Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 10:18

Lara_Silver schreef:
En dan zijn er mensen die verkondigen dat de temperaturen niks met dit ongeluk te maken hebben. Ik sta klaar om jullie sportprestaties en precisie te zien bij 35 graden en bij 15 graden, even raden wanneer het beter gaat.

Even hier op inhakend. In de drafsport gaan koersen vaker harder als het heet is.

Nu ben ik aan het uitzoeken hoe dat werkt en ik vind suggesties dat prestaties bij sprinters juist verbeteren bij hitte. Een koers duurt natuurlijk max 3 minuten.

Dat is overigens iets anders dan wat het met het welzijn van een paard doet natuurlijk, dit is puur kijkend naar de prestatie.

Citaat:
Tijdens inspanning in de hitte presteren sporters doorgaans slechter dan onder neutrale omstandigheden, sprinters uitgezonderd.

https://www.allesoversport.nl/artikel/f ... -de-hitte/

Ook hier word genoemd dat dit voor duursporten geld ( dit is echt een boeiend artikel trouwens, gaat over wat hitte doet met sporters)
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... PgRovhbWHO

Edit: ook nog boeiend. Vrouwen/kleinere mannen presteren beter in hitte

Citaat:
At these temperatures, Matthew Ely’s elite marathoners slowed down by three minutes, with the sub-elites losing up to 20 minutes. However, not all runners are affected equally: Ely’s data crunching revealed conclusively that women fare better in heat than men. The most likely explanation for this is that women, being smaller than men, have a higher surface-to-mass ratio, which allows them to get rid of heat more efficiently.

Citaat:
And the correlation between heat and body size doesn’t only affect marathoners. In laboratory experiments conducted shortly before the 2004 Athens Olympics, exercise physiologist Tim Noakes, author of Lore of Running, found that when the room temperature was ramped up to 35°C, smaller men ran an average 45 seconds per mile faster than larger men in an 8km treadmill time trial. In cool temperatures the two groups performed about equally. The principle also applies at less extreme temperatures.

https://www.runnersworld.com/uk/trainin ... w-to-cope/
Laatst bijgewerkt door ruitje op 09-08-20 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

DreamGuide

Re: Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 10:23

Gezien de discussie over temperatuur, hoe zit dat dan met paardensport in het midden-oosten, Afrika, Australië e.d.
Daar is 35 graden meer de regel dan de uitzondering. Zou dan toch een kwestie zijn van gewenning?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 10:28

Ja ik denk dat gewenning zeker een rol speelt :j
Hier gaan we meestal van 22 hup naar 32, even nog wat extreme dagen erbij richting 40 dan zakt het weer net zo snel.
Dit jaar hebben we ook nog weinig erg warme dagen gehad, als nu dan.

Afgelopen 2 zomers toen het maanden warm is geweest heb ik er ook veel minder last van gehad en dat zag ik ook aan de paarden. Minder zweten dan nu. En dan heb ik het over in de wei staan :+

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 10:30

DreamGuide schreef:
Gezien de discussie over temperatuur, hoe zit dat dan met paardensport in het midden-oosten, Afrika, Australië e.d.
Daar is 35 graden meer de regel dan de uitzondering. Zou dan toch een kwestie zijn van gewenning?

Het is ook een kwestie van gewenning :) Alleen onze paarden zijn het (nog) niet gewend dus zullen er eerder last van hebben

En dan zal het nog per paard verschillen. Die van mij staat al 3 dagen vrijwillig in de brandende zon en heeft geen druppeltje zweet, terwijl een ander hier zelf in de schaduw staat te zweten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 10:33

DreamGuide schreef:

Het is niet alleen de hitte, droge hitte is beter uit te zitten dan hitte met een hoge luchtvochtigheid.

Hoe lang duurt een cross per paard eigenlijk?

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:01

Mindim schreef:
DreamGuide schreef:

Het is niet alleen de hitte, droge hitte is beter uit te zitten dan hitte met een hoge luchtvochtigheid.

Hangt er vanaf hoe hard je gaat. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:03

Beetje flauw, dat antwoord. Er zijn toch max toegestande tijden waarbij ze straftijd krijgen als ze er over gaan?

Net als bij jumping parocoursen vermoed ik dat het van cross tot cross zal verschillen?

