Geschrokken politiepaard trapt fietser in gezicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Geschrokken politiepaard trapt fietser in gezicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:35

Ben je er zelf wel eens geweest op dat stuk? Ik wel ( niet te paard) en er loopt daar een ruiterpad in de berm.
Hoever dat door loopt of dat het onderbreekt weet ik niet. Doet er ook verder niet echt toe mbt het ongeluk. Wat een discussie weer. Indien het er wél toe doet geeft het alleen meer aan dat paarden gevaarlijk zijn in het verkeer en niet op de openbare weg thuis horen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:41

Kuggur schreef:
Tsja, als je er van uit gaat dat al het andere verkeer goed rekening houdt met de speciale behoeftes van één soort recreatie weggebruiker, dan is er natuurlijk niets aan de hand.

Maar ik denk dat de argumentatie van vele bokkers, "iedereen moet rekening houden met ons", auto's moeten vaart minderen"

Op zich is het stukje dat ik hierboven quote niet overdreven verwoord, want zo staat het zelfs in de verkeersregels. Er zijn talloze bepalingen in de wetgeving opgenomen die inderdaad zeggen dat automobilisten op een andere manier rekening moeten houden met ruiters dan -bijvoorbeeld- fietsers. En dat automobilisten inderdaad moeten vertragen of zelfs stoppen wanneer zij een paard naderen/inhalen. Ruiters zijn daarin niet de enige groep die op die manier in de wegcode opgenomen zijn.

Citaat:
40.2. De bestuurder moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van kinderen, bejaarden of personen met een handicap, inzonderheid blinden met een witte of een gele stok en de personen met een handicap die een voertuig besturen dat zijzelf voortbewegen of dat uitgerust is met een elektrische motor waarmee niet sneller dan stapvoets kan gereden worden. Hij moet vertragen en zo nodig stoppen.

Wat dit verder te maken heeft met dit spijtige ongeluk ontgaat mij wel een beetje. Niemand was hier onwettig, slecht of stout bezig. Zowel de racefietser als de ruiter namen initieel de juiste plaats op de weg in, alleen gebeurde er toen een ongeluk. Dat is jammerlijk, maar in het verkeer dagelijkse kost.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:23

Karl66 schreef:
Deze berm, met al die lantaarnpalen, ziet er toch niet echt uit als een ruiterpad...

[ Afbeelding ]

Duidelijk een ruiterpad(zand) berm(gras) fietspad(twee richting) en provinciale weg.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:40

De politieagent reed dus met zijn paard op het ruiterpad. Dat ter plaatse zo te zien vrij dicht langs het fietspad loopt. Dat zie je in de Randstad best veel.

Kuggur, ik lees overigens nergens dat 'vele bokkers' vinden dat 'iedereen rekening met ons (ruiters) moet houden'. Dat is m.i. wederom jouw invulling.
Waar het in het verkeer om gaat, is dat je rekening houdt met elkaar. Het is letterlijk en figuurlijk geen eenrichtingsverkeer.

Eerlijk gezegd vind ik wel dat sommige automobilisten te weinig rekening houden met ruiters.
Als je met je paard in de berm rijdt langs een b-weg, dan vind ik het niet meer dan fatsoenlijk dat een automobilist vaart mindert voordat hij je passeert. Net zo goed als dat je fietsers niet met 80km/u inhaalt.
Zo'n enorme opgave is het niet om even dat gaspedaal wat minder in te trappen.

In Engeland doen ze dat over het algemeen een stuk beter, zijn automobilisten veel beleefder t.o.v. ruiters en hun paarden. Daar rijden alle ruiters overigens standaard met reflecterende hesjes om beter zichtbaar te zijn voor ander verkeer, geen slecht idee.
Het is ook het enige land waar ik oversteekstoplichten (mèt knop op de juiste hoogte) ben tegengekomen, speciaal voor ruiters. En dat op een fietspad, waar ruiters daar dus gewoon gebruik van mogen maken.
Het is kortom maar wat je gewend bent, en hoe veel rekening je met elkaar wilt houden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:50

Afbeelding

Dit is de weg waar het gebeurd is. Niet helemaal hetzelfde punt, maar deze situatie is iets van 500 meter hetzelfde.

