FNV wil cao in de paardensport

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 13:06

kim_1990 schreef:
Toch gebeurd dat grotendeels wel dat ze op stagiaires draaien... .
Ja, dat bedoelde ik ook te zeggen.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 15:36

Het grotendeels op stagiaires draaien is de laatste jaren fors verbeterd.
Laatst bijgewerkt door JeanneV op 16-02-25 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Re: FNV wil cao in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 15:52

Of cao werkelijk gaat helpen betwijfel ik eigenlijk.
Werd wel al dik 25 jaar geleden gewaarschuwd geen werk te zoeken in de sector. Met 16/18 jaar loop je de stal in tegen minimum loon en met 30-35 rol je er in rolstoel weer uit (en waarschijnlijk zonder wao toegang ook nog). Het is nl fysiek zeer zwaar en ook nog wel eens gevaarlijk werk zonder goede bescherming.
Doe opleiding, vindt een redelijk betaalde baan en koop lekker een eigen paard voor de hobby lol (want die blijft dan tenminste ook). Zo van wat ik voorbij zie komen op bokt bv klopt dat advies nog steeds.
Als zzp-er zijn er mogelijkheden, maar velen daarvan doen het als bijverdienste met een partner in loondienst, dus zonder de stress van rekeningen kunnen betalen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 16:08

Ik dacht dat de paarden een cao kregen... :')

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 16:27

Haha, met stakingsrecht en al zeker _O-

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 17:48

antje_vip schreef:

Dat is eigenlijk nog harder nodig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 17:51

antje_vip schreef:

:')

even hierop in hakend, goede zaak. ik vind het sowieso van de zotte dat stagiaires (bijna) niet betaald worden, in welke sector dan ook. vaak is het zo dat de stagiaire al snel wat taken overneemt. dit mag best betaald worden vind ik. het zou hetzelfde zijn als een nieuwe werknemer niet betalen tijdens de inwerkperiode.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:17

als stagiaires betaald zouden moeten worden zouden er op de sportstallen nog maar bar weinig stageplekken zijn. het gros van de paardenhouderij stagiaires heb je helemaal niets aan. geen hond die daar voor gaat betalen.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 09:41

Misschien schort er dan iets aan de opleiding en de selectiecriteria...? Warendorf stagiaires zijn altijd top namelijk.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:21

Getekend!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:29

IsabelleN schreef:
Misschien schort er dan iets aan de opleiding en de selectiecriteria...? Warendorf stagiaires zijn altijd top namelijk.

Je hebt natuurlijk verschil tussen penny meisjes en meiden/ jongens die zich al verdiept hebben en niet bang zijn om onderaan te beginnen .
Maar wel beloond worden voor inzet.
Door omhoog te kunnen klimmen op de ladder

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:33

Het is een lastige sector. Ik neem aan dat hier vooral sportstallen en de grooms bedoeld worden in de petitie?

Want op pensionstallen en maneges lopen genoeg mensen rond die veel te weinig betaald krijgen. Veel gaat zwart, of betaling in natura (paard mogen stallen of mogen rijden). Het ding is, als je dit wit gaat doen, zeker volgens CAO dat de kosten voor het personeel veel hoger worden en dit door berekend moet worden aan de klanten. Stallingsgeld is soms al behoorlijk hoog.

Ik sta op een paddock paradise, en de personeelskosten zijn erg hoog. Dat komt omdat het veel meer werk is. Fysiek zwaarder omdat je een paddock moet uitmesten ipv een box, en dus veel meer kilometers aflegt. Voeren is ook meer werk, de netten moeten de paddock in ipv een plakje over een boxdeur gooien.
Ik vraag me af wat het met de tarieven gaat doen als er een CAO komt. En hoe zit het dan met de pensionklant die werk doet in ruil voor korting? Hoe berekenen ze dat?

Ben eigenlijk vooral benieuwd voor wie de CAO precies gaat gelden. Dat is het eerste ding denk ik. Voor sportruiters of stalhulpen? Want daar zit een wereld van verschil in denk ik.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 12:06

Het zal inderdaad ergens van betaald moeten worden, die eerlijke salarissen en andere arbeidsvoorwaarden. Maar zo hoort het ook te zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 12:17

eilleen333 schreef:
Ben eigenlijk vooral benieuwd voor wie de CAO precies gaat gelden. Dat is het eerste ding denk ik. Voor sportruiters of stalhulpen? Want daar zit een wereld van verschil in denk ik.

Een cao geldt dan voor het hele bedrijf, van stalhulp tot bedrijfsmanager.
In het cao wordt dan duidelijk besproken voor wie wat geldt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 13:06

Kan voor het hele bedrijf gelden. Maar er kunnen ook functies uitgesloten worden. Of functies vanaf een bepaalde salarisschaal vallen buiten de CAO.

Toen ik bijvoorbeeld bij een schoonmaakbedrijf werkte, vielen de collega's die schoonmaker waren onder de CAO, maar het kantoorpersoneel niet. Dat was raar en voelde heel oneerlijk.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 14:11

Boras schreef:
Het zal inderdaad ergens van betaald moeten worden, die eerlijke salarissen en andere arbeidsvoorwaarden. Maar zo hoort het ook te zijn.

