Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 19:11

@anna79m dat klopt, maar ook al zouden we dat doen, dan blijft het probleem, de bevolking blijft nl groeien, daar zit het echte probleem. Minder vlees eten is symptoombestrijding, ook al heb ik er waardering voor. Als we dus die 3x vlees zouden eten zoals jij als voorbeeld aangeeft, is het over een aantal jaar weer teveel, dan moeten we terug naar 2x . Tot we op het moment ooit aankomen dat er wereldwijd een voedseltekort komt omdat er niet meer genoeg geproduceerd kan worden om de wereldbevolking te voorzien.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 19:20

_O- ow meisjes toch, ga gewoon lekker naar school.
Maak je studie af, daar heb je later nog wat aan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 19:20

Onali schreef:
anjali schreef:
Vreemd dat op een paardentopic zo veel mensen zitten (niet allemaal gelukkig) die helemaal niets geven om het leven van deze paardjes.

En het vangen, opsluiten en heen en weer slepen helemaal naar Spanje is natuurlijk zo veel vriendelijker.

Waarom wordt realitisch altijd verward met nergens om geven.

Ehm: fact check: vangen en transport levert weinig stress op.
Laden duurt een maand, dat moet je er voor over hebben.
Maar ook dat is een realistische optie en meerdere keren met koniks gedaan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 19:33

Jessix schreef:
Onali schreef:

En het vangen, opsluiten en heen en weer slepen helemaal naar Spanje is natuurlijk zo veel vriendelijker.

Waarom wordt realitisch altijd verward met nergens om geven.

Precies mijn punt. :j Ik ben niet voor slachten maar voor afschieten. Transport naar de slager zou ik ze ook niet aan willen doen.

En voor de goede orde: Het liefst had ik natuurlijk dat dit natuurgebied groot genoeg zou zijn om al die paardjes lekker een heel lang leven te gunnen met veel ruimte en altijd voldoende eten.

Maar dat hebben ze niet. En als we deze groep redden, dan staat er weer een volgende groep klaar. Gaan die ook naar Paard in Nood dan?

Hier ben ik het wel mee eens, als je ze dan toch doodt, doe het dan ter plekke via afschot. Dan krijgen ze niet de stress van het vangen, het transport en vooral het slachthuis.

Er is al een groep Koniks naar Spanje gegaan en die stonden te verhongeren in een gebied waar geen voedsel voor ze was. Toen moest SBB extra voer gaan leveren, omdat ze daar in Spanje helemaal geen geld voor hadden. Het idee dat ze na een verhuizing naar Spanje het beter gaan krijgen, is dan dus ook maar de vraag.

Rizette

Re: Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 10:35

SBB fokt nou ja vermeerdert, doelbewust voor de slacht. Onthoud de dieren zorg en hoeft zich niet aan eisen te houden die een boer wel moet hanteren.De NVWA knijpt een oogje dicht.Evenals de PVDD. Dieren eten door honger giftig JKK en mosterdzaad. Hoeven worden nooit gedaan, merries sterven bij de bevalling want ze krijgen geen hulp. In de winter verhongeren ze als er geen gras is. Er zijn er altijd veel te veel want ze zijn vruchtbaar. Dus worden ze bewust gefokt voor de slacht maar krijgen geen beschutting, medische zorg, verzorging of bescherming als ze een underdog zijn of wat mankeren dan mogen ze gewoon creperen. Slechtere boeren vind je toch niet? Onderhand krijgt SBB wel stapels geld uit Brussel voor de gebieden maar geven daarvan niets uit voor een normale verzorging van de dieren. Ze worden vermeerder om geslacht te worden. Het is ook nog eens 1 grote inteelt narigheid. Onder het mom van ze worden te tam of ze eten de was op of wat dan ook ( meestal een reden waar de bezoekers van de gebieden de schuld krijgen) gaan de paarden dan naar de slacht.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 10:39

En voor de goede orde: Het liefst had ik natuurlijk dat dit natuurgebied groot genoeg zou zijn om al die paardjes lekker een heel lang leven te gunnen met veel ruimte en altijd voldoende eten.

Maar dat hebben ze niet. En als we deze groep redden, dan staat er weer een volgende groep klaar. Gaan die ook naar Paard in Nood dan?[/quote]

Hier ben ik het wel mee eens, als je ze dan toch doodt, doe het dan ter plekke via afschot. Dan krijgen ze niet de stress van het vangen, het transport en vooral het slachthuis.

