Paardenbazen willen manege aansprakelijk stellen na brand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 08:28

Blussem schreef:
elnienjo schreef:
Ik vind het vrij nalatig als mensen een bezit van 4000-10000 euro niet verzekeren.
Je auto verzeker je toch ook? Waarom je paard dan niet?

Blijft verder natuurlijk een enorm verdrietige kwestie voor iedereen die een paard verloren heeft.

Geloof me, die verzekering zal in dit geval alsnog de manege eigenaar aansprakelijk stellen.

Waarvoor dan?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 08:47

Aansprakelijk stellen en ook schuldig zijn aan, is niet hetzelfde
Jaren geleden heeft een paard zich opgehangen in stal, aangezien ik diegene was die het paard op stal heeft gezet die avond met halster ( wat ook gebruikelijk was) werd ik aansprakelijk gesteld en heeft mijn verzekering een bedrag uitgekeerd aan diegene. In eerste instantie was ik trouwens erg boos aangezien het voelde alsof ik dan schuld bekende, maar erna dacht ik dat de eigenaar nu een ander paard kon kopen en ja, ik ben verzekerd.

In hoeverre het verhaal wat gepubliceerd is klopt met wat gezegd is weet ik niet. Ik ken hun en de eigenaar van de stal niet. Er zou wel een flink geldbedrag zijn opgehaald en ik weet niet wat daar de afspraak over zou zijn. Als de bedoeling was om dit te verdelen tussen de eigenaren van de overleden paarden is het niet fair dat alleen de staleigenaar iets ontvangt.
Ik kan mij wel voorstellen dat als ik min paard verlies door evt nalatigheid van de persoon die ik elke maand betaal voor goede verzorging, ik ook teleurgesteld zou zijn als ik niks meer van diegene hoorde

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:42

pillow schreef:
Mijn dieren zitten in dezelfde brandverzekering als mijn inboedel. Staat een aanvulling in de polis, dieren tot waarde € ....... Hier valt ook blikseminslag in het weiland onder bijvoorbeeld. En ik neem aan ook brand in de stal van iemand anders. Een gewone paardenverzekering voor letsel en ziekte dekt geen brand of bliksem.

Bij mijn verzekering is schade aan rijpaarden uitgesloten.Daar moet je dan dus een aparte verzekering voor afsluiten,maar oudere paarden kun je in het algemeen niet meer verzekeren.

Flower033

Re: Paardenbazen willen manege aansprakelijk stellen na brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:10

Precies Lynn_Nikita: aansprakelijk zijn is niet hetzelfde als schuldig zijn. Je kunt je zelfs heel schuldig voelen en niet aansprakelijk zijn.
In aansprakelijkheidsrecht is het heel goed om emoties en wettelijke regelingen van elkaar te scheiden. Dat zou veel misverstanden voorkomen.

Brand is standaard op een brand (opstal- of inboedelverzekering) gedekt. Maar het kan zijn dat een ander aansprakelijk is voor de brand. Dan wordt de ander aansprakelijk gesteld (door de brandverzekeraar). Alleen hebben verzekeraars onderling afgesproken om brandschades niet te verhalen op de aansprakelijkheidsverzekering bij particulieren. Het is overigens in het algemeen handiger om te claimen op je eigen brandverzekering. Deze keert vaak de nieuwwaarde uit, ipv dagwaarde. En je hoeft zelf niet het traject van aansprakelijk stellen in.

Ik blijf het opmerkelijk vinden dat mensen vinden dat deze manegehouder niet aansprakelijk gesteld mag worden (los van of hij dat ook daadwerkelijk is, dat moet nog bepaald worden) en dat bij het dekenwasbedrijf (zie ander topic) waar ook brand was geweest, het belachelijk gevonden werd dat de dekens niet vergoed werden. Daar is bepaald dat het dekenbedrijf niet aansprakelijk was.
Een paard roept meer emoties op, maar het is in de wet net zo goed een 'zaak' als een deken. En wordt daarom niet anders behandeld.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:41

elnienjo schreef:
Ik vind het vrij nalatig als mensen een bezit van 4000-10000 euro niet verzekeren.
Je auto verzeker je toch ook? Waarom je paard dan niet?

Blijft verder natuurlijk een enorm verdrietige kwestie voor iedereen die een paard verloren heeft.

