Te zware ruiters worden van paard gehaald in Keulen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 12:07

Ben benieuwd wanneer je een keer bij de optocht in Keulen ben geweest of gezien hebt op t.v. dat je jouw paard aan die optocht ook zou mee laten doen?

Ongeacht of het sneu is voor het paard of niet vind ik het gewoon riskant. Een paard is hoe dan ook een vluchtdier en er zijn heel veel mensen. Je zet dan toch ook geen kind van 4 op de trekker in die optocht. Dat is toch ook veel ste riskant. Een op hol geslagen paard is dwars van omheiningen of een paar dansmarietjes voor zijn neus.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 12:41

Dinopino schreef:
Ben benieuwd wanneer je een keer bij de optocht in Keulen ben geweest of gezien hebt op t.v. dat je jouw paard aan die optocht ook zou mee laten doen?

Mensen die in dit topic hun deelname aan de op hun retour zijnde (carnavals-)optochtjes in Nederland vergelijken met de Rosenmontag in Keulen met 1.000.000 bezoekers, meer dan 12.000 deelnemers en 130 muziekkorpsen met (paarden-)oorverdovende hoempamuziek hebben er niet echt het juiste beeld bij vermoed ik.

Ik vraag me in het kader van vluchtdieren, veiligheid, mensenmassa, veel lawaai, alcoholgebruik trouwens af of die deelnemende paarden niet een beetje worden geholpen met het bereiken van een zen state of mind tijdens de Rosenmontag. Ik weet het niet hoor, maar het zou me niet verrassen als dat op grote of kleine schaal gebeurd.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 12:44

Boras schreef:
Mensen die in dit topic hun deelname aan de op hun retour zijnde (carnavals-)optochtjes in Nederland vergelijken met de Rosenmontag in Keulen met 1.000.000 bezoekers, meer dan 12.000 deelnemers en 130 muziekkorpsen met (paarden-)oorverdovende hoempamuziek hebben er niet echt het juiste beeld bij vermoed ik.

Ik vraag me in het kader van vluchtdieren, veiligheid, mensenmassa, veel lawaai, alcoholgebruik trouwens af of die deelnemende paarden niet een beetje worden geholpen met het bereiken van een zen state of mind tijdens de Rosenmontag. Ik weet het niet hoor, maar het zou me niet verrassen als dat op grote of kleine schaal gebeurd.

Dan heb ik er idd niet het juiste beeld bij. Maar juist als het zo massaal is, is er dan niet op z'n minst bereden politie bij?

Dinopino

Re: Te zware ruiters worden van paard gehaald in Keulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 12:53

Weet dat hier bij schutzenfesten de paarden worden platgespoten. Denk dat politiepaarden bij hun inzetten ook altijd onder stress staan.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 18:49

Sideswipe schreef:
Lara_Silver schreef:
Helemaal top! Te zware ruiters hebben sowieso niks op paarden te zoeken. Sorry not sorry.

even advocaat van de duivel......
Als je een stap verder denkt dan zou een ruiter helemaal niks op een paard moeten zoeken. Is een paardenrug daar op gebouwd?

(ik vrees dat ik nog wel mee ga maken dat paardrijden moreel gezien helemaal "not done" is)

Ik quote mezelf even uit een ander topic.

Lara_Silver schreef:
Paardrijden is ook niet meer van deze tijd, en we doen het toch.