Dat lijkt me inderdaad wel de bedoeling ja. Ik betaal graag wat meer als dat betekent dat degene die m'n stallen uitmest ook een normaal bedrag voor terugkrijgt.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:37

IsabelleN schreef:

Is altijd al zo geweest in nederland. het is maar zeldzaam dat je een goede paardenhouderij stagiaire treft. de ouderwetse deurne stagiaires van de sportopleidingen waren veel beter maar ook dat was de laatste jaren aan het veranderen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:38

JeanneV schreef:
IsabelleN schreef:

Is altijd al zo geweest in nederland. het is maar zeldzaam dat je een goede paardenhouderij stagiaire treft. de ouderwetse deurne stagiaires van de sportopleidingen waren veel beter maar ook dat was de laatste jaren aan het veranderen.

Uit nieuwsgierigheid... wat vinden jullie een goede paardenhouderij stagiaire?

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:45

Zertab schreef:
JeanneV schreef:

Uit nieuwsgierigheid... wat vinden jullie een goede paardenhouderij stagiaire?

Iemand die de basis taken vlot uitvoert, en snapt hoe de stal het wil. En daarnaast actief inzet en wil leren met extra dingen. En ook vragen stel en uitleg wil, en zelf zaken uitzoekt en dan weer voorlegt.
Bij mij blijft een matige stagair hangen in basis dingen, daar ga ik dan ook amper tijd in steken.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:03

netjes kunnen verzorgen en in een rap tempo opzadelen. de meeste van die paardenhouderij meisjes staan erbij als een halfdooie en werken in een tergend traag tempo. handig of met gevoel met paarden omgaan kunnen ze niet. met een jong paard of brutale hengst houdt je je hart vast en doe je het dus maar zelf.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:51

Ik vind het al een plus als ze überhaupt komen, of afmelden als ze ziek zijn. Daarnaast is het fijn als ze op tijd komen.

Dan heb ik het nog niet eens over inzicht zoals hierboven besproken.

Het beeld wat geschetst word is ook niet altijd kloppend hoor, soms ben je meer aan het opvoeden dan dat je daadwerkelijk iets hebt aan een stagiaire.

Als we die verplicht zouden moeten betalen, zou ik nog 4 keer nadenken of we stage bedrijf willen zijn :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:19

Als stagiaires betaald zouden moeten worden dan zou ik ook geen stagiaires meer aannemen. Als bedrijf ben je aan begeleiding, middelen e.d. ook gewoon al een hoop kwijt, en dat is prima want goed opgeleide mensen zijn een hoop waard en als ze blijven plakken na de studie is dat mooi, maar als er dan ook nog eens loon/een vergoeding betaald moet worden, ja dan wordt t wel heel duur en ook niet meer rendabel denk ik.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:35

Laat er eerst maar eens een redelijke CAO voor de werknemers komen.

Over stagevergoedingen moet je het in deze sector denk ik voorlopig nog helemaal niet willen hebben. Wel moet de CAO bescherming bieden tegen uitbuiting, van werknemers en stagiares.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:09

JeanneV schreef:
netjes kunnen verzorgen en in een rap tempo opzadelen. de meeste van die paardenhouderij meisjes staan erbij als een halfdooie en werken in een tergend traag tempo. handig of met gevoel met paarden omgaan kunnen ze niet. met een jong paard of brutale hengst houdt je je hart vast en doe je het dus maar zelf.

Zijn ze er dan ook juist niet om dat te leren? mensen met ervaring die dat allemaal makkelijk kunnen die betaal je lijkt me..

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:04

Ja natuurlijk moeten en mogen stagiaires leren, als ze zich daarvoor inzetten is dat ook prima. Ik heb zo'n beetje 20 jaar ervaring met het hebben van stagiaires, maar ik kan me maar enkelen herinneren die het goed deden. Inderdaad begint het al met op tijd komen of afmelden bij ziekte. Of het normaal vinden dat je voor de 4e keer in 2 maanden jezelf ziek meldt... Het denken van stagiaires wordt ook erg beheerst door het idee dat er misbruik van ze wordt gemaakt. Natuurlijk komt dat voor. Maar in mijn hulpverleningspraktijk met paarden, waarvoor dus bewust wordt gekozen door de meiden, bestaat dat uiteraard niet. Het uitmesten van de paddock en stallen en de andere dierenverblijven hoort uiteraard bij de taken. Er wordt dan al gauw bedacht dat ze werk schelen en dat is nauwlijks zo. Het uitleggen, aansturen, tips geven, rekening houden met hun persoonlijke gevoeligheden en leerstijl, is echt veel meer tijdsinvestering dan dat mesten even zelf doen! Dus het imago werkt hierin ook tegen. Ik ben dit jaar voor het eerst stagiaireloos en het bevalt uitstekend! Ik deed het echt om anderen wat te (laten) leren, maar ben inmiddels mijn motivatie daarvoor verloren door de vele negatieve ervaringen. Ik heb nu zelf veel meer tijd en dat is prettig!