Duitse meisjes ontsnappen uit instelling en stelen paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Re: Duitse meisjes ontsnappen uit instelling en stelen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 18:14

Maar in de Penny gaat in volle galop door de weilanden, springend over sloten natuurlijk wel veel sneller :j

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 18:34

Kan er ook wel om lachen hoor, die meiden vonden het waarschijnlijk een fantastisch idee en dachten totaal niet over de gevolgen na

Ik denk dat veel mensen ook vergeten dat deze meisjes in een instelling zitten. Daar kom je niet zomaar. Zo heb ik ook weleens twee meiden op de snelweg zien fietsen, ook uit een instelling. Die hadden zelf ook niet door hoe gevaarlijk het was

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 18:49

Brainless schreef:
LWDaisy schreef:
Maar stelen getuigt imo wél van een slechte opvoeding, en met deze ondoordachte en tegen-de-wet-actie hebben ze zichzelf geen plezier gedaan.

Want?!
Je weet niet wat deze meiden mankeren en waarom zij daar zitten.
Mss omdat zij (heel) wat minder flesjes in hun krat hebben.
Ik ken jongeren van 16+ die het niveau hebben van een 4/5 jarige.. en dat heeft niets en dan ook totaal niets met opvoeden te maken.

Hmm ja dat kan natuurlijk ook wel. Dat zou wel een verzachtende omstandigheid kunnen zijn, maar het resultaat blijft wél hetzelfde - ze hebben paarden (!!) gestolen en dat had, buiten het feit dat het stelen een strafbaar feit is, voor 4 partijen flink mis kunnen lopen.

Ik probeer me voor te stellen hoe ik zou reageren als iemand mijn paard steelt. Als die iemand bij haar volle verstand is, zou ik toch echt flink boos worden hoor. Als het iemand is die verstandelijk minder bedeeld is, zou ik een deel van die boosheid wel kunnen inslikken denk ik, maar blij zou ik er nooit van worden.

In dat geval kan je het inderdaad niet meer op opvoeding gooien. Maar het niveau zal hier wel hoger zijn - ik betwijfel of een 4/5 jarige én kan ontsnappen én zondere betrapt kan worden paarden kan stelen. Neemt niet weg dat het licht daarboven niet zo fel brand als bij anderen van hun leeftijd :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:24

Straks zou je maar een paard met een barstje in het hoefbeen op stal hebben staan. Of een onbeleerd paard die nu dan een leuke eerste ervaring achter de rug heeft. Geinig.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:30

Amber_anne schreef:
Kan er ook wel om lachen hoor, die meiden vonden het waarschijnlijk een fantastisch idee en dachten totaal niet over de gevolgen na

Ik denk dat veel mensen ook vergeten dat deze meisjes in een instelling zitten. Daar kom je niet zomaar. Zo heb ik ook weleens twee meiden op de snelweg zien fietsen, ook uit een instelling. Die hadden zelf ook niet door hoe gevaarlijk het was

Ik zie instelling, in combinatie met al aanwezige ruiterkleding mogelijk ook als een soort van kostschool.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:34

Genoeg woongroepen waar je gewoon in en uit kan lopen als je daar woont, dus wie weet wordt het wel ontsnappen genoemd om het verhaal wat aan te dikken. :+
Natuurlijk is paarden stelen niet goed te keuren. Toch kan ik me best voorstellen dat een 13 en 14 jarige verzeild raken in hun eigen fantasie en echt gewoon even de werkelijkheid en de gevolgen niet zien. Dat betekent overigens niet dat er geen consequenties hoeven zijn. Kan maar best zijn dat het allemaal niet zo zwart wit is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:52

kwii schreef:
Genoeg woongroepen waar je gewoon in en uit kan lopen als je daar woont, dus wie weet wordt het wel ontsnappen genoemd om het verhaal wat aan te dikken. :+
Natuurlijk is paarden stelen niet goed te keuren. Toch kan ik me best voorstellen dat een 13 en 14 jarige verzeild raken in hun eigen fantasie en echt gewoon even de werkelijkheid en de gevolgen niet zien. Dat betekent overigens niet dat er geen consequenties hoeven zijn. Kan maar best zijn dat het allemaal niet zo zwart wit is.

Met 13, 14 jarigen kun je soms alles verwachten. Daarvoor hoeven ze niet eens gek te zijn.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:53

Loretta schreef:
kwii schreef:

Met 13, 14 jarigen kun je soms alles verwachten. Daarvoor hoeven ze niet eens gek te zijn.

