FNV: ‘Geef medewerkers paardensport eindelijk een cao’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:27

LiselotZorro schreef:
Sammyoo schreef:
Moet je eens opletten wat er gebeurt als de arbeidsinspectie verscherpt toezicht uit gaat oefenen op bedrijven en flinke boetes uit gaat delen. ~~}>

Laten ze daar nou eens mee beginnen. Werkgevers die zich al niet aan de wet houden en daar perfect mee weg komen gaan zich ook echt niet aan een cao houden.

En inderdaad, die meiden zelf zijn ook het probleem. Voor zichzelf opkomen is er niet bij. Ik snap eigenlijk ook niet dat ouders niet ingrijpen bij deze vaak minderjarige meiden.

Je kunt het ook zien als bezigheidstherapie, onbetaalde opvang, dumpplek voor kinders enz, enz. Sommige maneges voerden daar beleid op, anderen zetten ze aan het werk in ruil voor een les en zo rollen ze er dan in.

Bottomline heeft dit "probleem" vele kanten, wordt er op veel verschillende manieren mee omgegaan en los je het zeker niet op met vrijblijvende regels en de rest wordt er, zoals gewoonlijk, weer aan de haren bij gesleept om het luchtkasteel overeind te houden.

@Sammyoo: welke middelen moet de arbeidsinspectie gebruiken? Hoe wil jij aantonen dat een stal/manegehouder in overtreding is? Welke overtreding, trouwens?

Mungbean

Re: FNV: ‘Geef medewerkers paardensport eindelijk een cao’

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 10:48

Er zit natuurlijk wel een verschil tussen een dienst voor een dienst of werken voor je bestaan.
Ik heb als tiener ook keihard op stal meegeploetert maar daar stond meer dan genoeg tegenover zoals een paard volledig voor mij die ook mee mocht op concours, eindeloos veel les en hele goede leerpaarden. Als we dit in geld uitgedrukt zouden hebben dan had het aantal lessen en een eigen paard me heel veel meer gekost dan dat het opgebracht zou hebben.
Het gaat mis vanaf het moment dat iemand er zijn beroep en bestaan van wil maken en dan als goedkoop tot gratis sloofje uitgebuit gaat worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 11:36

Sizzle schreef:
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen een dienst voor een dienst of werken voor je bestaan.
Ik heb als tiener ook keihard op stal meegeploetert maar daar stond meer dan genoeg tegenover zoals een paard volledig voor mij die ook mee mocht op concours, eindeloos veel les en hele goede leerpaarden. Als we dit in geld uitgedrukt zouden hebben dan had het aantal lessen en een eigen paard me heel veel meer gekost dan dat het opgebracht zou hebben.
Het gaat mis vanaf het moment dat iemand er zijn beroep en bestaan van wil maken en dan als goedkoop tot gratis sloofje uitgebuit gaat worden.

Dat is het punt. Er is voor een relatief selecte groep (een deel van) een bestaan van te maken maar ik zie toch vooral stallen hier in de buurt die het wel gemakkelijk vinden dat stagiaires het werk doen.

In ieder geval in NL overstijgt het aanbod de realistische vraag ruimschoots en dan gaan we niet eens in op de kwaliteit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:20

_Penotti schreef:
CAO zou tijd worden.
Maar of het er in de praktijk ook beter op word?
Te veel jongeren die in ruil voor rijden of een les gratis mee helpen.
Vrijwilligerswerk is helaas al in veel sectoren baan rovend, en ik denk bij de paardensport nog wel het meeste en dat zal geen CAO veranderen.

Vrijwilligerswerk is wat de gehele breedte sport zo ongeveer overeind houdt, betaalde banen zijn daar niet genoeg uit te halen om alles overeind te houden met het instorten van dat hele systeem tot gevolg, incl. de betaalde banen die er nu wel zijn. Voor de zorg sector geldt grotendeels hetzelfde. De echt belangrijke zaken in de maatschappij draaien op vrijwilligers, die dus hun inkomen ergens anders vandaan halen.