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:06

Mindim schreef:
DreamGuide schreef:

De 1 ster ca. 5 min. De 3 ster 6 a 6.30 min.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:13

Een 5* long kan tot 6840m zijn met max. 45 obstakels en ideale tijd van 570m/minuut. Volgens het FEI-reglement wat ik kon vinden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:16

Gabrielletje schreef:
Het paard heeft zich waarschijnlijk verstapt, parcours was al afgerond en dat valt onder de noemer dikke vette pech. Dat had bij wijze van spreken ook kunnen gebeuren bij het eerste galopje de wei op. De combinatie reed vroeg in de ochtend en was goed getraind. Ik vind het stuitend dat er meteen aannames worden gedaan (en geventileerd) dat deze amazone haar paard alleen gebruikt om te presteren. En ja, het was warm, maar om nu meteen te roepen dat het paard daardoor vast onvermoeid was waardoor dit is gebeurd vind ik echt een no-go. Typisch gevalletje van brullen van achter het toetsenbord zonder de betrokkenen überhaupt te kennen. Het moet vreselijk zijn om je paard te verliezen, zeker als je er de Olympische spelen mee hebt mogen rijden (de amazone is de partner van Theo).

Dit dus...

Om 10 uur gisteren was het hier 23 graden.

Per paard verschillend hoe ze met de warmte omgaan. De mijne loopt met 35 graden nog te klieren in de wei en zweet dan amper. Ander paard in de groep staat drijfnat van het zweet in de schaduw te puffen.

Hij springt ook prima met warm weer. Ik kan er zelf minder goed tegen...

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:36

Het is vreselijk triest dat dit gebeurd is en in mijn ogen heeft het in dit geval niets met de warmte te maken.
Ik had mij ook afgemeld als ik niet vroeg had kunnen starten (deze combinatie was dus wél vroeg gestart) of ver zou moeten rijden.

Ik ben het echter niet eens met sommige argumenten die worden aangehaald.

Veraaaaah schreef:
Shae schreef:
We zullen nooit weten of het anders was gelopen als het vandaag 15 graden was, maar ik vind het onethisch en niet meer van deze tijd om met deze temperaturen te crossen. En mensen zich dan maar afvragen waarom er gemiept wordt over diervriendelijkheid in de paardensport.

Helemaal mee eens, zelfs mijn vader (die weinig van paarden weet/snapt) zei dat dit geen temperaturen zijn om te rijden/intensief longeren etc.

Met 35 graden een cross rijden gaat me echt veel te ver. Ik ga met dit weer ook geen marathon lopen (anders ook niet trouwens :P ).

Neemt niet weg dat het enorm triest is dat het is gebeurd, zeker net voor de finish door een (denk ik?) misstap/struikel. Dit is denk ik meer pech dan dat het echt aan de temperatuur ligt.

Je mag daar wel je bedenkingen bij hebben, maar als jij degene bent die wel verstand van paarden heeft én wsch. het een en ander aan nieuws/informatie volgt, dan ben jij degene die veel kan uitleggen aan niet-paarden mensen. De mening van veel leken is juist gebaseerd op verkeerde of onvolledige info. Wij allemaal moeten in zo'n geval juist vertellen wat de omstandigheden zijn waaronder de paarden gestald worden en waaronder ze moeten presteren. En daarnaast alle extra maatregelen die organisatie nemen voor mens en dier (mocht je daar niet van op de hoogte zijn dan wil ik het met alle plezier in een volgende post toelichten). Uiteraard mag je daar 100x bij vertellen dat het niet jouw keuze was, maar geef wel volledige info.

De vergelijking met een marathon gaat niet op, waarbij je 2,5 tot 6(?) uur moet presteren.

En ik vraag mij af hoe degene waarvan dit niet onder "pech" geschaard mag worden, ongelukken in de wei afdoen? Mogen we helemaal geen paarden meer houden omdat er ook paarden in de wei verongelukken?

Tot slot de info over "dierenarts is blij met deze omstandigheden met het oog op Tokio": voor zover ik het nieuws heb gevolgd ging dit over het springen (NK) en niet over de eventing. Daarnaast ook uitspraken gelezen van dierenarts die aanwezig was in Oudkarspel waarbij heel duidelijk bleek dat het, naar omstandigheden!!!, perfect was geregeld en er geen enkel paard/pony niet fit aan de finish kwam (al scheelde het daar wsch. Wel iets qua temp. en wind).

Nogmaals iedereen mag hier zijn bedenkingen bij hebben, maar baseer je mening wel op volledige en juiste info en geef deze info door aan mensen die deze info wsch. niet hebben (en toch een mening vormen).

