[Blog] "Jij bent een dierenmishandelaar"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 12:25

Mkango schreef:
Ripon op woensdagavond kwart over 9 met nauwelijks publiek of Wolverhampton in de zeikende regen midden in de winter zijn echt niet zo glamorous als wat je op tv ziet van de grote meetings op Epsom, Goodwood of Ascot. :') Je weet dus eigenlijk ook nagenoeg niets over de Britse rensport, behalve die paar evenementen op enkele honderden waar men zich wel opdoft.

Maar dat zeggen mensen toch altijd 'je weet er niets van' zodra er een negatieve mening wordt gegeven? :) Ik vind het persoonlijk gewoon geen fijn beeld, maar ik krijg het ook op mijn heupen van tekeningen van de draf- en rensport waar er niet een keer scheef gekeken wordt naar hoe ver dat bit wel niet achteruit getrokken wordt.

Maar toegegeven, in dit geval heb ik inderdaad weinig ervaring met de rensport. Ik hoor het enkel secondhand, ik ken een man goed die smid was en in de rensport meedraaide (was wel tig aantal jaren terug, pakweg de jaren '90) en sorry, maar als de meesten zo met de paarden omgingen... Nee danku. Mijn merrie was van een geweerschot verschoten en die vlogen de weg op, over laatst. Zijn 'tip' was basically een oud ijzeren marteltuig om de neus doen inclusief ketting om de 'vluchters' tegen te houden. Ik stond daar wel even te kijken, hoor. En om dan maar 'piratten' te gaan kopen om af te schieten in de weide zodat ze aan knallen gewend raakten. Ik mocht overigens ook geen deken opleggen als ik geschoren had, want ik had niet genoeg geschoren. Ik moest niet bitloos naar buiten gaan. Van een andere man (hier zitten er veel van rond de 60) kreeg ik 24/7 commentaar omdat ik bitloos buitenging, want hij had ook in de rensport gezeten en 'dat is levensgevaarlijk met zo'n hevige merrie'.

Ik leer altijd graag bij, maar zo? Nee, sorry, daar dank ik voor :) Dat traditioneel gedoe mogen ze houden. Ik mag hopen dat de rensport die nog overschiet niet zo belachelijk traditioneel is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 12:38

Canon schreef:
wittepit schreef:
Maar, even advocaat van de duivel uithangen: dat wat je typt ís toch geïndoctrineerd door jezelf? Wat heeft jouw paard er aan dat je veel van haar houdt, dat je haar gedachten kan lezen en lief en leed met haar deelt? Niet dat ik het leuk zou vinden als mijn fysio met zulk commentaar zou komen, maar kom dan met steekhoudende argumenten dat je haar zo houdt en traint dat het acceptabel is dat je voor je eigen lol een wervelkolom belast die daar eigenlijk niet voor is gemaakt.

Als Zelf-indoctrinatie zelfverzekerd zijn betekend over het feit dat je alles inzet voor het welzijn van een van jou afhankelijk dier, en je jezelf competent genoeg acht in zelfreflectie tijdens dat traject, dan ja. Advocaat van de duivel mag je van mij uithangen als je dat wilt, geeft vaak nieuwe inzichten en helpt andere kanten beter begrijpen. :j Hij vond daar die dag ook zijn plezier in alleen op een veel vervelendere manier, en ik moet waarschijnlijk in dit geval gewoon leren dan niet meer toe te happen. := Ik heb die avond de delen gedelete die je wel graag had willen lezen, maar dan waren het vijf alinea's geworden en had ik beter toch een eigen topic kunnen openen. :') De emotie bleef in dit geval staan, en dat is wat ik nu ook zie. Dus dank voor dat inzicht. :o

In waar je van houdt geef je (in mijn ogen aan) zo veel mogelijk om te zorgen dat diegene of datgene zich zo goed mogelijk voelt en aankan wat het voor zich krijgt, zonder schade op te lopen. Dus inderdaad wat je aanhaalt betreft training e.d. Daar heeft mijn paard er wel degelijk wat aan. En ik durf te wedden dat dat overeenkomt met het gevoel dat Kyrkelover heeft in haar samenwerking met paarden. :j De generalisatie wordt plotseling persoonlijk en strookt niet met de energie die je er zelf in steekt, anders zou zo'n uitspraak niet raken.