En hoe zeer ik ook het eens ben met een CAO, etc. , realistisch is anders. Als de vakbond daar iets aan wil doen, dan zal er veel meer naar het gehele economische systeem gekeken moeten worden ipv enkel minimumloon, wat dus slechts een symptoom is van een totaal verrrot systeem wat je eigenlijk niet eens moet willen oplappen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:43

Je hoeft echt niet gelijk iedere ponyverzorger van een CAO te voorzien. Er is niets mis met een karwijtje tegen een dienst, dat heet ruilhandel en is ook handel. Het heeft ook geen nut om de stalpoetser 10 euro te geven en de poetser daarna de 10 euro weer terug geeft voor een les. Daar moeten inderdaad ook de ouders er een oogje op hebben dat het niet 4 dagen poetsen wordt voor 1 suffe manege les.

Op het moment dat iemand echt werk levert en dus ook verplichtingen heeft dan moet daar ook een financiele verplichting tegenover staan. Een 32 uur contract en dan 70 uur op de been zijn is dus nooit OK en dat kan prima geregeld worden in een CAO. Tevens ook de weekenden, avonden, idioot lange concoursdagen etc etc.
Als dat eerst eens eerlijker loopt dan kun je daarna weer verder verbeteren.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 13:15

Maar 70 uur werken tegen 32 uur betaald kun je gewoon weigeren. De werkgever staat hier niet in zijn recht. Tuurlijk volgt dan het verhaal "voor jou 10 anderen", maar is dat niet juist het probleem? Ik denk niet dat een cao dat op gaat lossen. Zorgen dat die 10 anderen er niet zijn gaat dat wel. Dus flink de bezem door de opleidingen en kinderen tot jong volwassenen bij brengen dat ze zich niet hoeven uit te laten buiten.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 13:22

LiselotZorro schreef:
Sammyoo schreef:
Moet je eens opletten wat er gebeurt als de arbeidsinspectie verscherpt toezicht uit gaat oefenen op bedrijven en flinke boetes uit gaat delen. ~~}>

Laten ze daar nou eens mee beginnen. Werkgevers die zich al niet aan de wet houden en daar perfect mee weg komen gaan zich ook echt niet aan een cao houden.

En inderdaad, die meiden zelf zijn ook het probleem. Voor zichzelf opkomen is er niet bij. Ik snap eigenlijk ook niet dat ouders niet ingrijpen bij deze vaak minderjarige meiden.

Daarmee beginnen kan prima samengaan met een CAO. Ik zie niet in waarom het óf óf zou moeten zijn.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 13:29

Dat klopt, maar sommige mensen (niet zozeer op bokt) praten net alsof een cao alles op gaat lossen. Dat is echt niet realistisch.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 13:35

LiselotZorro schreef:
Maar 70 uur werken tegen 32 uur betaald kun je gewoon weigeren. De werkgever staat hier niet in zijn recht. Tuurlijk volgt dan het verhaal "voor jou 10 anderen", maar is dat niet juist het probleem? Ik denk niet dat een cao dat op gaat lossen.

Waarom denk je dit...?

Juist met een cao zijn die tien anderen (die kunnen weten dat ze worden onderbetaald - en van collega's kunnen horen dat dit niet de bedoeling is) er niet.

Citaat:
Zorgen dat die 10 anderen er niet zijn gaat dat wel. Dus flink de bezem door de opleidingen en kinderen tot jong volwassenen bij brengen dat ze zich niet hoeven uit te laten buiten.

Jouw oplossing is ook zinnig : zorgen dat er maar weinig mensen met een diploma komen - binnen het klassieke liberale marktdenken geldt 'dat als er weinig aanbod is, de prijs zal stijgen'.
In praktijk worden er dan bijvoorbeeld goedkope arbeidskrachten "geïmporteerd".... ( = Vaak gaat het klassieke liberale marktdenken niet op.)

Een cao draagt ook bij aan het aanzien van het beroep.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 13:38

LiselotZorro schreef:
Dat klopt, maar sommige mensen (niet zozeer op bokt) praten net alsof een cao alles op gaat lossen. Dat is echt niet realistisch.

