neem nu precies dit verhaal. Op een colum van een of andere paardensporthater na graven paardensporters zelf hun grootste kuil. Door zelf zonder enige kennis van de topsport veilig te gaan zitten roepen dat 'anderen dit echt niet gaan accepteren'.

Ik heb nog nooit in mijn leven iets niet kunnen uitleggen aan leken, en ook dit incident leg ik zonder moeite uit.

Je noemt hier wel een erg sterk punt.

Laten we ook niet vergeten dat hier op bokt een aparte groep paardenhouders zit die, vergeleken met iedereen die ik in mijn omgeving zie, niet echt representatief is voor de volledige groep paardensporters.

Ik ga geen namen noemen, maar het zijn ook altijd dezelfde mensen die op hetzelfde soort topics reageren.

Daarnaast zijn dit soort nieuws artikelen ook gewoon sensatie artikelen. Een artikel over hoe leuk de paardensport is en hoeveel er verbeterd is in de afgelopen 10 jaar wordt niet gepubliceerd: dat leest niemand.
Mensen willen drama lezen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:36

Ayasha schreef:
Ah, in België is het vanaf nationaal dus nog steeds verplicht... : En regionaal krijg je vanaf niveau 3 (Z2 bij jullie) regelmatig te maken met juryleden die dus letterlijk vragen waarom je er geen s&t in hebt hangen. :x
5 sterren toch ook nog steeds? Of niet meer?

Verder ook eens betreffende het bitloze. :j

5 sterren is het nog verplicht inderdaad.

Paardensport is conservatief, verandering gaat traag.

ginatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:37

DreamGuide schreef:
Je noemt hier wel een erg sterk punt.

Laten we ook niet vergeten dat hier op bokt een aparte groep paardenhouders zit die, vergeleken met iedereen die ik in mijn omgeving zie, niet echt representatief is voor de volledige groep paardensporters.

Ik ga geen namen noemen, maar het zijn ook altijd dezelfde mensen die op hetzelfde soort topics reageren.

Daarnaast zijn dit soort nieuws artikelen ook gewoon sensatie artikelen. Een artikel over hoe leuk de paardensport is en hoeveel er verbeterd is in de afgelopen 10 jaar wordt niet gepubliceerd: dat leest niemand.
Mensen willen drama lezen.

Helemaal met jou eens. Wordt een beetje moe van die eenzijdige nieuws artikelen steeds.

Natuurlijk is er nog genoeg ruimte voor verbetering, maar er is al zo veel verbeterd tov jaren geleden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:38

Sunnda schreef:
Kijk hier maar op bokt.

Wat een "aannames" zeg..misschien weten sommige hier wel meer van topsport dan jij? het is juist goed om kritisch te zijn en te blijven op alle vormen van sport met dieren. Ook naar jezelf toe, en te zorgen dat je niet in hokjes gaat denken. (bit versus bitloos discussie bijv.)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:43

Citaat:
Laten we ook niet vergeten dat hier op bokt een aparte groep paardenhouders zit die, vergeleken met iedereen die ik in mijn omgeving zie, niet echt representatief is voor de volledige groep paardensporters

Je zou ook kunnen kijken of je je in een andere omgeving kunt gaan bevinden :j :)*

En we zien allemaal de ruiters die fijn in samenwerking rijden met hun paarden.
Geef dat de aandacht.
Laat die winnen, dan komt het voor steeds meer mensen in de omgeving en word het steeds meer representatief.
Laatst bijgewerkt door _Penotti op 18-08-20 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:45

Het is geen enkeling meer, maar het is ook niet 'jan-met-de-pet'.
Die leest geen NRC en zal zich hier waarschijnlijk niet zo druk over maken.
Het zou goed zijn om iets beter te analyseren waar de kritiek vandaan komt.
Ik zie bijvoorbeeld een steeds groter wordende groep 'dierenliefhebbers' zonder dieren en zonder kennis van zaken die vanuit goede bedoelingen en een hart dat overloopt van liefde voor paarden de sport afkraakt.
En ook een groep politiek bewuste mensen die vanuit een bepaald filosofisch perspectief (het dier heeft een eigen wil en mag niet gebruikt worden door de mens) de hele branche met de grond gelijk willen maken.
Dit zijn mensen die gedreven zijn, vaak welbespraakt en graag het publieke debat opzoeken. Daarom zijn het - vanuit het perspectief van de paardensporter - geduchte tegenstanders. Ze zullen zeker gebruik maken van de paardenbezitters die roepen dat sporten met paarden eigenlijk ook echt niet meer kan.