Ik vind het binnen ditsoort situaties schrijnend hoe mensen de laatste jaren steeds meer van het herhalen van krantenkoppen of andermans zelfbenoemde titels worden en het wel of niet kennen van de context of persoon tegenover hen er dan niet meer toe doet.. Maar misschien is dat al te ver van dit topic af. De openheid van haar uitnodiging geeft mij indicatie dat ze dezelfde zelf-indoctrinatie/zelfverzekerdheid heeft als ik. :) Kern van mijn verhaal was eigenlijk: Je kunt mensen niet zomaar random uitmaken voor mishandelaar omdat je een aantal artikelen hebt gelezen.. Volgende keer gaat dat minder emotioneel, en ook niet om half 12 s'nachts.. :o

Jij weet het toch zelf dat je goed bent voor je paard.daar mag een ander van denken wat hij wil,wat kan jou dat schelen. En ook dieren vinden het fijn om liefde te krijgen.Kijk gewoon in je eigen geweten.Vaak kritiseren anderen ook omdat ze jaloers zijn.

Zoolgangster

Re: [Blog] "Jij bent een dierenmishandelaar"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 14:54

Ik denk dat de rensport in NL nog het meest last heeft van het beeld dat de Grand National in Engeland geeft: veel ongevallen door vallen bij de knoeperds van hindernissen... men vergeet dat hier in NL uitsluitend vlakke baan races (uitgezonderd de mini Grand National pony races ) worden gehouden en ongelukken uiterst zeldzaam zijn, gelukkig.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 15:02

Zoolgangster schreef:
Ik denk dat de rensport in NL nog het meest last heeft van het beeld dat de Grand National in Engeland geeft: veel ongevallen door vallen bij de knoeperds van hindernissen... men vergeet dat hier in NL uitsluitend vlakke baan races (uitgezonderd de mini Grand National pony races ) worden gehouden en ongelukken uiterst zeldzaam zijn, gelukkig.

Het probleem is ook dat mensen alles door elkaar halen dan klopt het verhaal vaak niet meer.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 15:17

kyrkelover schreef:
plantje01 schreef:
Interessant. Ik hen ooit in Engeland een race gezien. Vond het er niet zo fijn uitzien maar wellicht is de regelgeving daar anders? Ik zou heel graag eens mee kijken met een nieuwe frisse blik!

Het ziet er vaak ook heftig uit doordat je een 10tal paarden bij elkaar hebt die allemaal een aantal slagen mogen krijgen.
Door de tegenwind en de moeilijke positie waar je in zit ziet het er heel heftig uit.
Echter een zichtbare streep/striem op de kont van je paard en je bent de pineut. Ik kan dus bijvoorbeeld al spelend en zwaaiend met de zweep op de meeste renpaarden zitten zonder dat het ze wat doet. Ze zijn er dus niet bang voor en hebben er geen negatieve associatie mee.
Doe ik ditzelfde bij bijvoorbeeld mijn ponys die de reguliere zwepen gewend zijn wordt er heel anders gereageerd. ( en nee die worden ook niet regelmatig geslagen).

Deze foto bijvoorbeeld ziet er zeer heftig uit.

[ [url=m/WlKub2.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ook Roi krijgt hier een tik om voorbij te gaan. Maar tegen de tijd dat die zweep bij de kont is heb je al zoveel lucht moeten verplaatsen etc een afdruk laat zo'n gedempte zweep dan dus niet achter.
Wat ook opvalt bij eigenlijk bijna iedere ren dat het paard wat voorop loopt bijna altijd de oren naar voren heeft en de paarden er achter de oren naar achter om te proberen in te halen. Zodra ze voorbij gaan, gaan 9 van de 10x de oren direct naar voren. Heel grappig als je er op gaat letten.

Overigens deel ik op mijn instagram net wat vaker ook trainingsfilmpjes en foto's en/of gewoon gezellige buiten speel kiekjes.

Vind jij het niet vervelend dat je paard geslagen wordt om tot een bepaalde prestatie te komen? Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat het paard dit leuk vindt.

Ik denk dat ons beeld van wat acceptabel is enorm wordt ingegeven door de cultuur waarin we zijn opgegroeid. Als je in de hondensport aan zou komen met een maximaal aantal slagen (!!) per race dan heb je de poppen aan het dansen.

Dit is wat ik erg lastig vind aan paardensport in het algemeen. Iets/iemand waar je van houdt sla je niet en je dreigt er ook niet mee, behalve als het een paard is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 15:44

geerke schreef:
Maar de filmpjes van PETA zijn niet verzonnen of in scene gezet.

PETA is een notoir onbetrouwbare bron van informatie. En beeldmateriaal is zo gemakkelijk te manipuleren, daarvoor hoef je niet eens dingen "in scene te zetten".
Geloof je overigens best dat er genoeg mis is in de paarden topsport wereld. Hoe je het ook went of keert, als ambitie en geld een belangrijke rol gaan spelen, dan heeft dierwelzijn een lagere prioriteit.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 16:23

Jenara schreef:
Elin_ schreef:

Toch weet ik niet wie je er meer plezier mee doet (sporten in het algemeen): het paard of de ruiter.
Ondanks goede behandelingen e.d. het blijft toch "ons rondje, omdat wij het zo leuk vinden"

Ik haal dit er even uit.
In feite weet je dat niet, voor hetzelfde geld vind dat paard dat ook helemaal geweldig.
Kan ook zijn van niet natuurlijk. Maar het als argument gebruiken is een beetje moeilijk,
aangezien je dus niet kan weten wie je er het meeste plezier mee doet.[/quote]
Deels eens, maar dan even zo: stel paard heeft geen ruiter die hem of haar dingen opdraagt om te gaan doen. Zie jij paarden dan in de wei over hoge hindernissen (niet eenmalig maar gewoon telkens "want het is zo leuk" ) of piafferen of in dit geval met zijn 10e zo snel mogelijk rennen?
Ik niet :+
Ik zie ze wel spelen, eten en rollen. Maar de rest wordt allemaal opgedragen door de mens. En ja het ene paard zal dat meer accepteren en er "het beste van maken" dan het andere paard, maar echt leuk? Meh denk het niet.

Overigens zeg ik nergens dat het dierenmishandeling is. Vooral niet wanneer alle overige behoeften (weidegang vriendjes e.d) vervuld worden en je op een dag (die uit 24 uur bestaat) een uurtje per dag jouw pleziertje doet samen met het paard. Overige 23 mag het paard gewoon weer paard zijn.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 16:51

Elin_ schreef:
Deels eens, maar dan even zo: stel paard heeft geen ruiter die hem of haar dingen opdraagt om te gaan doen. Zie jij paarden dan in de wei over hoge hindernissen (niet eenmalig maar gewoon telkens "want het is zo leuk" ) of piafferen of in dit geval met zijn 10e zo snel mogelijk rennen?
Ik niet :+
Ik zie ze wel spelen, eten en rollen. Maar de rest wordt allemaal opgedragen door de mens. En ja het ene paard zal dat meer accepteren en er "het beste van maken" dan het andere paard, maar echt leuk? Meh denk het niet.

Overigens zeg ik nergens dat het dierenmishandeling is. Vooral niet wanneer alle overige behoeften (weidegang vriendjes e.d) vervuld worden en je op een dag (die uit 24 uur bestaat) een uurtje per dag jouw pleziertje doet samen met het paard. Overige 23 mag het paard gewoon weer paard zijn.

Goh, ik heb toch al (jonge) paarden gezien die 10x over dezelfde sprong gaan zodra je ze in een paddock zet met een sprong in, zonder dat je daar om moet vragen of ze moet aanmoedigen. Dit was op een fokstal van springpaarden wel te verstaan. En als je paarden in de wei met elkaar bezig ziet, dan doen ze wel eens een versie van bijna elke dressuuroefening en ik zie ze zeker wel met elkaar rondcrossen en spelen.

Uiteindelijk conditioneer je je paard wel voor een stuk om het werk met jou leuk te gaan vinden, maar het is niet omdat het geconditioneerd is, dat ze het niet oprecht ook leuk kunnen vinden.

Ik draai het even terug om. Als er geen maatschappij was die mij opdroeg om geld te verdienen en belastingen te betalen, zou ik niet uit mezelf naar het werk rijden, of zou ik vroeger niet uit mezelf naar school zijn gegaan, maar uiteindelijk heb ik me wel écht geamuseerd op school en doe ik mijn werk met momenten wel écht graag. Het is niet omdat je iets niet "van nature" doet, dat je het daarom niet leuk kan gaan vinden.

Ik kan me evengoed inbeelden dat een paard, of eender welk ander dier, zijn "natuurlijk leven", maar een beetje saai gaat vinden, zodra ze door hebben dat er andere dingen te doen zijn. Zo staat het internet vol van filmpjes van honden die uit zichzelf op surfboards springen, dieren die uit zichzelf van een glijbaan gaan. Dat is in eerste instantie aangeleerd gedrag, maar het feit dat ze het uit zichzelf terug gaan doen, doet mij toch vermoeden dat ze er plezier in vinden.
Dus ik geloof wel degelijk dat een paard zijn werk écht leuk kan vinden. Het is aan ons om uit te vissen hoe ze ons dat duidelijk maken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 17:00

Nou, ik heb zeker intresse om een dagje te komen kijken. Ik heb altijd een soort fascinatie gehad voor de rensport.

Wat ik zo jammer vind is dat de hele tendens is om elkaar af te branden. But why... het zou zo veel gezelliger zijn als we van elkaar zouden leren en willen begrijpen :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 17:05

Ik hoor juist van een overgroot deel dat men PETA juist bagger vindt en hier helemaal niet naar luistert. Krijg je echt PETA filmpjes naar je toe gestuurd? Dat verbaasd me!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:21

Kirania schreef:
Mkango schreef:
Ripon op woensdagavond kwart over 9 met nauwelijks publiek of Wolverhampton in de zeikende regen midden in de winter zijn echt niet zo glamorous als wat je op tv ziet van de grote meetings op Epsom, Goodwood of Ascot. :') Je weet dus eigenlijk ook nagenoeg niets over de Britse rensport, behalve die paar evenementen op enkele honderden waar men zich wel opdoft.

Maar dat zeggen mensen toch altijd 'je weet er niets van' zodra er een negatieve mening wordt gegeven? :) Ik vind het persoonlijk gewoon geen fijn beeld, maar ik krijg het ook op mijn heupen van tekeningen van de draf- en rensport waar er niet een keer scheef gekeken wordt naar hoe ver dat bit wel niet achteruit getrokken wordt.

Maar toegegeven, in dit geval heb ik inderdaad weinig ervaring met de rensport. Ik hoor het enkel secondhand, ik ken een man goed die smid was en in de rensport meedraaide (was wel tig aantal jaren terug, pakweg de jaren '90) en sorry, maar als de meesten zo met de paarden omgingen... Nee danku. Mijn merrie was van een geweerschot verschoten en die vlogen de weg op, over laatst. Zijn 'tip' was basically een oud ijzeren marteltuig om de neus doen inclusief ketting om de 'vluchters' tegen te houden. Ik stond daar wel even te kijken, hoor. En om dan maar 'piratten' te gaan kopen om af te schieten in de weide zodat ze aan knallen gewend raakten. Ik mocht overigens ook geen deken opleggen als ik geschoren had, want ik had niet genoeg geschoren. Ik moest niet bitloos naar buiten gaan. Van een andere man (hier zitten er veel van rond de 60) kreeg ik 24/7 commentaar omdat ik bitloos buitenging, want hij had ook in de rensport gezeten en 'dat is levensgevaarlijk met zo'n hevige merrie'.

Ik leer altijd graag bij, maar zo? Nee, sorry, daar dank ik voor :) Dat traditioneel gedoe mogen ze houden. Ik mag hopen dat de rensport die nog overschiet niet zo belachelijk traditioneel is.

Uit je reactie blijkt alleszins geen kennis van zaken, maar van hear-say en aannames gebaseerd daarop. Het kan je ding niet zijn omdat je de belasting op deze leeftijd niet acceptabel vindt; omdat je de risico’s op blessures te groot vindt; omdat je het niet ethisch vindt; omdat je, zoals jij zegt, het niet fijn vindt om te zien hoeveel druk er op het bit staat. Allemaal prima, maar ijzeren martelwerktuigen, paarden kou laten lijden en in een wei zetten waar dingen knallen, zijn echt geen gewone praktijken en klinkt overigens meer als paardenhouderij in zijn algemeen van pakweg 50 jaar terug dan iets wat specifiek voorbehouden is aan de rensport. En zoals ik al aangaf, is het ook lang niet alleen maar zien en gezien worden door mensen met teveel geld (again, veel plezier op Wolverhampton in de zeikende regen in januari waar de beste race op de kaart een klasse 4 handicap is - daar rijdt de koningin echt niet rond). Dus in dit geval gooi ik het inderdaad op gebrek aan kennis van zaken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:21

Peta wijst zeer zeker op ernstige misstanden met dieren,maar volgens mij worden paarden veelal juist goed behandeld omdat men ze tegenwoordig houdt voor sport en recreatie.

Leed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:38

Ik zou het heel leuk en interessant vinden om bij jou te komen kijken en leren!☺️

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:43

Altijd goed om mensen meer inzage te geven in een bepaalde tak van de sport. Maar.. dat het er bij jou goed aan toe gaat, wil niet zeggen dat dat voor de hele branche geldt. De paardensport wordt nou eenmaal sterk gekleurd door de misstanden. Die komen in het nieuws, die blijven bij mensen hangen. En of dat nou in de dressuurring is of op de baan, dát is waar mensen aan denken op het moment dat het ter sprake komt. Dan kun je het zelf nog zo goed doen, nog zoveel mensen over de vloer krijgen... pas als de héle sector echt aan de slag gaat met welzijn ga je meters maken.

Ik juich het zeker toe dat er in de rensport zoveel wet- en regelgeving is, om het welzijn van de paarden te kunnen bevorderen. Maar wat ik niet snap is waarom ze zo gruwelijk vroeg met niet uitgegroeide paarden aan de slag gaan. Dat staat zo haaks op alle regeltjes omtrent hoe vaak je met je zweep mag slaan..

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 18:57

plantje01 schreef:
Vind jij het niet vervelend dat je paard geslagen wordt om tot een bepaalde prestatie te komen? Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat het paard dit leuk vindt.

Ik denk dat ons beeld van wat acceptabel is enorm wordt ingegeven door de cultuur waarin we zijn opgegroeid. Als je in de hondensport aan zou komen met een maximaal aantal slagen (!!) per race dan heb je de poppen aan het dansen.

Dit is wat ik erg lastig vind aan paardensport in het algemeen. Iets/iemand waar je van houdt sla je niet en je dreigt er ook niet mee, behalve als het een paard is.

Nee dat vind ik niet erg onder de voorwaarde en de aangepaste zwepen die er nu zijn.
Met onze benen kunnen we niets en met de huidige zwepen kun je jezelf nog wel slaan zonder dat het pijn doet. In ons geval is het dus eigenlijk hetzelfde als bij iemand die in dameszadel zit en aan de ene kant een zweep gebruikt als aanwijzing. Roi bijvoorbeeld wil nog wel eens blijven plakken aan een ander paard. Met je been kun je dus niks dus dan aan die kant een tik en hij gaat er voorbij.
Mijn arabier daarintegen vind het dus niets , die gaat eerder zachter dan harder lopen er door dus die moedigen de jockeys met de stem aan. (ok tegenwoordig loopt hij niet meer in de koers, maar endurance en verschillende andere disciplines met mij)
In de training worden volbloeden overigens zelden tot niet met zweep gereden, hoogstens de hengsten.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 19:11

Jullie gaan zo snel..
Het vroege inrijden heeft een reden. Het is namelijk zo dat botten, pezen en spieren getraind moeten worden om voldoende sterk te worden om prestaties te kunnen vragen.
Ik ga hier niet alle onderzoeken neer zetten, maar het is in de meeste onderzoeken gebleken dat dit voor het 4e levensjaar moet gebeuren. Zo is er ook onderzocht welke renpaarden het meest gevoelig waren voor blessures en wat voor invloed de beginleeftijd had op de duur van de carriére.
Ook daar kwam weer naar voren dat paarden die vroeg op de baan komen minder blessureleed hebben en een langere carriére.

Ben ik het dan met alles maar eens, NEE ZEKER NIET!
Van mij zou het een jaar opgeschoven mogen worden, dan is er nog tijd zat. Veel later ook niet want dan kunnen de benen zich niet meer voldoende ontwikkelen.
Wel vind ik dat er ten alle tijden naar ieder dier individueel gekeken moet worden.
Zo hadden wij bijvoorbeeld op het werk een 3 jarige merrie die gelijk haar eerste koers voor ons won, maar de 2e keer eigenlijk wat "teleurstellend" liep. Hierop hebben wij haar direct op rust gezet aangezien ons vermoeden was dat ze weer aan het groeien was en dus wat tijd nodig had.
Nu heeft ze dus nog heerlijk 4 maanden op de wei mogen ravotten en is heel wat centimeter gegroeid.
Inmiddels is ze weer aan het werk en wordt ze rustig conditie opgebouwd. Dat wil zeggen dat zo een 4 jarige 2 rondes stapt, 2 rondes draaft en 3 gallopeert. Onze baan is ca. 600m. Meer hoeven ze ook niet te doen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 19:20

Gloa schreef:
Is het correct om het zweepgebruik bij de rensport te vergelijken met de mensport? Je hebt immers geen benen of zit direct op het paard om hulpen mee te geven.

Ik heb tijdens mijn stage in Engeland een aantal races bezocht en ook trainers (steeple racers). Dat is me eigenlijk heel erg mee gevallen. De dieren worden goed getrained voor wat ze moeten doen en het zweepgebruik is meer branie en poeha dan er feitelijk aangeraakt wordt. Het waren allemaal paardenmensen en geen mensen met paarden.

De zwepen waren bekleed met dempend materiaal en niet te vergelijken met onze dressuur of springzwepen. De gemiddelde dressuurring met trekken/plukken en schoppen met de sporen ziet er minder vriendelijk uit.

Klopt dit is zeker te vergelijken. Je kunt ook niet veel anders zeg maar.
Overigens een grappig filmpje die ik vond over de zwepen die tegenwoordig gebruikt worden, waar ze elkaar dus ook mee gaan slaan :P

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 20:05

Berdien schreef:
Altijd goed om mensen meer inzage te geven in een bepaalde tak van de sport. Maar.. dat het er bij jou goed aan toe gaat, wil niet zeggen dat dat voor de hele branche geldt. De paardensport wordt nou eenmaal sterk gekleurd door de misstanden. Die komen in het nieuws, die blijven bij mensen hangen. En of dat nou in de dressuurring is of op de baan, dát is waar mensen aan denken op het moment dat het ter sprake komt. Dan kun je het zelf nog zo goed doen, nog zoveel mensen over de vloer krijgen... pas als de héle sector echt aan de slag gaat met welzijn ga je meters maken.

Ik juich het zeker toe dat er in de rensport zoveel wet- en regelgeving is, om het welzijn van de paarden te kunnen bevorderen. Maar wat ik niet snap is waarom ze zo gruwelijk vroeg met niet uitgegroeide paarden aan de slag gaan. Dat staat zo haaks op alle regeltjes omtrent hoe vaak je met je zweep mag slaan..

Maar vind je dat dan een excuus voor persoonlijke aanvallen en het uitschelden van individuen?
Het is niet omdat er mensen zijn die het niet goed doen, dat we maar moeten toestaan dat mensen elkaar gaan uitmaken voor "dierenmishandelaar" zonder inderdaad de persoon in kwestie en zijn manier van handelen te kennen.

Vandaar ook de uitnodiging van TS, kom eerst eens kijken hoe het er hier aan toe gaat, daarna kan je me nog voor "dierenmishandelaar" uitmaken als je daar dan nog de behoefte voor voelt, maar doe dat niet vanop een afstandje om vervolgens geen enkele vorm van gesprek of dialoog te willen aangaan.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 20:15

Mkango schreef:
Uit je reactie blijkt alleszins geen kennis van zaken, maar van hear-say en aannames gebaseerd daarop. Het kan je ding niet zijn omdat je de belasting op deze leeftijd niet acceptabel vindt; omdat je de risico’s op blessures te groot vindt; omdat je het niet ethisch vindt; omdat je, zoals jij zegt, het niet fijn vindt om te zien hoeveel druk er op het bit staat. Allemaal prima, maar ijzeren martelwerktuigen, paarden kou laten lijden en in een wei zetten waar dingen knallen, zijn echt geen gewone praktijken en klinkt overigens meer als paardenhouderij in zijn algemeen van pakweg 50 jaar terug dan iets wat specifiek voorbehouden is aan de rensport. En zoals ik al aangaf, is het ook lang niet alleen maar zien en gezien worden door mensen met teveel geld (again, veel plezier op Wolverhampton in de zeikende regen in januari waar de beste race op de kaart een klasse 4 handicap is - daar rijdt de koningin echt niet rond). Dus in dit geval gooi ik het inderdaad op gebrek aan kennis van zaken.

Case in point, dus :j

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 20:45

Vervelend voor de mensen die alles goed voor elkaar hebben voor hun paard(en) (of dat denken te hebben, voel je niet aangesproken TS). Het is niet leuk als dat waar je van houdt wordt gezien als mishandeling maar ik er ben zo blij mee dat de paardensport onder de loep wordt genomen en onder vuur ligt, als er iemand zegt wat zielig dat jij op je paard stapt neem ik dat maar al te graag voor lief voor het welzijn van alle paarden. Maar nog niet meegemaakt, wel dat iemand het zielig vond dat hij geen 'jas' aan krijgt in de winter. :')

Kuggur schreef:
geerke schreef:
Maar de filmpjes van PETA zijn niet verzonnen of in scene gezet.

PETA is een notoir onbetrouwbare bron van informatie. En beeldmateriaal is zo gemakkelijk te manipuleren, daarvoor hoef je niet eens dingen "in scene te zetten".
Geloof je overigens best dat er genoeg mis is in de paarden topsport wereld. Hoe je het ook went of keert, als ambitie en geld een belangrijke rol gaan spelen, dan heeft dierwelzijn een lagere prioriteit.

Spijker op de kop, geld, ambitie, roem, voor vele heel belangrijk.

Ik vraag me af, is dat beeldmateriaal manipuleren echt nodig, en ik denk van niet.
Inmiddels echt genoeg gezien om een eigen mening te kunnen vormen. Ik zag en zie veel leed in de paardensport. Laatst foto's voorbij zien komen van een fotograaf die bij een polowedstrijd aanwezig was. Daar kan dan iemand blijkbaar heel erg van genieten, ik zie alleen maar afschuwelijke beelden van paarden waarbij het bit alle kanten door de mond wordt getrokken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 20:57

Jis_ schreef:
Vervelend voor de mensen die alles goed voor elkaar hebben voor hun paard(en) (of dat denken te hebben, voel je niet aangesproken TS). Het is niet leuk als dat waar je van houdt wordt gezien als mishandeling maar ik er ben zo blij mee dat de paardensport onder de loep wordt genomen en onder vuur ligt, als er iemand zegt wat zielig dat jij op je paard stapt neem ik dat maar al te graag voor lief voor het welzijn van alle paarden. Maar nog niet meegemaakt, wel dat iemand het zielig vond dat hij geen 'jas' aan krijgt in de winter. :')

Ik zie aan jouw profiel dat je zelf ook een paard hebt en er ook nog op zit. Daarnaast heb je ook nog eens een hele andere huisdieren. Dan vraag ik mij toch wel serieus af of je dan wel beseft waar deze dierenrechtenclubjes werkelijk voor staan? Voor de meeste van deze dierenrechtenactivisten ben jij ook gewoon een dierenbeul.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 21:01

Jenara schreef:
Maar vind je dat dan een excuus voor persoonlijke aanvallen en het uitschelden van individuen?
Het is niet omdat er mensen zijn die het niet goed doen, dat we maar moeten toestaan dat mensen elkaar gaan uitmaken voor "dierenmishandelaar" zonder inderdaad de persoon in kwestie en zijn manier van handelen te kennen.

Vandaar ook de uitnodiging van TS, kom eerst eens kijken hoe het er hier aan toe gaat, daarna kan je me nog voor "dierenmishandelaar" uitmaken als je daar dan nog de behoefte voor voelt, maar doe dat niet vanop een afstandje om vervolgens geen enkele vorm van gesprek of dialoog te willen aangaan.

Voor uitschelden en andere vormen van (verbaal) geweld is nooit een excuus. Maar dat wil niet zeggen dat je alles met de mantel der liefde kunt bedenken, of dat één goede stal representatief is voor de hele branche. Ik ben wél voor open communicatie en van elkaar leren :j Dus wat dat betreft vind ik het stuk van TS ook echt wel goed hoor!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 21:43

Loretta schreef:
Jis_ schreef:

Ik zie aan jouw profiel dat je zelf ook een paard hebt en er ook nog op zit. Daarnaast heb je ook nog eens een hele andere huisdieren. Dan vraag ik mij toch wel serieus af of je dan wel beseft waar deze dierenrechtenclubjes werkelijk voor staan? Voor de meeste van deze dierenrechtenactivisten ben jij ook gewoon een dierenbeul.

Leuk dat je even in mijn profiel kwam kijken. Ja ik zit soms eens op mijn paard, (niet als ik mezelf te zwaar vind, en dat vind ik al snel, ook daar heb ik een mening over) wat deze 'clubjes' daar van vinden moeten ze zelf weten, ik weet dat ik goed ben voor mijn dieren, voor het leven ook. Een dier nemen doe je altijd uit egoïsme, hoe je het dier vervolgens verzorgd/aandacht geeft, huisvest/genoeg ruimte geeft en hoeveel je daar voor thuis bent daar draait het om wat mij betreft.

Ik denk uit jouw reactie te kunnen halen dat ik tegen jouw hobby/werk aan schop, ik heb mijn grenzen wat betreft het gebruik van paarden en die ligt ergens anders dan die van jou. Ook de grens van veel van die dierenrechtenactivisten ligt weer ergens anders.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 21:57

Jis_ schreef:
Leuk dat je even in mijn profiel kwam kijken. Ja ik zit soms eens op mijn paard, (niet als ik mezelf te zwaar vind, en dat vind ik al snel, ook daar heb ik een mening over) wat deze 'clubjes' daar van vinden moeten ze zelf weten, ik weet dat ik goed ben voor mijn dieren, voor het leven ook. Een dier nemen doe je altijd uit egoïsme, hoe je het dier vervolgens verzorgd/aandacht geeft, huisvest/genoeg ruimte geeft en hoeveel je daar voor thuis bent daar draait het om wat mij betreft.

Ik denk uit jouw reactie te kunnen halen dat ik tegen jouw hobby/werk aan schop, ik heb mijn grenzen wat betreft het gebruik van paarden en die ligt ergens anders dan die van jou. Ook de grens van veel van die dierenrechtenactivisten ligt weer ergens anders.

Jij weet niet war mijn grens ligt. Natuurlijk ligt die hoogstwaarschijnlijk ergens anders dan die van jou.

Maar je haalt inderdaad wel iets aan wat naar mijn mening een groot probleem aan het worden is. dat iedereen de ander af meet aan zijn eigen of haar maat. Die maatstaf is uiteraard per persoon verschillend. En dus krijg je ook het geval wat in een paardenwereld een gezegde is. "Wanneer je 10 paardenmensen hebt heb je 11 meningen"
Als het om dierenliefhebbers gaat kun je wel stellen dat je bij 10 dierenliefhebbers 20 meningen hebt. Het zou al heel wat beter zijn als mensen elkaar wat meer in hun waarde konden laten. Dat is het grootste euvel tegenwoordig. de houdng van "Mijn mening is de waarheid, en daar moeten anderen zich naar schikken" Daar doe ik niet aan mee. En ik kan je zeker zeggen, ik zie ook zaken die ik met mijn eigen paard persoonlijk absoluut niet zou doen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 22:18

Loretta schreef:
Jis_ schreef:

Jij weet niet war mijn grens ligt. Natuurlijk ligt die hoogstwaarschijnlijk ergens anders dan die van jou.

Maar je haalt inderdaad wel iets aan wat naar mijn mening een groot probleem aan het worden is. dat iedereen de ander af meet aan zijn eigen of haar maat. Die maatstaf is uiteraard per persoon verschillend. En dus krijg je ook het geval wat in een paardenwereld een gezegde is. "Wanneer je 10 paardenmensen hebt heb je 11 meningen"
Als het om dierenliefhebbers gaat kun je wel stellen dat je bij 10 dierenliefhebbers 20 meningen hebt. Het zou al heel wat beter zijn als mensen elkaar wat meer in hun waarde konden laten. Dat is het grootste euvel tegenwoordig. de houdng van "Mijn mening is de waarheid, en daar moeten anderen zich naar schikken" Daar doe ik niet aan mee. En ik kan je zeker zeggen, ik zie ook zaken die ik met mijn eigen paard persoonlijk absoluut niet zou doen.

Wat ik aan geef is dat ik blij ben met dat er meer naar dierenwelzijn wordt gekeken. Dat je daarin voor jou, en ook voor mij, extremen tegen gaat komen/tegen komt neem ik persoonlijk graag voor lief.