Je hoeft niet in 1x de wereld te redden, stapje voor stapje is ook prima. Dit lijkt me een prima stapje.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 13:45

Janneke2 schreef:
LiselotZorro schreef:
Maar 70 uur werken tegen 32 uur betaald kun je gewoon weigeren. De werkgever staat hier niet in zijn recht. Tuurlijk volgt dan het verhaal "voor jou 10 anderen", maar is dat niet juist het probleem? Ik denk niet dat een cao dat op gaat lossen.

Waarom denk je dit...?

Juist met een cao zijn die tien anderen (die kunnen weten dat ze worden onderbetaald - en van collega's kunnen horen dat dit niet de bedoeling is) er niet.

Citaat:
Zorgen dat die 10 anderen er niet zijn gaat dat wel. Dus flink de bezem door de opleidingen en kinderen tot jong volwassenen bij brengen dat ze zich niet hoeven uit te laten buiten.

Jouw oplossing is ook zinnig : zorgen dat er maar weinig mensen met een diploma komen - binnen het klassieke liberale marktdenken geldt 'dat als er weinig aanbod is, de prijs zal stijgen'.
In praktijk worden er dan bijvoorbeeld goedkope arbeidskrachten "geïmporteerd".... ( = Vaak gaat het klassieke liberale marktdenken niet op.)

Een cao draagt ook bij aan het aanzien van het beroep.

Oh? Nou, als ik in sommige werkomgevingen kijk, waar een CAO is die ook in 90% van de gevallen wordt nageleefd, dan zie ik nog steeds jonge gasten, niet zelden met iets getinte huidskleur, hard ploeteren voor een klein loon. Dat loon voldoet dan wel aan de CAO, het maakt de fysieke omstandigheden niet eenvoudiger.

En ja, dat liberale marktdenken gaat juist perfect op: goedkopere arbeidskrachten die je niet te veel vertelt over hun rechten drukken de kostprijs en verhogen daarmee de marge.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:33

Een paar jaar geleden het stalwerk ingeruild voor schoonmaakwerk. Ook niet het lichtste beroep maar altijd nog 100x beter als stalwerk doen. Ik had een contract voor een x aantal uren in de week, maar maakte het dubbele. En overwerk werd niet uitbetaald. :( Ik zat aardig tegen een burn-out aan. Ik merkte dat mijn lichaam hier heel veel moeite mee kreeg. sMorgens je bed niet uit kunnen omdat alles stijf is en zeer doet. In de loop van de dag werd dat beter. Ik werkte tot ongeveer 2 uur en dan een half uur op de fiets naar eigen paard. Daar in ieder geval 2 stallen doen, meestal wel meer. Dan nog paddock uitmesten, paard rijden. Dan savonds om 8 uur weer in huis. En om 10 uur doodmoe in je bed rollen. Dat dus.
Een keer een dag vrij was not done. Toen mijn dochter geopereerd was en ik 2 weken lang, haar eerst smorgens uit bed hielp en later begon. En ook weer op tijd naar huis, was daar weinig begrip voor.

Ook wel genoeg stage-lopers meegemaakt die idd de opleiding op het aoc deden , die wilde ideeën hadden over hun werkzaamheden en dan vooral het idee hadden dat ze elke dag wel konden paard rijden, heel veel paarden poetsen en knuffelen en dan erg op hun neus keken als ze moesten uitmesten, heel veel aanvegen. Als ze goed waren mochten ze met paarden lopen naar de wei of stapmolen. Ook genoeg meisjes meegemaakt die amper wisten hoe een halster om moet. En dan verwachten dat ze een fatsoenlijke , goed verdienende baan krijgen. Ook gelukkig een aantal stage-meisjes meegemaakt die goed konden werken, die het snapten, die met paarden om konden gaan, die je niet alles uit hoefde te leggen, die meer als 2 opdrachten konden onthouden.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 07:20

Goed dat je gestopt bent. Geen een werkgever is het waard om je zo te laten behandelen.