Kan ik het alleen maar mee eens zijn :D

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:41

Daphara schreef:
Amber_anne schreef:

Ik zie instelling, in combinatie met al aanwezige ruiterkleding mogelijk ook als een soort van kostschool.

Ik had het idee dat het meer was van begeleid paardrijden. Wie weet hebben ze hun lieflingsponys wel gepakt van de manege waar ze elke week lessen

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:20

Amber_anne schreef:

ach dat hoeft toch niks te betekenen, ik heb zelf in een instelling gewerkt en die kids zaten daar omdat hun ouders problemen hebben (juridisch, mentaal, wat dan ook) en niet voor hun kroost kunnen of mogen zorgen... dat heeft dan weinig te maken met de kinderen zelf, zij zijn enkel dupe van de situatie. Denk iig dat het geen zin heeft om de reden van het in een instelling (wat een naar woord ook, bij ons heet dat een begeleidingstehuis) wonen erbij te betrekken. Alsof je van alle kinderen uit een instelling dit soort dingen kan verwachten, niet dus! :+

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 08:28

Sneu ook als je geen thuis hebt maar in een instelling woont. Ook niet altijd bepaalt een feestje. Blijkbaar hebben ze daar over nagedacht, niet fijn voor de eigenaar van de paarden maar zeker ook niet voor die meisjes.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 08:37

Het ligt wel aan de soort instelling.
Ik woonde vroeger in de buurt van een instelling en daar zaten kinderen die zelf steeds van alles uitspookte. Ik zat ook bij enkele daarvan in de klas, dolle boel vonden wij, want die kinderen durfde alles :D

Het konden natuurlijk kinderen zijn bij ouders die ook niet wisten wat liefde en opvoeding geven was, maar het waren ook kinderen van ouders die wel enorm hun best deden, waar broertjes en zusjes wel gewoon thuis woonden, maar die kinderen zelf een karakter hadden van overal maling aan hebben.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:04

kwii schreef:

Maar dit gaat wel heel ver toch, niet?
Ik loop ook over qua fantasie, en zal dat als 14-jarige ook erger hebben gehad dan nu als jonge dertiger. Maar zulke dingen heb ik echt nooit uitgehaald hoor. Fantasie hebben is imo alleen maar goed, maar als die fantase zo ver gaat dat je geen grip meer op de realiteit hebt en dingen in het echte leven gaat doen zoals paarden stelen, scheelt er volgens mij wel meer dan "alleen maar fantasie hebben". Op die leeftijd moet je bepaalde dingen toch echt al weten - het feit dat dat hier niet zo is, gaat imo verder dan fantaseren. Dan kan je de realiteit niet van fantasie onderscheiden, en als zulke acties daar het gevolg van zijn is dat wel problematisch. Dan vraag ik me af tot waar ze nog meer toe in staat zijn. Ik vind dit best een zwaar vergrijp hoor, als ze voor zichzelf de diefstal van 2 paarden kunnen goedpraten, wat is dan hun hoofd nog allemaal oké waar wij (en/of de wet) hun wenkbrauwen over zouden optrekken?

Je hebt wel gelijk als je zegt dat het niet allemaal zo zwart wit is. Er zit nog een heleboel grijs tussen. Maar het zal jouw paard maar zijn, of jouw auto de volgende keer, waar ze mee aan de haal gaan. Het gaat er niet om dat de paarden oké zijn - het gaat er om dat zij dit soort acties oké genoeg vinden om ze daadwerkelijk te doen.

Ik was ook niet altijd een fijne puber, ik heb ook grenzen opgezocht, maar nooit zulke dingen. Ik bleef aan de witte kant van de lijn zeg maar, terwijl zij op die heel jonge leeftijd nu al aan de zwarte kant zitten. Ze zitten nu terug in die instelling, en waarschijnlijk nog steeds tegen hun zin. Leggen ze hun neer bij hun situatie na deze farce of proberen ze de volgende keer een auto te jatten? Ik vind het een beetje creepy dat ze zoiets kunnen bedenken, oké vinden, en uitvoeren. Het had véél erger kunnen aflopen, en het is niet omdat dat niet gebeurd is dat hun actie oké is. Niet dat ik zeg dat jij dat vind hoor :D

Je zit natuurlijk met 2 minderjarigen. In hoeverre kan je die straffen? 100x "ik mag geen paard stelen" laten schrijven gaat het niet doen denk ik. Wat het dan wel kan doen, dat weet ik ook niet. En ik denk dat dat wel belangrijk is; hen duidelijk maken en hen oprecht laten begrijpen dat dit niét oké is. In die mate dat ze het oprecht beseffen, en nooit meer zoiets uithalen. Als de 14-jarige dit over 4 jaar nog eens flikt, of iets gelijkaardigs, is ze meerderjarig en zal de straf veel zwaarder zijn. Hoe maak je iemand duidelijk dat wat volgens hen oké is, het dat echt niet is?

witenbruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:25

inderdaad niks grappigs aan hoor.
met de tengels van andermans eigendommen afblijven.punt uit

MutsAapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:32

Stelen is te allen tijde fout en in de meeste gevallen zouden ze allebei in het ziekenhuis hebben gelegen als ze mijn paarden zouden hebben gestolen. Maar als jullie nou even verder lezen dan het stukje hier en twee tellen de tijd nemen om de genoemde instelling(te vinden in de bron die de Hoefslag geeft) bij Google in te typen, vinden jullie al snel dat het gaat om een instelling voor mensen met een geestelijke beperking. Ondanks dat ik ook laaiend zou zijn, zou ik in dit geval minder boos zijn op de kinderen, maar toch behoorlijk hard zijn uitgevallen tegen de begeleiders en een klacht/aangifte hebben ingediend. Ze wonen daar in groepjes van vijf bewoners met een begeleidingsteam van opgeleide professionals(meerdere begeleiders per vijf bewoners!).

Sommigen worden daar ook maar tijdelijk ondergebracht, bijvoorbeeld wanneer de ouder(s)/verzorger(s) op vakantie willen zonder kinderen(voor kinderen zonder beperking heb je natuurlijk makkelijker een oppas gevonden), in het ziekenhuis liggen of om welke andere reden dan ook.

Ik kan niet vinden of de bewoners op eigen houtje op pad mogen, maar ik denk dat dat afhangt van de capaciteiten van de bewoner. Zo is er namelijk ook een groep die erop wordt voorbereid ooit wel zelfstandig te kunnen wonen. Ze worden in ieder geval wel gestimuleerd en geholpen om zelfgekozen activiteiten te doen in hun vrije tijd. Zodoende zullen de dames rijkleding hebben gehad en geweten hebben waar de paarden te vinden.

Als betreffende kinderen daar zaten omdat hun ouder(s)/verzorger(s) op vakantie zijn of ziek zijn, kan ik best begrijpen dat die kinderen het niet zagen zitten en allemaal "oneerlijk" vonden en er zodoende op uit zijn gegaan(zomervakantie is hier vorige week begonnen, dus erg plausibel). Dat praat het niet goed natuurlijk, maar het gaat hier in ieder geval niet om 'gewone' opstandige pubers of incapabele ouders. Ik vind het alleen heel kwalijk dat het überhaupt mogelijk is geweest voor de kinderen om weg te lopen, zelfs nog vóór de nacht...

Van de instelling naar het dorp waar ze de paarden hebben gestolen, is namelijk zo'n 1u40m lopen volgens Google, geen degelijke OV opties. Vanaf de stal(er is daar maar één overduidelijke stalling met rijbak enz) is het 15min lopen tot het sportterrein waar ze zijn gevonden. Daar vanuit gaande zijn de kinderen dus meer dan twee uur weggeweest. Dat zou betekenen dat ze rond 22/23 uur zijn vertrokken. Dat lijkt mij nog maar vlak na bedtijd van een tiener, dan zou de begeleiding toch zeker nog wel wakker en alert moeten zijn!? En dan daar bovenop dat het de eigenaar van de paarden was die het opmerkte en niet de begeleiders? Ze waren echt wel al even van huis hoor, tegen de tijd dat ze de paarden mee op pad hadden genomen. Ik vraag me dan meer af waar het misgaat bij de instelling. Ik begrijp dat patiënten/bewoners kunnen wegglippen, maar dat het zolang duurt voordat het opvalt en dan ook nog op een tijdstip dat gevoelig is voor ontsnappingen? Nee. Dat gaat er bij mij niet in.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 12:01

MutsAapje schreef:
Stelen is te allen tijde fout en in de meeste gevallen zouden ze allebei in het ziekenhuis hebben gelegen als ze mijn paarden zouden hebben gestolen. Maar als jullie nou even verder lezen dan het stukje hier en twee tellen de tijd nemen om de genoemde instelling(te vinden in de bron die de Hoefslag geeft) bij Google in te typen, vinden jullie al snel dat het gaat om een instelling voor mensen met een geestelijke beperking. Ondanks dat ik ook laaiend zou zijn, zou ik in dit geval minder boos zijn op de kinderen, maar toch behoorlijk hard zijn uitgevallen tegen de begeleiders en een klacht/aangifte hebben ingediend. Ze wonen daar in groepjes van vijf bewoners met een begeleidingsteam van opgeleide professionals(meerdere begeleiders per vijf bewoners!).