Een autoverzekering is verplicht, dat is heel wat anders. Als het niet hoeft verzeker ik m’n auto echt niet hoor!
Wel schade aan anderen, dat is logisch. En dat valt dan bij je paard weer vaak onder de WA als je dat van tevoren aangeeft bij je verzekering

Wb de stal: het kan ook zijn dat de pensionklanten bijv al meerdere malen bij de eigenaar hebben geklaagd over gevaarlijke praktijken zoals ondeugdelijke elektra of bijv roken of hete machines in de hooischuur zetten. Dat weten wij niet dus dan valt er niks over te zeggen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:57

Het veelvoorkomende roken in de stallen waar overal hooi en stro ligt,daar heb ik ook een hekel aan.Overigens ook niet fijn voor de paarden en andere mensen die ongewenst moeten meeroken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:19

anjali schreef:
Het veelvoorkomende roken in de stallen waar overal hooi en stro ligt,daar heb ik ook een hekel aan.Overigens ook niet fijn voor de paarden en andere mensen die ongewenst moeten meeroken.

Wie roken er dan, ik neem aan niet alleen de baas en eventueel personeel, maar ook de paardeneigenaren?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:05

@Mindim: Ook de paardeneigenaren ja.Ik zeg het wel als ik er ben.Je wordt dan wel onpopulair.Als er zo'n rokerscultuurtje is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:22

anjali schreef:
@Mindim: Ook de paardeneigenaren ja.Ik zeg het wel als ik er ben.Je wordt dan wel onpopulair.Als er zo'n rokerscultuurtje is.

Daar ging het me niet om, maar als je eerst als paardenbezitter staat te roken op stal, moet je later niet staan zeuren dat dat het kwalijk was.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:11

Mindim schreef:
pillow schreef:
In mijn beleving valt brand nooit onder een WA verzekering. Daarvoor is dus de brandverzekering. Als ons huis nu afbrand doordat iemand een kaarsje laat branden is dat dus voor de brandverzekering, niet wie of wat daar aansprakelijk voor is. Ik denk dat je als pensionhouder wel een brandverzekering kunt afsluiten waar ook de pensionpaarden onder vallen, maar dat weet ik niet. Zoals ik zij de eigenaar kan het paard zelf in de brandverzekering doen.

Brand valt onder je opstalverzekering, geloof ik. Volgens mij is er geen aparte brandverzekering, het valt onder inboedel of opstal, dacht ik.

Ik heb een huurhuis, en dus een inboedel (brand) verzekering. En daar zijn de dieren bij in verzekerd.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:14

[/quote]
Brand valt onder je opstalverzekering, geloof ik. Volgens mij is er geen aparte brandverzekering, het valt onder inboedel of opstal, dacht ik.[/quote]
Ik heb een huurhuis, en dus een inboedel (brand) verzekering. En daar zijn de dieren bij in verzekerd.[/quote]

Zakelijke verzekeringen en particuliere verzekeringen zijn vaak van opbouw.

Zakelijk worden panden verzekerd onder een opstal polis
Inboedel onder een inventaris verzekering. Levende have is een aparte dekking maar..
De paarden van de klanten dienen de eigenaren zelf te verzekeren. In principe kan alleen de eigenaar van een dier het dier verzekeren.

Je kunt dan uiteraard proberen om de eigenaar aansprakelijk te stellen maar dan nog betekent dit niet dat de aansprakelijkheidsverzekering uitkeert.

Je kunt juridisch schuldig zijn op basis van een schuld gradatie (bewuste roekeloosheid, opzet etc) maar dat betekent niet dat je daarvoor ook altijd verzekerd bent. Dat ligt aan de dekkingen op de polis.
Best mogelijk dat de polis aansprakelijkheid voor die pensionpaarden uitsluit.

Dus krijg je gelijk in de rechtszaal is het nog steeds niet zo dat je geld krijgt via een verzekering.

ultimate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:58

Mij lijkt het logisch dat de brandverzekering van de staleigenaar zou moeten vergoeden, indien uiteraard de staleigenaar verzekerd is.
Paarden zijn niet van hem maar worden bij hem gestald en hij wordt dus verantwoordelijk ervoor. En de paarden worden deel van de inboedel. Misschien wel met een limiet in waarde per dier.
En nee het is niet aan de paardeneigenaren om hun paarden te verzekeren voor zoiets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 23:25

ultimate schreef:
Mij lijkt het logisch dat de brandverzekering van de staleigenaar zou moeten vergoeden, indien uiteraard de staleigenaar verzekerd is.
Paarden zijn niet van hem maar worden bij hem gestald en hij wordt dus verantwoordelijk ervoor. En de paarden worden deel van de inboedel. Misschien wel met een limiet in waarde per dier.
En nee het is niet aan de paardeneigenaren om hun paarden te verzekeren voor zoiets.

Even voor de goede orde, is dat jouw mening of zijn het feiten.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 19:29

Cayenne schreef:
Tja, in zo'n verdrietige kwestie zijn er alleen maar verliezers.
Maar om de manege aansprakelijk te kunnen stellen moet er toch wel wat meer bewijs zijn, denk ik.