Advocaat van de duivel, ja. Opmerking die er weinig toe doet in dit topic, ook ja. Het spreekt namelijk helemaal voor zichzelf dat géén ruiter het beste is. Maar als er keuze is tussen een lichte ruiter (ja ook een beginnende ruiter) en een te zware ruiter (zelfs gevorderd) dan is de lichte gewoon beter. Hoe zuur ook.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 21:39

Dinopino schreef:
Weet dat hier bij schutzenfesten de paarden worden platgespoten. Denk dat politiepaarden bij hun inzetten ook altijd onder stress staan.

https://www1.wdr.de/nachrichten/rheinla ... l-100.html

In dit artikel staat, als ik het goed vertaal, dat alle circa 300 paarden schriktraining moeten volgen, ruiters een soort ruiterbewijs (ofzo) moeten aantonen en dat paarden niet platgespoten mogen worden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 22:21

Dat berichtje stond hier volgens mij al eerder benoemd. Je kunt inderdaad in Duitsland een toets doen waarbij dingen als balonnen en lawaai bij hoort. Of dat te vergelijken is met een carnavalsstoet in Keulen daar ben ik niet zeker van. Degene die dat bij ons doen gaan ook echt niet met hun paard naar een carnavalstocht. Bij schutzenfeesten is niet mee te vergelijken. In deze buurt is het grootste deel al bezopen, wanneer het feest nog moet beginnen.

Zou zeggen wanneer je tijd hebt kijk eens naar de stoet op televisie. Er heen gaan is natuurlijk mooier:-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 23:00

Ik heb eigenlijk nooit zo het idee dat paarden in grote tochten zo‘n stress hebben. Meer het idee dat ze gewoon aan elkaar steun hebben.
Ik ben eens naar een grote rassen parade geweest met fanfare en daar liepen ook allemaal relatief onervaren paarden, sommige met kindjes erop, gewoon hartstikke braaf.
Idem met poukenpaarden. Die lopen in feite enkel op een losse bijzet zonder teugels heel relaxed hun rondje (met oordoppen uiteraard).
Ik vind het erg typerend dat tegenwoordig alles muisstil moet zijn in de dressuur. Dat is echter meer voor de ruiter dan voor het paard krijg ik het idee. Wat dat betreft is een tuipaarden show een stuk gezelliger.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 23:07

Gelukkig is er steeds meer aandacht voor het paardenwelzijn en komen er steeds scherpere eisen daar in Keulen. Tel daarbij op dat het aantal paarden en aanspanningen aan het afnemen is. Het komt vanzelf goed met een paar jaren. Voorschreidend inzicht heet dat.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:26

Alleen heb je nu nog steeds 300 mogelijke onzekere factoren. Namelijk de paarden. Er zijn heel veel mensen aanwezig dus de kans dat er wanneer er een of meerdere paarden vandoor gaan, er ook echt serieus iets kan gebeuren. Wil je dat? Het moet toch een feest zijn en zo verhoog je de kans op een drama. Paarden zijn vluchtdieren en zelfs het beste paard kan op hol slaan. Dus wanneer je het paardenwelzijn buiten beschouwing laat, waarom deze onzekere factor. Het schijnt dus dat er vorig jaar enkele paarden vandoor zijn gegaan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 00:22

Dinopino schreef:
Alleen heb je nu nog steeds 300 mogelijke onzekere factoren. Namelijk de paarden. Er zijn heel veel mensen aanwezig dus de kans dat er wanneer er een of meerdere paarden vandoor gaan, er ook echt serieus iets kan gebeuren. Wil je dat? Het moet toch een feest zijn en zo verhoog je de kans op een drama. Paarden zijn vluchtdieren en zelfs het beste paard kan op hol slaan. Dus wanneer je het paardenwelzijn buiten beschouwing laat, waarom deze onzekere factor. Het schijnt dus dat er vorig jaar enkele paarden vandoor zijn gegaan.

Maar dat hebben ze bij de bereden politie toch ook? En die staan overal midden in als er rellen uitbreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:38

elnienjo schreef:
Dinopino schreef:

Maar dat hebben ze bij de bereden politie toch ook? En die staan overal midden in als er rellen uitbreken.

Maar die worden daar echt op getraind. Is wat anders dan een paar keer per jaar in een optocht mee lopen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:44

Op facebook routeren foto's van de karnevalsoptocht van gisteren. En dan met name de paarden. Interessante plaatjes voor leermomenten. Hoe herken je of een paard stress heeft.