Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:21

sneu zeg! :(

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:21

Weer actueel dus..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:31

anjali schreef:
Dat zijn geen roofdieren.
nee misschien niet, maar desalniettemin uitheems en in grote getale in de nederlandse natuur. De wolf is echter wel inheems, tijdje weg geweest, maar we hebben ons land op de een of andere manier aantrekkelijk gemaakt, want ze zijn terug.
En beschermd ook nog, dus we zullen oplossingen moeten verzinnen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:48

Mindim schreef:
anjali schreef:
Dat zijn geen roofdieren.
nee misschien niet, maar desalniettemin uitheems en in grote getale in de nederlandse natuur. De wolf is echter wel inheems, tijdje weg geweest, maar we hebben ons land op de een of andere manier aantrekkelijk gemaakt, want ze zijn terug.

Nee waar ze vandaan komen zijn er gewoon veels te veel dus trekken ze verder in de hoop op beter plekken, en dat hebben ze gevonden want ze hoeven nu niet dagen te sjouwen voor wat eten, het staat gewoon voor hun neus klaar en kan toch nergens heen, voor de wolf een hemel dus.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:48

ik vind het heel beangstigend. Bij ons in de straat. Culemborg, dat is op de rand van Utrecht/randstad zijn er vorige week meer dan 20 schapen doodgebeten bij verschillende boeren op verschillende dagen. De wolf is gezien terwijl hij 's ochtends om 7. 30 bezig was in een kudde... dus gewoon op klaarlichte dag.
mijn paarden lopen daar ook vlakbij in de wei, onze koeien en kalveren. Onze huisdieren, katten en honden. en mijn kinderen dus ook.... ik vind het eng. Ik hoop echt dat deze wolf gauw weer vertrekt (of verongelukt).
Ons land is te klein en te dichtbevolkt om dit soort dieren te huisvesten.

Sansevieria

Re: Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:51

Ik ben alweer alleen maar blij dat ik geen schapen of paarden meer heb...
En mijn honden zitten in de tuin achter een hek van twee meter hoog.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:08

En daarbij... in ons land kunnen dieren niet de natuur in vluchten. Ze hebben hooguit wat hectare omheind met hek of sloot. Die wolf kan blijven gaan totdat hij gestoord wordt...

Equardor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:17

DeMolenhoek schreef:
Ja klopt hoor. Ik woon vlak nabij Hasselt en wij denken er toch sterk over om alles op te trekken tot 2 meter. Het is geen zicht maar goed. Wat moet dat moet.

Als we dat hier in de achterhoek doen krijgen we problemen met de gemeente. dan is het een bouwwerk.
onze paarden lopen nu overdag buiten en 's nachts op stal. als het weer zo warm gaat worden als afgelopen zomers dan staan ze overdag op stal en 's nachts buiten. vind het geen goed plan wolven in de omgeving. Ook hier zijn een paar weken geleden schapen dood gebeten en de wolf is gezien.

Zie liever de wolven achter een groot hekwerk dan onze eigen dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:49

speurneusc schreef:
Mindim schreef:

Nee waar ze vandaan komen zijn er gewoon veels te veel dus trekken ze verder in de hoop op beter plekken, en dat hebben ze gevonden want ze hoeven nu niet dagen te sjouwen voor wat eten, het staat gewoon voor hun neus klaar en kan toch nergens heen, voor de wolf een hemel dus.

Ik zeg toch niets anders? ;)

Maar goed, er is niet zo veel te willen, het is een beschermde diersoort in Europa. Dus we kunnen beter in constructieve oplossingen denken.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:13

Erg sneu voor de eigenaar inderdaad maar even een oprechte vraag aan iedereen die "tegen" de wolf is. Hoe zien jullie een aanpak voor je? Met zn allen (op 1.5 meter uiteraard) langs de grens gaan staan om alle wolven terug te sturen? Wolven zijn nu eenmaal wild en horen (eigenlijk) in Nederland. Ondanks dat Nederland echt wel te klein en (vooral) te dichtbevolkt is voor wolven gaan ze zelf niet omkeren bij de grens. Zoals Mindim schrijft denk ik dat het beter is om in oplossingen te gaan denken. Ze zijn nu éénmaal hier en het is toch echt "ons" probleem.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 00:04