En dus ook erg eens met Sunnda :) .

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:48

_Penotti schreef:
Citaat:
Laten we ook niet vergeten dat hier op bokt een aparte groep paardenhouders zit die, vergeleken met iedereen die ik in mijn omgeving zie, niet echt representatief is voor de volledige groep paardensporters

Je zou ook kunnen kijken of je je in een andere omgeving kunt gaan bevinden :j :)*

Zou niet weten waarom, sta in een hele fijne omgeving met hele fijne mensen. :)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:54

DreamGuide schreef:
_Penotti schreef:

Zou niet weten waarom, sta in een hele fijne omgeving met hele fijne mensen. :)

Is dat zo?
Zo nam ik je bericht niet op als je het hebt over een aparte groep paardenhouders zijn op bokt die niet representatief zijn.

Maar je mag je gerust toelichten in waar ik verkeerd denk dan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:06

Kendra schreef:
Het is geen enkeling meer, maar het is ook niet 'jan-met-de-pet'.
Die leest geen NRC en zal zich hier waarschijnlijk niet zo druk over maken.
Het zou goed zijn om iets beter te analyseren waar de kritiek vandaan komt.
Ik zie bijvoorbeeld een steeds groter wordende groep 'dierenliefhebbers' zonder dieren en zonder kennis van zaken die vanuit goede bedoelingen en een hart dat overloopt van liefde voor paarden de sport afkraakt.
En ook een groep politiek bewuste mensen die vanuit een bepaald filosofisch perspectief (het dier heeft een eigen wil en mag niet gebruikt worden door de mens) de hele branche met de grond gelijk willen maken.
Dit zijn mensen die gedreven zijn, vaak welbespraakt en graag het publieke debat opzoeken. Daarom zijn het - vanuit het perspectief van de paardensporter - geduchte tegenstanders. Ze zullen zeker gebruik maken van de paardenbezitters die roepen dat sporten met paarden eigenlijk ook echt niet meer kan.

En dus ook erg eens met Sunnda :) .

Maar niemand roept dat toch in dit topic? ik lees alleen maar kritisch kijken waar sport WEL voor welzijn gaat zodat daar geen twijfel over mogelijk kan zijn.

Ben het ermee eens dat er paardenbezitters zijn die alles afkraken en het alleen ethisch verantwoord vinden als hun paard alleen in de wei staat. En dat als heilige graal verkondigen dat de sport geen goed doet. Ik vind het jammer dat alles altijd zo zwart/ wit moet zijn.

Vulpes_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:10

Het is ook eigenlijk wel uit te leggen in één woord: 'NRC'
Vorig jaar ook hele serie over paardensport. Later over KPWN. Een deel van de redactie daar is er wel vrij activistisch op uit, niet alleen op paardensport overigens.
En de titel 'kwaliteitscourant' is echt van decennia terug. Wordt in bepaalde kringen ook wel bewust 'de krant van Heldring' genoemd, als een soort roast verwijzing naar de goede tijd die het NRC ooit had toen J.L. Heldring daar nog aan het roer zat (zeg maar rustig de tegenovergestelde mentaliteit tov nu).

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:21

_Penotti schreef:
Is dat zo?
Zo nam ik je bericht niet op als je het hebt over een aparte groep paardenhouders zijn op bokt die niet representatief zijn.

Oh, excuus dan.

Even simpel gezegd, ik heb nog nooit iemand in mijn omgeving horen zeggen dat de paardensport in de toekomst waarschijnlijk niet meer gedoogd zal worden of zal verdwijnen. Terwijl dat iets is wat ik in dit topic, en bokt überhaupt vaker heb horen zeggen.