Sommigen worden daar ook maar tijdelijk ondergebracht, bijvoorbeeld wanneer de ouder(s)/verzorger(s) op vakantie willen zonder kinderen(voor kinderen zonder beperking heb je natuurlijk makkelijker een oppas gevonden), in het ziekenhuis liggen of om welke andere reden dan ook.

Ik kan niet vinden of de bewoners op eigen houtje op pad mogen, maar ik denk dat dat afhangt van de capaciteiten van de bewoner. Zo is er namelijk ook een groep die erop wordt voorbereid ooit wel zelfstandig te kunnen wonen. Ze worden in ieder geval wel gestimuleerd en geholpen om zelfgekozen activiteiten te doen in hun vrije tijd. Zodoende zullen de dames rijkleding hebben gehad en geweten hebben waar de paarden te vinden.

Als betreffende kinderen daar zaten omdat hun ouder(s)/verzorger(s) op vakantie zijn of ziek zijn, kan ik best begrijpen dat die kinderen het niet zagen zitten en allemaal "oneerlijk" vonden en er zodoende op uit zijn gegaan(zomervakantie is hier vorige week begonnen, dus erg plausibel). Dat praat het niet goed natuurlijk, maar het gaat hier in ieder geval niet om 'gewone' opstandige pubers of incapabele ouders. Ik vind het alleen heel kwalijk dat het überhaupt mogelijk is geweest voor de kinderen om weg te lopen, zelfs nog vóór de nacht...

Van de instelling naar het dorp waar ze de paarden hebben gestolen, is namelijk zo'n 1u40m lopen volgens Google, geen degelijke OV opties. Vanaf de stal(er is daar maar één overduidelijke stalling met rijbak enz) is het 15min lopen tot het sportterrein waar ze zijn gevonden. Daar vanuit gaande zijn de kinderen dus meer dan twee uur weggeweest. Dat zou betekenen dat ze rond 22/23 uur zijn vertrokken. Dat lijkt mij nog maar vlak na bedtijd van een tiener, dan zou de begeleiding toch zeker nog wel wakker en alert moeten zijn!? En dan daar bovenop dat het de eigenaar van de paarden was die het opmerkte en niet de begeleiders? Ze waren echt wel al even van huis hoor, tegen de tijd dat ze de paarden mee op pad hadden genomen. Ik vraag me dan meer af waar het misgaat bij de instelling. Ik begrijp dat patiënten/bewoners kunnen wegglippen, maar dat het zolang duurt voordat het opvalt en dan ook nog op een tijdstip dat gevoelig is voor ontsnappingen? Nee. Dat gaat er bij mij niet in.

Amen! Bedankt hiervoor. Ik heb dit topic gelezen en me echt afgevraagd of mensen nog verstand hebben hier. Het woord "instelling" deed mij al veel bellen rinkelen. In elke instelling is er ook begeleiding. Als jullie in dit geval op iemand kwaad moeten zijn is het op deze mensen en niet de meisjes. Of ze nu mentaal "in orde" zijn of zoals nu naarboven komt een beperking hebben, kinderen zitten niet zonder reden ergens weg van thuis ;) ...

Beetje nadenken mensen ipv meteen dingen te roepen die nergens op slaan over opvoeding en dergelijke!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 12:06

Minder begaafde personen hebben net zo goed opvoeding nodig.Of dat nu door ouders gebeurt of door begeleiders van een instelling waar ze in verblijven. Hier heeft men dus steken laten vallen.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 12:11

LWDaisy schreef:
kwii schreef:

Maar dit gaat wel heel ver toch, niet?

Ja dat gaat ook heel ver (te ver), maar bij sommige mensen gaat de cognitieve ontwikkeling trager. Dan kan het zo maar zijn dat de functionerende leeftijd dusdanig laag is dat fantasie en werkelijkheid helemaal nog niet goed gescheiden worden. Overigens wil ik niet de aanname doen dat dat hier het geval is, maar wel de nuance leggen dat we het eigenlijk gewoon niet kunnen weten a.d.h van het artikel.
Ik ben het helemaal met je eens dat dit problematisch is, zeker. Dus ik probeer het zeker niet goed te praten hoor, ik zou ook goed uit mijn vel springen als het mijn paarden betreft. (ongeacht of de dader dan 7 jaar oud, 70 jaar oud, hoogbegaafd of zwakbegaafd is)

Booklover01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:54

Ik vind hier niks grappigs aan... Van andermans paarden/ spullen hoor je af te blijven. Fijn dat ze weer gevonden zijn en dat er verder niks mis is gegaan.