Je hebt een 2 baans 50km weg, met daarnaast een brede berm met de lantaarnpalen. Naast de berm een breed 2 richting fietspad. Naast het fietspad loopt een ruiterpad, met maar iets van 50cm gras tussen fietspad en ruiterpad.

Ik heb daar heeeeellllll vaak met mijn pony gereden en nog veeeeeeelllll vaker daar op dat fietspad gefietst (van en naar de pony en de laatste jaren tussen mijn huisje in Den Haag en mijn ouders in Monster)

Als je paard maar één stap opzij zet, sta je op het fietspad. Dit is trouwens een stukje van het bos, waar je dus een stuk langs een fietspad moet rijden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:57

Wat dan nuttig zou zijn om te weten, is hoe vaak dit problemen of gevaarlijke situaties oplevert.
Komen er vaker incidenten voor met opzijspringende paarden, dan zou dat aan de gemeente voorgelegd moeten worden als op te lossen gevaarlijke verkeerssituatie, net als bijv. in het geval van een kruispunt waar regelmatig aanrijdingen plaatsvinden. Er zou dan bijvoorbeeld op de plekken waar het ruiterpad erg dicht langs het fietspad loopt, een hekje of andere afscheiding geplaatst kunnen worden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 15:36

Askja schreef:
Wat dan nuttig zou zijn om te weten, is hoe vaak dit problemen of gevaarlijke situaties oplevert.
Komen er vaker incidenten voor met opzijspringende paarden, dan zou dat aan de gemeente voorgelegd moeten worden als op te lossen gevaarlijke verkeerssituatie, net als bijv. in het geval van een kruispunt waar regelmatig aanrijdingen plaatsvinden. Er zou dan bijvoorbeeld op de plekken waar het ruiterpad erg dicht langs het fietspad loopt, een hekje of andere afscheiding geplaatst kunnen worden.

Ik denk dat er wekelijks wel een "incident" daar voorkomt. Dat er een paard opzij springt het fietspad op. Alleen gaat het gewoon heel vaak goed, alleen deze keer dus niet.

Het is een heel druk fietspad, nl één van de 3 "aders" om vanuit het Westland,Monster, s'gravenzande naar Den Haag te komen en vice versa. Het fietspad is meerdere km lang zo goed als rechtuit en geasfalteerd, dus het is ook een plek voor wielrenners en elektrische fietsen om behoorlijke snelheid te maken.

Daarnaast ligt er aan de kant van het ruiterpad ook een groot recreatie meer. Waar het in de zomer DRUK kan zijn. Waardoor paarden eerder geneigd zijn opzij te springen.

Langs een stukje van het ruiterpad loopt een losloopgebied voor honden. (Al laat ik mijn hond daar niet los, hij ligt zo onder een auto)

Kortom, het is een heel druk stukje bos/ weg.

Echt een oplossing zie ik niet zo snel. Plaats een hek en je hebt er binnen no time een paard in vast hangen want dan blijft er maar één heel smal stukje over om op te rijden. Het ruiterpad verbreden gaat niet, dan houdt je geen fietspad meer over. De weg versmallen is een paar jaar geleden nog gedaan omdat er aan de ene kant van de weg een hele nieuwe woonwijk uit de grond is gestampt.

Dit is gewoon een naar ongeluk geweest...

Niet de eerste keer dat er een fietser gewond raakt daar en ook vast niet de laatste.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:47

Ah, de berm aan de andere kant van het fietspad, dat kan natuurlijk ook nog... :D Ik was er vanuit gegaan dat ze als politie op de 50km weg zouden rijden, het is ook niet echt een plek waar je een ruiterpad verwacht.

charlotteehx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:05

oh wat jammer dat er zo'n ongeluk is gebeurt :( daar worden politie paarden natuurlijk op getraind maarja... een paard is en blijft een vluchtdier! :o