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:38

Varekaj schreef:
Een 5* long kan tot 6840m zijn met max. 45 obstakels en ideale tijd van 570m/minuut. Volgens het FEI-reglement wat ik kon vinden.

Het betrof hier een korte 3*. Hoe breng ik verkeerde info de wereld in?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:47

Sjaco schreef:
En ik vraag mij af hoe degene waarvan dit niet onder "pech" geschaard mag worden, ongelukken in de wei afdoen? Mogen we helemaal geen paarden meer houden omdat er ook paarden in de wei verongelukken?

Omdat je bij een ongeluk rekening moet houden met de omstandigheden en niet alles zomaar meteen onder "pech" mag klasseren.
Dat doen we bij ieder ongeluk, waarom dan niet met een ongeluk in de paardensport? Ik kan de vraag ook omkeren: waarom moet een ongeluk in de paardensport altijd per sé geklasseerd worden onder gevalletje pech, kan ook in de wei gebeuren?

Gabrielletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:05

Gini schreef:
Sjaco schreef:

Omdat je bij een ongeluk rekening moet houden met de omstandigheden en niet alles zomaar meteen onder "pech" mag klasseren.
Dat doen we bij ieder ongeluk, waarom dan niet met een ongeluk in de paardensport? Ik kan de vraag ook omkeren: waarom moet een ongeluk in de paardensport altijd per sé geklasseerd worden onder gevalletje pech, kan ook in de wei gebeuren?

Dat is een legitieme vraag natuurlijk. Waar het mij echter hier om gaat, is dat sommige mensen in dit topic direct een (vooringenomen) link leggen tussen de gebeurtenis en de weersomstandigheden en concluderen: “ongevoelige amazone offert paard op voor eigen gewin, want gestart en daardoor heeft het paard zijn been gebroken”. Het is helemaal niet gezegd dat dit de oorzaak was...

Maar goed, als het bij 20 graden was gebeurd was er vast weer een ander argument gebruikt, want er is altijd iemand die anti-eventing / anti-sport / anti-paardrijden is. En dat mag! Maar iets genuanceerder reageren kan helemaal geen kwaad.

Overigens is dit niet echt bedoeld als reactie op jou Gini, maar meer in algemene zin .

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:11

word hier veel geroepen over het geloven van mensen die er wel verstand van hebben.
Wie zijn die mensen? De trainers? De artsen? De ruiters zelf? Organisatie soms??
Kortom de mensen die er hun brood mee verdienen en elke lulsmoes verzinnen om het alles maar goed te praten.

Leken geven doorgaans hun mening uit nuchter denken. En stiekum weten we dat ze ook wel gelijk hebben dat het eigenlijk not done is bij 35 graden op top niveau prestatie te verwachten!

Anoniem

Re: Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:21

Gabrielletje: Nou nee. Er zijn nu eenmaal al ongevallen gebeurt bij 20 graden etc en dan wordt er echt niet gezocht achter een fout hoor. Ik liep gisteren buiten om 10.00 en het was hier al om kapot te vallen. 99% van de recreatieruiters trainen nu niet of heel erg vroeg of heel erg laat. Dus ja, ik denk zeker dat er waarde zit in hun meningen. Starten in deze temperaturen, ook al is dat om 10 uur als het nog ‘maar’ 34 graden is getuigd gewoon niet van dierenliefde in mijn ogen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:37

Gabrielletje schreef:
Dat is een legitieme vraag natuurlijk. Waar het mij echter hier om gaat, is dat sommige mensen in dit topic direct een (vooringenomen) link leggen tussen de gebeurtenis en de weersomstandigheden en concluderen: “ongevoelige amazone offert paard op voor eigen gewin, want gestart en daardoor heeft het paard zijn been gebroken”. Het is helemaal niet gezegd dat dit de oorzaak was...

Maar goed, als het bij 20 graden was gebeurd was er vast weer een ander argument gebruikt, want er is altijd iemand die anti-eventing / anti-sport / anti-paardrijden is. En dat mag! Maar iets genuanceerder reageren kan helemaal geen kwaad.

Overigens is dit niet echt bedoeld als reactie op jou Gini, maar meer in algemene zin .

Nee, gestart in onmenselijke temperaturen. Niet gewoon "gestart". Wel alle feiten er bij noemen. Als we dan weten dat paarden meer hitte creëren en er slechter tegen kunnen dan wij mensen dan is het voor paarden helemaal ondoenbaar.