HopeMyDay schreef:
Erg sneu voor de eigenaar inderdaad maar even een oprechte vraag aan iedereen die "tegen" de wolf is. Hoe zien jullie een aanpak voor je? Met zn allen (op 1.5 meter uiteraard) langs de grens gaan staan om alle wolven terug te sturen? Wolven zijn nu eenmaal wild en horen (eigenlijk) in Nederland. Ondanks dat Nederland echt wel te klein en (vooral) te dichtbevolkt is voor wolven gaan ze zelf niet omkeren bij de grens. Zoals Mindim schrijft denk ik dat het beter is om in oplossingen te gaan denken. Ze zijn nu éénmaal hier en het is toch echt "ons" probleem.

Maar aan welke oplossing moeten wij denken dan?
Alles omheinen met minimaal 1,50m stroomgaas?
Dat is voor de andere wilde dieren (reeën, hazen enz) ook niet echt fijn.
Daarnaast is dat hier geen optie omdat wij de sloten moeten kunnen (laten) schouwen en is het wel fijn dat wij daar bij kunnen.

Wat er dan gaat gebeuren is dat vee amper nog buiten komt ivm gevaar voor de wolf.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:40

HopeMyDay schreef:

beschermde status eraf.
ik ben tegen de plezierjacht, maar als wilde dieren overlast en gevaar op gaan leveren, dan mag er van mij afgeschoten worden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:43

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:46

HopeMyDay schreef:

Ik ben tegen doden van wat of wie dan ook. Oplossing: verdoven en meenemen naar omheind terrein waar ze niet uitkunnen en de wolvenliefhebbers verder van hen kunnen gaan genieten en voor hen mogen zorgen.Dat soort terreinen zijn er al in het buitenland waar volgens de tv-documentaire die ik gezien heb de wolven met hun eigenaren\verzorgers het goed naar hun zin hebben.Een soort reservaat dus.Ook leuk voor hun fans want daar kunnen ze meer interactie met de wolven hebben. En de andere dieren en mensen hebben er geen last van.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:59

anjali schreef:
HopeMyDay schreef:

Ik ben tegen doden van wat of wie dan ook. Oplossing: verdoven en meenemen naar omheind terrein waar ze niet uitkunnen en de wolvenliefhebbers verder van hen kunnen gaan genieten en voor hen mogen zorgen.Dat soort terreinen zijn er al in het buitenland waar volgens de tv-documentaire die ik gezien heb de wolven met hun eigenaren\verzorgers het goed naar hun zin hebben.Een soort reservaat dus.Ook leuk voor hun fans want daar kunnen ze meer interactie met de wolven hebben. En de andere dieren en mensen hebben er geen last van.

terreinen omheind/dierentuinen etc. die zijn al vol, en deze dieren zijn juist uit de vrije natuur terreinen weggetrokken, waar wij ze het liefst zouden zien, ws wegens overbevolking/voedsel schaarste, dus ze daarheen terug brengen zou weinig zin hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:01

juval schreef:
HopeMyDay schreef:

beschermde status eraf.
ik ben tegen de plezierjacht, maar als wilde dieren overlast en gevaar op gaan leveren, dan mag er van mij afgeschoten worden.

Het dier is Europees beschermd, dus de beschermde status eraf gooien gaaat niet zo makkelijk.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:05

Dan maar moeilijk. :+
In ons druk bevolkte landje past hij niet meer.
Dat dier loopt gewoon in Mc Donalds rond. Zo makkelijk komt die aan eten.
Geen natuurlijke vijanden. Nou dan weet je genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:13

_Penotti schreef:
Dan maar moeilijk. :+
In ons druk bevolkte landje past hij niet meer.
Dat dier loopt gewoon in Mc Donalds rond. Zo makkelijk komt die aan eten.
Geen natuurlijke vijanden. Nou dan weet je genoeg.

