[BLOG] Het "Left Brain Introverte" paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Re: [BLOG] Het "Left Brain Introverte" paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:28

Alex houdt in een bak letterlijk op van lopen in voornamelijk stap. Stap is al zijn minst favoriete gang en dan ook nog eens in combi met een bak zorgt ervoor dat zijn motivatie onder het vriespunt zakt. Terwijl hij dan in draf en galop meer dan voorwaarts is. Alex is een mix tussen LBI en LBE, hij heeft eigenschappen van beide. In het bos zou je denken dat hij een LBE is, zo voorwaarts en druk en gespannen (Op een positieve manier). Alex is wel heel erg eerlijk, hij zal nooit naar mij uithalen tenzij ik iets doe waar hij het echt niet mee eens is. Alex is inderdaad ook een vluggere denker dan Jorie mijn RBE. Het is zelfs zo ernstig dat Alex meerdere trucjes doet voordat hij zijn voer krijgt en Jorie hoeft er maar 1 te doen, want meer kan ie nog niet. Daarnaast had Alex een handje ervan om voor de sulky leiderschap over te nemen omdat hij de eerste jaren de leider was en ik niet. Dat resulteerde in random linksaf slaan mensen hun oprit op. Nu overleggen we eerst even met elkaar en is mijn nee of ja de doorslaggevende stem.

RLMAR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 22:28

Sadira schreef:
Hoi RLMAR, bedankt voor je reactie. Ik vind het jammer dat je mijn bericht zo oppakt, zonder de nuance die ik geprobeerd heb erin te leggen. Ik ben mijn post begonnen met het stereotype, om juist daarna uit te leggen hoe zo'n paard in elkaar steekt. Dit type paarden is meestal juist extreem intelligent, maar op een manege worden ze vaak als trage trapzak bestempeld omdat mensen ze verkeerd lezen en daardoor ook op een verkeerde manier behandelen. Ze zijn namelijk vaak langzaam in hun handelen maar héél snel in hun denken. Als je een LBI voor je wint heb je er een geweldig paard aan.

Hallo Sadira,

Mijn opmerking was niet bedoeld om jouw post/visie onderuit te halen, het is fijn dat je dit beschrijft.
maar was meer een reactie tegen de algemene kijk die mensen op dit soort paarden hebben. Ik lees reacties als “mensen vinden mijn paard helemaal niets’ of ‘ik zou nooit zo’n paard willen hebben”.
Mensen hebben vaak heel snel hun oordeel klaar en dat is jammer. Maar ieder zijn ding

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:40

@RLMR ik vind het wel heel interessant dat je dit aanhaalt. Het zou me namelijk niets verbazen als ik zoiets gezegd heb. Ik zou zo'n paard inderdaad niet willen. Niet omdat het geen leuke paarden zijn maar omdat ik met mijn eigen karakter en energie niet bij zo'n paard pas (algemeen gesproken dan). Dat is uit mijn eigen ervaring geen match, dat is voor niemand leuk.

Er zijn vast ook heel.veel mensen die mijn twee extraverte typetjes niets vinden :D

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 09:36

Berdien schreef:
En juist omdat het twee uitersten zijn vind ik ze zó leuk en zou ik ze echt nooit meer willen missen. Het is niet altijd makkelijk en soms ook echt wel even schakelen, maar ze zijn beiden hun gewicht in goud waard.

Bij het paardenduo (bwp en tinkermix) die ik vroeger had, was dit net zo, het was soms heel moeilijk wanneer je eerst met het ene paard werkte en daarna het andere. Ik kon beter een pauze er tussen laten en dan met het andere paard beginnen.

RLMAR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:47

Isabel_k schreef:
@RLMR ik vind het wel heel interessant dat je dit aanhaalt. Het zou me namelijk niets verbazen als ik zoiets gezegd heb. Ik zou zo'n paard inderdaad niet willen. Niet omdat het geen leuke paarden zijn maar omdat ik met mijn eigen karakter en energie niet bij zo'n paard pas (algemeen gesproken dan). Dat is uit mijn eigen ervaring geen match, dat is voor niemand leuk.

Er zijn vast ook heel.veel mensen die mijn twee extraverte typetjes niets vinden :D

Wat is “zo’n paard” dan? Dat is de altijd de vraag en zal door verschillende mensen waarschijnlijk verschillend geinterpreteerd worden.
Ook wat jouw 2 “extraverte typetjes” aangaat. Die zullen ook vast niet hetzelfde zijn.
Het in “hokjes” plaatsen doet vaak geen recht aan een paard, elk paard is anders en uniek.
En zeker past niet iedereen bij ieder paard, en dat is maar goed ook.
Maar regelmatig kijken mensen niet verder dan hun neus lang is en hebben meteen een oordeel.
Verder zijn er meer zaken van belang mbt gedrag zoals bijv hormonen. Deze kunnen een gigantische impact hebben op het gedrag en zijn geen kwestie van karakter.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:03

Dat je paarden niet in een hokje moet plaatsen is logisch, maar in dit geval is het makkelijker voor het omschrijven van het type paard.

Overigens bedoelde ik met "Zo'n paard" het introverte paard. Dit zou niet het type paard zijn waar ik naar op zoek zou gaan omdat dit algemeen gezien minder passend is met mijn doelen en interesses op het gebied van paardenhouden. Dat betekend niet dat je het paard in een hoekje moet plaatsen, maar deze theorie komt natuurlijk niet uit het niets vallen.

