Paard sterft na eten vers gemaaid gras

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:04

truus1970 schreef:
T hangt ook van de maaimachine af. Met een goed mes waar t gras mooi gesneden wordt kan het wel. Wordt t gras meer geneusd eraf geslagen, dan is het een heel ander verhaal. Dan krijg je rare gras, dat is niet goed eten voor elk dier

Als het gras als kleine stukjes de gazonmaaier uit komt, gewoon niet voeren. Of het nu mooi gesneden wordt of niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:34

pillow schreef:
ElCid schreef:
Levensgevaarlijk inderdaad. Door de omzetting van nitraat in nitriet kan het vreselijk misgaan. Nitraat kan een dier, in bepaalde mate nog omzetten, nitriet is gewoon giftig zeker als het in te grote hoeveelheden wordt opgenomen. Daarom dus nooit net gemaaid gras voeren; het is ook een van de redenen dat hooi moet besterven, liefst 6 weken! Dit gaat weliswaar over koeien maar legt wel uit hoe het zit https://www.stockmanship.eu/2018/08/11/ ... w-ruwvoer/

En dat het een paar keer goed gaat; dan heb je dus gewoon geluk gehad.

Dit is toch dikke onzin. Boeren maaien ook gewoon gras om dit direct op stal te voeren

Volgens mij is dat niet zo. Maar dan nog is het direct en dit gras heeft liggen fermenteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:44

janderegelaa schreef:
Volgens mij is dat niet zo. Maar dan nog is het direct en dit gras heeft liggen fermenteren.

Ja hoor, veel boeren maaien met voormaaier voorop en silagewagen achter de trekker het gras en rijden gelijk door de stal in om het voor de koeien te gooien. Vaak meerdere malen per dag. En nee, het gaat in een keer door, dus het fermenteert niet.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:31

Citaat:
Dit is toch dikke onzin. Boeren maaien ook gewoon gras om dit direct op stal te voeren

Citaat:

Dan moet je toch eens wat beter om je heen kijken janderegelaa heel veel boeren doen dit zoals Mindim het uitlegt. Maar in de titel staat duidelijk "na eten vers gras" Ik vind het een vreemd verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 20:34

janderegelaa schreef:

Ala dit

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 21:04

volgens mij leest niemand het echte artikel want,daar hebben ze het niet over vers gras?

Zoe came home from work on 30 July to find Frank eating from a large pile of cuttings in his field.
She was told he had not had access to the grass for long, so she shooed him away and fenced off the pile.

beetje jammer dat de tekst van het artikel niet goed vertaald is,want nu gaat iedereen en discussie aan die misschien helemaal niet nodig is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:49

ellepel schreef:
volgens mij leest niemand het echte artikel want,daar hebben ze het niet over vers gras?

Zoe came home from work on 30 July to find Frank eating from a large pile of cuttings in his field.
She was told he had not had access to the grass for long, so she shooed him away and fenced off the pile.

beetje jammer dat de tekst van het artikel niet goed vertaald is,want nu gaat iedereen en discussie aan die misschien helemaal niet nodig is

Beetje dubbel, want dit is de titel in horse and hound

‘My world’s turned upside down’: horse dies after grass cuttings tipped into his field'

Maar even goed dat de discussie gevoerd wordt toch? Zo zie je maar weer dat ook hier op bokt niet iedereen op de hoogte is over de gevaren van het voeren van gras uit de gazonmaaier en gras dat al een middag ligt, zo steekt een ieder er wat van op toch :D

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 23:07

Dit wist ik dus ook niet.
Wij hebben wel een opvangbak aan de maaier maar leegden die altijd op de track. Want op de mesthoop, dan is dat binnen no time vol.
Ze aten er niet van. Er is altijd goed hooi en gras in de wei beschikbaar maar schrik hier best wel van! Dit gaan we dus niet meer doen!

Waar laten andere mensen hun grasoverschot van het maaien?

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 23:09

In het artikel staat als oorzaak:

“ A post-mortem showed Frank had a “gutful” of grass cuttings, and that the gas from its fermentation had caused displacement of his intestines.”

Daarmee wijst het op vers gras. Een berg vers gemaaid gras kunnen ze veel sneller en meer in een keer van eten dan als ze het zouden moeten grazen, dus krijgen veel meer binnen (risico op slokdarmverstopping). Door fermentatie van zo’n grote hoeveelheid raakt het verteringstelsel van paard uit balans met koliek (gas of verstopping) als mogelijk gevolg. En hoefbevangenheid is ook een risico.