Tja, als alles zo gemakkelijk te regelen zou zijn he in Europa ;)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:15

Nee helaas niet: nexit
Oh andere discussie. :+

Kijk dat ze in Polen wat meer plek hebben dan hier lijkt me logisch.
Daarom is dit Europees geregeld ook dikke kolder.
Maar neem aan met goede argumenten als veiligheid er ook Europees wat aan gedaan kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:26

_Penotti schreef:

Maar neem aan met goede argumenten als veiligheid er ook Europees wat aan gedaan kan worden.

Please geen Nexit, maar idd andere discussie.

Je zou denken dat het zo is, maar ik denk niet dat het hoog op de prioriteitenlijst staat momenteel. En zolang men andere oplossingen kan bedenken (en daar is men mee bezig, optie om te zenderen) om de wolf hier te laten samenleven in welke vorm dan ook, heeft dat prioriteit momenteel. Maar 7 wolven in heel nederland daarvan gaan geen alarmbellen rinkelen in europa.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:35

Mindim schreef:
_Penotti schreef:

Please geen Nexit, maar idd andere discussie.

Je zou denken dat het zo is, maar ik denk niet dat het hoog op de prioriteitenlijst staat momenteel. En zolang men andere oplossingen kan bedenken (en daar is men mee bezig, optie om te zenderen) om de wolf hier te laten samenleven in welke vorm dan ook, heeft dat prioriteit momenteel. Maar 7 wolven in heel nederland daarvan gaan geen alarmbellen rinkelen in europa.

dat kunnen 3 paartjes zijn, dus als die alle drie 5 pups hebben heb je over 2 maanden meer dan 20 rondlopen, als er geen andere wolven van buitenaf bijkomen

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:46

Is er al bewezen dat het veulen door een wolf is omgebracht?
Aangezien de discussie nu enkel over wolven gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:50

speurneusc schreef:
dat kunnen 3 paartjes zijn, dus als die alle drie 5 pups hebben heb je over 2 maanden meer dan 20 rondlopen, als er geen andere wolven van buitenaf bijkomen

Als ik het goed heb waren er pups mee gerekend.

Maar wat zie jij gebeuren dan, dat dit 123 wordt opgelost door Europa? Er zijn teveel groepen, waaronder enkele grote, die voor behoud pleiten en andere oplossingen willen proberen om het dier een leefgebied te bieden, zonder teveel schade. Zolang dat niet is uitgeput, gaat er denk ik niks gebeuren, afschieten al helemaal niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 11:32

de meeste boeren hebben een jachtgeweer,en ik ben er zeker van dat ze gaan schieten om hun paarden\vee te beschermen. of het mag of niet. Nood breekt wet en je moet je eigen dieren beschermen. Hou die wolven dus weg,dat is voor iedereen beter,ook voor de wolven.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 11:45

Mindim schreef:
speurneusc schreef:

Als ik het goed heb waren er pups mee gerekend.

Maar wat zie jij gebeuren dan, dat dit 123 wordt opgelost door Europa? Er zijn teveel groepen, waaronder enkele grote, die voor behoud pleiten en andere oplossingen willen proberen om het dier een leefgebied te bieden, zonder teveel schade. Zolang dat niet is uitgeput, gaat er denk ik niks gebeuren, afschieten al helemaal niet.

die pups die meegerekend zijn zijn al geslachtsrijp zijn dacht ik vorig jaar nog geboren.

wolf heeft geen natuurlijke/ semi natuurlijke (mens) vijanden dus niets te vrezen en overal staan hapklare brokken bereikbaar waar ze weinig moeite voor hoeven te doen. Op ze jagen maakt het al moeilijker, miss zo moeilijk, dat ze zich wel terugtrekken in de bossen en zich niet meer laten zien en het vee met rust laten omdat het te moeilijk wordt en weten dat ze zelf ook slachtoffer kunnen worden.