Hetzelfde met bijvoorbeeld itp rij-topics. Vrijwel standaard maken Topic starters daar van te voren excuses voor evt probleempjes of verbeterpunten. Zelfs bokkers die zeggen dat ze geen rij itp meer durven aan te maken door alle kritiek.
In het echt, bij de paardenmensen om mij heen, hoef ik me nooit van tevoren te verontschuldigen voor dingen die nog niet goed gaan. Mensen begrijpen dat je streeft naar verbetering en zolang je dat oprecht doet wordt je niet bekritiseerd. Hoogstens een goedbedoeld advies.
Het feit dat je op bokt een soort verzekering moet inbouwen om jezelf te beschermen vind ik zorgwekkend, en zegt wel wat over de sfeer die op dit forum (niet altijd hoor) kan heersen.

Daarnaast, afgezien van de positieve punten en niet zo zeer in mijn omgeving. Wat ik lees uit de topics staat het ruime merendeel van de paarden hier 24/7 buiten of op een paddock Paradise of iets in die richting.
Terwijl in de praktijk, hoeveel paarden in Nederlands staan wel niet op maneges, sportstallen oid waar ze dankbaar mogen zijn voor 1 uurtje paddock op een dag? Volgens mij zijn dat er verontrustend veel, en die eigenaren vinden dat allemaal wel goed.

Derhalve, betwijfel ik dus of de actieve gebruikers van bokt (die dus niet alleen meelezen maar zich ook hoorbaar maken) wel representatief zijn voor de gehele groep paardenhouders in Nederland.

Edit: niks ten nadele van bokt overigens, ik zit hier niet voor niks en ik vind ook dat de sfeer de afgelopen 1 á 2 jaar flink verbeterd is. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:33

DreamGuide schreef:
In het echt, bij de paardenmensen om mij heen, hoef ik me nooit van tevoren te verontschuldigen voor dingen die nog niet goed gaan. Mensen begrijpen dat je streeft naar verbetering en zolang je dat oprecht doet wordt je niet bekritiseerd. Hoogstens een goedbedoeld advies.

Maar dan heb je het over persoonlijke kritiek gericht naar een individu, toch? Dat geef ik inderdaad niet snel, ook niet op Bokt trouwens.
Maar een gesprek over bijvoorbeeld 'op wedstrijd gaan met 35+ graden' of over 'of het oké is om je paard vier parcoursen op twee dagen te laten springen', ja, zulke gesprekken heb ik wel met mijn stalgenoten. Zonder dan 1 iemand te bashen of diens mening niet te respecteren uiteraard.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:35

Gini schreef:
Maar dan heb je het over persoonlijke kritiek gericht naar een individu, toch? Dat geef ik inderdaad niet snel, ook niet op Bokt trouwens.
Maar een gesprek over bijvoorbeeld 'op wedstrijd gaan met 35+ graden' of over 'of het oké is om je paard vier parcoursen op twee dagen te laten springen', ja, zulke gesprekken heb ik wel met mijn stalgenoten. Zonder dan 1 iemand te bashen of diens mening niet te respecteren uiteraard.

Een gezonde discussie moet uiteraard gewoon kunnen.
Maar één iemand 'bashen' zoals je zegt is niet leuk maar zie ik soms wel gebeuren. Snap wel dat mensen dan niks meer durven te zeggen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:36

DreamGuide schreef:
_Penotti schreef:
Is dat zo?

Oh, excuus dan.

Even simpel gezegd, ik heb nog nooit iemand in mijn omgeving horen zeggen dat de paardensport in de toekomst waarschijnlijk niet meer gedoogd zal worden of zal verdwijnen. Terwijl dat iets is wat ik in dit topic, en bokt überhaupt vaker heb horen zeggen.

Dat ligt denk ik aan je omgeving. Ik hoorde namelijk wel die uitspraken. Voornamelijk basisruiters en buitenrijders/menners die zich afvragen of de artikelen van o.a. Dier & Recht niet leiden tot inperkingen en zelfs uiteindelijk verbieden van (wedstrijd(top))sport met dieren. En ik vraag me af of het in het huidige klimaat niet verstandig is daar alvast op te anticiperen door beter te gaan voorlichten, goede argumenten neerzetten over hoe en waarom paardrijden.

Citaat:
Hetzelfde met bijvoorbeeld itp rij-topics. Vrijwel standaard maken Topic starters daar van te voren excuses voor evt probleempjes of verbeterpunten. Zelfs bokkers die zeggen dat ze geen rij itp meer durven aan te maken door alle kritiek.
Het feit dat je op bokt een soort verzekering moet inbouwen om jezelf te beschermen vind ik zorgwekkend, en zegt wel wat over de sfeer die op dit forum (niet altijd hoor) kan heersen.