Ook al is het “gewoon gras”, het is niet hetzelfde dan grazen. En ene paard is gevoeliger voor de risico’s dan een ander paard.

Koeien zijn niet zo gevoelig als paarden en niet te vergelijken met elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 23:42

_Linda schreef:
In het artikel staat als oorzaak:

“ A post-mortem showed Frank had a “gutful” of grass cuttings, and that the gas from its fermentation had caused displacement of his intestines.”

Daarmee wijst het op vers gras. Een berg vers gemaaid gras kunnen ze veel sneller en meer in een keer van eten dan als ze het zouden moeten grazen, dus krijgen veel meer binnen (risico op slokdarmverstopping). Door fermentatie van zo’n grote hoeveelheid raakt het verteringstelsel van paard uit balans met koliek (gas of verstopping) als mogelijk gevolg. En hoefbevangenheid is ook een risico.

Ook al is het “gewoon gras”, het is niet hetzelfde dan grazen. En ene paard is gevoeliger voor de risico’s dan een ander paard.

Koeien zijn niet zo gevoelig als paarden en niet te vergelijken met elkaar.

Sowieso is een koe een herkauwer en een paard niet, dus eigenlijk helemaal niet vergelijkbaar, helemaal waar.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 00:02

ElCid schreef:
Levensgevaarlijk inderdaad. Door de omzetting van nitraat in nitriet kan het vreselijk misgaan. Nitraat kan een dier, in bepaalde mate nog omzetten, nitriet is gewoon giftig zeker als het in te grote hoeveelheden wordt opgenomen. Daarom dus nooit net gemaaid gras voeren; het is ook een van de redenen dat hooi moet besterven, liefst 6 weken! Dit gaat weliswaar over koeien maar legt wel uit hoe het zit https://www.stockmanship.eu/2018/08/11/ ... w-ruwvoer/

En dat het een paar keer goed gaat; dan heb je dus gewoon geluk gehad.

Dit gaat over het oppassen van nitraat gehaltes voornamelijk als het land bemest is (=hoog nitraat). Onbemest gras, afhankelijk van type gras en omstandigheden, is dat denk ik een minimaal risico tov de andere risico’s dat vers gemaaid gras kan brengen. Koeien zijn overigens gevoeliger voor nitraatgehalte dan paarden.

DreamGuide

Re: Paard sterft na eten vers gemaaid gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 00:47

Even benieuwd, bij ons op stal worden de weides ook gemaakt. Dit is vooral om onkruid enzo weg te halen.
Het gras is verder al kort van het grazen, dus het gaat echt om kleine stukjes bij bijv. de mest plekken waar gemaaid kan/moet worden. Hier blijven de grasresten wel liggen.

Het is gemaaid met een traktor met zo'n groot opzetstuk, zeker niet genoeg om er een hooibaal oid van te maken, maar het blijft wel liggen.

Kan dit kwaad?

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 07:26

Hutcherson schreef:
Dit wist ik dus ook niet.
Wij hebben wel een opvangbak aan de maaier maar leegden die altijd op de track. Want op de mesthoop, dan is dat binnen no time vol.
Ze aten er niet van. Er is altijd goed hooi en gras in de wei beschikbaar maar schrik hier best wel van! Dit gaan we dus niet meer doen!

Waar laten andere mensen hun grasoverschot van het maaien?

Ga mulchen. (schrijf je dat zo?) Dan heb je geen gras overschot.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 07:39

Hier gaat het gemaaide gazongras, als we het opvangen, op de mesthoop. Composteert mooi.
slinkt best snel.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 08:25

Het heeft allemaal NIETS met de maaiwijze te maken!

Het heeft met het fermentatie process te maken. Lees ROTTEN!

Houd als stelregel aan GEEN GEMAAID GRAS VOEREN!

