Twaalf Lipizzaners voor de kar bij IJsbrand Chardon

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:19

Anoniem schreef:
janouk schreef:
Voor de mensen die niet uit de mensport komen.....
Dit is het werk waar de paarden voor getraind worden

Ze zijn wat gewend. En dit is zelfs gewoon training voor de internationale wedstrijden.

[ Video ]

Wauwwww wat gaaf!
Daar zou ik toch zo graag eens bij zitten zeg.
Nooit zo over nagedacht. Maar nu denk ik ineens, ohwww dat wil ik ook! :wow:

Ik voel me zo vereerd dat ik twee keer bij Ijsbrand op de wagen heb mee mogen crossen! Het is echt bruut, het is prachtig om de samenwerking tussen hem en zijn team te zien.
Hij is hard en streng, maar ze werken allemaal heel graag voor hem! Hij hoeft maar 1 woord te zeggen en ze weten precies wat ze met de paarden doen moeten.

De paarden zelf ook zijn heel relaxt.

webster543

Re: Twaalf Lipizzaners voor de kar bij IJsbrand Chardon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:27

Die paarden staan direct stil en wachten tot het probleem wordt opgelost. Wat een vertrouwen!
( filmpje van Mechelen )

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:45

Iris82 schreef:
Ja gaaf hè?!

Ik heb het geluk dat ik nog op ponykamp geweest ben in Eersel (meer dan 20 jaar geleden) waar een enorm viaduct met waterbak ligt en waar senior met z'n span toen nog de kindjes meenam en in volle galop met z'n tweespan rond denderde. Maar dat is alweer zooooooo lang geleden. Ik zou er echt geld voor over hebben om nog een rondje op een marathonwagen in galop mee te mogen maken. Die kracht is echt onbeschrijfelijk!

Kan geregeld worden haha we hebben hier op bokt een aantal fanatieke wedstrijdmenners.

Het bieden kan beginnen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:47

Wel mondkapjes op en rijhandschoenen aan he? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:37

janouk schreef:
Iris82 schreef:
Ja gaaf hè?!

Ik heb het geluk dat ik nog op ponykamp geweest ben in Eersel (meer dan 20 jaar geleden) waar een enorm viaduct met waterbak ligt en waar senior met z'n span toen nog de kindjes meenam en in volle galop met z'n tweespan rond denderde. Maar dat is alweer zooooooo lang geleden. Ik zou er echt geld voor over hebben om nog een rondje op een marathonwagen in galop mee te mogen maken. Die kracht is echt onbeschrijfelijk!

Kan geregeld worden haha we hebben hier op bokt een aantal fanatieke wedstrijdmenners.

Het bieden kan beginnen......

Nee maar Janouk serieus.....zou het kunnen denk je, een keer met iemand mee, na corona?
#durftevragen

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:47

Tis dat mijn gele met pensioen is.

Maar iedereen was altijd welkom op de kar, meer dan zelfs.
Inclusief (met hulp) wat stuuroefeningetjes voor de gast als hij niet té heet was. En met mijzelf aan de leidsels absoluut ook wat bochtjes in galop zeg maar... :D

En ik denk dat dat voor heel veel menners geldt.
Het leuke van mennen is nu net dat je het plezier kunt delen...
Tenminste, 1 van de leuke dingen is dat. Er zijn nog ontzettend veel meer redenen waarom het leuk is.

Zelf sturen moet je nooit zomaar vanuit gaan.
Mee op de kar kan bij veeeel menners echt wel!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 06:48

Zelfs bij Chardon als je dat vraagt

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 07:05

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 07:08

palousa_boy schreef:
Zelfs bij Chardon als je dat vraagt

Nouuuuu zo stoer ben ik niet hoor, ondanks mijn grote mond haha ;)
Ooit ben ik 1 keer met iemand meegereden en gingen we een stuk in galop door een bos, dat vond ik toen heel gaaf. Dat filmpje wat Janouk plaatste gaf gewoon een soort achtbaan gevoel en kippenvel ofzo. Wat lijkt me dat gaaf!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 07:10

Ik heb niet zulk groot geweld voor de wagen, maar hier is ook iedereen welkom, en wil dan ook vrolijk het gas even open trekken.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 07:10

Weidebloem schreef:
lizy29 schreef:
https://youtu.be/S13ZzUBlo14

Paarden in beeld vanaf 2minuut13

Vind het toch een stuk minder indrukwekkend als er per paard iemand naast loopt met ook nog eens de leidsels in handen.