Er is al een groep Koniks naar Spanje gegaan en die stonden te verhongeren in een gebied waar geen voedsel voor ze was. Toen moest SBB extra voer gaan leveren, omdat ze daar in Spanje helemaal geen geld voor hadden. Het idee dat ze na een verhuizing naar Spanje het beter gaan krijgen, is dan dus ook maar de vraag.[/quote]

De groep die naar Spanje is gegaan konden ze moeilijk slachten want die waren bijna allemaal drachtig , Dat was SBB voor het gemak maar even vergeten te zeggen dus in Spanje kregen ze heel wat meer paarden dan dat ze dachten enmet een veel grotere voederbehoefte. De paarden zijn zelfs hoogdrachtig vervoerd. Deze man die ze nu heeft heeft ook nog eens een wurgcontract moeten tekenen hij mag zelfs de pa
[quote="Jessix"]
[quote="Onali"]arden niet steriliseren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 11:48

Er zijn er ook een stel naar Polen verhuisd en daar gaat het ze wel goed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 11:51

Rizette schreef:
SBB fokt nou ja vermeerdert, doelbewust voor de slacht. Onthoud de dieren zorg en hoeft zich niet aan eisen te houden die een boer wel moet hanteren.De NVWA knijpt een oogje dicht.Evenals de PVDD. Dieren eten door honger giftig JKK en mosterdzaad. Hoeven worden nooit gedaan, merries sterven bij de bevalling want ze krijgen geen hulp. In de winter verhongeren ze als er geen gras is. Er zijn er altijd veel te veel want ze zijn vruchtbaar. Dus worden ze bewust gefokt voor de slacht maar krijgen geen beschutting, medische zorg, verzorging of bescherming als ze een underdog zijn of wat mankeren dan mogen ze gewoon creperen. Slechtere boeren vind je toch niet? Onderhand krijgt SBB wel stapels geld uit Brussel voor de gebieden maar geven daarvan niets uit voor een normale verzorging van de dieren. Ze worden vermeerder om geslacht te worden. Het is ook nog eens 1 grote inteelt narigheid. Onder het mom van ze worden te tam of ze eten de was op of wat dan ook ( meestal een reden waar de bezoekers van de gebieden de schuld krijgen) gaan de paarden dan naar de slacht.

Helemaal mee eens, het is gewoon verwaarlozing van de ergste soort. -:(-

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 12:14

Rizette, even voor onze beeldvorming. Hoeveel paarden heeft SBB het afgelopen jaar dan laten slachten?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 12:49

Danielleeee_ schreef:
anjali schreef:
Vreemd dat op een paardentopic zo veel mensen zitten (niet allemaal gelukkig) die helemaal niets geven om het leven van deze paardjes.

Dit verbaast mij ook. Maar ik heb ook het idee dat iedereen elkaar maar napraat. Waar het eerst iets negatiefs was om paarden te laten slachten, is het nu bijna een sport geworden om zo hard mogelijk te roepen 'slacht maar, ze hebben een mooi leven gehad'. Dat noem ik pas hypoctiet.

En die kinderen hypocriet noemen? Alsjeblieft zeg.

Slachten of er mee slepen van het ene mislukte begrazingsproject naar het volgende? SBB laat flink wat steken vallen qua begrazingsbeheer van de gebieden onder hun verantwoordelijkheid. Het is duidelijk voor velen hier onacceptabel dat daar dieren de dupe van worden en terecht. Dan inderdaad maar opladen naar de slager al is het maar dat voor de paarden de ellende afgelopen is (want wegens foute inschattingen keer op keer naderhand ongewenst) en dat SBB eindelijk eens goed moet gaan kijken waar ze nu eigenlijk mee bezig zijn ipv proefballonnetje zoveel in het kader van publieke opinie tevreden stellen na de zoveelste foute inschatting van hoe de natuur in de door hen beheerde gebieden in elkaar zit.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:05

Hebben ze eens kans de vingers te leggen op een grote hoeveelheid eerlijk en ongestresst vlees uit eigen land waar niet mee gesleept is van dieren die letterlijk uit hun lijden verlost zijn moet er opeens gratie komen. Maar waar is diezelfde gratie als paardliefjes staan te creperen op massa overbevolkte kale stukken land? Niemand steekt daar een vinger uit want dat is 'natuurlijk'. Beschamend naïef.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:11

Karl66 schreef:
Rizette, even voor onze beeldvorming. Hoeveel paarden heeft SBB het afgelopen jaar dan laten slachten?