Nu doen sommige laten lijken of je met een andere maaiwijze, ander soort gras etc etc de problemen kunt vermijden. Gewoon NIET doen dan voorkom je veel ellende. 30 minuten te lang gelegen en de ellende kan al op gang komen. Zeker met extreme temperaturen zoals nu.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 08:36

Hier in het verleden bij de boer 5 ponys er aan dood gehad.
Als je het maait en het direct voert zijn er geen problemen. Echter na een paar uur begint het fermentatie process en dat is wat de problemen veroorzaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 08:52

DreamGuide schreef:
Even benieuwd, bij ons op stal worden de weides ook gemaakt. Dit is vooral om onkruid enzo weg te halen.
Het gras is verder al kort van het grazen, dus het gaat echt om kleine stukjes bij bijv. de mest plekken waar gemaaid kan/moet worden. Hier blijven de grasresten wel liggen.

Het is gemaaid met een traktor met zo'n groot opzetstuk, zeker niet genoeg om er een hooibaal oid van te maken, maar het blijft wel liggen.

Kan dit kwaad?

Ja dat is ook heel slecht... Snap niet ze dat op een stal doen.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 09:21

Hier maaien we de weides ook, maar de paarden gaan daarna eerst naar een andere weide. Dood gras groeit dan eerst ‘stuk’ door het nieuwe gras.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 09:34

Echt al tientallen jaren voert mijn moeder vers gemaaid gras, zolang als hooigras, dus geen kort gras, aan de paarden. Ze maait het en voert het in twee dagen op. Nooit geen problemen gehad.

Ik denk dat het echt met grasmaaiergras te maken heeft

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 09:38

Lang gras en niet meer heel groen broeit minder snel.

Probeer maar eens uit, hoopje gazongras, hoopje groen weide gras, hoopje lang stengelig weidegras.
Leg dat langs elkaar en ga voelen met je hand in het hoopje.
Dat gazongras word echt heel snel heet van binnen met warm weer. Groen lang gras ook weer sneller, stengelig bruiner gras niet zo snel meer. Uiteindelijk natuurlijk ook wel, hooibroei bestaat ook niet voor niets.
Daarom geven wij lang stengelig gemaaid gras direct, dus laten het geen dagje liggen. Dat is gelijk aan dat ze het zelf afgrazen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:04

Pareltjes schreef:
Het heeft allemaal NIETS met de maaiwijze te maken!

Het heeft met het fermentatie process te maken. Lees ROTTEN!

Nu doen sommige laten lijken of je met een andere maaiwijze, ander soort gras etc etc de problemen kunt vermijden. Gewoon NIET doen dan voorkom je veel ellende. 30 minuten te lang gelegen en de ellende kan al op gang komen. Zeker met extreme temperaturen zoals nu.

We zijn niet doof hoor :Y)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 13:22

Mulchen deed ik juist op de track om gebieden met heel veel brandnetel bv in te perken. Door de laag gemaaid gras krijft het geen zonlicht. Zo groeit er minder onkruid. Maar dat is dus onverstandig. Wist niet dat het verkeerd kon voor paarden

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 14:59

Citaat:

Je hoeft niet zo te schreeuwen!

Als ik dit zo lees mag ik maar blij zijn dat al mijn dieren mijn 40 jarig voerbeleid hebben overleefd. En in het verleden die van mijn vader en opa ook. Die voerden hun werkpaarden ook altijd gemaaid gras in de pauzes. stom stom stom. }:0

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 21:11

Ik heb altijd geleerd nooit vers, kortgemaaid gras aan de paarden te geven. Inderdaad met het risico op verstopping en gaskoliek.

En voor iedereen bij wie het goed is gegaan, prima... Ik probeer alleen zo weinig mogelijk (onnodig) risico te lopen vwb de gezondheid van mijn paarden.

Krijg alleen met bovenstaande berichten een associatie met; "mijn vader rookt al 40 jaar, maar heeft nooit longkanker gehad"... Alsof dat de risico's van roken uitsluit...

Maar goed, doe waar je je goed bij voelt. ;)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 22:37

pinto_1 schreef:
Ik heb altijd geleerd nooit vers, kortgemaaid gras aan de paarden te geven. Inderdaad met het risico op verstopping en gaskoliek.

En voor iedereen bij wie het goed is gegaan, prima... Ik probeer alleen zo weinig mogelijk (onnodig) risico te lopen vwb de gezondheid van mijn paarden.

Krijg alleen met bovenstaande berichten een associatie met; "mijn vader rookt al 40 jaar, maar heeft nooit longkanker gehad"... Alsof dat de risico's van roken uitsluit...

Maar goed, doe waar je je goed bij voelt. ;)

ik heb het niet over kort (gazonmaaier) gras. Misschien moet je eerst even terug lezen voor je oordeelt.