Inderdaad, niet te vergelijken. Wil je eerlijk vergelijken dan alleen meerspannen die door de koetsier gereden worden, zonder hulpjes naast elk paard. Niet lullig bedoeld, maar als alle paarden een loper naast zich hebben die elk hun paard ''controleren'' is dat toch minder stoer/vakmanschap.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 07:23

Dennis schreef:
Ik heb niet zulk groot geweld voor de wagen, maar hier is ook iedereen welkom, en wil dan ook vrolijk het gas even open trekken.

Die kleintjes van jou lopen in iedergeval al harder dan mijn fjord :') :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 07:25

Femke_Tweety schreef:
Tis dat mijn gele met pensioen is.

Maar iedereen was altijd welkom op de kar, meer dan zelfs.
Inclusief (met hulp) wat stuuroefeningetjes voor de gast als hij niet té heet was. En met mijzelf aan de leidsels absoluut ook wat bochtjes in galop zeg maar... :D

En ik denk dat dat voor heel veel menners geldt.
Het leuke van mennen is nu net dat je het plezier kunt delen...
Tenminste, 1 van de leuke dingen is dat. Er zijn nog ontzettend veel meer redenen waarom het leuk is.

Zelf sturen moet je nooit zomaar vanuit gaan.
Mee op de kar kan bij veeeel menners echt wel!

Ik heb het bij chardon thuis eens mogen doen, zelf sturen. Met een enkelspan wel te verstaan. Dat vond ik al machtig!
En dat was op een drafje/ galopje door de binnenbak om een paar kegeltjes heen. :')

En heul vroeger ging ik zelf wel eens met de pony en wagen op pad. Maar dat was vooral 'rechtuit' in een drafje over de weg.

En kan voor alle geïnteresseerden alleen maar zeggen: Doen! Ga eens mee met een menner.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 07:33

Tica, ik zie dat je vlakbij mij woont, dus je kan ook mee met Aladdin op de koets, Boss crossen.

Beetje onstuimig nog, veel Arabisch bloed. Maar als je je goed vast houdt haha. ik heb geen tweespan op dit moment in de aanbieding.

Afbeelding

Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 07:37

Wat dat betreft lijken veel menners en eventing ruiters wel op elkaar: Als ze bespeuren dat je ook maar een beetje interesse hebt in hun sport, moet je ze afremmen in hun enthousiasme om je mee te nemen en ook te besmetten met het virus :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 07:38

Haha niets zo leuk om "dressuurruiters" te laten kennis maken met de mensport :D :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 07:39

janouk schreef:
Tica, ik zie dat je vlakbij mij woont, dus je kan ook mee met Aladdin op de koets, Boss crossen.

Beetje onstuimig nog, veel Arabisch bloed. Maar als je je goed vast houdt haha. ik heb geen tweespan op dit moment in de aanbieding.

[ [url=m/XfuvgM.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EraHb0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb je een pb gestuurd!
Te gek aanbod!
<3
pol013 schreef:
Wat dat betreft lijken veel menners en eventing ruiters wel op elkaar: Als ze bespeuren dat je ook maar een beetje interesse hebt in hun sport, moet je ze afremmen in hun enthousiasme om je mee te nemen en ook te besmetten met het virus :D

Hahahahaha

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 07:42

Na dat corona gedoe maken we een afspraak, tica.