Wat betreft het niet verder kijken en gelijk een oordeel vellen is niet helemaal juist. Ik heb met veel verschillende paarden mogen werken en allemaal hadden ze hun minder fijne en super fijne kanten in de omgang. Over het algemeen kon ik wel de paarden met wie ik het liefste werken in het (inderdaad algemene) hokje 'extravert' plaatsen. Dat is persoonlijke voorkeur en die mag er zijn. Overigens had ik een ontzettend leuk verzorgpaard dat een rasechte LBI was. Het kostte ons alleen ontzettend veel moeite om elkaar en mijn extraverte en zijn introverte reacties te koppelen.

Vandaar mijn voorkeur voor extravert. En het feit dat ik twee extraverte hebt betekend inderdaad dat ze allebei heel anders zijn, maar het laat ook zien met welk type ik het beste match. :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:54

Dit topic staat al een tijdje op mijn tabblad en nu pas de moed om te schrijven.

Hercule past helemaal in de openingspost en hij was mijn allergrootste vriend en soulmaat
[IM] Hercule ♥ 21 jaar mijn soulmate

Wat ik zelf altijd heel erg jammer heb gevonden is, dat een paard dat zo sterk is, zo mooi gefokt en gebouwd, zo'n hekel had aan dressuur. Want dit paard zou als hij dit fantastisch had gevonden zelfs de hoge school sprongen hebben kunnen doen.

En dan kom je gelijk uit op de vraag of deze paarden lui zijn of niet. In mijn beleving zijn deze paarden niet lui. Ze zijn ongelooflijk intelligent en daarbij hoort dat ze heel goed weten wat ze leuk vinden en wat niet, ze hebben een sterk karakter en dus als ze iets niet leuk vinden dan zullen ze er zeker niet hard voor gaan werken.

BV Hercule vond dressuur niet leuk→ dus verder als startgerechtigd in het M2 is hij met de dochter niet gekomen. Mijn DOCHTER heeft er hard voor moeten werken.
Springen wisselde en met de wedstrijden met de dochter moest hij altijd als laatste. Want de parcour bouwers wisten→ had hij zin→ dan vloog hij er over heen en was het zo klaar. Had hij echter geen zin dan ging hij letterlijk dwars door de hindernissen, en dan moest hij net zolang oefenen met de dochter op een hindernis tot hij eentje normaal gesprongen had terwijl de parcourbouwers alles wat op de grond lag gelijk gingen opruimen := ~~}> Dus hij was een echt varken.

MAAR als voorbeeld wat er wel was:
show rijden op muziek, kür op muziek, mennen tot en met wedstrijd toe, mennen recreatief met de kinderen dat vond onze Cuul fantastisch en dan was hij heel heel erg ijverig. Luisterde super en was zeer betrouwbaar.
We waren ooit met een groep merens eigenaren uitgenodigd om mensen kennis te laten maken met de merens op een manege in België. Het bleken net de 10 negertjes te zijn want uiteindelijk viel een na een de mensen af. Hercule bleef alleen over. Of wij dus een uur konden vullen voor al die mensen :oo
De opluchting en de verbazing was groot toen ik laconiek zei→ "ja hoor". Hebben jullie een menwagen die geschikt is voor een merens→ die was er.
Lang verhaal kort→ we begonnen met een dressuur proef (dat vond hij nl het minste leuk) met de dochter. Toen de kür op muziek met de moeder (ikke dus)→ vond hij prachtig, en ik had dan de echte ridder jurk etc aan.
Vervolgens (de menwagen stond al in de hoek van de rijbak), gooiden we alles van hem af en spanden we hem in voor de menwagen→ Hercule glunderde en spoot gelijk weg en had inmiddels ook al wat andreline in zijn donder van die enthousiaste mensen die zowat uit hun plaat gingen. Dus showtje laten zien pittig voor de wagen, toen kinderen die in het publiek zaten gevraagd of ze een rondje mee wilden rijden→ en Hercule veranderde gelijk in een heel voorzichtig paard met zijn kostbare vrachtje.
Toen de kinderen er van af→ paard als een speer uitgespannen→ en zonder iets op of om, ging mijn dochter vrijheidsdressuur doen. Een klein meisje werd aangewezen uit het publiek (was al stiekem mee geoefend) en zij ging met een brede smile op Hercule zitten die super voorzichtig met Spaanse pas rond ging en 4x naar alle kanten met het meisje op zijn blote rug een diepe buiging maakte voor het publiek.

Deze paarden houden van afwisseling, weinig herhaling, kort maar krachtig , rare dingen met ze doen zoals zwemmen, opeens vanuit het niets klote hard laten scheuren door het bos, en ze zijn in ieder geval onze Hercule was dat door en door betrouwbaar.
Over Hercule kan ik boeken schrijven. Het enige jammere was, dat hij dus niet van dressuur hield en ik wel. Maar verder, hij heeft heel Nl gezien, hij liet zich overal stallen, zat lekker in zijn vel maar kon dus ook als je hem geen respect betoonde enorm huizenhoog bokken.
Het was gewoon geen kapsones paard. Bv we gingen naar Friesland naar mijn broer die arabieren had. Na al die uren mocht hij even lekker bij komen op de wei en tot grote ontzetting van mijn broer ging ik met hem voor de avond een klein rondje buiten rijden. Zonder enig probleem draafden we langs de 80 km weg naar het bos waar hij even lekker mocht galopperen en stapten we terug naar ons logeerplek. Mijn broer stond ons al op te wachten en begreep er niets van dat wij met zo'n jong paard met lang teugeltje in de berm konden rijden van dat laatste stukje van de weg.

Dus LBI is niet altijd gemakkelijk, maar het is ook onwijs tof. In het IM als mensen dat willen staat meer te lezen. Hercule wordt hier nog steeds elke dag gemist. <3 <3