SBB even vragen Carl die weten het precies. Ik ga niet de moeite doen om het voor je na te vragen want ik weet dat je een fervent voorstander bent van de rewilding en crepeerbeleid dus vind het jammer van mijn tijd om jou proberen te overtuigen.(Mocht je ondertussen er anders over denken laat het dan weten). Daar help ik de dieren niet mee. Ik weet wel dat er ongeveer 60000 verhongerd zijn in de OVP. Maar anticonceptie mag van SBB niet dus leef je uit Carl je kunt verder met het verhongerbeleid en dat blijft lekker doorgaan, nu komt slachten er ook nog bij als optie. Maar eerst natuurlijlk wel heen en weer zeulen met de dieren en er een praatje bji maken waarom ze dan geslacht worden. Dat ligt altijd aan de bezoekers aan het gebied of aan iemand anders maar nooit aan SBB. Wanneer verzorgen van de dieren ook op gang gaat komen weet niemand, daar wachten we al tientallen jaren op.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:15

Misschien was het je niet opgevallen, maar ik heet Karl met een K. Jij doet een bewering, namelijk dat SBB fokt voor de slacht, maar als er dan gevraagd wordt waar je dat op baseert, dan geef je niet thuis. Blijkbaar is dat dus een onderbuik bullshit bewering van jou.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:30

Karl66 schreef:
Misschien was het je niet opgevallen, maar ik heet Karl met een K. Jij doet een bewering, namelijk dat SBB fokt voor de slacht, maar als er dan gevraagd wordt waar je dat op baseert, dan geef je niet thuis. Blijkbaar is dat dus een onderbuik bullshit bewering van jou.

Als SBB vorig jaar de paarden naar de Slufter brengt en uit de verslagen van de vergaderingen van vorig jaar van SBB blijkt dat ze eigenlijk denken dat ze het komende jaar alsnog voor de slacht moeten vertrekken dan is daar wel over nagedacht. Als de paarden nu ineens de gele weidemier vertrappen is dat heel bijzonder omdat in andere gebieden van SBB in Nederland de paarden juist worden bejubeld omdat ze de gele weidemier zo helpen.Als de optie van particulieren die ze willen kopen. Spanje die ze wil verzorgen of andere opties allemaal stuk voor stuk afgeslagen worden en het doel is ze naar de slacht te brengen dan is het lijkt mij overduidelijk. Ondertussen heeft SBB nog niks aan anticonceptie.gedaan dus ja ze fokken voor de slacht of om te creperen. Maar dat is bij de rewilding op veel plekken het geval alleen is het daar bekend dat de dieren voor de slacht weggaan zoals de afgeschoten herten van de OVP. Hadden deze dieren een goed leven gehad inclusief verzorging die ze nodig waren en altijd voldoende eten dan kon ik er mee leven. Nu niet. Een boer zou hier niet wegkomen bij de NVWA en terecht overigens

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:37

Ik snap het idee hierachter wel. Gratie vragen voor dieren die eerst opgesloten worden in een natuurgebied om ze daarna, omdat ze er toch niet passen, dood te maken. Ik ben absoluut niet tegen slachten, afschieten of wat dan ook maar. Maar dit komt op mij over als heel erg onnodig en daar vind ik wel wat van.

SBB mag wel eens wat beter nadenken voor ze iets doen. Het is al de zoveelste keer dat dieren moeten boeten voor hun wanbeleid. Daar mag best aandacht voor komen, vind ik.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:44

Ik snap het ook heel erg goed, vooral van kinderen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:58

Rizette schreef:
Ondertussen heeft SBB nog niks aan anticonceptie.gedaan dus ja ze fokken voor de slacht of om te creperen. Maar dat is bij de rewilding op veel plekken het geval alleen is het daar bekend dat de dieren voor de slacht weggaan zoals de afgeschoten herten van de OVP. Hadden deze dieren een goed leven gehad inclusief verzorging die ze nodig waren en altijd voldoende eten dan kon ik er mee leven. Nu niet. Een boer zou hier niet wegkomen bij de NVWA en terecht overigens

Anti-conceptie: ik meen dat het om een groep hengsten gaat.