Gezellig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 07:47

*\o/* Jaaaaaa!
Tof! dank je wel, nu al zin in!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 07:48

Ik heb een keer bij paard & koets vooraan bij een bocht gezeten toen de toppers waaronder Bram (IJsbrand zijn zoon) dat een wedstrijd voor de fun tegen elkaar reden. Dat doe ik nooit weer, na afloop moest ik mezelf ontdoen van een laag zand _O-
Maar het is wel echt prachtig om te zien. Ik ben zelf een recreatieve menner met mijn mini shetlanders, maar ik ga altijd graag samen met mijn moeder naar de marathon wedstrijden om te kijken. Mijn moeder vindt het ook helemaal geweldig om te kijken. Ik heb tijdens paard en koets ook een tandem span in handen gehad, iedere keer als 1 van de paarden met hun hoofd schudt word je al uit de zetel getrokken als je klein van stuk bent. Zoveel power hebben die grote paarden. Dat filmpje van Mechelen ook, knap dat ze meteen stilstaan en blijven staan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 07:50

Wat een machtig gezicht zo! Zoveel rust ook, prachtig hoezo daar gemoedelijk draven. Chardon is zonder meer een vakman :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:06

EarthFocus schreef:
Anoniem schreef:

Wauwwww wat gaaf!
Daar zou ik toch zo graag eens bij zitten zeg.
Nooit zo over nagedacht. Maar nu denk ik ineens, ohwww dat wil ik ook! :wow:

Ik voel me zo vereerd dat ik twee keer bij Ijsbrand op de wagen heb mee mogen crossen! Het is echt bruut, het is prachtig om de samenwerking tussen hem en zijn team te zien.
Hij is hard en streng, maar ze werken allemaal heel graag voor hem! Hij hoeft maar 1 woord te zeggen en ze weten precies wat ze met de paarden doen moeten.

De paarden zelf ook zijn heel relaxt.

Je komt ook alleen maar op dit niveau wanneer je heel erg onomwonden duidelijk bent.
Chardon moet op zijn manier net zo scherp zijn als de scherpste foto van de beste fotograaf ter wereld.

Dat maakt dat hij zo, ogenschijnlijk, relaxed door de stad kan rijden met zo'n span.

Ik vind dat ik als hobby-ist een leuk stukje vrachtauto kan rijden mijn mijn simpele bakwagentje maar dat staat in net zo'n schril contrast met de combi van een kennis die wieken van windmolens vervoert door europa. Zijn combi is bijna 80meter lang, 3mtr breed en is een enkele truck-met-oplegger waarvan alle assen afzonderlijk gestuurd zijn.
Ik zou het nog wel voor elkaar krijgen om die combi van plek te krijgen, maar ik doe er waarschijnlijk 10x zo lang over....

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:10

ikke schreef:
Je komt ook alleen maar op dit niveau wanneer je heel erg onomwonden duidelijk bent.
Chardon moet op zijn manier net zo scherp zijn als de scherpste foto van de beste fotograaf ter wereld.

Dat maakt dat hij zo, ogenschijnlijk, relaxed door de stad kan rijden met zo'n span.

Ik vind dat ik als hobby-ist een leuk stukje vrachtauto kan rijden mijn mijn simpele bakwagentje maar dat staat in net zo'n schril contrast met de combi van een kennis die wieken van windmolens vervoert door europa. Zijn combi is bijna 80meter lang, 3mtr breed en is een enkele truck-met-oplegger waarvan alle assen afzonderlijk gestuurd zijn.
Ik zou het nog wel voor elkaar krijgen om die combi van plek te krijgen, maar ik doe er waarschijnlijk 10x zo lang over....

Richting off-topic maar... hier komt voor het huis regelmatig exceptioneel transport langs wanneer (delen van) schepen van de ene werf naar de andere vervoerd worden en ik heb daar zo'n respect voor. Als ik ze zie moet ik altijd even naar buiten lopen om te kijken en mn duim op te steken. Vind de vergelijking met de mennerij erg opgaan, het is echt een vak apart en sterk staaltje stuurmanskunsten. _/-\o_

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:27

Oeeeh ik houd hier zo van!!
Ik heb ook zoveel zin om straks met mijn eigen span een keer een indoor te starten, ookal rijd ik met mini’s, die muziek erbij en dan zo knallen is zo’n gaaf gevoel lijkt me!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:28

Super tof om dit, en alle filmpjes in dit topic te zien. Mooie samenwerking tussen mens en dier!