Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Serenity350 schreef:jesito schreef:Het is vreselijk. Zo'n mooi gebied. Ik hoop maar dat de wind gaat liggen en dat ze het volledig uit krijgen.
Niet verkeerd opvatten, want ik snap je reactie, maar brand kan in de natuur juist een heel belangrijk onderdeel zijn van lange-termijn natuurontwikkeling. In bepaalde regio's waar branden veel voorkomen zie je bijvoorbeeld ook dat bomen zich er zo op aangepast hebben dat zij zonder brand niet kunnen uitzaaien. De as zorgt voor een enorme aanwas van nieuwe voedingsstoffen, en er ontstaat nieuwe ruimte voor zaden die al jaren wachten om een kans te krijgen.
(Vond ik zelf ook heel interessant om te weten, maar ben een beetje een natuur-freak, excuses)
Dat neemt niet weg dat een brand van dit formaat enorm verwoestend is, en ook een heel groot gevaar met zich meebrengt, vooral voor omliggende woningen en zelfs wijken. Ik wil de mensen die in het gebied wonen veel sterkte toewensen, want dit is best eng om van dichtbij mee te maken en die angst is zeker gegrond. En dankbaarheid voor alle hulpdiensten en vrijwilligers die zich nu zo volop inzetten. Grote natuurbranden vragen erg veel van hen. Dikke duim voor de enorme inzet.
jansje73 schreef:Wat erg zeg dat een hele dorp midden in de nacht uit hun huizen weg moesten. En de bosbranden bij Moergestel/Tilburg daar is het ook erg.
Dorus schreef:\jansje73 schreef:Wat erg zeg dat een hele dorp midden in de nacht uit hun huizen weg moesten. En de bosbranden bij Moergestel/Tilburg daar is het ook erg.
Is dat ook weer opgelaaid dan? Toen ik daar gisterenavond de nieuwsberichten over las kreeg ik de indruk dat die onder controle was.
Een half uur geleden vloog de eerste Chinook weer over richting de Peel. Het is al enkele uren licht dus waarom ze niet vroeger gaan is mij niet duidelijk.
Ik begreep dat ze afgelopen nacht op de Veluwe ook meerdere brandjes hebben geblust.
Dorus schreef:DeMolenhoek schreef:Nou Dorus, ik denk dat iedereen doet wat die kan hoor.
Dus? Denk jij dat ik dat niet snap? Mag ik mij dan niet afvragen waarom ze het pas om half negen die kant op gaan als het om half zeven al licht is? Ik ben daar gewoon oprecht in geïnteresseerd.
Lynn_Nikita schreef:Ze zijn weer aan nablussen, vanmorgen zelfs korpsen uit den Bosch deze kant op gekomen. Hopen dat het nu ook echt uit is en niet weer opnieuw oplaait. Duimen draaien dus.
jesito schreef:Lynn_Nikita schreef:Ze zijn weer aan nablussen, vanmorgen zelfs korpsen uit den Bosch deze kant op gekomen. Hopen dat het nu ook echt uit is en niet weer opnieuw oplaait. Duimen draaien dus.
Denk dat ze dat voorlopig ook moeten blijven doen, grond zal te warm blijven en nasmeulen. De wind is weer aan het aanwakkeren en dat is geen goede combi. Vanaf morgen wordt de wind minder en dan maar hopen op 3 dagen regen ofzo dat alle gevaar ook defenitief weg is.
We zijn nog niet op de helft van 2020 maar van mij mag dit jaar ctrl-alt-delete
Anoeska27 schreef:Ik las net op 112 Apeldoorn dat er een groep Brandweerwagens onderweg is om ondersteuning te bieden.
https://www.facebook.com/apeldoorn112ni ... 819463938/
AaronYve schreef:Anoeska27 schreef:Ik las net op 112 Apeldoorn dat er een groep Brandweerwagens onderweg is om ondersteuning te bieden.
https://www.facebook.com/apeldoorn112ni ... 819463938/
Indrukwekkend is het wat er allemaal op de been is.