Ik ben niet anti eventing en al zeker niet anti paardrijden. Maar in deze hitte starten vind ik dierenmishandeling en zeker niet je paard als prioriteit hebben.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:44

Maar gisterochtend was het hier gewoon 21 graden, daar kan je naar mijn inziens gewoon in starten en valt ook niet onder "onmenselijke temperaturen"?

Gabrielletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:53

Ayasha schreef:
Gabrielletje schreef:

Nee, gestart in onmenselijke temperaturen. Niet gewoon "gestart". Wel alle feiten er bij noemen. Als we dan weten dat paarden meer hitte creëren en er slechter tegen kunnen dan wij mensen dan is het voor paarden helemaal ondoenbaar.

Ik ben niet anti eventing en al zeker niet anti paardrijden. Maar in deze hitte starten vind ik dierenmishandeling en zeker niet je paard als prioriteit hebben.

En daar ga je weer. Je leest niet. Voor de derde keer: mijn opmerking gaat niet over de discussie of het wel of niet te warm is om te rijden. Dat is een legitieme vraag waar ik zelf ook heus wat van vindt. Ik vraag alleen om wat nuancering in de conclusie dat het paard zijn been gebroken heeft OMDAT het te warm zou zijn. Discussie prima, begrijpend lezen ook ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:53

Gabrielletje schreef:
Gini schreef:

Of de hitte inderdaad een factor is die heeft meegespeeld in het onderzoek zullen we nooit 100% zeker weten net zoals we het niet 100% kunnen uitsluiten. Maar ik snap dus wel dat de link gelegd wordt. Bij deze temperatuur je paard aan de start brengen is sowieso al iets wat discutabel is. Ik dacht bij dit nieuwsbericht ook meteen aan de tientallen andere paarden die aan de start gebracht werden, ook later op de dag. Als er dan ook nog zoiets vreselijks als dit gebeurt, begrijp ik wel dat er wat sneller tot een conclusie gekomen wordt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:57

Ik heb gisterochtend om 09 uur een paddock uitgemest maar dat was écht niet heel aangenaam hoor. In de zon loopt de (gevoels)temperatuur daarnaast ook snel op. En ik ben een getrainde uitmester :=

Laat staan dat je een echt heftige inspanning moet leveren zoals een cross..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:03

bliksemflits schreef:
Maar gisterochtend was het hier gewoon 21 graden, daar kan je naar mijn inziens gewoon in starten en valt ook niet onder "onmenselijke temperaturen"?

Dat was het hier ook.
Om 6 uur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:12

Mindim schreef:
x_Jeanine_x schreef:
Volgens mij gaan de reacties nu alleen over het wel of niet starten met 35 graden in een eventing wedstrijd....

Het is voor Florinoor en Theo al verdrietig genoeg om, na een wedstrijd naar huis terug te keren met een paard minder.... Kan ze alleen maar sterkte wensen met dit verlies!

Zou dit bijv in Chaam gebeuren, begin maart, zouden mensen weer anders klagen.

De dierenarts van het springteam is 'blij' met deze temperaturen met het oog op de OS... En de faciliteiten op de peel bergen zijn top.

Ja, ze laten het paard met deze temperaturen starten. Hitte heeft altijd invloed, ze hadden gewoon moeten zeggen, nee dit is oneerlijk om van het paard te vragen. Ze kozen er echter voor om een extreme fysieke prestatie te vragen, want dat is het met dit weer en ni is het paard dood.

En dat het voor dierenarts een soort van generale repetitie is voor de OS, maakt het zelfs nog triester.

Eens.
Bizar dat mensen hun paard nu een cross laten lopen. Voor zover het al belachelijke hitteprotocol van de knhs...

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:12

Popstra schreef:
bliksemflits schreef:

Dat was het hier ook.
Om 6 uur.

8:00 hier, ik heb toen nog hardgelopen namelijk en vertrok in 18 graden om 8:00, om 10:00 was het ook nog wel te doen en daarna heb ik alleen nog maar binnen gezeten :=

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:17

Je kan niet stellen dat het paard zijn been gebroken heeft OMDAT het warm was. Je hebt namelijk geen vergelijking; hetzelfde paard, hetzelfde parcours lopen met een lagere temperatuur.

Het was warm.
Het paard brak zijn been.

Dat zijn de feiten. De rest is speculatie.