Naar mijn idee mag ik hopen dat de pension eigenaar verzekerd is hiervoor zou erg dom zijn als dat niet zo is! En ja die is zeker aansprakelijk, of het nu een ongelukje is of niet.
Klinkt hard maar daar is een verzekering voor...

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:04

Even heel zwart wit gezegd, als ik geld doneer om manege er bovenop te helpen, dan is het niet de bedoeling dat hij alles weggeeft aan mensen die hun paard niet verzekerd hadden.

13.000 inzameling, 3000 voor de paarden dat is al bijna een vierde.
Dat vind ik heel netjes en heel coulant.

10.000 voor herstel van de stal, dat ben je zo kwijt.....

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:03

vivana schreef:
Cayenne schreef:
Tja, in zo'n verdrietige kwestie zijn er alleen maar verliezers.
Maar om de manege aansprakelijk te kunnen stellen moet er toch wel wat meer bewijs zijn, denk ik.

Naar mijn idee mag ik hopen dat de pension eigenaar verzekerd is hiervoor zou erg dom zijn als dat niet zo is! En ja die is zeker aansprakelijk, of het nu een ongelukje is of niet.
Klinkt hard maar daar is een verzekering voor...

Nee. Dat is ie niet zomaar. Heel je post klopt gewoon niet. Sorry.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:18

Rakkie123 schreef:
Even heel zwart wit gezegd, als ik geld doneer om manege er bovenop te helpen, dan is het niet de bedoeling dat hij alles weggeeft aan mensen die hun paard niet verzekerd hadden.

Daar heb je ook nog een punt.. En dan ook nog 4 paarden zelf kwijt én het gebouw met vanalles erin wat waarschijnlijk ook verloren is.

shampy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 07:41

Iedere paarden eigenaar kan voor een klein bedrag een paard verzekeren tegwn brand.
Het is raar om dat van de manege eigenaar te verwachten dat hij een paard van een klant gaat verzekekeren.
Je kiest er dan toch zelf voor geen verzekering af te sluiten?
En inderdaad, je krijgt je paard er niet mee terug.
Helaas hebben veel pension klanten het talent om altijd met hun vingertje naar een ander te wijzen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 08:39

Bij die inzamelingsactie is vooraf neem ik aan niet gezegd hoe de verdeling van het geld zou zijn?
Dus als de staleigenaar bijv niet de rekening voor het stalgeld stuurt naar de betrokken partijen dan zijn zij op die manier al gecompenseerd uit de inzamelingsactie, of de kosten voor afvoer van de dode paarden betaald vanuit de inzamelingsactie.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:42

Rakkie123 schreef:

Ik meen dat ik zelfs berichten heb gezien dat bedrijven gratis nieuwe stallen aanleverden en electra deden aansluiten. Dus dat gaat al af van het kosten plaatje.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:46

Samblabla schreef:
Rakkie123 schreef:

Ik meen dat ik zelfs berichten heb gezien dat bedrijven gratis nieuwe stallen aanleverden en electra deden aansluiten. Dus dat gaat al af van het kosten plaatje.

Dan blijft er alsnog een flinke kostenpost over.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:51

shampy schreef:
Iedere paarden eigenaar kan voor een klein bedrag een paard verzekeren tegwn brand.
Het is raar om dat van de manege eigenaar te verwachten dat hij een paard van een klant gaat verzekekeren.
Helaas hebben veel pension klanten het talent om altijd met hun vingertje naar een ander te wijzen.

Klopt, alleen het eerste wat de brandverzekering doet is de manege eigenaar aansprakelijk stellen gezien die verantwoordelijk is voor de brandveiligheid van de manege.

Onder aan de streep maakt het niks uit behalve dan een extra tussen persoon wat ook weer extra geld kost. Hoe dan ook zou men uiteindelijk toch uitkomen bij de manege eigenaar.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:38

shampy schreef:

Dat dus!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:58

hmmm,als een verhuurder van huizen niet aan de eissen heeft voldaan,zorg voor veiligheid...dan is die echter aansprakelijk?!
Iem die een box/stal huurd op een pensionstal/Manege hoord zich ook aan bepaalde normen en waarde te houden?!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:24

vivana schreef:
hmmm,als een verhuurder van huizen niet aan de eissen heeft voldaan,zorg voor veiligheid...dan is die echter aansprakelijk?!
Iem die een box/stal huurd op een pensionstal/Manege hoord zich ook aan bepaalde normen en waarde te houden?!

Oorzaak van brand is toch niet bekend, dus zal geen overduidelijke onveilige situatie zijn geweest.