Daarnaast, afgezien van de positieve punten en niet zo zeer in mijn omgeving. Wat ik lees uit de topics staat het ruime merendeel van de paarden hier 24/7 buiten of op een paddock Paradise of iets in die richting.
Terwijl in de praktijk, hoeveel paarden in Nederlands staan wel niet op maneges, sportstallen oid waar ze dankbaar mogen zijn voor 1 uurtje paddock op een dag? Volgens mij zijn dat er verontrustend veel, en die eigenaren vinden dat allemaal wel goed.

Derhalve, betwijfel ik dus of de actieve gebruikers van bokt (die dus niet alleen meelezen maar zich ook hoorbaar maken) wel representatief zijn voor de gehele groep paardenhouders in Nederland.

Edit: niks ten nadele van bokt overigens, ik zit hier niet voor niks en ik vind ook dat de sfeer de afgelopen 1 á 2 jaar flink verbeterd is. :)

Hier wel mee eens, ja. Hoewel roepen op het internet wel makkelijker is dan in real life. Denk dat dat ook meespeelt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:43

@Dreamguide,

Stalgenoten houden zich er misschien niet mee bezig.
Maar die extremisten, want dat zijn het in mijn ogen, als paard en recht, zouden het liefste willen dat er geen enkele sport meer is, sterker nog, dat er geen enkel huis en landbouwdier meer gehouden word.
En ze zijn niet vies van kranten te benaderen en hun visie op te dringen, niet altijd zo nauw genomen met de waarheid. Maar zo mooi beschreven dat de niet paard rijdende burger kan denken, bah bah die paardensport, bah bah die ruiters, alles voor zichzelf niets voor het paard over hebben.
Wij weten beter, maar veel mensen die niets met paarden hebben geloven zo'n stukje in de krant blindelings.

Dan moet je als paardenhouder/ sportruiter toch gaan nadenken hoe kunnen wij dat voorkomen? Hoe kunnen wij zorgen dat paard en recht en dergelijke weinig argumenten aan kunnen dragen.
Dat is bijvoorbeeld niet door met 36 graden en iedereen het liefst in de airco zit een sport uit te oefenen.

Rij foto's op bokt.
Ja dat is jammer als mensen dat zo ervaren.
Ik denk ook wel dat die mede in stand komt door de regel dat er niet alleen maar gezegd mag worden ooh wat mooi, maar dat er een rijtechnische tip gegeven moet worden. Misschien eens aankaarten om die regel te skippen.
En ja helaas anoniem durven mensen meer, dat is overal op internet zo, helaas.

Dan huisvesting.
Ja ook dat is wel een punt van aandacht.
Tijden veranderen en ook daar is dier en recht volop aanwezig om het negatieve in de aandacht te brengen.
En helaas is er ook veel negatief.
24/7 ben ik niet meteen voorstander van, maar 1 uur in een paddock, kan dat in 2020 nog?
Ik denk eigenlijk ook niet meer.
Een mooie tussenweg zou ook beter zijn, laten wij die als houders zelf eens op willen zoeken ipv dier en recht in de kaart spelen, dan zijn we zeker slechter af dan als we zelf eens huisvestigregels op zouden gaan stellen.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:53

Daarom wil ik zo graag voorstellen, wat mensen vóór mij ook al zeker hebben gedaan, om de informatie voorziening te verbeteren. Zowel voor ruiters (bijvoorbeeld mensen wiens paard alleen maar op stal mag staan), maar vooral ook naar de buitenwereld toe. Dat mensen eens kunnen zien hoeveel moeite en onderzoek we doen om het welzijn te verbeteren.

Dat zou mij nou eens heel blij maken.
Ik word gewoon altijd oprecht zo verdrietig als ik in dit soort topics van mijn mede-paardenliefhebbers lees dat de sport zomaar eens afgeschaft kan worden en dat het niet meer van deze tijd is.

Ik geniet zo veel van mijn sport en mijn paard, en ik doe zo hard mijn best om haar welzijn met een grote stip voorop te zetten.
Ik voel me gewoon een beetje hulpeloos tegenover organisaties zoals dier&recht en dit soort columnisten die vaak volstrekt rigide zijn in hun mening.

Maakt me verdrietig. ;(