Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Brainless schreef:LWDaisy schreef:Maar stelen getuigt imo wél van een slechte opvoeding, en met deze ondoordachte en tegen-de-wet-actie hebben ze zichzelf geen plezier gedaan.
Want?!
Je weet niet wat deze meiden mankeren en waarom zij daar zitten.
Mss omdat zij (heel) wat minder flesjes in hun krat hebben.
Ik ken jongeren van 16+ die het niveau hebben van een 4/5 jarige.. en dat heeft niets en dan ook totaal niets met opvoeden te maken.
Amber_anne schreef:Kan er ook wel om lachen hoor, die meiden vonden het waarschijnlijk een fantastisch idee en dachten totaal niet over de gevolgen na
Ik denk dat veel mensen ook vergeten dat deze meisjes in een instelling zitten. Daar kom je niet zomaar. Zo heb ik ook weleens twee meiden op de snelweg zien fietsen, ook uit een instelling. Die hadden zelf ook niet door hoe gevaarlijk het was
kwii schreef:Genoeg woongroepen waar je gewoon in en uit kan lopen als je daar woont, dus wie weet wordt het wel ontsnappen genoemd om het verhaal wat aan te dikken.![]()
Natuurlijk is paarden stelen niet goed te keuren. Toch kan ik me best voorstellen dat een 13 en 14 jarige verzeild raken in hun eigen fantasie en echt gewoon even de werkelijkheid en de gevolgen niet zien. Dat betekent overigens niet dat er geen consequenties hoeven zijn. Kan maar best zijn dat het allemaal niet zo zwart wit is.
Loretta schreef:kwii schreef:Genoeg woongroepen waar je gewoon in en uit kan lopen als je daar woont, dus wie weet wordt het wel ontsnappen genoemd om het verhaal wat aan te dikken.![]()
Natuurlijk is paarden stelen niet goed te keuren. Toch kan ik me best voorstellen dat een 13 en 14 jarige verzeild raken in hun eigen fantasie en echt gewoon even de werkelijkheid en de gevolgen niet zien. Dat betekent overigens niet dat er geen consequenties hoeven zijn. Kan maar best zijn dat het allemaal niet zo zwart wit is.
Met 13, 14 jarigen kun je soms alles verwachten. Daarvoor hoeven ze niet eens gek te zijn.
Daphara schreef:Amber_anne schreef:Kan er ook wel om lachen hoor, die meiden vonden het waarschijnlijk een fantastisch idee en dachten totaal niet over de gevolgen na
Ik denk dat veel mensen ook vergeten dat deze meisjes in een instelling zitten. Daar kom je niet zomaar. Zo heb ik ook weleens twee meiden op de snelweg zien fietsen, ook uit een instelling. Die hadden zelf ook niet door hoe gevaarlijk het was
Ik zie instelling, in combinatie met al aanwezige ruiterkleding mogelijk ook als een soort van kostschool.
Amber_anne schreef:Kan er ook wel om lachen hoor, die meiden vonden het waarschijnlijk een fantastisch idee en dachten totaal niet over de gevolgen na
kwii schreef:Genoeg woongroepen waar je gewoon in en uit kan lopen als je daar woont, dus wie weet wordt het wel ontsnappen genoemd om het verhaal wat aan te dikken.![]()
MutsAapje schreef:Stelen is te allen tijde fout en in de meeste gevallen zouden ze allebei in het ziekenhuis hebben gelegen als ze mijn paarden zouden hebben gestolen. Maar als jullie nou even verder lezen dan het stukje hier en twee tellen de tijd nemen om de genoemde instelling(te vinden in de bron die de Hoefslag geeft) bij Google in te typen, vinden jullie al snel dat het gaat om een instelling voor mensen met een geestelijke beperking. Ondanks dat ik ook laaiend zou zijn, zou ik in dit geval minder boos zijn op de kinderen, maar toch behoorlijk hard zijn uitgevallen tegen de begeleiders en een klacht/aangifte hebben ingediend. Ze wonen daar in groepjes van vijf bewoners met een begeleidingsteam van opgeleide professionals(meerdere begeleiders per vijf bewoners!).
Sommigen worden daar ook maar tijdelijk ondergebracht, bijvoorbeeld wanneer de ouder(s)/verzorger(s) op vakantie willen zonder kinderen(voor kinderen zonder beperking heb je natuurlijk makkelijker een oppas gevonden), in het ziekenhuis liggen of om welke andere reden dan ook.
Ik kan niet vinden of de bewoners op eigen houtje op pad mogen, maar ik denk dat dat afhangt van de capaciteiten van de bewoner. Zo is er namelijk ook een groep die erop wordt voorbereid ooit wel zelfstandig te kunnen wonen. Ze worden in ieder geval wel gestimuleerd en geholpen om zelfgekozen activiteiten te doen in hun vrije tijd. Zodoende zullen de dames rijkleding hebben gehad en geweten hebben waar de paarden te vinden.
Als betreffende kinderen daar zaten omdat hun ouder(s)/verzorger(s) op vakantie zijn of ziek zijn, kan ik best begrijpen dat die kinderen het niet zagen zitten en allemaal "oneerlijk" vonden en er zodoende op uit zijn gegaan(zomervakantie is hier vorige week begonnen, dus erg plausibel). Dat praat het niet goed natuurlijk, maar het gaat hier in ieder geval niet om 'gewone' opstandige pubers of incapabele ouders. Ik vind het alleen heel kwalijk dat het überhaupt mogelijk is geweest voor de kinderen om weg te lopen, zelfs nog vóór de nacht...
Van de instelling naar het dorp waar ze de paarden hebben gestolen, is namelijk zo'n 1u40m lopen volgens Google, geen degelijke OV opties. Vanaf de stal(er is daar maar één overduidelijke stalling met rijbak enz) is het 15min lopen tot het sportterrein waar ze zijn gevonden. Daar vanuit gaande zijn de kinderen dus meer dan twee uur weggeweest. Dat zou betekenen dat ze rond 22/23 uur zijn vertrokken. Dat lijkt mij nog maar vlak na bedtijd van een tiener, dan zou de begeleiding toch zeker nog wel wakker en alert moeten zijn!? En dan daar bovenop dat het de eigenaar van de paarden was die het opmerkte en niet de begeleiders? Ze waren echt wel al even van huis hoor, tegen de tijd dat ze de paarden mee op pad hadden genomen. Ik vraag me dan meer af waar het misgaat bij de instelling. Ik begrijp dat patiënten/bewoners kunnen wegglippen, maar dat het zolang duurt voordat het opvalt en dan ook nog op een tijdstip dat gevoelig is voor ontsnappingen? Nee. Dat gaat er bij mij niet in.
LWDaisy schreef:kwii schreef:Genoeg woongroepen waar je gewoon in en uit kan lopen als je daar woont, dus wie weet wordt het wel ontsnappen genoemd om het verhaal wat aan te dikken.![]()
Maar dit gaat wel heel ver toch, niet?