(Accoord, ooit zwom een konikhengst de Waal over om merries aan de overkant te dekken, maar dat valt buiten de kwestie.)

Verder hebben de dieren een goed leven, alleen past het minder goed in de Slufter.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 14:12

Maar hoeveel paarden zijn er nou door SBB voor de slacht verkocht?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 15:06

Karl66 schreef:
Zoals ik al zei vraag het even na bij SBB dan weet je het precies als daar je interesse ligt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 15:12

Je mag ook wel gewoon zeggen dat ze geen paarden hebben geslacht hoor. Dat hele verhaal dat ze paarden fokken voor de slacht is gewoon complete onzin.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 15:33

Of ze dat nu wel of niet bewust doen staat los van deze discussie imo, ze kunnen niet goed voor de dieren zorgen, laten ze creperen en doodhongeren en ze weigeren de hengsten te castreren waardoor het leed alleen maar groter en erger wordt. Dat is op geen enkele manier goed te praten.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 15:34

Anders verwoord dan. Ze laten lekker aan fokken voor de dood. Of het zou honger, kogel of slager is. Doet er toch niet toe. Het klopt gewoon niet. Wellicht is het wat voor je om dat dan eens toe te geven.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 15:45

Elisa2 schreef:
Volgens mij is het gewoon een ordinaire geldkwestie, slachten levert ze geld op..paarden ergens anders heen brengen kost ze geld.

Dan kan SBB ze toch gewoon aan iemand verkopen als die er een goede prijs voor geeft.

Het wonderlijke aan deze paarden is altijd dat SBB het wilde paarden genoemd terwijl het uiteindelijk gewoon om gedomisticeerde paarden gaat. Konikspaarden zijn geen Tarpans, ook al lijken ze er qua uiterlijk veel op.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 06-02-20 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 15:47

Karl66 schreef:

Je mag ook slachterij Kroon bellen bijvoorbeeld. Daar slachten ze nl periodiek voor het Lauwersmeergebied Konikpaarden. Helaas is het vlees van deze paarden zo slecht ( rara hoe kan dat toch uit zo'n gezond natuurgebied voor de paarden?) Dat het allemaal als hondenvlees in blik gaat. Leuke vermeerdering zo van SBB , ach ja ze krijgen veel subsidie en Koniks zijn goedkoper dan een maaimachine en moeten dan ook blijven dus geen geld aan besteden, geen zorg geven.
Maar Karl met een K waarom praat je over onzin als je eigenlijk gewoon liegt door te stellen dat het niet zo is? Moet ik je alles voor gaan kauwen? ( oei niet leuk in dit geheel) of wil je je er gewoon zelf eens in gaan verdiepen ipv nergens iets van weten en dan vertellen dat ik lieg. Niet zo netjes van je Karl met een K.Zoals gezegd is het jammer van mijn tijd om jou dit te gaan vertellen want je wilt het toch andersom draaien omdat je pro rewilding bent en het creperen van de dieren dat is me heel erg duidelijk geworden in een ander topic dus verspilde moeite om jou informatie te geven want je beweert straks toch dat het niet waar is maar bel dan eerst even met Kroon. Heb ook nog wel een paar medewerkers van Kroon die het overigens kunnen bevestigen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 15:58

Mousmous schreef:
Elk goed doel moet 'schooien' om geld, anders kunnen ze niet bestaan, maar je hoeft gelukkig niets te geven dat scheelt. Wat mij betreft maakt de plaats waar ze 'redden' niet uit. Al het goeds wat ze doen is meegenomen.

Goede doelen kunnen heel lucratief zijn. Zolang je maar mensen hebt die in jouw doel geloven. Naast het goede doel wordt er vaak een reclame burreautje op nagehouden. Waar het goede doel de facturen heen kan sturen voor de "schooicampagnes" van het geld wat overblijft worden de kernactiviteiten betaald. Uiteraard met behulp van vrijwilligers.

Een beproeft concept en ook de manier waarop veel "goede" doelen werken.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 06-02-20 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt